R
rulana_korsbar
Hur länge brukar ni vänta efter fölningen innan ni släpper ut sto med föl i hagen? Hur går ni till väga inför ett bete? Släpper ut dem ett par timmar om dagen och ökar på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kirre;Min är som ler och långhalm med en fyraåring där min egen var med när hon föddes ute i hagen en vecka för tidigt för fyra år sen och därefter i princip gått tillsammans med sedan dess. Hon är den enda som hon inte ändrat beteende emot utan fortfarande fullt ut accepterar. Min tanke var att låta dem gå tillsammans hela tiden även direkt efter fölning. Är det dumt?[/QUOTE skrev:Det vet man inte, men jag skulle inte ens fundera på att testa...
låt sto och föl gå själva några dagar minst, helst flera veckor, tills fölet lär sig känna igen sin mamma.
De första dagarna följer fölen vilken rörlig kropp som helst, så det kan bli ett jäkla liv om fölet hänger på den andra hästen, som då blir rädd och försöker slå fölet, samtidigt som mamman blir hysterisk eftersom fölet är "stulet".
Ok, tack för tankarna. Kanske jag låter dem gå själva några dagar då.![]()
Men snälla nånbara för at du inte ens skulle tänka tanken så betyder väl inte det att alla tänker som du?
![]()