Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nix har inget med det att göra öht. När man har en häst som legat helt i topp i så många år så tycker jag det är bättre att de får dra sig tillbaka medan de fortfarande är i toppen istället för att vänta tills det börjar gå neråt.
Delvis KL (kan man "låna sin egen tråd..?)
Vad skulle ni svara personen som säger följande: "Vilket skämt (den där dressyrsporten) - det ser väl vem som helst att de blir kraftigt tvingade till att skutta runt och sprattla sådär! Hur kan du hålla på med sånt djurplågeri - och hur kan det vara en OS-gren? Puh! Och så säger de att travet skulle vara djurplågeri - det där verkar vara betydligt värre! Stackars hästar! Och en svensk dessutom - man skäms!"
Min undran var alltså inte om och utifall rollkur var bra eller dåligt (för det fattar personen i alla fall inte vad det är) - utan hur man på ett pedagogisk sätt (och inte för insnöat) kan förklara/försvara dressyrens idé. Och dessutom ge en förklaring på hur träningsmetoderna (som nu varit i fokus) kan vara "godkända" eller varför de existerar..
Att bara svara "det håller inte jag på med" hjälper ju inte.
Jag har även dragit paralleller till att träningsmetoden kan sägas vara en form av "doping" men inte är dopingklassat (men att många vill ha det så), för att förklara på "sportspråk".
Dressyr är svårt att begripa sig på - och ännu svårare för nån som inte rider..
Vad dom anser om rollkur gör inte att deras ridning/hästhållning blir bättre tyvärr.Det är lite kul att du nämner just tyskar och amerikanske stall som exempel där det behandlas hältor utan långsiktig plan osv. Just tyskar och amerikaner är det som är absolut mest hätska i debatten kring rollkurens vidrighet.
Det hade jag absolut ingen aning om, där ser man. Jag såg på ridningen och tyckte själva ridningen var mjuk och fin. Jag trodde annat om dom faktiskt.Vad det gäller hoppsidans djurskyddsfrågor är det främst doping och otillåten medicinering jag talar om. Sharbatly och Al Eid i det Saudiska laget fick sin dopingavstängning på åtta månader kortad till två månader. De betalade sen FEI för att anordna en spacialuttagning hemma i Saudi för att de skulle kunna vara med på OS. Hur allt det gick till är precis vidirgt i synnerhet med Sharbatly som tidigare fått gult kort för att medvetet ha kraschat sin häst i en oxer upprepade gånger på en framhoppning, för att sen få fullständigt spel på den (kvinnliga) stewarden som sa åt honom och dessutom fick han ytterligare spel på domare när han trots tillsagt startförbud red in på tävlingsbanan. Cian O´Connor blev fråntagen sin medalj i Aten pga dopad häst, men vann nu en ny istället.
Det beror på hur man ser på det. Den psykiska terrorn av hästarna är många gånger värre än dessa medicinska behandlingar många hästar får i förebyggande osv, och rollkuren är för mig psykisk nedbrytning av hästen.För mig är doping betydligt värre brott än att världens bästa dressyrryttare böjer och bänder på sina hästar.
Men att vara påläst i ämnet är för mig inte det samma som att veta hur det fungerar.
Kolla tex här på buke, många som skriver är ju de som är läktarryttare ( inga påhopp nu )
Om man är insatt så har man sett det på nära håll av ryttare som kan de..
Jag tycker också att det är tråkigt de som är hos de som tror att de kan rida på de viset, de som kanske har tränat lite för de som kan ( anky & co ) sen kommer folk till dem ser dålig ridning och springer sen och skriker att det är hemska metoder.. Där kunskapen tar slut tar våldet vid heter det ju
kl
Jag tycker Salinero borde ha pensionerats och inte gått sitt 3e OS, han är inte alls den häst han var och han borde fått sluta medan han var på topp.
Jodå, hästar kan trots att dom inte blir rättvist behandlade ge allt dom kan. Alla hästar sätter inte emot utan gör alltid sitt bästa. Det är det som är så synd tycker jag att många utnyttjar, hästar är väldigt snälla varelser.En häst som är avstängd/ kuvad osv kommer inte ge allt för sin ryttare på banan, du hästar som är på den nivån tycker att det är sp jäkla roligt att visa upp sig och gör det gärna för sin ryttare, sen måste hästen jobbas så den blir mjuk, smidig och stark.
Precis vad jag också tycker, men många blir tyvärr alldeles för hårt ansträngda i för ung ålder innan dom hunnit bygga upp och stärka sig.Om en fotbollsspelare alltid bara hade sparkar boll hade det inte varit en bra fotbollsspelare. Får hästar inte göra något annat än att bara gå i tävlingsform blir de också skadade för de tål då inte träningen.
Om man istället fokuserar på att stärka upp grunden, styrka, kondis, koordination då jag man ett vinnande koncept!
KL
Märkligt att först klaga på Anky och hennes träningsmetoder, sen när hästarna trots allt håller år efter år och ser ut att trivas, vilket hennes mästerskapshästar faktiskt gör, då borde dom ha pensionerats och ser tråkiga ut Kan nån förklara hur ni tänker?
Nix har inget med det att göra öht. När man har en häst som legat helt i topp i så många år så tycker jag det är bättre att de får dra sig tillbaka medan de fortfarande är i toppen istället för att vänta tills det börjar gå neråt. Har inget med ridningen att göra utan snarare hästens "ära".
Sen är jag väldigt tveksam till att Anky ändrat sin träning och att det är därför han var mattare. Tyvärr.