Hur fort ut i hagen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rulana_korsbar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 89
  • Visningar Visningar 9 475
R

rulana_korsbar

Hur länge brukar ni vänta efter fölningen innan ni släpper ut sto med föl i hagen? Hur går ni till väga inför ett bete? Släpper ut dem ett par timmar om dagen och ökar på?

Sv: Hur fort ut i hagen?

Det beror ju på när de föds och vad det är för väder ute...
Föl som föds på sommaren här brukar få gå ut så snart dagen kommer, om de föds på natten. Och de går ute dygnet runt så snart det är väder för det, dvs inte om det ösregnar första veckan men annars - fortfarande sommartid då.
Skulle jag få ett föl NU så skulle den få gå ut så snart det går, men utevistelsens längd anpassas efter väder och underlag. De måst ekunna ligga ner och vila utan att bli nerkylda, anser jag. SÅ är det blött och lerigt eller kanske till och med snö, då är de ute flera gånger om dagen, kortare stunder.

Mitt föl som föddes under köldknäppen i slutet av januari gick ut dagen efter fölningen, trots -10. Dock bara ute en knapp timme första dagen, de följande dagarna ökade vi på utevistelsen med flera intervaller i hagen och efter en - två veckor gick hon ute från c:a 8-12 samt från c:a 14-18 när det var uppehållsväder. Temp. ute var då runt 0 och vi la ut torr halm i hagen som hon kunde ligga på. Nu går hon ute från c:a 8 till 20-21, så länge det inte regnar, då blir det kortare alt. flera pass.

Mina kommer på sommarn, så i den mån det går får de föla ute. Annars släpper jag ut dem som vanligt på morgonen.

Våra brukar komma på sommaren, så dom flesta e födda i hagen. Sen får dom gå själva me mamma ca en mån, o va inne på nätterna. Sen får dom gå med resten av flocken o sova ute när de e bra väder.

*Delvis KL*

Har funderat på det här också, skönt att höra att det verkar ok att släppa ut dem med en gång. :)

Sen att gå ensam med mamman det första, nödvändigt?
Min är som ler och långhalm med en fyraåring där min egen var med när hon föddes ute i hagen en vecka för tidigt för fyra år sen och därefter i princip gått tillsammans med sedan dess. Hon är den enda som hon inte ändrat beteende emot utan fortfarande fullt ut accepterar. Min tanke var att låta dem gå tillsammans hela tiden även direkt efter fölning. Är det dumt?

Det beror på vädret. Är det gynnsamt hoppas jag kunna låta fölningen ske utomhus på betet med övervakning. Blir det regn tar jag in dom då och då.:cool:

Har flockmedlem i hage intill under första dagarna sen släpper jag ihop dom. Måste vara säker på att flockmedlemmen inte är en föltjyv;)

Kirre;Min är som ler och långhalm med en fyraåring där min egen var med när hon föddes ute i hagen en vecka för tidigt för fyra år sen och därefter i princip gått tillsammans med sedan dess. Hon är den enda som hon inte ändrat beteende emot utan fortfarande fullt ut accepterar. Min tanke var att låta dem gå tillsammans hela tiden även direkt efter fölning. Är det dumt?[/QUOTE skrev:
Det vet man inte, men jag skulle inte ens fundera på att testa...
låt sto och föl gå själva några dagar minst, helst flera veckor, tills fölet lär sig känna igen sin mamma.
De första dagarna följer fölen vilken rörlig kropp som helst, så det kan bli ett jäkla liv om fölet hänger på den andra hästen, som då blir rädd och försöker slå fölet, samtidigt som mamman blir hysterisk eftersom fölet är "stulet".

Jag låter stoet föla inne pga jag vill kunna
vaka över dem. Ut på morgonen ev. i hage
en liten stund. All beroende på vädret.
Annars promenad några ggr under dagen.
1 vecka brukar sto och föl gå i egen hage.
Sen blir det med flocken.
Annika som har börjat vaka,

Om vädret är bra, går de ut som vanligt på morgonen, och tas in innan det blir mörkt på kvällen. (Eftersom de ser lite dåligt i början, och jag inte vill ha fölet i staketet.) De brukar stå inne de första två nätterna, därefter ute dygnet runt, om vädret är fint. De första två veckorna plockar jag in vid regn.

Vid bra väder tycker jag att fölning ska ske ute...det ska vara "renast" har jag hört sägas. Sämre väder inomhus. I såfall ska ungen ut så fort som möjligt, dvs. nästa dag.

*knapplån*

Tänk på att om nätterna är det fortfarande kallt, vilket gör att det fortfarande är kallt i marken.Så även om vårsolen känns varm...så är marken kanske inte alls så varm.

Många föl åker på lunginflammation pga av att de legat ner på kall mark.

Men snälla nån :crazy: bara för at du inte ens skulle tänka tanken så betyder väl inte det att alla tänker som du? :o

Jag har varit med så länge, och vet mycket väl hur lätt det är hänt att en fölunge hakar på fel häst.
Varför skulle jag då inte försöka varna andra att göra samma misstag?
Att skicka ut en nyfödding med övriga ston med föl är inte alls lika farligt, eftersom ston med föl inte söker upp varann på samma sätt vid ihopsläpp.

Visst, var och en gör som han vill, men jag tänker inte vara den som tröstar när det kommer trådar på Buke om föl som blivit söndersparkade.

Nu ska jag berätta hur jag gör och hur jag har fått lära mig av stora halvblodsuppfödare.
Vi föder upp halvblod och ridponnyer, vi låter alltid våra föl födas inomhus med övervakningskamera.
Från första dagen oavsett väder släpper vi endast ut sto och föl i hage med mycket el på staketet i ca 20 min. åt gången, tillräckligt kort tid för att fölet inte ska kunna hinna lägga sig ned.
Vi har alltid en person som står vakt vid hagen första dagarna så inget händer.
Beroende på vilket väder och vilken årstid och hur mycket marken är uppvärmd låter vi stoet och fölet vara ute mycket korta stunder första veckan, sedan ökar vi på. När fölet är 10-14 dagar gammal brukar vi släppa ut sto och föl i flocken igen.
Det finns inget som säger att andra flock medlemmar är snälla mot det lilla fölet!
Aldrig skulle jag riskera att låta mitt nyfödda föl ligga ute en solig dag som idag med kall mark, det är så lätt för föl att få lungínflammation, och det dör dom av.

Jag vet många stora uppfödare som resonerar som oss och som har erfarenheten av hur snabbt det händer.

Jag vill också poängtera att ett föl är inte lika känsligt om det föds ute.

Till CK vill jag säga att du har rätt, CK har också erfarenhet och arbetar med stuteri och semin verksamhet.
Men jag vet inte hur många föl som föds hos er varje år? Men jag har på känn att det är många!!!;)
Vi föder endast upp ca 6 föl om året men vi tar emot många föl till vår seminstation.

Men snälla nån :crazy: bara för at du inte ens skulle tänka tanken så betyder väl inte det att alla tänker som du? :o

Antar att CK vet vad hon pratar om.
Hon bedriver stuteri av större format och delger oss sina erfarenheter..

Vilket jag, som också är uppfödare, bara bekräftar hennes inlägg.

Fölungar följer alla större föremål.
Hästar, traktorer och människor.

Följer den fel häst så kan benet vara avslaget, uttryckt genom staketet eller annat otäckt.
Mamma i sin tur kommer att bli alldeles förtvivlad och själv försöka ta tillbaka sin lille..En risk för henne också om det är fel häst som ungen hakat på...

Du kanske inte värdesätter dina ungar med CK gör det och vi också.
Skulle aldrig släppa ner till flocken dom första dagarna.

Först och främst ska mamma och föl etablera kontakt.
Sedan ska ungen lära sig staket och ström..
Minst tre veckor väntar vi med för att vara säkra.

AM

Har för vana att alltid kolla med flera källor, nu fick jag en (och några till senare i tråden). Därför skrev jag "kanske" därför att jag vill kolla med fler om vad de tycker. Högst sällan som jag litar rakt av på en enda källa, särskilt på internet. Är en funderare och ifrågasättare, anser att man bör vara det, särskilt när det påverkar våra hästar. Därmed inte sagt att jag ignorerar de råd jag får. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 123
Senast: 13579vas
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
956
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka