Hur försvara dressyren?

Sv: Hur försvara dressyren?

Kan det inte bero på att de helt enkelt är nervösare till sin natur, det finns ju forskning som visar att dressyrstammade unghästar är nervösare och mer lättskrämda än hoppstammade unghästar. Fälttävlanshästar kan jag tänka mig är ännu coolare än hopphästar, med tanke på vilka hinder de ska ta sig an i terrängen.

Forskningen trodde det var just de dubbla signalerna som stressade- FT mer framåt, dressyr framåt som ska fångas upp.

KL

Jag undrar hur mycket stress de hästar upplever som har ryttare som inte kan-där ger dubbla signaler och kanske tom är otympliga.:confused:

Jag undrar hur mycket stress de hästar upplever som har ryttare som inte kan-där ger dubbla signaler och kanske tom är otympliga.:confused:

Hade det förts en forskning på det hade det inte varit många personer på det här forumet som hade tillåtits att ha häst... :grin:

Nej, inte i Salineros individuella fall.

Men vi har en del vetenskapliga resultat, som inte talar till LDR:s fördel och inte heller nödvändigtvis till dressyrens fördel mer generellt.

Vi har också vetenskapliga resultat som visar särskilt hög förekomst av magsår hos just dressyr- och galopphästar.

Och vi har väldigt bristfällig statistik över vid vilken ålder hästar avlivats och vilket slags liv de har levt fram tills dess. Vi har alltså svårt att få fram en klar och bra bild över de hästar som slås ut tidigt och tex vilken typ av träning som föregår utslagningen.

Att utifrån detta så aggressivt försvara dressyren som en del i tråden gör, tycker jag är lite ogenomtänkt.

Det är även ganska ogenomtänkt att hävda motsatsen. S.k. vetenskapliga undersökningar när det gäller hästar har för övrigt en tendens att innehålla ett väldigt litet urval av "provobjekt". Därför blir slutsatserna stundtals också ganska luddiga.
Jag försvarar alltså inte alls HF, inte ens det minsta aggressivt. Men jag tycker det blir märkligt när man å ena sidan anklagar en känd ryttare för att plåga sönder sina hästar och i nästa ögonblick anklaga samma ryttare för suspekta metoder TROTS att hästarna bevisligen håller och är fräscha.

Det hela blir ganska onyanserat.

Bäst vi tar det här långsamt.

:rofl::rofl:

Ja mina superstressade hästar, som går ute i stora hagar dygnet runt, ca 8 ha, har ligghall,går både hoppning o dressyr har även FT häst(även om-jag trycker på det, klasserna hitills o nu är låga, alltså dressyr LA- MSV B, hopp o ft lätt)- och rida djup o rund en kort stund är inte samma som att rolla o flexa.

"Du har" är naturligtvis i detta fall inte en referens till just dina egna hästar. Jag visste inte ens om du hade några eller om du red dressyr.

"Du har" refererar språkligt här till "man tager 1 l mjölk och..." dvs du har en grupp hästar -läs dressyrhästar på hög tävlingsnivå. Dessa var enligt någon (dig?) testade för stress och jämförda med tex fälttävlanshästar och visade sig ha höga nivåer stresshormon.

Denna grupp av hästar - Dressyrhästar som tävlar på ngl hög nivå, visade sig i en annan undersökning få extra stresspåslag av rollkur, i jämförelse med tex tävlingsform.

Kort sagt en redan stressad grupp som tenderas ridas i en form som ger extra stress.

Vad dina egna privata hästar pysslar med har jag inte den blekaste aning om. Antar att det inte var just dina hästar som testades för stressnivåer i jämförelse med fälttävlanshästar. De verkar ju inte ens vara rena dressyrhästar. Dessutom har jag inte ens klagat på fenomenet "rida rund och djup en stund" så länge det handlar om en kort period av stretching snarare än arbete och så länge nosen är framför lod.

Senast ändrad:

Det är även ganska ogenomtänkt att hävda motsatsen. S.k. vetenskapliga undersökningar när det gäller hästar har för övrigt en tendens att innehålla ett väldigt litet urval av "provobjekt". Därför blir slutsatserna stundtals också ganska luddiga.
Jag försvarar alltså inte alls HF, inte ens det minsta aggressivt. Men jag tycker det blir märkligt när man å ena sidan anklagar en känd ryttare för att plåga sönder sina hästar och i nästa ögonblick anklaga samma ryttare för suspekta metoder TROTS att hästarna bevisligen håller och är fräscha.

Det hela blir ganska onyanserat.

Nu har jag ju inte hävdat något och inte anklagat någon för något, ändå besvaras mina, få, inlägg i tråden just för att göra detta samt för hur onyanserat det då blir. :confused:

Du dock i betydligt mildare tonfall än någon aggressiv typ tonåring några sidor bakåt i tråden. Det inlägget har jag inte ens orkat besvara. (Jaghar haft två egna tonåringar, det får räcka. :p)

Det vetenskapsteoretiska orkar jag inte gå in på om du inte är mer intresserad än dina kommentarer antyder. Men om vi kritiserar de där studierna för att ha ett litet urval, så måste vi verkligen också säga att de hästar som håller och följer med tex AvG ända upp i toppen också är ett väldigt litet urval som vi inte kan lära oss så himla mycket av, vad gäller generaliserbara kunskaper.

Jag är mer intresserad av att diskutera och tänka högt kring de här frågorna, eftersom det är så mycket vi inte kan veta. Men av någon anledning diskuterar de flesta i ett väldigt högt tonläge, som jag inte orkar med.

Jag undrar hur mycket stress de hästar upplever som har ryttare som inte kan-där ger dubbla signaler och kanske tom är otympliga.

Antagligen är de ostressade och överseende, för med lite tur har ryttaren valt en individ som passar den. Tycker många hästar verkar ha en ganska tolerant attityd gentemot nybörjare. Annars skulle ingen av oss någonsin lyckats lära oss rida.

Antagligen är de ostressade och överseende, för med lite tur har ryttaren valt en individ som passar den. Tycker många hästar verkar ha en ganska tolerant attityd gentemot nybörjare. Annars skulle ingen av oss någonsin lyckats lära oss rida.

Mitt hollandska halvblod dog i varas och jag har nu en ny hast. Jag gick fran ett 178 cm halvblod vars forsta respons till allt var ett klart, "Helst inte" sa man behovde vara klar och overtygande.:grin:
Nu har jag precis (sedan en vecka) en 155 cm fore detta gallopor vars forsta respons alltid ser ut att vara, "Yes ma'am! What else can I do for you?". Jag tycker sa synd om honom ... inte nog att han har mer utbildning i dressyr an vad jag har, han gjor verkligen sitt basta att forsoka lista ut exact vad jag vill. Om jag vore Kyle skulle jag i alla fall bli ganska frustrerad ... han vill inte ha overtydliga hjalper ... (han blir latt "squirmy") men jag sitter fast i mitt gamla halvblod och har svart att vara tillrackligt mjuk. Det maste vara som att nagon skriker ut order istallet for att lungt och tydligt forklara:crazy:

Jag tror faktiskt aldrig att jag har sett en häst gå med nosen framför lod då någon sagt sig rida "djup och rund".. Skulle någon kunna länka en bild på det eller på en häst som går "korrekt" i sådan form? Det skulle vara jättesnällt. Ärligt talat så förstår jag inte exakt hur det ska se ut eller vad det har för syfte.

Nej precis!

Samt att det tydligen sitter väldigt långt inne för vissa att erkänna att Anky bevisligen har mycket hållbara och fräscha mästerskapshästar oavsett man vad då kanske tycker om henne i övrigt, så verkar det faktumet mycket svårt att acceptera för en del:cool: Pinsamt löjligt att försöka bladdra bort det.

Jag accepterar det och jag "bladdrar" inte bort något - men jag tycker helt enkelt inte att det är någon bedrift. Och jag tycker inte att målen helgar medlen - jag tycker att hennes träningsmetoder är fruktansvärda.

Tonåringar låter jobbigt, jag håller mig till 4-benta... :)

Ämnet är intressant. Som ämne betraktat. Men inte om man blandar in specifika personer, då blir det bara spekulationer och insinuationer, tycker jag.

Men jag tycker ämnet är ännu intressantare om man beaktar hur det ser ut i den närmaste omgivningen. Hur stressad är gemene mans häst? Hur är hållbarheten hos hobbyhästen vs elithästen mm mm. Vilken stress uppmäts? Är det enbart negativ stress? Kan man mäta skillnad på positiv vs negativ stress osv osv.
Finns det någon studie på många hästar? De flesta verkar har gjorts på 5-10 hästar och det är verkligen inte mycket (jag kan ha missuppfattat och läst för fort).

Det blir så lätt att klaga på kända ryttare som man liksom "ska" klaga på. När man kanske tom borde se till sig själv (detta är rent allmänt funderande och ingen anklagelse mot dig, hoppas du förstår det).

Kan man mäta skillnad på positiv vs negativ stress osv osv.
Finns det någon studie på många hästar? De flesta verkar har gjorts på 5-10 hästar och det är verkligen inte mycket (jag kan ha missuppfattat och läst för fort).

Det blir så lätt att klaga på kända ryttare som man liksom "ska" klaga på. När man kanske tom borde se till sig själv (detta är rent allmänt funderande och ingen anklagelse mot dig, hoppas du förstår det).

Ja, det håller jag med om. Ser man kallsinnigt på saken är ju elithästarna så få, att det är intressantare att fråga sig hu gemene mans (kvinnas) häst har det. Helst då utan att bara säga att alla rider så illa och alla hästar är avtrubbade el dyl.

Jag är väldigt intresserad av just det där om skillnaden mellan negativ och positiv stress! Jag känner lite NH-folk som är väldigt övertygade om att positiv stress (jag kallar det uppspelthet när det gäller min egen häst) överhuvudtaget inte existerar (hos hästar).

Men jag tänker mig ändå att det kan vara rätt kul för hästen att vara till sig, drakblåsa lite, spana, kanske impa på de andra med lite balanstrav och så där. Jag kan inte tolka den känslan som negativ när jag ser den hos min egen häst.

Jag känner ett par etologer och jag har som plan att nästa gång jag träffar dem fråga om man vet något om skillnaden mellan just negativ och positiv stress, om man kan se skillnader i något hormonvärde eller så.

Anledningen till att så många häststudier är så små, är främst att vi har - globalt - väldigt lite pengar till hästforskning. Alla som rider kan ju gissa vad det kostar att ha en massa "försökshästar" att använda sig av.

Lite beroende på vad man ska undersöka är det ju också svårt att isolera en massa faktorer så att resultaten blir jämförbara, vilket ju ytterligare både försvårar rent organisatoriskt och fördyrar.

Jag har läst oräkneliga vetenskapliga artiklar just om häst, och jag tycker nog att forskarna vanligtvis betonar att resultaten gäller just de här hästarna just nu. De är inte så usla på statistik att de vågar säga att resultaten är generaliserbara, trots att många läsare liksom kräver det. När man upprepar studien under andra förhållanden och/eller med andra hästar, får man ibland likartade, ibland helt andra resultat. Båda delarna är ju spännande.

J
Jag har läst oräkneliga vetenskapliga artiklar just om häst, och jag tycker nog att forskarna vanligtvis betonar att resultaten gäller just de här hästarna just nu. De är inte så usla på statistik att de vågar säga att resultaten är generaliserbara, trots att många läsare liksom kräver det. När man upprepar studien under andra förhållanden och/eller med andra hästar, får man ibland likartade, ibland helt andra resultat. Båda delarna är ju spännande.

Det där gäller ju egentligen all forskning, det går ofta inte att generalisera och dra för långtgående slutsatser men i media när rapporter återges och när gemene man läser så blir det sanningar som sen används i diskussioner som dessa.
Sen kommer nästa rapport och väcker uppseende för att det visar tvärtom....

Det måste ju vara väldigt individuellt mellan hästar hur de upplever olika saker, det är levande varelser och med olika viljor, erfarenheter som kan påverka upplevelsen, olika förutsättningar och olika upplevelse av olika ryttare t o m. Kanske är en häst stressad under en ryttare men inte en annan. Otroligt svårt.
Fysisk påverkan och förslitningsrisker mm ja, det kan man nog se, om man mäter och tittar över tid. Det är väl det man kan göra när det gäller träningsmetoder. Men att mäta stressnivåer och jämföra mellan grenar måste vara oerhört vanskligt. Jag tar inte såna uppgifter på särskilt stort allvar.

Har verkligen Salinero blivit bättre med åren då? Jag tycker han blir lite sämre för varje gång jag ser hästen och den är inte ens särskillt gammal än. En häst ska ju bli bättre och starkare hela tiden och inte tvärtom.

Tycker inte du att 18år är särskilt gamalt??

Du verkar ta åt dig enligt min åsikt otroligt mycket och som jag skrev, jag tänker inte spekulera i varför du är så upprörd över att jag tycker det är fel att använda spöna på sättet många använder dom.

.

Ja du skulle bara se fio på tävling. Hon piskar på som bara den bara för att..

:rofl::rofl:

Nej det tycker jag faktiskt inte? :confused:

Nej då är vi i en annan sitts..

Du tycker inte att en häst som tävlat på elitnivå hela sitt liv är gammal när den är 18år? Generellt så betraktas hästar som äldre vid 15år och många väljer här att pensionera dem från tävlandet

Skulle du fortsätta att tävla din häst på elitnivå efter denna ålder?

Vid 20års ålder motsvarar det en ålder på en människa på 60år, hur många 60åringar såg du på OS (som inte var ryttare eller skyttar) som gjorde en fysisk ansträgning?

Senast ändrad:

Nej det tycker jag faktiskt inte? :confused:

Det var någonstans jag läste att medelåldern på "vildhästar" är 7 år.... då är 18 uråldrigt.

En människa kan bli ca 100. I sporter som bygger på liknade fysiska övningar som dressyr, till exempel konståkning/gymnastik så ser du få som är över 33 (Få över 25 också skulle jag tro). En människa är alltså tävlingsbar i 1/3 del av livet. En häst kan bli ca 35 och tävlas max (vad jag sett) till ca 18 år. Det är halva livet. Det kanske inte är en perfekt jämförelse men st ger lite perspekiv.

Vid vilken ålder anser du en häst gammal?

+ Lobelia

Jag tycker inte att hästen borde fortsätta tävla :p Men jag tycker inte att hästen vid 18 års ålder borde ha tagit fysisk skada av träningen och därför tvingats sluta. Dressyr ska stärka hästen. Rent fysiskt borde det inte vara några problem.

Medellivslängden hos vildhästar går det inte riktigt att jämföra med då de ofta dör av svält och allt möjligt tragiskt som skulle vara helt otänkbart och jämförbart med de värsta vanvårdsfallen i fångenskap. - Bör ej ha något med dressyrhästar på elitnivå att göra.

En häst kan leva i 30-40 år. Den förväntade livslängden vid födsel är cirka 80 år i Sverige idag.

+ Lobelia

Jag tycker inte att hästen borde fortsätta tävla :p Men jag tycker inte att hästen vid 18 års ålder borde ha tagit fysisk skada av träningen och därför tvingats sluta. Dressyr ska stärka hästen. Rent fysiskt borde det inte vara några problem.
Jag får inte riktigt ihop det. Hästarna bör sluta tävla före 18 års ålder men hålla sig fräscha så att de utan problem går att tävla några år till för de är inte gamla.

Medellivslängden hos vildhästar går det inte riktigt att jämföra med då de ofta dör av svält och allt möjligt tragiskt som skulle vara helt otänkbart och jämförbart med de värsta vanvårdsfallen i fångenskap. - Bör ej ha något med dressyrhästar på elitnivå att göra.
Det är kanske inte jämförbart, men om en häst i människans tjänst inte kan anses som gammal vid 18 års ålder och när hästen får sköta sig själv inte blir hälften så gammal i snitt så kan man knappast hävda att människan förkortar hästens liv.

En häst kan leva i 30-40 år. Den förväntade livslängden vid födsel är cirka 80 år i Sverige idag.
Nu försöker du frisera siffrorna för att de ska passa dig bättre och jämföra äpplen och päron.

En människa kan bli sisådär 105-110 år
En häst kan bli sisådär 40 år.

Den förväntade livslängden på en människa 80
Den förväntade livslängden på en häst ( nu gissar jag men bättre än inget och troligen i överkant) 20 år och förvildhästen kanske en 8-10år eller så.

Och så till frågan som du verkar ha missat. Om man bortser från din ovilja mot tävling i stort, vid vilken ålder ska man räkna en dressyrhäst som gammal? 18 är tydligen inte gammalt nog, är det 20 eller kanske 25?

Tror faktiskt att medellivslängden på häst är runt 12år i Sverige enl föräkringsbolagens statistik

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: IngelaH
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka