Hur fort ut i hagen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rulana_korsbar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 89
  • Visningar Visningar 9 475
Sv: Hur fort ut i hagen?

Ingen som har synpunkter på att låta ettårsston gå i samma hage som ston med föl vid sidan?

Jag skulle gissa att 1 års stoet får en pisstråkig sommar... Märrarna kommer nog inte släppa henne i närheten och hon har ingen att leka med. Dessutom risk för skador på 1 åring och fölungar... Skicka iväg 1 åringen på bete med jämnåriga kompisar och låt stona gå tillsammans när den yngsta fölungen är ett par, tre veckor.

Var rädd för att det inte var någon bra idé. Förstår inte att det alltid skall köra ihop sig med flockarna, verkar inte spela någon roll hur många hästar vi har det är alltid någon som inte passar in. Tänk vad lätt det hade varit om man kunde bestämt kön på fölen så man fick ett av varje. Förra året fick vi en hingstunge och ett stoföl.

Tyvärr kan jag inte lämna bort henne över sommaren av olika anledningar, men jag skall kolla runt om jag inte kan hitta någon lekkamrat i närheten som kanske kan få flytta hit istället :)

Jag Min plan är att låta sto 1 gå ensam med sitt föl tills sto 2 planerar föla. När sto 2 har fölat släpper jag tillbaka sto 1 till ettåringen för att efter 2-3 veckor släppa in sto 2 med föl. Vad tror ni om detta?

/Lina

Jag tror det kan bli riktigt bra, om inte 1-årsstoet är för framfusigt.
Risken finns att hon kommer på att man kan tjuvdia, men det lär du ju märka i så fall.

Svårt det här, du tror inte hon får för tråkigt?

Hon är rätt van vid att sto 1 är en riktig tjurskalle och att det gäller att kolla in humöret innan man kommer för nära. Detta sto har fungerat lite som adoptivmamma för ettåringen under året.

Sto 2 är relativt okomplicerat, sparkar aldrig men kan jaga lite när hon blir sur.

Båda stona är ganska leksugna imellanåt och kan busa rätt bra med åringen trots att de är högdräktiga.

Jag är inte så orolig för att ettåringen skall få stryk för hon är som sagt tränad i att vara på sin vakt, frågan är om det blir för lite lek för att hon skall må bra och utvecklas på ett positivt sätt.

Lina

1årsston leker inte så himla mycket, även om dom har massor av jämnåriga.
Jag fattar det som att dina ston fölar ganska tidigt, och när fölen är nån månad så kommer dom att vilja springa runt och leka med andra.
Då har 1-åringen möjlighet att vara till nytta.

Jo, jag hoppas att snart ha föl här :banana:

Tack för dina värdefulla råd :bow:

Hon verkar rätt nöjd för närvarande även om hon, stackaren, går med två surpuppor. Ibland kan man se hur hon tetas med dem genom att springa fram och nästan nocka dem för att bli jagad ett varv runt hagen. Nästa stund står hon och kliar manke med någon av dem.

Får väl avvakta och testa att låta henne gå med i fölflocken. Verkar det som om hon tycker livet är pest går det säkert att få tag på en lekkamrat under sommaren. Hon kanske tom kan blir en liten lekmamma så att märrarna får vila lite om man har tur.

Lina

Jag tror också att ett-års stoet kan gå med ston och föl.

Vi har gjort så, det var en avvand unge till av fölstona som fick komma till den flocken. Det var faktist lite hjärtskärande först, för hon kände igen sin mamma och blev SÅÅÅÅ glad, men mamman visade väldigt strängt att nu har jag en ny bebis och du kan sticka. Hon såg inte så lite snopen ut.

För att hon inte skulle känna sig alldeles utanför släpptes lilla shettis stoet in också. Det gick bra - så de två umgicks och så småningom fick fölen leka med storasýstern.

Förra sommaren bestod vår stoflock av tre ston med föl (alla stoföl) ett ettårssto och ett dräktigt treårssto, fungerade jätte bra, speciellt det ena fölet hade bara sin mamma som mjölkbar resten av tiden hängde hon med ettåringen, de två ha skitkul ihop hela sommaren. Mamman till fölet var inte ombetäckt och i slutet av sommaren gick fölungen kvar i hagen medan mamman reds utan problem.

Jag har också ett 1 -årssto som jag tänkte släppa med de tre stona med föl senare i sommar. Ettåringen går nu med de högdräktiga stona (varav en är hennes mamma, men hon är för länge sen avvand), men jag ska snart släppa henne på bete till våra inackorderade tjockisar (en tinker och ett korsningssto) som redan är utsläppta på bete. Jag kommer dock att få stödutfodra åringen lite nu i början då det inte finns så mycket för henne att äta ännu (de två andra klarar sig bra på det eftersom de ändå behöver banta :D ). Fölningarna beräknas vara avklarade en bit in i maj och sen tänkte jag släppa över åringen till sto och fölflocken fram i juni/juli.

Tack för svaret!!

Fler tips om hur ni brukar göra? Jag har ett sto till som ska föla runt den 10:e maj..... kanske faller sig naturligt att då släppa ihop nuvarande sto med föl med vallackarna??

Har sett valacker som attackerat fölungar och en bebbe blev så skadad att han fick avlivas 6 veckor gammal. Detta pga en gammal surgubbe som tyckte att fölets mamma var hans fästmö men han var inte alls beredd att ställa upp som plastpappa. Så några valacker ens i närheten av mitt föl blir det inte!!!

Leira ska föla nu i månadsskiftet och har fått egen hage eftersom hon inte uppskattar flockens påträngande sällskap när hon vill vila. Hon börjar fylla juvren så det är järnkoll nu eftersom det är hennes första bebis. Har henne i fruktträdgården bakom huset på dagarna så jag ser henne från fönstren och i fölbox på nätterna. Så nu längtar och väntar vi bara...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 123
Senast: 13579vas
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
956
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka