Hur fort känner ni er hemma?

Det är inte själva bostaden som gör hemkänslan utan mer omständigheterna, t ex om du har sambo?
Iaf en kombination. Att jag trivs med livssituationen är nog en förutsättning för att känna mig hemma någonstans.
Det är ju samma lägenhet som när jag flyttad hit och jag kände mig hemma direkt. Men nu känns det inte lika klockrent hemma längre.

Jag bor där jag sover. Jag kallar hotellrum "hemma" och menar det lika mycket som när jag säger "hemma" om ett hus jag bott flera år i.

Däremot slappnar jag av i kroppen när jag kommer "hem" till skogen där jag växte upp, den känslan av "hemma" är något helt annat och något jag inte lyckats uppnå någon annan stans. Jag har bott annorstädes i årtionden, men jag har gett upp förhoppningen att höra till någon annan plats. En dag flyttar jag hem-hem igen, men exakt var jag ska bo spelar mindre roll bara naturen är rätt.

Jag kände länge att jag längtade hem. Det var först i somras som jag kände att det skulle bli skönt att komma hem till vårt hus där vi bor sedan fem år. Tidigare har hemma varit hos mamma och pappa där jag inte bott på nästan 10 år.

Däremot slappnar jag av i kroppen när jag kommer "hem" till skogen där jag växte upp, den känslan av "hemma" är något helt annat och något jag inte lyckats uppnå någon annan stans.
Undrar om det är så att det är barndomens landskap som känns hemma? Jag växte upp i öppna landskap - och det finns inte jättenära där jag bor nu. När jag för några dagar sedan var ute i ett slättlandskap, då kändes det alldeles speciellt.

Jag kände länge att jag längtade hem. Det var först i somras som jag kände att det skulle bli skönt att komma hem till vårt hus där vi bor sedan fem år. Tidigare har hemma varit hos mamma och pappa där jag inte bott på nästan 10 år.
Var det bara tiden som gjorde att det kändes som hemma eller hade det hänt något som gjorde skillnad?

Var det bara tiden som gjorde att det kändes som hemma eller hade det hänt något som gjorde skillnad?

Jag tror inte att det var någoy speciellt, utan det var nog bara tiden. Jag har ju ändå min familj här nu med egna barn och så. Jag bor i ett väldigt likt hus som mina föräldrar har, i samma typ av område men i en annan kommun. Så här passar nog inte din teori in. :p

Undrar om det är så att det är barndomens landskap som känns hemma? Jag växte upp i öppna landskap - och det finns inte jättenära där jag bor nu. När jag för några dagar sedan var ute i ett slättlandskap, då kändes det alldeles speciellt.

Kanske... Men det är nog inte så för alla i så fall. Min syster vantrivs i vår barndoms landskap, hon har funnit sig tillrätta i nästan helt motsatt natur - och ännu bättre trivs hon i storstäder... :crazy:

Kanske är det vad man växte upp med, kanske har det med personlighetstyp att göra, jag vet inte. För mig är bandet väldigt starkt, för andra verkar det knappt märkas - eller de skapar nya band.

Jag tror inte att det var någoy speciellt, utan det var nog bara tiden. Jag har ju ändå min familj här nu med egna barn och så. Jag bor i ett väldigt likt hus som mina föräldrar har, i samma typ av område men i en annan kommun. Så här passar nog inte din teori in. :p
Vilken teori?

Jag tycker att det går snabbare för varje gång jag flyttar. När jag flyttade hemifrån tog det ett par veckor och nu senast så fort flyttfirman lämnat av våra grejer. Sedan tar det vanligtvis längre tid innan området känns som "mitt", så även om senaste lägenheten blev hemma på ett par timmar dröjde det ungefär tre månader tills jag inte längre kände mig som en främling i området.

Jag känner mig hemma direkt eller så händer det aldrig. Sedan jag flyttade hemifrån har jag vid tre tillfällen bott i bostäder jag inte känt varit "hemma" och det har varit fruktansvärt.

Jag har bara haft olika vikariat sen jag fick examen så riktigt hemma känner jag mig när jag vet att jag ska bo i lägenheten ett tag framöver. I skokartongen jag bor nu känner jag mig inte helt hemma då jag vill ha nåt större. Men mitt krav för att känna mig något sånär hemma är att min hund också finns där

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 437
Senast: Lyan
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
523
Skola & Jobb Just nu har jag precist börjat sista året på gymnasiet men samtidigt gick min älskade häst bort för ca en månad sen. Sedan dess har jag...
Svar
14
· Visningar
549
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Jag är just nu skadad och kan inte vara i stallet eller på gymmet = vardagsmotionen är kaputt. Försöker gå en del promenader istället...
Svar
8
· Visningar
506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka