Hur försvara dressyren?

Sv: Hur försvara dressyren?

Har jag skrivit något annat? Eller vart skrev jag att det inte ska debatteras om rollkuren?

Uff.. åter igen glömde jag skriva knapplån, vilket jag alltid glömmer är superviktigt här på buke för att inte göra folk arga...

Det jag tänkte på var detta:
Jag vill egentligen inte skapa en ny tråd om rollkurens effekter och vara eller inte vara - utan mer en undran över hur vi marknadsför "vår" sport när den är under stark kritik.

Har verkligen Salinero blivit bättre med åren då? Jag tycker han blir lite sämre för varje gång jag ser hästen och den är inte ens särskillt gammal än. En häst ska ju bli bättre och starkare hela tiden och inte tvärtom.

Jag vet inte om jag tycker att det här är en raktigenom rättvis diskussion. Vardagen som grandprix-häst sliter på hästarna, men det är ju framför allt på lägre nivåer som grunderna i dressyren skyddar hästarna mot skador. Det är som att jämföra idrottens nytta för människor generellt och titta på skadade elitidrottare och säga: se, jag sa ju att det var farligt!
Hästar som inte rids i balans och på dåligt underlag dag efter annan skadar sig förr eller senare. Grandprix-hästar får utstå en annan typ av slitage, nämligen långa resor, stress, ridning flera gånger om dagen, lång inomhusvistelse, bristfälliga hagar etc etc.

Delvis KL (kan man "låna sin egen tråd..?)

Jag lämnade denna tråd till sitt öde - när jag märkte att den inte alls handlar om vad jag ville veta... Kanske det är så att jag är den enda som blivit "påhoppad" av olika o-hästkunniga sportfånar? ;)

Jag försöker omformulera mig:

Vad skulle ni svara personen som säger följande: "Vilket skämt (den där dressyrsporten) - det ser väl vem som helst att de blir kraftigt tvingade till att skutta runt och sprattla sådär! Hur kan du hålla på med sånt djurplågeri - och hur kan det vara en OS-gren? Puh! Och så säger de att travet skulle vara djurplågeri - det där verkar vara betydligt värre! Stackars hästar! Och en svensk dessutom - man skäms!"

Min undran var alltså inte om och utifall rollkur var bra eller dåligt (för det fattar personen i alla fall inte vad det är) - utan hur man på ett pedagogisk sätt (och inte för insnöat) kan förklara/försvara dressyrens idé. Och dessutom ge en förklaring på hur träningsmetoderna (som nu varit i fokus) kan vara "godkända" eller varför de existerar..

Att bara svara "det håller inte jag på med" hjälper ju inte.

Jag har även dragit paralleller till att träningsmetoden kan sägas vara en form av "doping" men inte är dopingklassat (men att många vill ha det så), för att förklara på "sportspråk".

Dressyr är svårt att begripa sig på - och ännu svårare för nån som inte rider..

Nej, han var väldigt avspänd och klassiskt.. inte alls lika spänd och sprattlig som innan.

Jag tyckte han såg trött ut, lite som om han inte orkade ett sådant program helt enkelt. Lite bakom lod, lite hängig på nåt sätt. Innan har jag faktiskt tyckt att han är en väldigt härlig häst, det mesta har sett lätt ut för honom men nu verkade han faktiskt sliten.

Vad bra, då fattade jag meningen med tråden rätt, och det var det jag försökte svara på i mitt första inlägg... fast mer som en förklaring på hur man kan hålla på med dressyr rent i allmänhet förstås. :)

För att försvara mot en sån frågeställning hade jag nog kort och gott sagt att de metoderna inte alls är representativt för dressyren så som de flesta rider, och inte heller så som det ska vara. Metoden är inte tillåten av förbundet och diskussioner pågår om hur man ska komma till stånd med ett bra sätt att hantera den. Att dressyr handlar om ett samspel med hästen, kommunikation och samspelthet helt enkelt. Inte genvägar och quick-fixes som rollkur och annat skräp.

I övrigt vill jag rekommendera boken Tug of war till de som inte har läst den, i den får man många tankeställare och bra argument som nog även kan användas till de som inte kan nåt om dressyr eller ridning.

Just uttalande som dina gör det svårt att försvara dressyren på ett vettigt sätt. Du säger att Rollkuren är en quickfix. Hur kan du säga det?
Är du insatt i hur träningssystemet ser ut från första början, vilken tid det tar?

När man så stensäkert avfärdar någonting så borde man ju rimligen ha dö-koll?

Det blir helt avigt när man dissar någonting på fel grunder. Det är lite som att säga att man inte äter ketchup. Det är fruktansvärt med ketchup, för det är gjort på grankottar. Faktan är waaay off. Och man kommer då tappa de som man vill övertyga att sluta med ketchup.

Men inte representativt för vilka av dressyrryttarna? Vi glada amatörer eller dom som klassas som elit/proffs?
Jag tror det är långt fler som använder sig av metoden eller liknande träningssätt än vi tror/vet och vad dom dessutom väljer att gå ut med.
Vi är ju ganska lättköpta, rider dom med hjälm på öppna träningar/framridningar gör dom det säkert hemma också, om dom säger att dom inte använder skarpa bett eller hjälptyglar så köper vi det och säger dom att dom gör si eller så med hästarna så tror vi på det.
Ibland känns många som ändå utövar sporten väldigt naiva vad gäller vissa punkter.
Hörde faktiskt en jätteintressant diskussion om det här i helgen, just vad gäller LDR/rollkur och ryttarna/eliten. Den fick mig att bli mer övertygad om att gemene dressyrintresserad är naiv som tusan.

Jag försvarar inte. Varför ska man försvara något som vi alla vet blivit lite av en cirkus?

Vi kan bara säga att dressyren tillkom för att rida hästarna bättre. De skulle bli smidigare, lydigare, rörligare, starkare etc. Sen började man tävla i det. Och först bedömdes ridskickligheten mest. Men idag har det hela urartat lite. Fortfarande måste man vara väldigt skicklig. Tyvärr döms inte bara ridskickligheten.

Dock hoppas vi på att det ska gå att komma tillbaks till den, för hästen, kvalitativa ridningen. Den som endast gör hästen bättre!
Inte den som rids annorlunda på hemmaplanen för att sedan i strålkastarljuset showas på annat sätt just för att bedömas som show.

Att tävla är helt ok. Det skadar inte hästen. Förutsatt att man tränar korrekt mellan varven och låter hästen vara häst med. Men tävlingen är endast för människans skull. Och idag tyvärr inte det ultimata provet på ridskicklighet.

Kl
Jag tycker det är en svår fråga. Tycker all elitidrott där djur pressas till sitt yttersta Egentligen tangerar djurplågeri. Men jag har ridit i hela mitt liv och älskar ridsport överhuvudtaget.

Man kan titta på vanliga ekipage på träning ibland och bara börja ifrågasätta hela grejen. Hästen SKA ge efter för handen, den ska springa varv efter varv i en viss position där vi anser att den ska gå, det blir en sporrpick här och ett knyck i tygeln där. Vad gör vi med dessa stolta djur? Så känner jag ibland.

Sen sitter man där och tycker hästen går så mjukt och fint, och man känner den där fina kommunikationen med ett djur av en annan art, som går att finslipa tills man kan göra alla svåra rörelser. Svårt att avgöra vad vi egentligen har rätt till...

Just uttalande som dina gör det svårt att försvara dressyren på ett vettigt sätt. Du säger att Rollkuren är en quickfix. Hur kan du säga det?
Är du insatt i hur träningssystemet ser ut från första början, vilken tid det tar?

När man så stensäkert avfärdar någonting så borde man ju rimligen ha dö-koll?

Det blir helt avigt när man dissar någonting på fel grunder. Det är lite som att säga att man inte äter ketchup. Det är fruktansvärt med ketchup, för det är gjort på grankottar. Faktan är waaay off. Och man kommer då tappa de som man vill övertyga att sluta med ketchup.

Nja, jag är inte expert, utan bara så pass påläst att jag känner att det inte är i linje med mitt sätt att rida eller träna hästar. Jag är dock nyfiken på nya saker och läser på grundligt innan jag skaffar mig en egen uppfattning och är öppen med den uppfattningen. Jag står för vad jag säger och tycker, men är inte sämre än att jag kan ändra mig om någon har argument som jag själv anser är vettiga. Så har dock inte fallet varit i debatten än så länge. Inte så att jag känner att det är nåt för mig. Jag tar dock inte avstånd från och totalt bojkottar de elitryttare som använder systemet, det lönar sig ju uppenbarligen på något sätt, även om jag fortfarande hellre ser ekipage som Charlotte Djuardin och Valegro, Ulla och Ajax mfl :love:

Det jag pratar om här i tråden är däremot vanliga ryttare, inte den yttersta eliten. Eftersom frågan gällde hur jag försvarar att just JAG rider dressyr så tänkte jag i första hand på det hållet. Jag ber om ursäkt för att jag inte var tydlig med det.

Vanliga ryttare som ägnar sig åt rollkur/LDR/HF vet ofta inte riktigt vad de håler på med, utan snarare härmar, är dåligt pålästa, provar sig fram, har ingen tränare som är insatt i det hela, är otåliga (därav quickfix) osv. Jag jämför det hela lite grand med hjälptyglar av olika slag. Även de används ofta som en genväg eller i brist på kunskap, skicklighet och tålamod.

Angående eliten så skulle jag såååå mycket önska att bedömningen av sits och hjälper kom in som en ganska viktig del. En del av ryttarna på OS t.ex. sitter ju rent förskräckligt, hårda händer är inte jätteovanligt och många skänklar i bytesserier är verkligen inte någon vacker syn. Det är inte representativt för vad JAG anser att dressyren är och ska vara - ett samspel mellan häst och ryttare som dansar tillsammans som en enhet.

Hur ska man få nybörjare, unga ryttare, satsande tävlingsryttare osv att känna hur viktigt det är med sitsen när en del av eliten inverkar och sitter som de gör? Och hur ska man få dem att förstå och verkligen vilja samarbeta med sin häst, rida med mjuka hjälper osv när en del av eliten pysslar med vad som ser ut att vara det rakt motsatta?

Som westernryttare har jag fått min beskärda del av försvarande av t.ex. amerikanska pleasurehästars låga form och extrema gångarter (jog, lope) trots att det inte är min gren... och här kommer nu ytterligare en diskussion i samma anda - som dressyrryttare förväntas jag försvara rollkur/LDR/HF trots att det inte är min grej... Jag blir lite trött.

ytterligare ett litet tydliggörande bara: när jag skriver rollkur/LDR/HF är det inte för att jag anser att allt är samma, utan för att det sällan är någon mening med att försöka förklara vad de olika sätten innebär, var likheter och skillnader finns osv, för gemene man eller ens ibland för ryttare.

Lite nyfiken bara, vilka metoder är värre än rollkuren inom dressyren?

Sen håller jag inte med om att dressyrhästarna (eller hopphästarna) håller år ut och år in, det är otroligt mycket småskador på dom väldigt ofta. Har jobbat i dressyrstall i både tyskland och usa, hästarna har väldigt ofta svullna ben och småinflammationer som dom "botar" tillfälligt. Det är en väldigt myt att tro att topphästarna är så hela, det är inte så, mycket skador hos dom flesta. Fanns också en anledning att när veterinären tex kom till stallet och det var någon hälta så var det första den frågade när hästen skulle tävla igen istället för att se till långsiktig hållbarhet och gå till grunden med hästarnas skador.

Sen ser man om inte annat mycket på åldern på hästarna, en 10 åring som går OS, det känns inte sunt och det säger sej självt att den hästen inte kommer att hålla i den takten som dom tränar.

Och Salinero tex i detta OS:et, jag tycker inte alls att han var som han brukar, inget jag blev imponerad av direkt. Han är inte särskillt gammal ens.

Jag vet inte mycket om deras hästhållning men ridningen tycker jag var bra, dom red bättre än dom flesta, lugnt och stilla. Vad är det som är så mycket värre med dom än typ alla andra på den nivån?

Givetvis finns det bra exempel även på en hög nivå men min erfarenhet är att det är en relativt tråkig syn väldigt ofta.

Salinero har gått tre OS, och Ankys tidigare stjärna Bonfire gjorde också tre OS. Det är vansinnigt imopnerande att en och samma ryttare lyckas detta med sina yttersta topphästar! I synnerhet när det är just den ryttare som kitiseras allra håradst för sin träningsmetod. För är det några hästar som har rollats kan vi vara säkra på att det är just Salinero och Bonfire. Vad det gäller lång hållbarhet är det främst holländarnas hästar som vi vet med säkerhet har rollats. Lingh tävlade länge för EG, Nadine länge för HPM, Sunres läng med TB (vet dock ej om hon tränat för Sjef, men antar det), Parzival är femton år och fortfarande på topp.

I likhet med fio (jag är nästan rörande överens med henne den senaste tiden-även att Parzival såg bättre ut än innan på OS håller jag med om:p), tycker jag att Salinero såg avspänd och faktiskt tillsynes klassiskt skolad ut! Ankys hand strävade också mer framåt genom prgrammet än tidigare då han sett rätt stark ut. Tycker att Salinero hålt sig mycket fräsch för sina år och han her heller inte blivit direkt sämre. Däremot är de åtta år yngre hästarna ännu mer spektakulära än vad Salinero är och vi har blivit bortskämda med att få se helt extraordinära hästar de senaste åren. För åtta år sen var det Salinero som var den spektakulära.

Det är lite kul att du nämner just tyskar och amerikanske stall som exempel där det behandlas hältor utan långsiktig plan osv. Just tyskar och amerikaner är det som är absolut mest hätska i debatten kring rollkurens vidrighet:p.

Vad det gäller hoppsidans djurskyddsfrågor är det främst doping och otillåten medicinering jag talar om. Sharbatly och Al Eid i det Saudiska laget fick sin dopingavstängning på åtta månader kortad till två månader. De betalade sen FEI för att anordna en spacialuttagning hemma i Saudi för att de skulle kunna vara med på OS. Hur allt det gick till är precis vidirgt i synnerhet med Sharbatly som tidigare fått gult kort för att medvetet ha kraschat sin häst i en oxer upprepade gånger på en framhoppning, för att sen få fullständigt spel på den (kvinnliga) stewarden som sa åt honom och dessutom fick han ytterligare spel på domare när han trots tillsagt startförbud red in på tävlingsbanan. Cian O´Connor blev fråntagen sin medalj i Aten pga dopad häst, men vann nu en ny istället.

För mig är doping betydligt värre brott än att världens bästa dressyrryttare böjer och bänder på sina hästar.

Jag red pa ett stalle i Jeddah, Saudi Arabia, dar Sharbattly och prinsen brukade rida. Sharbattly ar den storsta GRIS jag EVER har traffat:mad: och han fick fullstandigt osannorlika vredesutbrott bade pa folk och hastar. Hans behandling av hastarna var totalt hemskt. Vid ett tillfalle blev en Amerikansk kvinna sa arg att hon gick in i arenan och drog honom av hasten.:banana: Den aroganta ............ hade inte vantat sig det utan lutade sig snallt ner sa hon fick bra tag. :devil: Att han ar involverad i bade doping och alla hemskheter man kan tanka sig ar en sjalvklarhet. Jag bara onskar att han blev avstangd for alltid.

Jag har en vän som groomat åt en ryttare som varit mycket på samma stora meeting som Sharbatly. Hon har också berättat fullständigt vidriga historier om honom. Både hur han behandlar hästarna och även framförallt hur han beter sig gentemot kvinnor-oavsett vilken position kvinnan ha (medtävlare, domare groom osv).

Nej givetvis gör de inte det korrekt enligt TR ute i hagen. (Det är ju inte hästarna som har skrivit TR... ;))

Så ja - det är en utveckling av det hela, precis som resten av hästsporten är. Inte hoppar en häst ett hinder på 1,60 i hagen, den går runt. Man ser inte heller trav- och galopphästar löpa som dårar runt i hagen, draghästar släpa på saker för att det är roligt...

Jodå, trav o galopphästar kan visst löpa som dårar i hage och det där med draghästar blir ju bara löjligt.......

Och jag har inte pratat om TR- vilka rörelser menar du hästar gör i hagen som du menar?Alla?

kl

Jag tycker Salinero borde ha pensionerats och inte gått sitt 3e OS, han är inte alls den häst han var och han borde fått sluta medan han var på topp.

Det är klart att han inte är den häst han var - när han "blev stor" var han ju elektrisk, snudd på tokig och hade sjukliga höjdpunkter delade med riktiga dalar. Nu är han 18 år, han är jämn, han är inte i närheten av dagens wow-hästar.
Det är som att säga att jag tycker inte Mistral Höjris skulle gått för den är för tung eller Digby har för dåliga gångarter för att vara med.
82% (var det väl?) är knappast fy skam, då borde ju inte svenskarna varit med alls.

Jodå, trav o galopphästar kan visst löpa som dårar i hage och det där med draghästar blir ju bara löjligt.......

Och jag har inte pratat om TR- vilka rörelser menar du hästar gör i hagen som du menar?Alla?

Det var du som började säga att de inte gör rörelserna i hagen korrekt... men nä, jag orkar faktiskt inte. Hela min poäng gick dig fullständigt över huvudet.

kl

Jag tycker Salinero borde ha pensionerats och inte gått sitt 3e OS, han är inte alls den häst han var och han borde fått sluta medan han var på topp.

Så nu när han äntligen är avspänd, ridbar och fin då ska han inte vara med?? Hur tänker du då? Du gillar ju inte det här sprättiga ? 82% är ju skitkasst.. att hon inte skäms :grin:

Jag tycker inte Tinne ska få vara med för det ser så jävla tråkigt och meningslöst avspänt ut när hon rider och den hästen kan gå bättre med någon annan isch.

Jäkligt märklig inställning ... man gillar inte rollen och träningsmetoderna för att det framkallar sprattel.. sen när hästarna inte sprattlar längre då är det oxå fel .. Om någon annan hade ridit den ritten på Salinero hade alla bara aaaaah:at och oooooooa:at

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: IngelaH
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka