Hur fort ut i hagen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rulana_korsbar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 89
  • Visningar Visningar 9 475
Sv: Hur fort ut i hagen?

Håller med...minst 3 veckor.

Att ta ut fölet korta vändor bara första dagarna (dvs bara ut och leda dem)...utöka tiden successivt.Låt den absolut inte vara ute så länge så den blir trött och lägger sej ned-livsfarligt!

Att släppa med andra hästar...oavsett hur snäll och hur bra kompis ditt sto varit med de andra...kan hon bli som förvänd och för att skydda sin fölunge sparka efter vad som nu hotar hennes föl.Resultaten kan bli att fölet hamnar emellan och får en rejäl spark-i värsta fall kan det kosta den livet.Tänk dej värsta scenariet-två märrar som för fullt kickar mot varandra och fölet i mellan.

Föl SER väldigt dåligt första tiden...bra staket är ett måste och ständig koll på dem.Det här med synen är också en anledning att INTE släppa ihop med andra hästar...det finns även ston som är lite lagom fräcka och försöker sno åt sej andras föl.

Du kanske tycker vi är larviga-men fölen är så extremt känsliga första tiden att ett LITET misstag räcker-så är det adjöss!

Du har fått många goda råd här ovan från erfaret folk som bedrivit avel i många år.Deras goda råd borde väga tyngre...

Har aldrig sagt eller tyckt att någon är larvig. Förklarade varför jag skrev "kanske". Väga tyngre än vad? Har jag sagt vad jag väger mot? Det är svårt att veta hur mycket eller hur erfaren någon är här på internet. Det finns MÅNGA råd som är helt uppåt väggarna på Buke från okunniga som tror att de kan. Avel är dock den rubrik där jag upplevt att det finns flest KUNNIGA skrivare. Jag vill dock ändå alltid kolla med flera källor och ger därmed också "svävande" svar.
Jag har väl knappast sagt att jag ändå kommer att släppa ut dem ihop oavsett vad ni säger? :confused:

Är det någon som är hönsmamma så är det jag :D och jag skulle dårakt inte göra något som jag det minsta tror skulle kunna vara negativt vare sig för min häst el för det kommande fölet. De i stallet har redan fått spunk på mig pga mitt överbskyddande. :angel:

Det vet man inte, men jag skulle inte ens fundera på att testa...
låt sto och föl gå själva några dagar minst, helst flera veckor, tills fölet lär sig känna igen sin mamma.
De första dagarna följer fölen vilken rörlig kropp som helst, så det kan bli ett jäkla liv om fölet hänger på den andra hästen, som då blir rädd och försöker slå fölet, samtidigt som mamman blir hysterisk eftersom fölet är "stulet".

När min mamma avlade så fölade stona ofta i hagen med övriga flocken. Om ett föl kommer för nära ett annat sto så går det ju ofta iväg när mamman kommer. Och som du skriver att fölen följer vilken rörlig kropp som helt tror jag inte en sekund på. Låt oss säga att jag har ett skäck sto med ett skäckig föl. Tror du verkligen på fullaste allvar att fölet skulle följa efter våra kor då? Knappast.

De första dygnen vet fölet inte hur saker och ting ser ut, då följer de precis vad som helst. Det har CK alldeles rätt i... De har syn på ögonen, men inget begrepp om vad som är vad.

Måste erkänna att jag inte har stor erfarenhet inom aveln men det där låter ologiskt i mina öron.

Hur klarar sig fölungarna som är födda i en vildhästflock?

Enligt dom dokumentärer på TV jag har sett så lär sig fölet otroligt fort mammans lukt, brummande, gnäggande osv.

Har tamhästarna tappat luktsinnet då tro?

*spånar lite*

Det är stor skillnad på om fölet föds ute, då är dom benägna att klara mer, men om fölet föds inne så är dom känsligare även om dom går ut samma dag.
Detta är något som har diskuteras bland stuteriveterinärer under år tionden men så har det visat sig.
Sedan är ju inte hästen en vildhäst längre, och vi vet ju inte heller hur många föl i en flock som överlever bland vildhästarna, vi som får några stycken varje år vågar inte riskera att några dör för man tror på vildhästen!

Fölet känner igen mammas doft när hon är i närheten, men ibland kommer fölet ett par meter ifrån stoet av någon anledning och om ett annat sto, människa eller vad som helst, står i närheten så följer fölet med det i stället...
Skillnaden i vildhästflocken är kanske att fölet hängen med flocken oavsett... Sen dör det om det inte hittar tillbaka till rätt mamma igen och ingen annan adopterar det.

Måste erkänna att jag inte har stor erfarenhet inom aveln men det där låter ologiskt i mina öron.

Hur klarar sig fölungarna som är födda i en vildhästflock?

Enligt dom dokumentärer på TV jag har sett så lär sig fölet otroligt fort mammans lukt, brummande, gnäggande osv.

Har tamhästarna tappat luktsinnet då tro?

*spånar lite*

Det jag har läst om "vildfödda" fölungar och flockar är att stoet drar sig undan flocken när det är dags att föla och håller sig själv ett par dagar i utkanten för att just anknytningen ska bli så bra som möjligt.
En vildhästflock har dessutom mer vana av att fölungar föds och hur de ska uppföra sig, men även där finns observationer om ston som har stulit ranglägre stons föl.
Våra tamhästar har ytterst sällan sett fölningar, och har inte haft någon som "talat" om hur de ska uppföra sig vid en fölning.

Först och främst ska mamma och föl etablera kontakt.
Sedan ska ungen lära sig staket och ström..
Minst tre veckor väntar vi med för att vara säkra.

AM

Här kommer lite nybörjarfrågor jag hoppas få svar på:idea:
Hur kan man underlätta för fölet med staket och ström, är något speciellt staket rekommenderat (vi har plast- och trästolpar med vitt, tunnare elband)? Hur vanligt är det att fölet får ström?

*knapplån*

En annan bra anledning till att bara släppa ut sto och föl ensama utan andra hästar är att fölen gärna galloperar runt i början. Mamman hänger då oftast med de första dagarna då de helst inte vill vara mer än någon meter från fölisen i början. Då är risken att man har en hel flock som springer okontrollerat runt och stressar fölis och sto.

Det var roligt att se hur min häst den första dagen galloperade runt med fölis. Andra dagen så travade hon runt på en mindre cirkel och efter några dagar så luffsade hon lite halvhjärtat med för att till sist bara stå och beta medan lillan drog sina repor. Men man skall inte låta lura sig. Stona har grymm koll på sina föl. Den lilla råkade halka i daggen när hon drog en av sina morgonrepor och kanade under staketet. Vårat sto hade stått och betat helt oberört men hon såg direkt när fölis hamnade på fel sida om staketet. Det var ett fasligt gnäggande och springade tills vi fick fölis på rätt sida om staketet igen då plötsligt började stot bara beta igen som om ingenting hade hänt.

Mvh

Tora

Det måste väl spela lite in med om du har en flock som har gått ihop i flera år med väl?

Jag känner en uppfödare som har haft sin stoflock i många år och de betäcks ungefär samtidigt på året och får därmed sina fölisar ungefär samtidigt med!

Alla i flocken håller stenkoll och vakar varmt över första fölisen.

Därefter kommer dom andra fölisarna och under dom 15 åren dom har hållt på med avel så har inga incidenter inträffat!

I o m att de har gått ihop så länge så vet dom ju sina "platser" och det har väl betydelse med kanske?

T o m hingsten (dom har egen avelshingst) går ihop med stona och fölen.

Sedan har dom en gamling som går tom. Hon är utnämnd till lekfarmor av dom små!

Är detta ovanligt?

Jag tänker även på dom stora travstuterierna där så många märrar går sida vid sida med sina fölisar bara någon dag efter deras ankomst!

Det var roligt att se hur min häst den första dagen galloperade runt med fölis. Andra dagen så travade hon runt på en mindre cirkel och efter några dagar så luffsade hon lite halvhjärtat med för att till sist bara stå och beta medan lillan drog sina repor. Men man skall inte låta lura sig. Stona har grymm koll på sina föl. Den lilla råkade halka i daggen när hon drog en av sina morgonrepor och kanade under staketet. Vårat sto hade stått och betat helt oberört men hon såg direkt när fölis hamnade på fel sida om staketet. Det var ett fasligt gnäggande och springade tills vi fick fölis på rätt sida om staketet igen då plötsligt började stot bara beta igen som om ingenting hade hänt.

Eller så gör man som Cinna och går lugnt kvar i hagen och betar medan fölis lugnt lullar omkring utanför staketet. Då var fölis en halv dag gammal och lärde sig snabbt att man kan rymma ut om man lägger sig ner och kryper/rullar ut ur hagen :rofl:
Nu skapade det inga större problem eftersom vi inte har biltrafik, knappt trafik öht, förbi stallet.
Troligen litade Cinna på sin egen förmåga att hoppa över staketet om det skulle behövas ;)

När min mamma avlade så fölade stona ofta i hagen med övriga flocken. Om ett föl kommer för nära ett annat sto så går det ju ofta iväg när mamman kommer. Och som du skriver att fölen följer vilken rörlig kropp som helt tror jag inte en sekund på. Låt oss säga att jag har ett skäck sto med ett skäckig föl. Tror du verkligen på fullaste allvar att fölet skulle följa efter våra kor då? Knappast.

Kan tala om för dig att föl följer vad som helst det första dygnet.
Kallas prägling..något som mor och avkomma håller på med vid den tiden.
Lägger man sig i vägen så byter fölet riktning och föler dig i stället.

Om man sedan efter några dygn tittar igen så följer ungen mamma väldigt bra.
När mamma svänger så är ungen tätt efter..

Problemet blir om du har flera ston i hagen och ungen kommer på efterkälken.
Den hittar inte rätt, speciellt inte om mamma får sin väg blockerad av t.ex en ranghög häst.
Ungen, i det läget, följer då första bästa som finns i närheten.

Har man i en sådan stressituation, flera ston med föl, så kan ungen antingen följa ett sto som redan har föl. (bästa alternativet)
Eller ett sto utan föl..kan sluta illa.

Följer fölet ett ranghögt sto som har föl vid sidan så kan hela utsläppet efterföljas av ett klinikbesök..om man har tur..Eller "bilen" om man har otur.
Den ranglåga mamman försöker ta tillbaka sin unge.
Den ranghöga mamman försvarar sin egen unge med att sparka och slå på den ranglåga.

Att den ranglågas unge kommer i kläm förstår nog du också.
En smäll och så är benet av..En smäll som igentligen var riktat till den ranglåga mamman.......

Världens snällaste sto kan bli mycket farlig när hon skyddar sin lilla.

Vidare så kan även lågrangade utan föl bli helt förbytta direkt efterfölning och ta över en hel flock under betessäsongen.

Sedan finns det "värstingar"
Mammor som flipprar ur redan före fölning, blir oerhört elaka åt andra hästar.
Fölar sedan snällt. Är snälla åt sin unge dom två första dygnen och blir sedan elaka åt både sin egen, utomhus, och alla andra runtomkring.
Det senare brukar sedan ge sig när ungen är ca 25-30 dagar.

Annars är det vanligaste missödet att ston byter föl..men kloka mammor märker detta ganska omgående och cirklar runt tills det har blivit rätt igen.

Ston som har fått föl brukar också..brukar men inte alltid..hålla sig i utkanten av flocken och sedan "äta" sig inåt..

Alla dessa varianter har vi haft.
Är också ganska säker på att CK känner igen sig i det jag har skrivit..

Man ser också alltid nya varianter av "dumheter" som då speciellt förstagångarna behagar visa.:crazy:

Höjd beredskap är alltid ett måste.
Och att inte sto med nytt föl lämnas ensamma!!!

AM

Här kommer lite nybörjarfrågor jag hoppas få svar på:idea:
Hur kan man underlätta för fölet med staket och ström, är något speciellt staket rekommenderat (vi har plast- och trästolpar med vitt, tunnare elband)? Hur vanligt är det att fölet får ström?

Fölungar både ser dåligt och det lilla dom ser ska provsmakas..
Så ett smalt vitt band skulle inte vi använda.
Föl som går på ström första gången hoppar i regel framåt och inte bakåt som man skulle tro.
Ditt staket blir i så fall i bitar..eller runt benen på ungen.
Föredrar definitivt trästaket till att börja med.

Vi "strömtränar" ungarna från dag 1.

Så här ser staketet ut. Vi har gjort det själv.

staket.jpg

Vet inte hur högt det är men Jody, som går på stallplan är ca 163-165 nåt...
Precis där hon står på kortet brukar vi blöta ner marken med vattenslang.
Så när ungen kommer på den eminenta idén att äta strömtråd så kommer den samtidigt på att det inte var så smart..
Max 2 gånger götr dom misstaget.
(Vi spar definitivt inte på strömstyrkan. Utan det är maxgiva ut till tråden.)
Sedan har dom lärt sig staketström för hela livet.
När dom gått någon vecka där så kan jag ha ungarna på vanlig rep.
Dom håller gott och väl en halvmeters distans från staketet om dom inte av misstag kommer under och ut på andra sidan.

staket2.jpg

Stolparna är gjorda av järnrör som vi gjutit ner i marken med cement, sedan har vi svetsat på två ihåliga "plattor..kommer inte ihåg vad dom heter.
Där trär man i reglar som då fungerar som trästaket. Lätt att byta ut om nån går sönder.

staket1.jpg

Denna staketbit är den som gränsar mot en av hästhagarna.
Isolatorerna är skruvade åt två håll så vi har som sagt inga staketätare heller..hehe

Att fölungar kommer på att man kan krypa under, hoppa över, eller vräka sig igenom ett staket är bara ett otyg.
Sådana småkräk brukar vara ett gissel senare i livet.
Då dom har en benägenhet att fortsätta med dumheterna med risk att antingen bli överkörda eller ta med sig hela hästflocket ut till skogs.
Så får vi hem sådana, fast äldre som ska gå på lösdrift, så får vi lära dom på vår stallplan.. Men då vattnar vi ordentligt så att alla fyra står i blöt när dom testar för att ta sig ut..
Sen var dom botade också.

AM

Senast ändrad:

Tusen tack för ditt värdefulla inlägg! Jag ska se till att staketbiten bättras på innan det är dags. Jag blir så glad över att ni mer erfarna orkar dela med er av era erfarenheter!:love:

Och som du skriver att fölen följer vilken rörlig kropp som helt tror jag inte en sekund på. Låt oss säga att jag har ett skäck sto med ett skäckig föl. Tror du verkligen på fullaste allvar att fölet skulle följa efter våra kor då? Knappast.

Den som lett ut ett nyfött föl vet att den kan börja följa dig som människa, likaväl som den följer sin mamma. Ett nyfött föl som kommer ifrån sin mor kan som en magnet hänga på en annan galopperande häst.
Dessutom, när vi ställer in ston i seminspiltan och ställer fölet framför, vid stoets huvud, så blir i och för sig stoet nöjd och glad, men fölet känner oftast inte igen sin morsa när det bara ser henne framifrån.
Då kan fölen vara flera månader gamla.

Heej!. Jag ska få föl för första gången ! =) Men det kommer i slutet av Mars början av April! Ska Mamman vara själv med fölet i en annan hage då?. Jag tänkte första dygnet om den föds på kvällen så tänkte jag ta ut den dagen efter i ca en Timma ? :crazy: Jag undrar oxå när kan jag separera Mamman och fölet uder tiden jag rider på Mamman ?! :crazy: E väldigt tacksam för svar! :D Hoppas någon ger mig ett bra svar! :bow: Hejdå!

Den som lett ut ett nyfött föl vet att den kan börja följa dig som människa, likaväl som den följer sin mamma. Ett nyfött föl som kommer ifrån sin mor kan som en magnet hänga på en annan galopperande häst.
Dessutom, när vi ställer in ston i seminspiltan och ställer fölet framför, vid stoets huvud, så blir i och för sig stoet nöjd och glad, men fölet känner oftast inte igen sin morsa när det bara ser henne framifrån.
Då kan fölen vara flera månader gamla.

Om fölen är flera månader gamla och som du påstår inte känner igen sin mamma när den står framför stoet så måste jag säga att du har ovanligt korkade hästar. Eller kanske mycket liten kunskap om djurens beteende. Det gör mig så ont när folk idiotförklarar sina djur. Skulle inte ett sto och föl känna igen varandra på lukt,syn och ljud?
Ta tex. en hund. Han vet vem som står och knackar på dörren INNAN vi har hunnit öpnna. Varför skulle då inte mamman till ett föl känna igen det.? OM jag tar föl på mit sto så inte kommer jag vara så elak att jag ställer henne utanför sin trygga flock när hon som mest behöver den. Jag förstår inte hur folk kan sitta och säga så elaka saker om sina djur som om att dom inte känner igen sina föl.:eek: Ni säger att ni tycker om era hästar och så gör ni så här mot dom. Tror att dom har noll inteligens. VET HUT!!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 137
Senast: 13579vas
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈