Hur fort ut i hagen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rulana_korsbar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 89
  • Visningar Visningar 9 475
Sv: Hur fort ut i hagen?

Okej, till 22 april är det ju ett tag kvar men det känns ju förstås skönt att ha koll ändå. Cinna klämde ut Peia en vecka för tidigt, som förstföderska ;)

Jag förstår problemet, jag har ju bara katterna och de får vara ute om inte de också vill ta en tupplur :p

Sorry, ibland är det lätt att bara fortsätta. Skall försöka uppföra mig bättre framöver ;)

Hej!

Följer tråden med stort intresse samtidigt som jag fölvakar. Nya ideér är alltid bra. :idea: Håller för övrigt med alla tidigare talare om att inte släppa ut fölen ihop med andra märrar de första veckorna.

Är själv på jakt efter tips på hur man enklast leder en liten nyfödd själv tillsammans med stoet med minimal risk. Jag fattar inte hur du menar med tröjan? Drar du den över fölis huvud eller? Troligen är jag lite snurrig i huvudet pga för lite sömn! :eek:

Önskar fölis tittar ut snart så jag får sova igen :)

/Lina

När mitt sto fick sitt första föl, och jag skulle få ut den lilla familjen i hagen första gången, så använde jag mig av ett tips som jag fått här på Buke. Sätt en långt grimskaft på stoet, kanske 3-4 meter. Lägg sedan repet runt fölets rumpa och håll själv i änden. Fölet ska alltså gå mellan dig och stoet. På detta viset kan man få med sig en lite trög fölis, och även med den handen som håller repänden bromsa. Handen som är fri kan med fördel hålla i stoets grimma, eftersom hon ofta har bråttom ut i hagen. Jag kunde flytta mitt sto och föl på detta vis helt själv, och detta trots att fölisen inte ville gå ut, och stoet nästan galopperade på stället.

Lycka till med den lilla!

Detta skall jag helt klart testa. Jag är inte så förtjust i att låta fölen gå själva. Tidigare har jag allitid haft möjlighet att få hjälp, men i år är jag själv för första gången. Med fölning och allt, nervös:o

Jag tycker det är obetalbart att ha föl som tidigt går att leda. Jag vill aldrig släppa mina föl, eller unghästar heller för den delen, att springa själva till hagarna. Tycker det är perfekt att leda dem till coh från eftersom man ofta hinner få in en hel del småträning då samtidigt som det är lättare att upptäcka om något är galet.

Lina

Jaha så står man med föl , visste inte att stoet var dräktigt men blev misstänksam efter jul och hade ut vetrinär och tog blodprov 8/3 den 5/4 kom provet som det stod att stoet var dräktigt. Fölet kom den 4/4 ,allt hade gått bra tack vare en jättebra hästmamma hittade dem på morgonen allt klart men bara en vanilg box och ensam hemma. Fixade hage till stoet som de är ensamma i tänkte vänta till betet att släppa ihop sto föl och mitt andra sto som aldrig har haft föl om jag törs? Är det en bra ide? Har ännu inte börjat leda fölet för min fölgrimma drunknar fölet i. Har beställt en på postorder har någon ett bra tipps på hur jag gör med en liten kaxig dam på snart två veckor som bara provar vända baken till och sparkas, annars sticker hon iväg och gömmer sig bakom sin mamma. min dotter som är 10 år kommer hon fram till men känner att jag vill hålla henne utanför tills jag får fölet att hålla sig på mattan. Stoet borstar jag i boxen och hon är väldigt social. För några dagar sedan var det ingen konst att hålla på med fölet, ska jag vänta med att göra något tills jag fått grimman?

Olyckor kan ju hända överallt. Jag har inga avels kunnskaper. MEN min mor har. Och jag litar då mycket mer på henne om jag skall vara ärlig. Jag kan då inte tänka mig att man på ett stort stuteri har 30 st småhagar som sto och föl skall gå i. Ta tex. stuteri simb. Inte håller dom på på detta viset. Men det blir ju travhästar av dom med. Ja vackra welshar med för den delen.

Jag har jobbat på ett av de större travstuterierna och vi hade två småhagar vid ett stall, en lite större hage vid ett annat stall och två lite större hagar vid det tredje stallet, sen bytte vi hästar med jämna mellanrum. Inga större problem... Dessutom fölar inte stona exakt samtidigt, så det brukade lösa sig ganska så bra, vart efter fölungarna blev tillräckligt stora fick de gå ut tillsammans med andra ston med föl, och så småningom beroende på väder så gick de ut på bete. Vi hade runt 75 fölungar som föddes varje år, och dessutom en hel del ston som kom utifrån till betäckningar. Stona fölade från början av mars till midsommar om det var stuteriets ston, en del utifrån fölade senare oxå.
Stuteriets fölungar ledde vi i grimma från dag två, det går snabbare att vara två som leder sto och föl än om man ska försöka lirka in fölungen på rätt ställe själv...

Jag vet oxå vilken erafarenhet naffa har, jag har även varit på andra stora stuteri och det är ungefär samma inställning överallt...

Har en fundering till er:
När det så är dags att släppa ihop, hur gör ni då? jag har ett sto som är väldigt vaktigt och arg. Ska jag släppa ihop henne och fölet med hela flocken på en gång? Eller en och en och i så fall vem utav dem först? Den i högst eller lägst rang? :confused: Hur har ni gjort?

Jag väntar nog lite till, fölet är snart 2 veckor... men funderar på hur jag ska göra sen? Vi har stora hagar, både en med mest skog och en med stora ängar......

KL

En av de häftigaset upplevelser jag har haft angående ston och hagar var för ett par år sen. Två ston som snart skulle föla gick i hagarna intill varandra. Och den ena la sig i staketet och fölade - vi rev då självklart staketet och hon bumpade in i det andra stoets hage. Fölningen tog lite tid och det stoet som inte skulle ha föl stod i ena hörnet låångt ifrån och bara tittade. När fölungen hade rest sig (märra var lite senare med att resa sig) förstod hon att det var klart så hon sprang genom hela hagen, tog en lååång omväg runt sto och föl och gick in till den hagen som var tom ! Det var som om hon förstod att hon inte skulle vara i samma hage som de nyblivna...

Stona med nya föl fått vara själva med sin unge ett par dagar, sen släpps de in i sto/föl flocken vartefter de fölar. Så det finns en flock med ofölade ston och en med fölade.

Tack för svaret!!

Fler tips om hur ni brukar göra? Jag har ett sto till som ska föla runt den 10:e maj..... kanske faller sig naturligt att då släppa ihop nuvarande sto med föl med vallackarna??

Det skulle jag inte göra. Särskilt inte om du planerar ombetäckning av första stoet, då skall hon INTE gå med valacker.

Om du har två ston med fölungar så låt dem gå i varsin hage tills unge nummer två är ett par veckor, sen kan du släppa ihop.

KL

Nu har jag en fråga till på samma tema. Hur hade ni gjort med denna flock?

Jag har för närvarande en flock bestående av tre ston. 1 ettåring samt två dräktiga ston. Sto 1 beräknad nu är ranghög och gruppens ledare, sto 2 beräknad om 3 veckor relativt ranglåg.

Tror ni jag kommer att kunna släppa ihop dessa efter fölningarna och hur gör jag lämpligast. Jag vill ju inte gärna att ettårsstot skall behöva gå ensam. Ännu går alla tre ihop, men jag kommer att flytta sto 1 så snart hon fölat.

Min plan är att låta sto 1 gå ensam med sitt föl tills sto 2 planerar föla. När sto 2 har fölat släpper jag tillbaka sto 1 till ettåringen för att efter 2-3 veckor släppa in sto 2 med föl. Vad tror ni om detta?

/Lina

Jag har inte tänkt ombetäckning av sto nr. 1 i år.

Hon fölade för 2 veckor sen och sto nr. 2 kommer föla kring den 10:e maj. Då har ju sto nr. 1 varit ensam i ca 1 månad med sitt föl, borde det inte funka att släppa ihop henne med valackerna då?

Jag vet faktiskt inte, jag känner spontant att jag skulle inte släppt ihop med valackerna alls. Vi har aldrig gjort det utan haft rena sto-flockar.

Varför har ni aldrig släppt ihop med vallackerna? Har ni inte gjort det även om ni inte har betäckt om på en gång (eller samma år)?

För att det alltid har funnits en sto-flock. Dessutom så har vi alltid son och föl på synhåll från gården så länge det finns bete hemma, medan valackerna går ofta på sjöbeten nån kilometer hemifrån.

Varför har ni aldrig släppt ihop med vallackerna? Har ni inte gjort det även om ni inte har betäckt om på en gång (eller samma år)?

Jag skulle inte våga riskera att släppa ihop ej dräktiga ston med valackar som kan tänka sig att betäcka. Om de betäcker el ej kan vara svårt att veta i förväg och ett sto som blivit betäckt med en "skitig" valack kan dra på sig en svårbehandlad infektion.

Plus att valackerna kan bli osams när stoet går i brunst..
Med småkottar emellan blir det ju inte så bra.

AM

KL

Nu har jag en fråga till på samma tema. Hur hade ni gjort med denna flock?

Jag har för närvarande en flock bestående av tre ston. 1 ettåring samt två dräktiga ston. Sto 1 beräknad nu är ranghög och gruppens ledare, sto 2 beräknad om 3 veckor relativt ranglåg.

Tror ni jag kommer att kunna släppa ihop dessa efter fölningarna och hur gör jag lämpligast. Jag vill ju inte gärna att ettårsstot skall behöva gå ensam. Ännu går alla tre ihop, men jag kommer att flytta sto 1 så snart hon fölat.

Min plan är att låta sto 1 gå ensam med sitt föl tills sto 2 planerar föla. När sto 2 har fölat släpper jag tillbaka sto 1 till ettåringen för att efter 2-3 veckor släppa in sto 2 med föl. Vad tror ni om detta?

/Lina

Ingen som har synpunkter på att låta ettårsston gå i samma hage som ston med föl vid sidan?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 123
Senast: 13579vas
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
956
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka