Hur försvara dressyren?

Sv: Hur försvara dressyren?

Jag håller inte med om det. Vill inte en häst så säger den det också, visst en bit kan man säkert komma genom våld men i slutet kommer man bara att förlora på det...
Hästarna är tyvärr ofta för hjärntvättade och gör alldeles för lite motstånd, bara se på hoppningen ibland hur mycket spöt används på tävling och ändå är dom uppe på den nivån. Är dom sånna på tävling vågar jag inte tänka på hur dom tränar dom när ingen ser. Så håller verkligen inte med dig.

Men allvarligt talat igen då.. dom flesta på den nivån i hoppningen har ju inte ens med sig ett spö in på banan. Det är verkligen inte ofta man ser någon spöa sin häst i de klasserna..På hobbynivå däremot.. jisses.

Jag tror absolut inte man kan tvinga en häst att prestera på GP nivå i dressyr.. mitt eget gamla monster hatar dressyr.. men likförbannat måste han ju utsättas för det för sitt eget bästa.. han skulle aldrig, aldrig, aldrig kunna bli dressyrhäst på heltid för han tycker inte det är kul.. det skulle aldrig gå så nä det där köper inte jag. Varför skulle en ryttare lägga ner all den tid och alla dom pengarna för att försöka tvinga en häst som inte vill när det finns massvis med hästar som vill?

Hästarna är tyvärr ofta för hjärntvättade och gör alldeles för lite motstånd, bara se på hoppningen ibland hur mycket spöt används på tävling och ändå är dom uppe på den nivån. Är dom sånna på tävling vågar jag inte tänka på hur dom tränar dom när ingen ser. Så håller verkligen inte med dig.

Men om vi återgår til frågeställningen av TS, HUR försvarar du dressyren? Eller gör du inte det alls?

Men allvarligt talat igen då.. dom flesta på den nivån i hoppningen har ju inte ens med sig ett spö in på banan. Det är verkligen inte ofta man ser någon spöa sin häst i de klasserna..På hobbynivå däremot.. jisses.

<snip>

Jag vet att Sharbattly for nagra ar sedan (och formodligen fortfarande) importerade ett 10-tal hastar at gangen fran Europa till Saudi en eller tva ganger om aret. Sedan totalforstorde had de flesta genom att sla hysteriskt med spo, medvetet krasha hastar in i hinder, "pole" (lyfta en hinder pale sa hasten slar i den) och all andra 'abusive' metoder man kan tanka sig. Vissa uppfodare i Europa saljer inte ens hastar till honom langre. Tyvarr ar han inte ensam ... det finns alltfor manga som han.

Jag forsvarar inte dressyr ... eller ... jo det gjor jag.:grin: 95% av de som rider western har "aker" hast. De har ingen aning om vad dressyr, hoppning, eller reining for den delen, innebar. Jag hade en diskution med en kvinna for ett par dagar sedan. Hon hade sett OS dressyr och forklarade hur grymt det var att "dra hasten i munnen pa det viset". Sa ... vi hade flera langa diskutioner om bade dressyr och hoppning och hur hasten behover 'support'. :p

Men om vi återgår til frågeställningen av TS, HUR försvarar du dressyren? Eller gör du inte det alls?

Jag försvarar inte vad jag tycker är orättvis behandling av hästen, jag försvarar inte dålig ridning. Jag vet att det går att få fram det bästa från hästen utan drag och slit och det är det jag försöker framhäva, det som ser illa ut sitter jag inte och försvarar. Jag vet att dressyr kan vara fin och harmonisk och den biten försvarar jag.

Senast ändrad:

Då ser du och jag väldigt olika ridningen helt enkelt. Ahlmann tex spöar ju lätt upp sina hästar vid vägran eller vid "behov", senast nu vid OS. Ser hemskt ut och kan han bete sig så på banan är han säkert betydligt hårdare privat mot hästarna. Han är långt ifrån den enda jag tycker använder spöt på felaktiga sätt. Det finns säkert anledning till att många hästar blir väldigt stressade när dom har vägrat.
Jag tror absolut inte man kan tvinga en häst att prestera på GP nivå i dressyr.. mitt eget gamla monster hatar dressyr.. men likförbannat måste han ju utsättas för det för sitt eget bästa.. han skulle aldrig, aldrig, aldrig kunna bli dressyrhäst på heltid för han tycker inte det är kul.. det skulle aldrig gå så nä det där köper inte jag.
Hästar är olika varandra, dom är individer och inga maskiner. Min häst är likadan som din, kunde gå långt inom dressyr och hoppningen men fixar inte tävlingslivet i den bemärkelsen att resa och stå på box så mycket som det krävs. Därför fick jag honom billigare och nu är vi ändå uppe och tävlar relativt höga klasser fast på hans villkor. Träna älskar han däremot men det krävs att han får ha ett hästliv vid sidan av. Jag ger vad han behöver så ger han allt för mig.

Vissa hästar är mera lättledda om man säger så, vissa är mera formbara och accepterar olika grejer lättare än vad andra gör. Alla hästar är inte som din häst och alla är inte som min.

Varför skulle en ryttare lägga ner all den tid och alla dom pengarna för att försöka tvinga en häst som inte vill när det finns massvis med hästar som vill?
Varför? Av den enkla anledningen att det är otroligt svårt att hitta hästar som kan mäta sig i dom klasserna, har hästen en supergång så är inte den hästen någon dom flesta skippar att rida pga att hästen inte känner för det. Det är inte många hästar som har kapaciteten att nå ända upp till toppen.

Senast ändrad:

Hjärntvättade:rofl:

Det funkar inte så. gissa varför saudierna måste köpa nya hästar hela tiden.

en häst som inte vill- gör inte.

du måste ha hästen med dig.
visst kan en hopphäst få ett rapp, men blir det för många blir det tvärnit även på ett 50cm. De lägger ner.

Att målet inte helgar medlen. Att hästarna inte ska ta så stor skada att de går sönder är väl det minsta man kan begära av någon som rider dressyr på den nivån? :crazy:

Tack och lov finns ny forskning om rollkur:
http://www.facebook.com/notes/inter...tion-science-the-road-ahead/10150927177731097

Vad har det med min fråga till Centaur att göra?
Sååå väldigt skadad verkar ju inte Salinero vara? Det har ju diskuterats länge hur han skulle hålla osv. Nu håller han sitt tredje OS med bra resultat och då kan man inte tugga i sej det utan ska ändå kritisera. Vad man än anser om metoden så håller Ankys mästerskapshästar länge, kan du säga emot det?
Varför börja hitta på och vända även det emot henne:confused:

Ojojoj vad folk har försvarat mycket sk*t med den här typen av argumentation i stället för att själva ta ansvar för vad de gör mot hästarna :grin:

Med den åsikten blir hela diskussionen överflödig för det skulle, om man drar det till sin spets, innebära att ingenting vi gör mot hästarna är fel så länge de kan prestera.

Vad anser du om allt som uppkommit kring "träningsmetoderna" i tennessee walking horse-branschen, hur lyckas de få hästarna dit de vill med våld? Hur kunde Åke Svanstedts hästar prestera trots elstötar? Det är inte det minsta svårt att piska en häst till att hoppa, eller att använda andra barreringsmetoder.

Att många av hästarna ser så skärrade ut att man tror att dom ska flippa ur helt efter en vägring säger ju sig självt.

Vem har hittat på vad? Det handlar om kraftigt höjda kortisolvärden i saliven - akut stressreaktion - även hos hästar som är vana vid att ridas i LDR.

Jag tar för givet att hästarna ska hålla när man rider dressyr på den nivån då det ska stärka och gymnastisera hästarna. Därför anser jag inte att det är ett hållbart argument för att allt är i sin ordning när hästarna inte går sönder - allt annat skulle vara katastrof.

Fast en häst som inte vill kan inte mäta sig i den internationella toppen därför finns det absolut ingen anledning för ryttarna att tvinga en häst dit. Vilka hästar ser du som är tvingade att hoppa eller gå dressyr på den nivån?

Vem mer än Ahlmann spöade ùpp sin häst på OS? Ja eftersom det är så himla vanligt då enligt dig?

Fast en häst som inte vill kan inte mäta sig i den internationella toppen därför finns det absolut ingen anledning för ryttarna att tvinga en häst dit. Vilka hästar ser du som är tvingade att hoppa eller gå dressyr på den nivån?
Problemet är att i dressyren är det lättare att dölja hur hästarna behandlas hemma, hoppningen så är det lättare att se vad ryttaren har för åsikter om vad som är okej och inte okej. Jag vet hur det fungerar ofta i dressyrstallen med unghästarna osv, många som är hur jobbiga som helst och inte alls uppskattar att gå varje dag i manegen eller stå på box såpass mycket men dom har inte några alternativ annat än att anpassa sig.

Och igen för att förtydliga så gäller det inte alla, det finns hästar som faktiskt rids på rättvisa sätt även på höga nivåer.

Och jag har svårt att tro att en häst vill gå i en manege varje dag, vill stå i box dygnet runt, det är inget den vill utan den har bara inte lärt sig annat. Man kan även lära hästen att det är dressyr som gäller och något annat blir det inte. Dom flesta anpassar sig helt enkelt.

Vem mer än Ahlmann spöade ùpp sin häst på OS? Ja eftersom det är så himla vanligt då enligt dig?
Pratar inte enbart om os men jo, jag såg en och annan slå till hästen på olämpliga sätt. Inte direkt så att jag sitter med papper och penna och skriver upp namn. Vi tycker väl olika om vad som är okej när det gäller spöanvändningen helt enkelt.

Senast ändrad:

Hjärntvättade:rofl:

Det funkar inte så. gissa varför saudierna måste köpa nya hästar hela tiden.

en häst som inte vill- gör inte.

du måste ha hästen med dig.
visst kan en hopphäst få ett rapp, men blir det för många blir det tvärnit även på ett 50cm. De lägger ner.

Hästar som står mer eller mindre på box dygnet runt i större delen av sitt liv och rids enbart mer eller mindre i maneger, jo, dom påstår jag är mer eller mindre hjärntvättade och tvingas till anpassning.

Hästar är väldigt lättmanipulerade djur, det är inte svårt att få dom dit man vill om man vet vad man gör vilket dessa toppryttare vet. Metorderna är allt annat än snälla mot hästarna alltid.

Att saudierna förstör hästarna är för att dom helt enkelt gått för långt och därmed förstört hästarna helt, dom hittar nog tragiskt nog ett sätt förr eller senare där dom vet hur dom kan pressa hästarna till max utan att hästarna blir för förstörda.

Det tragiska är också med hästar att dom lägger inte alltid ner bara för att man blir för hård, många hästar gör det och många hästar ger efter och hoppar på så gott dom kan. Hästar är olika varandra, vissa ger aldrig upp och sätter emot medan vissa ger upp och gör allt för att göra rätt.

Tycker inte alls det är ovanligt att hästarna mer eller mindre hoppar rätt in i hindrerna ibland istället för att lyssna på sin självbevarelsedrift och stanna i sånna lägen. Kan mycket väl tänka mig att hästen inte vågar stanna.

Senast ändrad:

Som jag trodde då.. bara bullshit från din sida.. Det har väl rört sig om 2-3 fall där ryttarna har haft en överdriven användning av spöet dom sista 2 åren på stora internationella tävlingar av flera, flera tusen starter.

Jag blir extremt trött på sådana bullshit-pratande personer som dig som är kvicka på att kasta ur sig anklagelser för att sedan aldrig kunna leverera några sanningar när det väl gäller .. Vad vinner du på det? Problemet är att sådana som du förstör arbetet ur djurskyddsperspektiv.. lite som vargen kommer syndromet.

Som jag trodde då.. bara bullshit från din sida.. Det har väl rört sig om 2-3 fall där ryttarna har haft en överdriven användning av spöet dom sista 2 åren på stora internationella tävlingar av flera, flera tusen starter.
Som sagt, vi har olika åsikter om vad som är okej, jag anser inte det okej att använda spöt framför hinder osv. Du tycker olika. Att drämma till hästen framför vattengraven för att hästen ska sträcka på sig tex, sånt anser inte jag vara okej, du tycker det är okej. Inget mer med det.
Jag blir extremt trött på sådana bullshit-pratande personer som dig som är kvicka på att kasta ur sig anklagelser för att sedan aldrig kunna leverera några sanningar när det väl gäller .. Vad vinner du på det? Problemet är att sådana som du förstör arbetet ur djurskyddsperspektiv.. lite som vargen kommer syndromet.
Du verkar ta åt dig väldigt av att jag anser det är fel att använda spöt på sådanna sätt som många gör på tävlingarna? Någon anledning till det?

Att dra in att jag förstör djurskyddet är att ta i en aning. Jag är inte kvick på att kasta ur mig saker och ting, har sett på många många tävlingar på olika nivåer i olika länder och har en del erfarenhet och bildar uppfattningen efter den.

Senast ändrad:

Som sagt, vi har olika åsikter om vad som är okej, jag anser inte det okej att använda spöt framför hinder osv. Du tycker olika.

Du verkar ta åt dig väldigt av att jag anser det är fel att använda spöt på sådanna sätt som många gör på tävlingarna? Någon anledning till det?

Jag har ju skrivit redan varför jag inte gillar personer som du, sektliknande talibanåsikter har en förmåga att förstöra det verkliga arbetet inom djurskyddet/ eller vilket arbete inom vilket område som helst faktiskt.

Jag har ju skrivit redan varför jag inte gillar personer som du, sektliknande talibanåsikter har en förmåga att förstöra det verkliga arbetet inom djurskyddet/ eller vilket arbete inom vilket område som helst faktiskt.

Men oj, jag är en sektliknande taliban? Det var hårt, men ok, jag förstår. Då säger vi så.

Men det är lugnt, tar inte åt mig. Vet att många som reagerar så starkt på en åsikt om spöanvändning oftast tar åt sig väldigt mycket själva av en anledning jag inte tänker spekulera i.

Djurrättsrörelsen har med sina "sektliknande talibanåsikter" bidragit till stora förbättringar för hästar och andra djur, oavsett vad du anser.

Vad gör du själv för att förbättra djurskyddet, du som vet hur det ska göras? Även om jag förstår att det inte är ditt syfte, så är det tyvärr sådana som du som försöker sätta käppar i hjulet för de som vill förändra och skapa diskussion utan att själva bidra med något, som gör att utvecklingen går långsamt.

Ärligt talat verkar du väldigt naiv, eller helt enkelt mer intresserad av att bejaka dina egna intressen som aktiv inom ridsporten än att bidra till förändring för hästarnas bästa.

Och vet du? Det gynnar ingen i längden, allra minst dig själv och sporten. För även om anser att detta är sällsynta händelser som inte utgör något problem så finns det väldigt många andra som - med all rätt - gör det, både i och utanför hästvärlden. Och den kritiken kommer förr eller senare att behöva bemötas, inte bara förnekas.

Vad man än anser om metoden så håller Ankys mästerskapshästar länge, kan du säga emot det?

Kanske är Salinero ett av undantagen? Han kanske har hållit trots träningsmetoderna, inte tack vare dem? Hur många av de hästar där man faktiskt, någorlunda realistiskt, satsar på en seriös internationell elitkarriär slås ut innan de når fram? Och hur ofta har det inte med träningsmetoderna att göra?

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: IngelaH
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka