Hur försvara dressyren?

Sv: Hur försvara dressyren?

Mycket få hästar är så talangfulla och bra att de är lämpade för en internationell karriär på högsta nivå i dressyr. Hur många sådana hästar har AvG tagit fram? Och hur många av dessa har inte tävlat och tränat upp i hög ålder?

Jag vet! Vi säger helt enkelt att du gör allt perfekt och att ingen kan rida /hantera eller förstå sig på hästar bättre än du! Grattis många måste vara grymt avundsjuka på dig! Fy fan va du är duktig!

Fio: än en gång funderar jag på var gilla knappen är!

Mycket få hästar är så talangfulla och bra att de är lämpade för en internationell karriär på högsta nivå i dressyr. Hur många sådana hästar har AvG tagit fram? Och hur många av dessa har inte tävlat och tränat upp i hög ålder?

Jag vet inte. Jag vet inte heller i vilken mån en del av dem "försvinner" tidigt av andra skäl än att de helt enkelt inte är tillräckligt talangfulla. Vi ser ju inte de holländska bra unghästarna (riktigt bra runt 4-5 års ålder) som sedan inte klarar sig kvar i toppen i längden. Den sortens unghästar skulle jag möjligen kunna hålla lite koll på i Sverige, men absolut inte i flera länder. Då blir det ju ett heltidsjobb.

Ett skäl till att en häst inte framstår som tillräckligt talangfull kan ju vara att den träningsform som erbjuds inte passar den. Ja, jag vet som sagt inte, jag tänker högt.

Jag menar bara att av det faktum att Salinero har hållit, kan vi inte dra slutsatsen att träningen är hållbarhetsfrämjande.

Senast ändrad:

Vem har hittat på vad? Det handlar om kraftigt höjda kortisolvärden i saliven - akut stressreaktion - även hos hästar som är vana vid att ridas i LDR.

Jag tar för givet att hästarna ska hålla när man rider dressyr på den nivån då det ska stärka och gymnastisera hästarna. Därför anser jag inte att det är ett hållbart argument för att allt är i sin ordning när hästarna inte går sönder - allt annat skulle vara katastrof.

Jag undrar hur mycket stress hormoner forhojs i manniskor som tranar/tavlar pa hog niva. Inte for att forsvara nagot ... men det vore interresant om man ocksa matte manniskor pa samma satt.

Jag vet! Vi säger helt enkelt att du gör allt perfekt och att ingen kan rida /hantera eller förstå sig på hästar bättre än du! Grattis många måste vara grymt avundsjuka på dig! Fy fan va du är duktig!

Citera gärna vad jag skrev att allting jag gör är perfekt? För det antar jag att jag har skrivit någonstans eftersom du påstår det?

Kikade på artikeln och haken är att värdena är höga jämfört med när hästen går i tävlingsform eller i "loose frame", de testade hästarna i tio minuter där de tränades i flera olika "former", över tre dagar, randomiserat vilken form de gick ett visst tillfälle på dagen.

Om det var rena stresshormoner för tävlan så borde rimligen både tävlingsformen och rollkur gett höga nivåer i jämförelse med den mer fria formen, men det var bara rollkur.

(Det skulle ju möjligen kunna stödja någon ovans teori om att efter att ha gått riktigt hårt och tungt och ansträngande i rollkur så är tävlingsformen rena barnleken och lite kul.)

Bäst att lägga in delar av länkens text känns fånigt att diskutera ngt inte alla läst.

15 Danish dressage horses training at medium to Grand Prix level and routinely ridden in the hyperflexed head and neck position were used. In addition to hyperflexion, low deep and round, the standard “on the bit” or competition frame and loose frame in which there was less tension in the reins were also investigated. Each rider performed a pre-determined riding test of 10 minutes duration in walk, trot and canter in each of the three head and neck positions, randomised over the three days of testing.

Heart rate, heart rate variability, salivary cortisol concentration, behaviour and the tension in reins were recorded during the 10-minute test period. Salivary cortisol concentrations were measured 60 minutes before and 0; 5; 15 and 30 minutes after the test.

“This study is the first to test whether there is an acute stress response to the hyperflexed head and neck position in horses ridden in a typical training environment” said Dr Machteld van Dierendonck from Utrecht University. “We found that the increase in salivary cortisol concentrations from baseline were significantly higher after 10 minutes of riding in the hyperflexed position than the increases observed in the competition head position or with the loose frame.“

Cortisol is known as the ‘stress’ hormone and increased cortisol concentrations are routinely used to quantify stress responses in animal welfare studies.

Rein tension during the hyperflexed and competition head position was significantly greater than during the loose frame position.”

“Compared to previous studies which have used side reins to maintain the hyperflexed position, the low, deep and round position in this study was less hyperflexed.” she said.

“Interestingly, riders indicated a loss of balance and steering control in the loose frame”.

Men jag håller med om att man nog egentligen borde mäta på idrottsmänniskor också (vi är ju ändå däggdjur, om än mer jägare) kanske hundar och dessutom fälttävlanshästar och galopphästar. Är det stress i den positiva formen (adrenalinpåslag för att åstakomma ngt) eller i negativ hjälplös panik. (Undrans om man kan se skillnad på stresshormoner inför tentan som man inte hunnit plugga till i jämförelse med när Patrik Sjöberg hoppar höjd. Man kanske till och med gjort det iom att dessa stresshormoner används i djurskyddssammanhang).

Senast ändrad:

Hästar som står mer eller mindre på box dygnet runt i större delen av sitt liv och rids enbart mer eller mindre i maneger, jo, dom påstår jag är mer eller mindre hjärntvättade och tvingas till anpassning.

Jag orkar inte ge mig in i rollkurs-debatten, men jag tänker mer att man sväljer mygg och silar kameler om man bara fokuserar på stressen som en dressyrhäst upplever under träning, som ändå är några få minuter varje dag. 10-24 timmar på box, lite eller ingen kontakt med andra hästar, ingen möjlighet att beta i hagar eller få det här sociala samspelet med andra hästar (klia man, leka, slicka osv) är väl alla gånger mer ett bekymmer än rollkur. Får den internationella dressyrhästen lyckan av att gå i en hage åker täcket på. Till detta hör transporter, främmande stallar och allt annat som kan upplevas som stressande. magsår är mer eller mindre vardag.

Jag förstår absolut de ryttare som väljer att pensionera hästarna tidigt och släppa ut dem i hagen med sina kompisar. Det måste vara frihet i dubbel bemärkelse.

Ja visst är det jobbigt med alla "förstå-sig-påare" som har åsikter som inte stämmer överens med ens egna? :( Och särskilt när dom själva tror att dom har rätt :eek: För det får man ju inte göra när man diskuterar!

Nej men seriöst, löjligt låg nivå. Tråkigt, på en så intressant diskussion.

<snip>
Men jag håller med om att man nog egentligen borde mäta på idrottsmänniskor också (vi är ju ändå däggdjur, om än mer jägare) kanske hundar och dessutom fälttävlanshästar och galopphästar. Är det stress i den positiva formen (adrenalinpåslag för att åstakomma ngt) eller i negativ hjälplös panik. (Undrans om man kan se skillnad på stresshormoner inför tentan som man inte hunnit plugga till i jämförelse med när Patrik Sjöberg hoppar höjd. Man kanske till och med gjort det iom att dessa stresshormoner används i djurskyddssammanhang).

Tack for texten fran linken:) Det skulle verkligen vara intressant att veta hur manniskor reagerar, rent hormonellt, i stressade tavlings/tranings situationer. Det ar svart att dra slutsatser och forsta vad studien egentligen betyder nar man inte har nagon form av referens till andra situationer dar samma hormonella resultat har visats.

“Interestingly, riders indicated a loss of balance and steering control in the loose frame”

Det har var valdigt intressant ... Det skulle vara intressant att kanna skillnaden sjalv. (Men nej, jag tanker inte prova:grin:)

Kanske är Salinero ett av undantagen? Han kanske har hållit trots träningsmetoderna, inte tack vare dem? Hur många av de hästar där man faktiskt, någorlunda realistiskt, satsar på en seriös internationell elitkarriär slås ut innan de når fram? Och hur ofta har det inte med träningsmetoderna att göra?

Det slås ut massor av hästar innan de når eliten inom alla grenar, och det gäller ju f ö mänskliga idrottare också, bara få har det som krävs.

Javisst Salinero kanske är undantaget men hur förklarar du då att samma ryttare faktiskt har en till häst som gått flera OS, varit hållbar och blivit mkt gammal? Det var ju samma med Bonfire! Tillfälligheter eller? Man måste ju vara lite realistisk när man kritiserar och inte bli helt förblindad, ena sekunden kritisera metoden och bla säga att hästarna tar stor skada och nästa kritisera att man håller igång en fullt frisk fräsch äldre häst, ja då är det inte heller bra:confused:

Det blir väldigt svartvitt och onyanserat från vissa håll och det är bara pinsamt

Ja visst är det jobbigt med alla "förstå-sig-påare" som har åsikter som inte stämmer överens med ens egna? :( Och särskilt när dom själva tror att dom har rätt :eek: För det får man ju inte göra när man diskuterar!

Nej men seriöst, löjligt låg nivå. Tråkigt, på en så intressant diskussion.

Ja vi har ju märkt hur jobbigt det verkar vara för er att många inte håller med.. så jobbigt att man tom hittar på saker för att få rätt :grin:

Jag tar för givet att hästarna ska hålla när man rider dressyr på den nivån då det ska stärka och gymnastisera hästarna. Därför anser jag inte att det är ett hållbart argument för att allt är i sin ordning när hästarna inte går sönder - allt annat skulle vara katastrof.

Fast grejen är ju att en hel del inte håller faktiskt, även de som inte är tränade enligt metoden. Men Ankys mästerskapshästar håller, och då vänds det också emot henne:confused: Det var bara den logiska kullerbyttan jag diskuterade, dessa forskningar och hela rollkursdebatten går jag inte in i alls faktiskt det känns inte särskilt meningsfullt och jag känner mej rätt klar med den.

Vem har hittat på vad? Det handlar om kraftigt höjda kortisolvärden i saliven - akut stressreaktion - även hos hästar som är vana vid att ridas i LDR.

Fast du får samma resultat om du jämför dressyrhästar (utan flex) med hopp o FT-hästar.

Dressyrhästarna var i fransk stor undersökning den grupp som var mest stressad...om jag inte minns fel så var fälttävlanshästarna de som klarade sig bäst och det troddes bero på att det drivs o fångas upp på dressyren och lätt blir dubbla budskap som stressar.

Och LDR ser jag inget konstigt med att rida- det är ett av målen- stor skillnad på det o HF.

Jag har väl inte vänt det emot henne? Det är plus minus noll liksom. Inget att jubla för. Man behöver inte vara proffs för att träna hästen så att den håller. Snarare är det så att det är under all kritik att träna hästen så att den inte håller. Är du med på hur jag menar?

Har för mig att jag har läst om det också, kan du länka? :)

Fel av mig, även om jag inte skulle praktisera det själv eller se det som något mål.

Det är väl klart att det är en bedrift att få en häst att hålla för den prestationen. Det är ju ganska långt från våra egna hobbyhästar hemma, där säkert också många rider runt på ofräscha hästar men saknar kunskap för att inte upptäcka när deras hästar inte är på topp.

Att få en häst att hålla för GP gör inte vem som helst, det krävs enorm kunskap och väl uppbyggd träning.

Men oj, jag är en sektliknande taliban? Det var hårt, men ok, jag förstår. Då säger vi så.

Men det är lugnt, tar inte åt mig. Vet att många som reagerar så starkt på en åsikt om spöanvändning oftast tar åt sig väldigt mycket själva av en anledning jag inte tänker spekulera i.

Jag reagerar på att du sitter och ljuger rakt ut i tråden.. sen får du spekulera bäst du vill men att du använder det som medel för att främja din sak är att likna vid sektliknande talibaner. Vad vinner du på det? Ska man ta dig och andra liknande seriöst så börja där det behövs, där det inte finns 58 veterinärer som har superkoll på minsta hårstrå.

Jag reagerar på att du sitter och ljuger rakt ut i tråden.. sen får du spekulera bäst du vill men att du använder det som medel för att främja din sak är att likna vid sektliknande talibaner. Vad vinner du på det? Ska man ta dig och andra liknande seriöst så börja där det behövs, där det inte finns 58 veterinärer som har superkoll på minsta hårstrå.

Citera gärna det jag ljugit om. Annars så bör du inte uttala dig på det sättet. Och vad är det för speciella medel jag använder? Sektliknande talibanmedlet?

Du verkar ta åt dig enligt min åsikt otroligt mycket och som jag skrev, jag tänker inte spekulera i varför du är så upprörd över att jag tycker det är fel att använda spöna på sättet många använder dom.

Att du anser att det är okej med spöanvändningen och att det inte är en stor grej, det får stå för dig. Jag anser inte att det är okej att använda spöna på sätten dom ofta används på. Veterinärer eller ej så anser jag inte det är okej. Ahlmann fick tex inte några följder trots beteendet. Det är något att ta på allvar, han är inte den enda som inte tvekar att ta till spöt. Dom andra döljer det dock en aning bättre oftast.

Senast ändrad:

På vilket sätt ska man bedriva opinionsbildning mot vanvård av djur då det inte rör sig om systemfel, menar du?

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: IngelaH
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka