Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag menar bara att av det faktum att Salinero har hållit, kan vi inte dra slutsatsen att träningen är hållbarhetsfrämjande.
Citat:
“Interestingly, riders indicated a loss of balance and steering control in the loose frame”
Det har var valdigt intressant ... Det skulle vara intressant att kanna skillnaden sjalv. (Men nej, jag tanker inte prova)
Fast du får samma resultat om du jämför dressyrhästar (utan flex) med hopp o FT-hästar.
Dressyrhästarna var i fransk stor undersökning den grupp som var mest stressad...om jag inte minns fel så var fälttävlanshästarna de som klarade sig bäst och det troddes bero på att det drivs o fångas upp på dressyren och lätt blir dubbla budskap som stressar.
Och jag menar att man inte heller kan dra slutsatsen att träningen inte har bidragit till hållbarheten långt upp i åren. Vi vet så lite att vi egentligen inte kan dra några slutsatser alls.
Hjärntvättade
Det funkar inte så. gissa varför saudierna måste köpa nya hästar hela tiden.
en häst som inte vill- gör inte.
du måste ha hästen med dig.
visst kan en hopphäst få ett rapp, men blir det för många blir det tvärnit även på ett 50cm. De lägger ner.
Fast du får samma resultat om du jämför dressyrhästar (utan flex) med hopp o FT-hästar.
Dressyrhästarna var i fransk stor undersökning den grupp som var mest stressad...om jag inte minns fel så var fälttävlanshästarna de som klarade sig bäst och det troddes bero på att det drivs o fångas upp på dressyren och lätt blir dubbla budskap som stressar.
Lesson horses draw on generalization regularly,
understanding the assorted and inexact hand, leg,
and seat cues from numerous riders of unequal skill
and ability. On the other hand, generalization is
discouraged in dressage horses, which must discriminate
highly precise cues from their riders.
Many horses could benefit from opportunities for
generalization. As mentioned earlier, horses in
specific riding disciplines are frequently not allowed
to participate in activities other than what interests
their riders. As a result, they go through mechanical
motions that rarely enhance any cognitive skill.
Evidence of this can be seen in a recent study that
showed that, compared with horses involved in other
disciplines, high-level dressage horses displayed the
lowest level of learning performance in simple
tests.36 It was hypothesized that because these
horses are trained to perform highly sophisticated,
precise behaviors, riders give them minimal freedom;
therefore, they are inhibited from learning to
learn or generalizing.
Horse trainers, from backyard to professional, can
enhance their horses’ generalization abilities by incorporating
variety into their programs, both from
the ground and in the saddle. This type of training
helps keep interest up, aids the horse when it comes
across something new, and also gives human and
horse an alternative to riding, especially during inclement
weather when horses are otherwise left to
their own devices in stalls (Fig. 5).
react only by instinct, that they are just conditioned-response
animals, that they lack advanced cognitive ability, and that they have poor visual capabilities (e.g.,
acuity, color vision, depth perception).
För mig räcker det med att veta att 1) Rollkur är skadligt för hästen, förminskar omfånget på luftvägarna och leder till akut stressreaktion även hos hästar som är vana vid metoden och 2) Det finns helt garanterat väldigt många andra sätt att träna hästar för att få dem att hålla långt upp i åren.
Och skulle det mot all förmodan inte finnas några andra träningsmetoder än rollkur för att få hästarna att hålla för den prestationen i normal ålder - ja då kanske man borde se över om det är rimliga krav man ställer och sänka ribban lite. Sedan är min personliga åsikt att all dressyr som vara lätt och medföra att hästen belastar rätt - håller längre än om man inte ridit dressyr.
Tycker inte att målet får helga medlen.
Och jag menar att man inte heller kan dra slutsatsen att träningen inte har bidragit till hållbarheten långt upp i åren. Vi vet så lite att vi egentligen inte kan dra några slutsatser alls.
Jag undrar hur mycket stress hormoner forhojs i manniskor som tranar/tavlar pa hog niva. Inte for att forsvara nagot ... men det vore interresant om man ocksa matte manniskor pa samma satt.
Det finns dock statistik på skador o avlivade hästar.Och vi har väldigt bristfällig statistik över vid vilken ålder hästar avlivats och vilket slags liv de har levt fram tills dess. Vi har alltså svårt att få fram en klar och bra bild över de hästar som slås ut tidigt och tex vilken typ av träning som föregår utslagningen.
Men din kommentar gör egentligen nästan saken värre. Du har en grupp hästar som redan är betydligt mer stressade än andra tävlingshästar. (enligt forskningen du nämner). Det visar sig sedan att utöver den stressnivå de redan hela tiden ligger på så får de ytterligare påslag av rollkur! (Till och med i jämförelse med tävlingsformen) det låter ju inte alls bra. Det låter som att dressyr snarare är i mer behov av en översyn än man ursprungligen tror. Och som trådstarten då säger, inte bara rollkur utan ldr och hur de lever sina liv.