Sv: Hur försvara dressyren?
Just uttalande som dina gör det svårt att försvara dressyren på ett vettigt sätt. Du säger att Rollkuren är en quickfix. Hur kan du säga det?
Är du insatt i hur träningssystemet ser ut från första början, vilken tid det tar?
När man så stensäkert avfärdar någonting så borde man ju rimligen ha dö-koll?
Det blir helt avigt när man dissar någonting på fel grunder. Det är lite som att säga att man inte äter ketchup. Det är fruktansvärt med ketchup, för det är gjort på grankottar. Faktan är waaay off. Och man kommer då tappa de som man vill övertyga att sluta med ketchup.
Nja, jag är inte expert, utan bara så pass påläst att jag känner att det inte är i linje med mitt sätt att rida eller träna hästar. Jag är dock nyfiken på nya saker och läser på grundligt innan jag skaffar mig en egen uppfattning och är öppen med den uppfattningen. Jag står för vad jag säger och tycker, men är inte sämre än att jag kan ändra mig om någon har argument som jag själv anser är vettiga. Så har dock inte fallet varit i debatten än så länge. Inte så att jag känner att det är nåt för mig. Jag tar dock inte avstånd från och totalt bojkottar de elitryttare som använder systemet, det lönar sig ju uppenbarligen på något sätt, även om jag fortfarande hellre ser ekipage som Charlotte Djuardin och Valegro, Ulla och Ajax mfl
Det jag pratar om här i tråden är däremot vanliga ryttare, inte den yttersta eliten. Eftersom frågan gällde hur jag försvarar att just JAG rider dressyr så tänkte jag i första hand på det hållet. Jag ber om ursäkt för att jag inte var tydlig med det.
Vanliga ryttare som ägnar sig åt rollkur/LDR/HF vet ofta inte riktigt vad de håler på med, utan snarare härmar, är dåligt pålästa, provar sig fram, har ingen tränare som är insatt i det hela, är otåliga (därav quickfix) osv. Jag jämför det hela lite grand med hjälptyglar av olika slag. Även de används ofta som en genväg eller i brist på kunskap, skicklighet och tålamod.
Angående eliten så skulle jag såååå mycket önska att bedömningen av sits och hjälper kom in som en ganska viktig del. En del av ryttarna på OS t.ex. sitter ju rent förskräckligt, hårda händer är inte jätteovanligt och många skänklar i bytesserier är verkligen inte någon vacker syn. Det är inte representativt för vad JAG anser att dressyren är och ska vara - ett samspel mellan häst och ryttare som dansar tillsammans som en enhet.
Hur ska man få nybörjare, unga ryttare, satsande tävlingsryttare osv att känna hur viktigt det är med sitsen när en del av eliten inverkar och sitter som de gör? Och hur ska man få dem att förstå och verkligen vilja samarbeta med sin häst, rida med mjuka hjälper osv när en del av eliten pysslar med vad som ser ut att vara det rakt motsatta?
Som westernryttare har jag fått min beskärda del av försvarande av t.ex. amerikanska pleasurehästars låga form och extrema gångarter (jog, lope) trots att det inte är min gren... och här kommer nu ytterligare en diskussion i samma anda - som dressyrryttare förväntas jag försvara rollkur/LDR/HF trots att det inte är min grej... Jag blir lite trött.