Hur fort känner ni er hemma?

Om ni flyttar, hur fort känner ni er hemma? Och vad är det som avgör om ni känner er hemma?
Det tar olika lång tid för mig och det som avgör är när jag får fixa till det som jag vill ha det.
Där jag bor nu sedan mer än 3 år bland någon annans möbler och saker så känner jag mig inte hemma.
Men jag trivs jättebra ändå.
T.o.m. bättre än på förra stället där jag verkligen kände mig hemma.

Borta kan vara bra det med.

Vad svårt. Det nästan kryper i min kropp när jag läser det där. Vete sjutton om jag skulle kunna hantera det så bra som du.
Det har gått i perioder ska jag ärligt säga, nu har vi bott här så pass länge att de nästan har glömt bort hur det var innan och jag har blivit tuffare på att bara fräsa ifrån. Tidigare så har jag gått undan och gråtit en sväng eller blivit tvärförbannad och blivit osams med maken för det istället.

Det där har jag så många gånger undrat över; vad är det som gör att man känner så? Man vet liksom direkt när man kliver in.
Jag tror att det är svårt att förklara, vissa hus har bara den där hemtrevliga känslan, själva huset är vänligt helt enkelt. De som bor där nu är dessutom världens gulligaste äldre par som jag skulle vilja adoptera som släktingar rakt av men jag tror inte att de är intresserade av det, de har båda stor släkt som de umgås med trots att de aldrig själva fick några barn.

Jag tycker att det går snabbare för varje gång jag flyttar.
Jag minns när jag flyttade första gången, dagen efter jag gått ut gymnasiet och då till Stockholm, och det kändes så stort och märkvärdigt. Det tog ganska lång tid innan jag kände mig hemma, för "hemma" det var mitt barndomshem.

Jag känner mig hemma direkt eller så händer det aldrig. Sedan jag flyttade hemifrån har jag vid tre tillfällen bott i bostäder jag inte känt varit "hemma" och det har varit fruktansvärt.
Jag påverkas också starkt av att bo "fel". Men det som är "rätt" för mig har ofta förvånat andra och jag har aldrig lyckats klura ut exakt vad det är som gör att det är rätt. Jag bara känner det. Har du fått kläm på vad det är för din del?

Jag har bara haft olika vikariat sen jag fick examen så riktigt hemma känner jag mig när jag vet att jag ska bo i lägenheten ett tag framöver. I skokartongen jag bor nu känner jag mig inte helt hemma då jag vill ha nåt större. Men mitt krav för att känna mig något sånär hemma är att min hund också finns där
Så dels att du vet att du ska bo där en längre tid och dels mer utrymme?

Det tar olika lång tid för mig och det som avgör är när jag får fixa till det som jag vill ha det.
Där jag bor nu sedan mer än 3 år bland någon annans möbler och saker så känner jag mig inte hemma.
Men jag trivs jättebra ändå.
T.o.m. bättre än på förra stället där jag verkligen kände mig hemma.

Borta kan vara bra det med.
Det var intressant! Så att känna sig hemma är underordnat att trivas? Är det fixandet och dina egna möbler som ger hemma-känslan?

Det har gått i perioder ska jag ärligt säga, nu har vi bott här så pass länge att de nästan har glömt bort hur det var innan och jag har blivit tuffare på att bara fräsa ifrån. Tidigare så har jag gått undan och gråtit en sväng eller blivit tvärförbannad och blivit osams med maken för det istället.

Jag tror att det är svårt att förklara, vissa hus har bara den där hemtrevliga känslan, själva huset är vänligt helt enkelt. De som bor där nu är dessutom världens gulligaste äldre par som jag skulle vilja adoptera som släktingar rakt av men jag tror inte att de är intresserade av det, de har båda stor släkt som de umgås med trots att de aldrig själva fick några barn.
Ja, hem/hus kan vara laddat. Strongt att du stått på dig.

Det äldre paret som jag köpte mitt hus av är också så gulliga. Undrar om det påverkade min inställning till huset...? Jag har redan haft dem här på fika och så har vi planerat för grillkväll i sommar :)

Det var intressant! Så att känna sig hemma är underordnat att trivas?
Ja det är det.
Jag trivs fantastiskt bra i det här huset även om det nog aldrig riktigt kan bli mitt hem.

Är det fixandet och dina egna möbler som ger hemma-känslan?
Det är att få det på mitt sätt som gör det.
Egna prylar behövs inte alls.
Jag kan flytta runt litet på andras prylar och få det till att bli min hemkänsla av det.
Om det redan är på "mitt sätt" så blir det mitt hemma automatiskt.
Det är väldigt vanligt att det är så.

Ja det är det.
Jag trivs fantastiskt bra i det här huset även om det nog aldrig riktigt kan bli mitt hem.

Det är att få det på mitt sätt som gör det.
Egna prylar behövs inte alls.
Jag kan flytta runt litet på andras prylar och få det till att bli min hemkänsla av det.
Om det redan är på "mitt sätt" så blir det mitt hemma automatiskt.
Det är väldigt vanligt att det är så.
Du kan inte få det på ditt sätt i nuvarande hus? Eller vill du inte? Är det bättre att det inte känns hemma?
Ursäkta alla frågor (i hela tråden) men jag tycker att det här är så intressant!

Du kan inte få det på ditt sätt i nuvarande hus?
Nej det är inte möjligt.
Vissa saker går inte att ändra på, så är det bara.
Men det är bra så här också.

Är det bättre att det inte känns hemma?
Det spelar ingen roll alls.
Det enda som är viktigt är att jag trivs.
Och det gör jag verkligen.

Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle få bo så här.

För mig går det fort att känna mig hemma om det är ett ställe jag vill bo på och det känns som att jag ska bo där länge. Då känner jag mig nog hemma ungefär när jag packat upp det mesta och fyllt kylen med mat.

Om jag däremot hamnat på ett ställe jag inte riktigt vill vara på (ex efter en separation) eller någonstans där jag vet att bara mellanlandar så är det svårare att känna mig hemma. Det går, men det kan ta rätt lång tid.

Jag räknade efter nyss och om jag räknar alla boenden där jag bott minst 5 månader så har jag bytt adress 10 gånger sedan jag flyttade hemifrån för 11 år sedan. Min nuvarande adress är den jag bott längst på, 3 år i april. Den här lägenheten och den jag hade med mitt ex innan det tog slut är de enda egna boenden jag haft där jag verkligen trivts.

För mig går det fort att känna mig hemma om det är ett ställe jag vill bo på och det känns som att jag ska bo där länge. Då känner jag mig nog hemma ungefär när jag packat upp det mesta och fyllt kylen med mat.

Om jag däremot hamnat på ett ställe jag inte riktigt vill vara på (ex efter en separation) eller någonstans där jag vet att bara mellanlandar så är det svårare att känna mig hemma. Det går, men det kan ta rätt lång tid.

Jag räknade efter nyss och om jag räknar alla boenden där jag bott minst 5 månader så har jag bytt adress 10 gånger sedan jag flyttade hemifrån för 11 år sedan. Min nuvarande adress är den jag bott längst på, 3 år i april. Den här lägenheten och den jag hade med mitt ex innan det tog slut är de enda egna boenden jag haft där jag verkligen trivts.
Är det skillnad för dig mellan att trivas och känna dig hemma? (Se fetningar)

Mitt hus inger en falsk trygghet, alla trivs här men det är ett bedrägligt lugn. Dom flesta som bott här har antingen drabbats av ond bråd död, lyte på ett eller annat sätt, tagit livet av sig, hamnat på sinnessjukhus eller på kåken. Dessutom spökar det också.

Trots detta så trivs jag alldeles utmärkt och det är hemma för mig.

Jag har ju bott på många underliga platser både ovan och under jord, ute i naturen, på båt mm. och jag trivs konstigt nog precis överallt UTOM i lägenhet för där vantrivs jag från första stund jag kliver in.

Huset vill ha dig där, så därför slipper du eländet som de andra råkat ut för :)
Eller också har det gett upp, det var ju här jag nästan blev ihjälsparkad, bröt ett ben mm. men snart ska hela rasket rivas och det blir en ny bostad på samma plats. Jag ska bara samla ihop pengar först så det räcker till bygget.

Eller också har det gett upp, det var ju här jag nästan blev ihjälsparkad, bröt ett ben mm. men snart ska hela rasket rivas och det blir en ny bostad på samma plats. Jag ska bara samla ihop pengar först så det räcker till bygget.
Huset har mött sin överman, en som inte ger upp trots trilskande från husets sida :up:

Huset har mött sin överman, en som inte ger upp trots trilskande från husets sida :up:
Precis, gammal bondesläkt och otroligt tjurig på det, en oslagbar kombination. Man ska inte starta ett krig man inte kan vinna, gäller både gamla kåkar, maskiner som jävlas och människor som tror dom kan använda andra som spelpjäser att bara flytta runt på efter behag. En dag möter dom sin överman och då,,,,,,,blir det inge kul alls! :devil:

Jag påverkas också starkt av att bo "fel". Men det som är "rätt" för mig har ofta förvånat andra och jag har aldrig lyckats klura ut exakt vad det är som gör att det är rätt. Jag bara känner det. Har du fått kläm på vad det är för din del?

Några konkreta saker är området (lugnt och nära naturen, lite trafik och lugna grannar), läget i huset om det är lägenhet (vill då bo högst upp) och planlösningen (gillar inte smala kök, "korridorliknande" hallar och vill ha fönster åt minst två håll). Lite mer abstrakt är känslan av lugn, känslan av att det är mitt hem och den där mjuka, gosiga känslan som infinner sig när jag får komma hem efter att ha varit borta ett tag.

Av de ca tio lägenheter jag bott i sedan jag flyttade hemifrån har tre känts som hemma på alla sätt och vis, bland annat den jag bor i nu.

Är det skillnad för dig mellan att trivas och känna dig hemma? (Se fetningar)
Ja det är skillnad. För att känna mig hemma måste jag trivas. Men jag kan trivas också utan att känna mig hemma, dvs att jag tycker att det är trevligt här och nu men att jag inte hör hemma här.

Liknande trådar

Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 437
Senast: Lyan
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
523
Skola & Jobb Just nu har jag precist börjat sista året på gymnasiet men samtidigt gick min älskade häst bort för ca en månad sen. Sedan dess har jag...
Svar
14
· Visningar
549
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Jag är just nu skadad och kan inte vara i stallet eller på gymmet = vardagsmotionen är kaputt. Försöker gå en del promenader istället...
Svar
8
· Visningar
506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka