Hur fort ut i hagen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rulana_korsbar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 89
  • Visningar Visningar 9 475
Sv: Hur fort ut i hagen?

Om fölen är flera månader gamla och som du påstår inte känner igen sin mamma när den står framför stoet så måste jag säga att du har ovanligt korkade hästar. Eller kanske mycket liten kunskap om djurens beteende. Det gör mig så ont när folk idiotförklarar sina djur. Skulle inte ett sto och föl känna igen varandra på lukt,syn och ljud?
Ta tex. en hund. Han vet vem som står och knackar på dörren INNAN vi har hunnit öpnna. Varför skulle då inte mamman till ett föl känna igen det.? OM jag tar föl på mit sto så inte kommer jag vara så elak att jag ställer henne utanför sin trygga flock när hon som mest behöver den. Jag förstår inte hur folk kan sitta och säga så elaka saker om sina djur som om att dom inte känner igen sina föl.:eek: Ni säger att ni tycker om era hästar och så gör ni så här mot dom. Tror att dom har noll inteligens. VET HUT!!

Nu är det DU som säger att mina hästar är korkade!
(Desstuom inte mina, utan mina stoägares hästar, runt 50 st/år.)

Föl känner igen sin mamma när den ser den från sidan.
Läs på lite innan du idiotförklara mig.:mad:

LUDDE!

Du håller inte på så mycket med häst va???
Och då speciellt avel och allt som har med föl att göra..??

AM

Om fölen är flera månader gamla och som du påstår inte känner igen sin mamma när den står framför stoet så måste jag säga att du har ovanligt korkade hästar. Eller kanske mycket liten kunskap om djurens beteende. Det gör mig så ont när folk idiotförklarar sina djur. Skulle inte ett sto och föl känna igen varandra på lukt,syn och ljud?
Ta tex. en hund. Han vet vem som står och knackar på dörren INNAN vi har hunnit öpnna. Varför skulle då inte mamman till ett föl känna igen det.? OM jag tar föl på mit sto så inte kommer jag vara så elak att jag ställer henne utanför sin trygga flock när hon som mest behöver den. Jag förstår inte hur folk kan sitta och säga så elaka saker om sina djur som om att dom inte känner igen sina föl.:eek: Ni säger att ni tycker om era hästar och så gör ni så här mot dom. Tror att dom har noll inteligens. VET HUT!!

jag får känslan att CK:s erfarenhetsbas är betydligt djupare än din. Det är nog du som bör "veta hut"........:cool:

Tusen tack för ditt värdefulla inlägg! Jag ska se till att staketbiten bättras på innan det är dags. Jag blir så glad över att ni mer erfarna orkar dela med er av era erfarenheter!:love:

Tack för det berömmet. :)

Som du säkert ser så försöker man dela med sig av saker som man gått igenom under alla "fölningsår"

Men du ser också att, trots gedigen erfarenhet så har den som kanske har mest rutin, nyss fått sina hästar idiotförklarade..:crazy:
Ibland häpnar man.:o

AM

KL
Jag har bara 20 föl i bagaget men kan ändå bekräfta vad de andra har skrivit om att föl har svårt med att känna igen sina mammor första tiden. Det finns inget så olyckligt som när fölen kommer på fel sida av ett annat sto de första dagarna. Fölet som inte förstår vad som är fel, mamman som oroligt cirkulerar omkring och försöker få igen sitt föl och det andra stoet som försöker bli av med fölet.

Förr hade jag en liten trähage som fölen gick i första veckan ensam med mamman men numera har jag en relativt stor hage med gärdsgård och eltrådar lite innanför. Kanon som barnkammare både på våren när de är nyfödda och på hösten vid avvänjning:banana:

Även om mina ston oftast går som floch så vill jag ha dem för själva första veckan, gärna 2 el 3 veckor.
För 3 år sedan så fölade ett sto i hagen under betet. Hon och hennes fölunge blev jagade av ett mer ranghögt sto under någon timme innan jag blev larmad av en förbipasserande. Här gick det bra men det kunde gått sentt. Fölet var väldigt trött och taget när vi lyckades få stopp på dem.

Jag släpper ut dom dagen efter fölningen. Det hänger på om stoet är först föderska eller om den har vana.
Det är ibland klokt att behålla dom inne första dygnet, så att de båda får en bra kontakt med varandra och stoet behöver vila.

Men då går stoet ut utan föl, och får tömma resterna av fölningen, tre gånger om dygnet, i ett par dagar.

knapplån

Hur gör ni när ni släpper ut fölet första gången? Det är nämnligen en liten bit till hagen (över gårdsplanen och sen 20 m till) låter ni fölet gå löst (har läst att de kan bli "blinda" och bara springer) eller sätter ni på det grimma och "föser" det in i hagen? När man väl är där hade jag tänkt försöka hålla stoet en bit in och sen låta fölet springa löst. De kommer som sagt gå själva i hagen nu ett tag..

Skriv gärna lite tips och idéer hur jag ska/kan göra för att det ska gå säkrast till. Jag hade varit jätte tacksam då dessa som sagt blir mina första föl..

Jag kan inte låta bli att svara då detta är ett av mina favorit ämnen! Man kan aldrig vara nog försiktig med sina föl!

Vi har ett sto som vi inte kan släppa ihop med andra ston o föl förrän hon själv har ett föl att fokusera på. Hon är ranglåg och oehört snäll bland stona, men hon hatar de andra stonas föl, hon fölar alltid sent så hon är oftast sist att få föl, när hennes föl är ca 2 veckor släpper jag dom på ett jättestort bete där dom andra fölen inom en ganska kort stund lär sig att hon är "livsfarlig", hon biter dem och jagar iväg dem, det har faktiskt hänt att hon sprungit omkull dem! Jag förstår att detta låter hemsk men snälla ston kan vara hemska när dom hittar någon som är lägre i rang än de själva är.

Vårt första misstag var att släppa ihop hennes bästa kompis som hade fått ett föl som då var 2-3 veckor med detta sto som ej själv hade fölat.
Hon jagade det stackars fölet som skrikande sprang runt och letade efter hjälp, hans mamma brydde sig inte om honom alls utan kände sig trygg att fölet bara var hos henne och hennes bästa väninna...
Fölet blev så skärrad att när väl hans mamma förstod vad som hände kände inte fölet igen sin mamma utan sprang skrikande från henne också, vi kämpade att slänga ut det "dumma" stoet ur hagen sen fick vi fånga fölet och sedan fölets förvirrade mamma och då var fölet till att börja med jätterädd även för mamman.

Det gör vi aldrig om, men hon har gått med tre föl i flocken bland de andra stona och fölen, och det är fantastiskt hur snabbt de lite äldre fölen lär sig vilka de ska akta sig för.

Vi leder alltid fölet ut i hagen de första veckorna, hade en väninna som fick benet av på fölet då han sprang in i draget på en släpvagn som stod intill stallplan. Vi låter också fölen bara vara ute korta stunder de första 10 dagarna.
Stona får alltid lång tid på sig att ensamma få ta hand om sina föl, innan de släpps ihop med de andra stona.

Vi skulle aldrig släppa sto och föl i en flock dom aldrig har gått i förut ifall stona börja sparka har dom oftast ingen koll var deras eget föl är utan kan få in en fullträff.
Vi släpper inte heller ut sto o föl i för stora hagar så de får upp farten, har varit med om ett sto som gjorde en rad glädje skutt och lyckades sparka av höftbenet på fölet som sprang efter henne! Just det senariet är min värsta mardröm.

Olyckor kan ju hända överallt. Jag har inga avels kunnskaper. MEN min mor har. Och jag litar då mycket mer på henne om jag skall vara ärlig. Jag kan då inte tänka mig att man på ett stort stuteri har 30 st småhagar som sto och föl skall gå i. Ta tex. stuteri simb. Inte håller dom på på detta viset. Men det blir ju travhästar av dom med. Ja vackra welshar med för den delen.

Olyckor kan ju hända överallt. Jag har inga avels kunnskaper. MEN min mor har. Och jag litar då mycket mer på henne om jag skall vara ärlig. Jag kan då inte tänka mig att man på ett stort stuteri har 30 st småhagar som sto och föl skall gå i. Ta tex. stuteri simb. Inte håller dom på på detta viset. Men det blir ju travhästar av dom med. Ja vackra welshar med för den delen.

Simb...:banana:

Men Ludde... DÅ är det ju en kalkylerad RISK dessa större stuterier tar.

Hur gör ni när ni släpper ut fölet första gången? Det är nämnligen en liten bit till hagen (över gårdsplanen och sen 20 m till) låter ni fölet gå löst (har läst att de kan bli "blinda" och bara springer) eller sätter ni på det grimma och "föser" det in i hagen? När man väl är där hade jag tänkt försöka hålla stoet en bit in och sen låta fölet springa löst. De kommer som sagt gå själva i hagen nu ett tag..

Skriv gärna lite tips och idéer hur jag ska/kan göra för att det ska gå säkrast till. Jag hade varit jätte tacksam då dessa som sagt blir mina första föl..

Vi har tagit fölen med en tröja om halsen. Det är nämligen nyfikna varelser som vill göra annat än springa efter morsan ;) Vi använder en vanlig collegetröja, ingen luva, ingen dragkedja och inga snören utan bara en vanlig tröja.

Häromdagen var fölis lös och istället för att springa efter mamma var hon väg in på hölogen för att leka.
Så gör vi, men så har vi inte så många föl heller så det är inte särskilt tidsödande. Ytterligare plus är att fölen som vi gjort såhär med följer människan väldigt lätt även som äldre, de är ju vana att gå med en tvåbening.

Vi har tagit fölen med en tröja om halsen. Det är nämligen nyfikna varelser som vill göra annat än springa efter morsan ;) Vi använder en vanlig collegetröja, ingen luva, ingen dragkedja och inga snören utan bara en vanlig tröja.

Hej!

Följer tråden med stort intresse samtidigt som jag fölvakar. Nya ideér är alltid bra. :idea: Håller för övrigt med alla tidigare talare om att inte släppa ut fölen ihop med andra märrar de första veckorna.

Är själv på jakt efter tips på hur man enklast leder en liten nyfödd själv tillsammans med stoet med minimal risk. Jag fattar inte hur du menar med tröjan? Drar du den över fölis huvud eller? Troligen är jag lite snurrig i huvudet pga för lite sömn! :eek:

Önskar fölis tittar ut snart så jag får sova igen :)

/Lina

Är själv på jakt efter tips på hur man enklast leder en liten nyfödd själv tillsammans med stoet med minimal risk. Jag fattar inte hur du menar med tröjan? Drar du den över fölis huvud eller? Troligen är jag lite snurrig i huvudet pga för lite sömn! :eek:

Nej, inte över fölets huvud utan jag lägger den under halsen och håller i ärmarna vid manken. Det blir kanske inte så jättemycket styrning av det hela men det blir ändå en broms och något att hålla i.

Nej, inte över fölets huvud utan jag lägger den under halsen och håller i ärmarna vid manken. Det blir kanske inte så jättemycket styrning av det hela men det blir ändå en broms och något att hålla i.

Ok, då fattar jag. Tack för tipset!

Jag satt här och försökte lista ut hur du fick på fölisen tröjan :rofl:. Som sagt, får skylla på sömnbrist... Mitt huvud börjar påminna om när jag ammande mina barn - ungefär lika kluddigt som bulldeg :d

/Lina

Ok, då fattar jag. Tack för tipset!

Jag satt här och försökte lista ut hur du fick på fölisen tröjan :rofl:. Som sagt, får skylla på sömnbrist... Mitt huvud börjar påminna om när jag ammande mina barn - ungefär lika kluddigt som bulldeg :d

/Lina

Det har funkat väldigt bra på de föl vi haft och de är senare i livet väldigt lätta att leda. När vi fått föl/åringar till stallet som inte blivit ledda in och ut har det varit problem att få dem att fatta att man går bredvid människan på sina egna hovar ;)

Får hoppas ni får fölet snart då. Det går inte att fixa någon annan metod än att vaka? Fölvakt eller så?

Har aldrig varit på Simb men har en fölmärr därifrån.
Däremot vet jag att t.ex Skråmsta, Menhammar, Eriksund och många fler som ÄR stora travstuterier har dom allra nyaste småttingar i egen hage med mamma.

Hur tror du det skulle se ut om föl e Viking Kronos och Dedicated fick sitt framben avsparkat?? Hur förklarar man sånt för en ägare??

Och det är samma för oss, trots att vi enbart ligger på 20 fölmärrar i medeltal.
Skulle aldrig i livet riskera våra kunders föl innan vi är helt säkra på att allt är riskfritt.

Märrar är oerhört lynniga.
I januari fick vi lov att avliva "vårt" ledarsto.
Det var en märr med hormon-obalans som sparkade in skallen på ledarstoet.
Jag såg själv hur dom slogs och det var inte nådigt.
Har även fått gå med långpisken emellan två ranghöga ston som blev arga på varann.
Deras två föl var så pass intelligenta att dom stod i andra änden av hagen.

Har även sett ston som trots att dom gått omkull så har dom haft sin fiende över sig.
Allt detta handlar om att skydda föl och inget annat.

Jag "idiotförklarar" aldrig ston som har hormonrubbningar p.g.a. dräktighet.
Ej heller att dom blir reptiler mot människor i boxen direkt efter fölning.
Jag blir inte arg på dom för att dom "grisar" mot andra ston.
Jag vet mycket väl att dessa ston går på instinkt.
Men deras instinkt har gått överstyr för tillfället.
Sådana plockar man bort ur flockarna genast.
Man ser också till att saker inte händer två gånger.

För vår uppgift som uppfödare är att se till att dom små överlever först dräktighet, sedan fölning och därefter den stora världen.
Och jag är ganska övertygad att varenda seriöst travstuteri i detta land tänker likadant!

AM

Jo, tror att den lille tittar ut snart. Jag har skaffat en kamera så nu slipper jag i vart fall springa ut i stallet för att kolla. Ställer väckarklockan varje timmer (o hoppas det är tillräckligt ofta) och kollar kameran. Problemet är att jag har så förbaskat svårt att somna om. Så i verkligheten blir det nog bara 30 minuters sömn mellan titten.

Som vanligt är det väl för att jag är för feg och börjar vaka aldeles för tidigt. Tror säkert att jag borde haft mer is i magen och väntat lite till innan jag börjar vaka.

/Lina

När är stoet beräknat då? Har du ingen du kan dela vakandet med så du bara behöver kolla varannan timme?
Du kan inte sova något på dagarna? Om jag jobbar mycket=sover någon timme för lite om nätterna så försöker jag sova en halvtimme på eftermiddagarna.

Tack för omtanken!

Hon är beräknad till 22 april. Hon har tidigare fått ett föl 10 dagar för tidigt och ett föl 14 dagar för sent, knepig dam... Hon har fått jättestort juver och ordentligt spända spenar. Bäckenbanden är helt lösa och hon är riktigt insjunken bredvid svansroten. Det känns även på hennes humör som om något är på gång.

Tyvärr har jag svårt att få sova på eftermiddagarna då jag har småbarn hemma som inte tycker mammor skall sova på dagen ;). Jag tröstar mig med att snart är fölis här och då har jag glömt allt det jobbiga :banana: Tills det är dags att börja vaka för nästa :eek:

Får försöka jaga upp gubben varannan timme

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 123
Senast: 13579vas
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
956
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka