Hur försvara dressyren?

Sv: Hur försvara dressyren?

Vanvård? Med 58 veterinärer närvarande? Du är ju inte klok någonstans :eek:

Det handlar inte om vad du och jag tycker om spöanvändning.. perspektivet är lite större än så.. ja du sitter och ljuger när du påstår att det är jättevanligt att det förekommer överdriven spödrivning på stora internationella tävlingar, det gör det inte bara för att DU anser att man inte ska använda spöet. Spöet ska inte användas som bestraffning utan som framåtdrivande hjälp vilket tex kan förhindra att en häst skadar sig.

Var använder jag ordet jättevanligt? Citera gärna. Jag skriver dock att det inte är helt ovanligt med hårdare drivning. Jättevanligt innebär att det skulle ses väldigt ofta, vilket det inte gör. Som jag skrev, alla är inte så öppna med det som andra är.

Jag menar bara att av det faktum att Salinero har hållit, kan vi inte dra slutsatsen att träningen är hållbarhetsfrämjande.

Och jag menar att man inte heller kan dra slutsatsen att träningen inte har bidragit till hållbarheten långt upp i åren. Vi vet så lite att vi egentligen inte kan dra några slutsatser alls.

Läs gärna mitt inlägg igen, för ingenstans skrev jag att det rör sig om vanvård i tävlingssammanhangen vi diskuterar i tråden. Möjligtvis vissa missförhållanden, och det står jag för att jag tycker - det är knappast en kontroversiell åsikt.

Det är du som anser att folk ska sluta gnälla över hur hästarna på elitnivå har det och i stället änga sig åt riktiga fall där hästarna vanvårdas.

Då undrar jag: hur ska vi, som privatpersoner göra det? När det finns myndigheter och en planerad budget i Sverige som hanterar sådana fall där det handlar om lagbrott. Det man kan göra är att anmäla missförhållanden, i princip. Kanske skänka pengar till SHV. Rätta mig gärna om jag har fel.

Det vi som privatpersoner kan göra är att bedriva opinionsbildning när vi tycker att något som pågår helt lagligt och som det saknas kunskap om i största allmänhet är fel. Det är ett väldigt effektivt sätt att förändra. Om jag skulle starta en tråd där jag skriver att det är dumt att folk vanvårdar sina hästar skulle alla hålla med och inget skulle hända.

Varför skulle det ena utesluta det andra? Om vi är några (eller väldigt många) som vill att tävlingshästar ska få det bättre, varför motarbetar du då det i stället för att själv försöka förbättra det som du anser är viktigast?

Citat:
“Interestingly, riders indicated a loss of balance and steering control in the loose frame”

Det har var valdigt intressant ... Det skulle vara intressant att kanna skillnaden sjalv. (Men nej, jag tanker inte prova)

Exakt, jätteintressant. Frågan är om rollkuren förstör kontakten med hästen så mycket att den sedan krävs, dvs man får dålig kontakt med hästen när den sedan går i friare form. Eller om det bara är att man har så urcool totalkoll på hästen (som kanske då inte ser så bra) att de vänjer sig och ryttaren blir nervig i den fria formen.

Om det är det första alternativet kan ju det förklara prisutdelningsincidenterna med rollkurshästar. Styrningen och kontakten i fri form är förstörd.

För mig räcker det med att veta att 1) Rollkur är skadligt för hästen, förminskar omfånget på luftvägarna och leder till akut stressreaktion även hos hästar som är vana vid metoden och 2) Det finns helt garanterat väldigt många andra sätt att träna hästar för att få dem att hålla långt upp i åren.

Och skulle det mot all förmodan inte finnas några andra träningsmetoder än rollkur för att få hästarna att hålla för den prestationen i normal ålder - ja då kanske man borde se över om det är rimliga krav man ställer och sänka ribban lite. Sedan är min personliga åsikt att all dressyr som vara lätt och medföra att hästen belastar rätt - håller längre än om man inte ridit dressyr.

Tycker inte att målet får helga medlen.

Fast du får samma resultat om du jämför dressyrhästar (utan flex) med hopp o FT-hästar.

Dressyrhästarna var i fransk stor undersökning den grupp som var mest stressad...om jag inte minns fel så var fälttävlanshästarna de som klarade sig bäst och det troddes bero på att det drivs o fångas upp på dressyren och lätt blir dubbla budskap som stressar.

Det lustiga är att jag också läst en undersökning om hästars intelligens (orkar inte hitta men går säkert att finna om man söker cognitive abilities eller intelligence och horse eller dressage horse eller ngt).

Hästar är tydligen riktigt smarta och har en hel del associationsegenskaper osv (även om tydligen är ganska dåliga på att lära ut till varandra). De är inte alls dumma i jämförelse med tex hundar, som man skulle kunna tro. Men om man jämförde olika hästar så låg dressyrhästarna längst ned i intelligens och problemlösning. En stor del av förmågorna ansågs vara beroende av miljö för att kunna utvecklas.

Om fälttävlanshästar och stress, kan det vara så enkelt att hästar är flyktdjur + snabba + gillar att springa snabbt. Det är kanske avstressande för en fälttävlanshäst att få bara ta ut all instängd energi i hastighet ibland (Samtidigt som förhållanden kanske inte är lika pressande som för trav och galopphästar, vet man ngt om deras stress?) (de jag ridit (tävlingskondition) har iofs varit under av avslappning (trava ut på grusvägar på halvlånga tyglar, inga problem), men vad säger väl det, anekdot.).

Men din kommentar gör egentligen nästan saken värre. Du har en grupp hästar som redan är betydligt mer stressade än andra tävlingshästar. (enligt forskningen du nämner). Det visar sig sedan att utöver den stressnivå de redan hela tiden ligger på så får de ytterligare påslag av rollkur! (Till och med i jämförelse med tävlingsformen) det låter ju inte alls bra. Det låter som att dressyr snarare är i mer behov av en översyn än man ursprungligen tror. Och som trådstarten då säger, inte bara rollkur utan ldr och hur de lever sina liv.

Senast ändrad:

Det är helt rätt organisation! o sida. Tyvärr har jag inte tid att läsa igenom artikeln för att se om det är rätt artikel.

Och jag menar att man inte heller kan dra slutsatsen att träningen inte har bidragit till hållbarheten långt upp i åren. Vi vet så lite att vi egentligen inte kan dra några slutsatser alls.

Nej precis!

Samt att det tydligen sitter väldigt långt inne för vissa att erkänna att Anky bevisligen har mycket hållbara och fräscha mästerskapshästar oavsett man vad då kanske tycker om henne i övrigt, så verkar det faktumet mycket svårt att acceptera för en del:cool: Pinsamt löjligt att försöka bladdra bort det.

Hjärntvättade:rofl:

Det funkar inte så. gissa varför saudierna måste köpa nya hästar hela tiden.

en häst som inte vill- gör inte.

du måste ha hästen med dig.
visst kan en hopphäst få ett rapp, men blir det för många blir det tvärnit även på ett 50cm. De lägger ner.

Som jag har fattat det så är kruxet med alltför mesiga hästar, som aldrig säger nej, att de aldrig säger riktigt ja heller, de kämpar inte för dig inne på banan. Och då räcker de inte till för den riktiga toppsporten. Lyssnar man på hur os-medaljörer och liknande beskriver sina bästa hästar, så är det väldigt vanligt återkommande att den här hästen kämpar verkligen, han gör sitt absolut bästa, han vill det här lika mycket som jag. Ingen ryttare kan rida helt felfritt jämt, och om hästen inte har en egen vilja att hoppa felfritt kommer den riva varje gång då, och förlora mot hästen som kämpar själv. Till och med som simpel lättklassryttare måste jag säga att det är enorm skillnad på att tävla hästar som gillar att tävla och tycker det är roligt att gå snabbt och felfritt i en omhoppning, jämfört med de som inte bryr sig hur det går, eller rent av ogillar tävlingssituationen.

Fast du får samma resultat om du jämför dressyrhästar (utan flex) med hopp o FT-hästar.

Dressyrhästarna var i fransk stor undersökning den grupp som var mest stressad...om jag inte minns fel så var fälttävlanshästarna de som klarade sig bäst och det troddes bero på att det drivs o fångas upp på dressyren och lätt blir dubbla budskap som stressar.

Kan det inte bero på att de helt enkelt är nervösare till sin natur, det finns ju forskning som visar att dressyrstammade unghästar är nervösare och mer lättskrämda än hoppstammade unghästar. Fälttävlanshästar kan jag tänka mig är ännu coolare än hopphästar, med tanke på vilka hinder de ska ta sig an i terrängen.

Äsh, kunde ju inte låta bli. Eftersom så få läser länkar så...

Lesson horses draw on generalization regularly,
understanding the assorted and inexact hand, leg,
and seat cues from numerous riders of unequal skill
and ability. On the other hand, generalization is
discouraged in dressage horses, which must discriminate
highly precise cues from their riders.

Many horses could benefit from opportunities for
generalization. As mentioned earlier, horses in
specific riding disciplines are frequently not allowed
to participate in activities other than what interests
their riders. As a result, they go through mechanical
motions that rarely enhance any cognitive skill.

Evidence of this can be seen in a recent study that
showed that, compared with horses involved in other
disciplines, high-level dressage horses displayed the
lowest level of learning performance in simple
tests.36 It was hypothesized that because these
horses are trained to perform highly sophisticated,
precise behaviors, riders give them minimal freedom;
therefore, they are inhibited from learning to
learn or generalizing.

Horse trainers, from backyard to professional, can
enhance their horses’ generalization abilities by incorporating
variety into their programs, both from
the ground and in the saddle. This type of training
helps keep interest up, aids the horse when it comes
across something new, and also gives human and
horse an alternative to riding, especially during inclement
weather when horses are otherwise left to
their own devices in stalls (Fig. 5).

Artikeln är verkligen intressant. Rekommenderar den skarpt för folk som tror att hästar

react only by instinct, that they are just conditioned-response
animals, that they lack advanced cognitive ability, and that they have poor visual capabilities (e.g.,
acuity, color vision, depth perception).

(De kan tydligen skilja på ränder i olika storlek tex bra nog för att klara syntest för att köra bil 20/30 när människor normalt har 20/20. Hundar och katter är inte ens i närheten. Och är väldigt känsliga och uppfattar lätt spatiala förändringar. Samtidigt som de väldigt lätt kommer ihåg platser även om de varit där mycket sällan.)

För mig räcker det med att veta att 1) Rollkur är skadligt för hästen, förminskar omfånget på luftvägarna och leder till akut stressreaktion även hos hästar som är vana vid metoden och 2) Det finns helt garanterat väldigt många andra sätt att träna hästar för att få dem att hålla långt upp i åren.

Och skulle det mot all förmodan inte finnas några andra träningsmetoder än rollkur för att få hästarna att hålla för den prestationen i normal ålder - ja då kanske man borde se över om det är rimliga krav man ställer och sänka ribban lite. Sedan är min personliga åsikt att all dressyr som vara lätt och medföra att hästen belastar rätt - håller längre än om man inte ridit dressyr.

Tycker inte att målet får helga medlen.

Jag har inte alls försvarat HF. Det jag reagerar på är ogrundade slutsatser. Vi här har inte den blekaste aning om hur många hästar AvG tagit fram, exakt hur de tränas, eller orsaken till att de som synts internationellt bevisligen är väldigt fräscha långt upp i åren. Vi kan och bör inte uttala oss om orsaker som vi inte vet ett jota om, vare sig i positiv eller negativ bemärkelse. Oavsett vilken metod man anammar. Det finns exempel på svenska ryttare som har betydligt större problem med hållbarheten, både på elitnivå och strax under. För att inte tala om alla hobbyhästar som inte håller särskilt länge. Vilka metoder har använts på dessa?

Man ska inte förväxla tyckande med fakta.

Nej, inte i Salineros individuella fall.

Men vi har en del vetenskapliga resultat, som inte talar till LDR:s fördel och inte heller nödvändigtvis till dressyrens fördel mer generellt.

Vi har också vetenskapliga resultat som visar särskilt hög förekomst av magsår hos just dressyr- och galopphästar.

Och vi har väldigt bristfällig statistik över vid vilken ålder hästar avlivats och vilket slags liv de har levt fram tills dess. Vi har alltså svårt att få fram en klar och bra bild över de hästar som slås ut tidigt och tex vilken typ av träning som föregår utslagningen.

Att utifrån detta så aggressivt försvara dressyren som en del i tråden gör, tycker jag är lite ogenomtänkt.

Jag undrar hur mycket stress hormoner forhojs i manniskor som tranar/tavlar pa hog niva. Inte for att forsvara nagot ... men det vore interresant om man ocksa matte manniskor pa samma satt.

Stress är en naturlig reaktion också, den är inte bara av ondo utan kan tvärt om vara av godo. Jag har dock ingen aning om hur hästarna verkligen upplever rollkur, jag tycker personligen det är osmakligt ja rent utav oetiskt och ingen form jag vill se hästar i.

Om det är farligt, ingen aning, om det ska tillåtas? Nej det tycker jag inte, åtminstone inte mer än korta stunder (läs enstaka minuter) som stretching. Vi kan inte gärna fråga hästarna om de tycker formen är okej och det ser väldigt obekvämt ut förutom att det är svårt att se.

Och vi har väldigt bristfällig statistik över vid vilken ålder hästar avlivats och vilket slags liv de har levt fram tills dess. Vi har alltså svårt att få fram en klar och bra bild över de hästar som slås ut tidigt och tex vilken typ av träning som föregår utslagningen.
Det finns dock statistik på skador o avlivade hästar.

Då genomsnittshästen inte är ngn topphäst så kan man göra jämförelser med topphästar som ändå tränas mer än genomsnittshästen o trots det lever längre.

Det säger en hel del om den totala kunskapen o lyhördheten som finns för småskavanker som inte tas lätt på av proffsen, men som hos den vanliga hobbyryttarna "värms ur".

Stress. Är inte sämre ridna hästar stressade eller till slut avtrubbade.
Det tror jag.

Helt oberoende av vad man tycker om träningen så kan man konstatera att det faktiskt finns en hel del hästar i yttersta eliten som inte är någon ungdom längre. Om det sedan beror på att de är de fåtal som överlevt urvalet eller att dressyren inte påverkat dem negativt kan jag inte uttala mig om.

Men din kommentar gör egentligen nästan saken värre. Du har en grupp hästar som redan är betydligt mer stressade än andra tävlingshästar. (enligt forskningen du nämner). Det visar sig sedan att utöver den stressnivå de redan hela tiden ligger på så får de ytterligare påslag av rollkur! (Till och med i jämförelse med tävlingsformen) det låter ju inte alls bra. Det låter som att dressyr snarare är i mer behov av en översyn än man ursprungligen tror. Och som trådstarten då säger, inte bara rollkur utan ldr och hur de lever sina liv.

:rofl::rofl:

Ja mina superstressade hästar, som går ute i stora hagar dygnet runt, ca 8 ha, har ligghall,går både hoppning o dressyr har även FT häst(även om-jag trycker på det, klasserna hitills o nu är låga, alltså dressyr LA- MSV B, hopp o ft lätt)- och rida djup o rund en kort stund är inte samma som att rolla o flexa.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: IngelaH
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka