Hur försvara dressyren?

Sv: Hur försvara dressyren?

Nix har inget med det att göra öht. När man har en häst som legat helt i topp i så många år så tycker jag det är bättre att de får dra sig tillbaka medan de fortfarande är i toppen istället för att vänta tills det börjar gå neråt. Har inget med ridningen att göra utan snarare hästens "ära".

Sen är jag väldigt tveksam till att Anky ändrat sin träning och att det är därför han var mattare. Tyvärr.

Även Utophia var matt sista dagen när det gällde.

jag tyckte att AvG verkade rida klokt o inte överspände bågen. Det räckte ju trots allt ganska långt. Hon tänkte på o visste var gränsen gick. hon känner verkligen sin häst o utsätter den inte för mer än hon gjorde.
Horsemanship på riktigt:bow:

Nix har inget med det att göra öht. När man har en häst som legat helt i topp i så många år så tycker jag det är bättre att de får dra sig tillbaka medan de fortfarande är i toppen istället för att vänta tills det börjar gå neråt.

Men nu bidrog hon ganska starkt till att Holland lade rabarber på en medalj. Utan henne hade det blivit väldigt svårt. Jag har svårt att se att man låter bli att ta ut en häst som uppenbarligen älskar att tävla och visa upp sig när man får resultat kring 80 procent.

Men att vara påläst i ämnet är för mig inte det samma som att veta hur det fungerar.
Kolla tex här på buke, många som skriver är ju de som är läktarryttare ( inga påhopp nu ;) )

Om man är insatt så har man sett det på nära håll av ryttare som kan de..

Jag tycker också att det är tråkigt de som är hos de som tror att de kan rida på de viset, de som kanske har tränat lite för de som kan ( anky & co ) sen kommer folk till dem ser dålig ridning och springer sen och skriker att det är hemska metoder.. Där kunskapen tar slut tar våldet vid heter det ju

Bara spekulerar. Det borde ju gå att genomföra någonting obehagligt genom att mjukt gnata gnata gnata och tjata och tjata lite till. Inte genom rent våld utan envist våld. Nåja, inte vet jag.

Att fly med huvudet ned, det går jättebra, bara att gå in under hand och dra järnet åt fel håll, helt omöjligt att styra även i jämförelse med huvudet upp (har ridit en häst som kan gå in under hand och dra iväg när hon blir trött (eller på uselt humör), det är hemskt, enda lösningen är att få upp huvudet igen.). Är hon pigg och glad kan hon ta stöd i handen (hon betraktar inte handen som hemsk utan som ett stöd för att kunna hålla riktigt hög hastighet) och springa av glädje, helt rimligt och hanterbart och framför allt finns styrningen kvar. Ytterligare en orsak till att jag låter bli bakom lod.

Hästar gör ju olika, hon tar ned huvudet när hon blir trött, den andra hästen jag rider blir lång och platt, det kanske är hur de är byggda.

Senast ändrad:

Vaaar är gilla knappen när man behöver den ;)
Håller med dig i varje ord, tyckte Salinero var väldigt fin =)

kl*
Tycker det är kul det här, hon tar sin andra häst som går OS vid 18 års ålder, den är sund, fräsch och gillar att tävla. Var är det då fel? Sen gnälls det på att hästarna går sönder pga träningsmetoder som är dålig för hästen?

Delvis KL (kan man "låna sin egen tråd..?)

Vad skulle ni svara personen som säger följande: "Vilket skämt (den där dressyrsporten) - det ser väl vem som helst att de blir kraftigt tvingade till att skutta runt och sprattla sådär! Hur kan du hålla på med sånt djurplågeri - och hur kan det vara en OS-gren? Puh! Och så säger de att travet skulle vara djurplågeri - det där verkar vara betydligt värre! Stackars hästar! Och en svensk dessutom - man skäms!"

Min undran var alltså inte om och utifall rollkur var bra eller dåligt (för det fattar personen i alla fall inte vad det är) - utan hur man på ett pedagogisk sätt (och inte för insnöat) kan förklara/försvara dressyrens idé. Och dessutom ge en förklaring på hur träningsmetoderna (som nu varit i fokus) kan vara "godkända" eller varför de existerar..

Att bara svara "det håller inte jag på med" hjälper ju inte.

Jag har även dragit paralleller till att träningsmetoden kan sägas vara en form av "doping" men inte är dopingklassat (men att många vill ha det så), för att förklara på "sportspråk".

Dressyr är svårt att begripa sig på - och ännu svårare för nån som inte rider..

Om jag ska försvara existensen av dressyr som sådan så kör jag på historia, krig (Om hästen har tyngden bak o är lydig kan den snabbare lyda och rädda sin ryttare, typ) och den ändrade viktbalansen i hästen när ryttaren sitter på. De brukar fatta direkt.

Ska jag försvara OS dressyren så låter jag bara bli :)

Det är lite kul att du nämner just tyskar och amerikanske stall som exempel där det behandlas hältor utan långsiktig plan osv. Just tyskar och amerikaner är det som är absolut mest hätska i debatten kring rollkurens vidrighet:p.
Vad dom anser om rollkur gör inte att deras ridning/hästhållning blir bättre tyvärr.
Vad det gäller hoppsidans djurskyddsfrågor är det främst doping och otillåten medicinering jag talar om. Sharbatly och Al Eid i det Saudiska laget fick sin dopingavstängning på åtta månader kortad till två månader. De betalade sen FEI för att anordna en spacialuttagning hemma i Saudi för att de skulle kunna vara med på OS. Hur allt det gick till är precis vidirgt i synnerhet med Sharbatly som tidigare fått gult kort för att medvetet ha kraschat sin häst i en oxer upprepade gånger på en framhoppning, för att sen få fullständigt spel på den (kvinnliga) stewarden som sa åt honom och dessutom fick han ytterligare spel på domare när han trots tillsagt startförbud red in på tävlingsbanan. Cian O´Connor blev fråntagen sin medalj i Aten pga dopad häst, men vann nu en ny istället.
Det hade jag absolut ingen aning om, där ser man. Jag såg på ridningen och tyckte själva ridningen var mjuk och fin. Jag trodde annat om dom faktiskt.
För mig är doping betydligt värre brott än att världens bästa dressyrryttare böjer och bänder på sina hästar.
Det beror på hur man ser på det. Den psykiska terrorn av hästarna är många gånger värre än dessa medicinska behandlingar många hästar får i förebyggande osv, och rollkuren är för mig psykisk nedbrytning av hästen.

Men att vara påläst i ämnet är för mig inte det samma som att veta hur det fungerar.
Kolla tex här på buke, många som skriver är ju de som är läktarryttare ( inga påhopp nu ;) )

Om man är insatt så har man sett det på nära håll av ryttare som kan de..

Jag tycker också att det är tråkigt de som är hos de som tror att de kan rida på de viset, de som kanske har tränat lite för de som kan ( anky & co ) sen kommer folk till dem ser dålig ridning och springer sen och skriker att det är hemska metoder.. Där kunskapen tar slut tar våldet vid heter det ju

Det kan jag hålla med om. Däremot är det en bra början att vara påläst - och att ha läst, sett osv saken från alla håll och inte bara protestsidor eller bara de som förespråkar vad det nu må vara.

kl

Det är dock tråkigt att se tjejer med egen ponny experimentera på med vad de ser på tv och ser hos sina förebilder, eftersom de tror att det är lätt fixat med sin egen dressyrponny. Eller de vuxna ryttarna som skaffat häst igen efter X antal år, och försöker omskola en travare på samma vis.. för det ska ju tydligen vara bra och ge resultat. Båda dessa exempel har jag sett på nära håll, på min egen klubb och på andra ställen.

Det är DET jag främst har emot rollkur etc och det är det jag pratar om. Där räcker det faktiskt att vara påläst och kunna förklara grundläggande varför det inte är en bra ide att experimentera själv och tro att man har en genväg till en vältränad och lydig häst. Jag har som sagt inget intresse i att använda metoden själv, och därför heller inget intresse att verkligen sätta mig in i det i praktiken. För min egen del räcker det att hålla mig uppdaterad med forskning, direktiv från FEI osv.

När jag var yngre var det förbud att rida med sporrar och hjälptyglar på min ridskola (Det fick användas under översyn av ridlärare på lektionstid om ridläraren ansåg att ryttaren var redo, och även av många privatryttare. Dock inte alla.) Inte för att det ansågs som något fel eller farligt, utan för att ryttarna helt enkelt saknade de kunskaper som krävdes för att använda dessa hjälpmedel på korrekt sätt. På klubb- och hobbynivå ser jag på rollkur etc på samma sätt. Det är ett otyg som inte ska tillåtas och som jag faktiskt tror ÄR skadligt för hästen i de situationerna (att ryttare och tränare inte vet vad de ger sig in på, hästen inte klarar det fysiskt eller psykiskt, osv).

De allra flesta här på buke har inte ridit för anky & co, och är inte på den nivån. Alltså ser jag ingen anledning till att behöva ta till såna metoder heller. Om det rekommenderas av tränare till hobbyhästar har man förmodligen en tränare som också ser det som en quickfix eller som ett bra tillfälle att testa sig fram. Observera nu DE FLESTA och FÖRMODLIGEN. Jag vet att det finns ryttare på hög nivå här, men ärligt talat är de i ganska grov minoritet. Jag tillhör absolut inte det skiktet i alla fall, och hur det är med er andra vet jag faktiskt inte.

Helt klart ska det inte läras ut av folk till folk som tror att de vet vad de gör, men det är ett problem som gäller allt sporrar, spö, hjälptyglar och då ska vi bara kolla på alla andra konstiga metoder det finns. Visst blir det lite modernt när det kommer något nytt, het, och som ju uppenbarligen fungerar.

Men jag tror också att det är viktigt att folk går höra det är inte för gemene man utan för proffs som vet hur upplägget ligger till, för så dum är väl inte nån att de tror att om de rullar ihop halsen så går hästen??

kl

Jag tycker Salinero borde ha pensionerats och inte gått sitt 3e OS, han är inte alls den häst han var och han borde fått sluta medan han var på topp.

Varför då? På vilket sätt var det så dåligt? Tycker du inte han klarade uppgiften? Han såg ju jättefin ut:confused: Uppenbarligen trivs han ju med att tävla?

KL

Märkligt att först klaga på Anky och hennes träningsmetoder, sen när hästarna trots allt håller år efter år och ser ut att trivas, vilket hennes mästerskapshästar faktiskt gör, då borde dom ha pensionerats och ser tråkiga ut :confused: Kan nån förklara hur ni tänker?

Och sen KL igen: jag har aldrig nånsin känt att jag har behövt "försvara" dressyren för okunniga:confused:, snarare är det i så fall svårt att svara på frågor från oinsatta om hur man kan ha ridit så länge som jag men det ser ändå inte sådär vackert ut :rofl::rofl:

Senast ändrad:

En häst som är avstängd/ kuvad osv kommer inte ge allt för sin ryttare på banan, du hästar som är på den nivån tycker att det är sp jäkla roligt att visa upp sig och gör det gärna för sin ryttare, sen måste hästen jobbas så den blir mjuk, smidig och stark.

Om en fotbollsspelare alltid bara hade sparkar boll hade det inte varit en bra fotbollsspelare. Får hästar inte göra något annat än att bara gå i tävlingsform blir de också skadade för de tål då inte träningen.

Om man istället fokuserar på att stärka upp grunden, styrka, kondis, koordination då jag man ett vinnande koncept!

En häst som är avstängd/ kuvad osv kommer inte ge allt för sin ryttare på banan, du hästar som är på den nivån tycker att det är sp jäkla roligt att visa upp sig och gör det gärna för sin ryttare, sen måste hästen jobbas så den blir mjuk, smidig och stark.
Jodå, hästar kan trots att dom inte blir rättvist behandlade ge allt dom kan. Alla hästar sätter inte emot utan gör alltid sitt bästa. Det är det som är så synd tycker jag att många utnyttjar, hästar är väldigt snälla varelser.
Om en fotbollsspelare alltid bara hade sparkar boll hade det inte varit en bra fotbollsspelare. Får hästar inte göra något annat än att bara gå i tävlingsform blir de också skadade för de tål då inte träningen.

Om man istället fokuserar på att stärka upp grunden, styrka, kondis, koordination då jag man ett vinnande koncept!
Precis vad jag också tycker, men många blir tyvärr alldeles för hårt ansträngda i för ung ålder innan dom hunnit bygga upp och stärka sig.

Senast ändrad:

Jag håller inte med om det. Vill inte en häst så säger den det också, visst en bit kan man säkert komma genom våld men i slutet kommer man bara att förlora på det...

KL

Märkligt att först klaga på Anky och hennes träningsmetoder, sen när hästarna trots allt håller år efter år och ser ut att trivas, vilket hennes mästerskapshästar faktiskt gör, då borde dom ha pensionerats och ser tråkiga ut :confused: Kan nån förklara hur ni tänker?

Att målet inte helgar medlen. Att hästarna inte ska ta så stor skada att de går sönder är väl det minsta man kan begära av någon som rider dressyr på den nivån? :crazy:

Tack och lov finns ny forskning om rollkur:
http://www.facebook.com/notes/inter...tion-science-the-road-ahead/10150927177731097

Senast ändrad:

Nix har inget med det att göra öht. När man har en häst som legat helt i topp i så många år så tycker jag det är bättre att de får dra sig tillbaka medan de fortfarande är i toppen istället för att vänta tills det börjar gå neråt. Har inget med ridningen att göra utan snarare hästens "ära".

Sen är jag väldigt tveksam till att Anky ändrat sin träning och att det är därför han var mattare. Tyvärr.

Börjar gå neråt :confused: Hon hade 82.5% i Peking.. Vad hade hon nu 4 år senare? 82% jisses vad hon har gått ner sig :grin:

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: IngelaH
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka