Hur försvara dressyren?

Sv: Hur försvara dressyren?

Jag misstänkte det, men jag tog i lite extra så det i vart fall inte blir för lågt. Jag blev lite irriterad när man började jämföra medellivslängd för människan med maxålder på häst. Man bör nog räkna upp medellivslängd på häst lite, vi har avskaffat ättestupan för människor men den finns kvar för hästarna.

Mitt hollandska halvblod dog i varas och jag har nu en ny hast. Jag gick fran ett 178 cm halvblod vars forsta respons till allt var ett klart, "Helst inte" sa man behovde vara klar och overtygande.:grin:
Nu har jag precis (sedan en vecka) en 155 cm fore detta gallopor vars forsta respons alltid ser ut att vara, "Yes ma'am! What else can I do for you?". Jag tycker sa synd om honom ... inte nog att han har mer utbildning i dressyr an vad jag har, han gjor verkligen sitt basta att forsoka lista ut exact vad jag vill. Om jag vore Kyle skulle jag i alla fall bli ganska frustrerad ... han vill inte ha overtydliga hjalper ... (han blir latt "squirmy") men jag sitter fast i mitt gamla halvblod och har svart att vara tillrackligt mjuk. Det maste vara som att nagon skriker ut order istallet for att lungt och tydligt forklara:crazy:

Haha, men ni lär ju förstå varandra snart. (Själv rider jag den underbara hästen som när jag var nybörjare på området var snäll och lite slö, men nu när man kan bättre är pigg och lite krånglig o tittig :D utom om min pyttis får sitta på, då är hon slö igen. Tyvärr två lägen så jag hade lite problem precis när hon växlade.)

Jag tror faktiskt aldrig att jag har sett en häst gå med nosen framför lod då någon sagt sig rida "djup och rund".. Skulle någon kunna länka en bild på det eller på en häst som går "korrekt" i sådan form? Det skulle vara jättesnällt. Ärligt talat så förstår jag inte exakt hur det ska se ut eller vad det har för syfte.

Ok, kallas inte ldr men djup i alla fall :), kallas forward down out, en stretchande form.

snowballfdo.jpg

Tagen från sidan
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/work_stretch.php

Forward-Down-Out, chewing the reins out of the hands of the rider, seeking contact with giving reins. That kind of stretching was never intended as a training outline as such, but a mere control of the horse's seeking contact and letting the horse volontarily stretch, and to be allowed to relax for a moment, and stretch the back, in relaxation. It does not involve any placing of the neck by the rider since the horse is left to himself to stretch down naturally. This position approaches the grazing position, and has the same effect on the back.

Andra säger å andra sidan att just att hästen sträcker sig framåt nedåt är ett tecken på att en paus behövs, läng tyglarna, sakta av, skritta en bit. Sedan arbeta igen.

bra för
http://www.horse-sense.org/archives/ex-racehorse_stretch.php

Senast ändrad:

Ja framåt nedåt är jag helt med på, men tack så mycket för ditt svar! :bow:
Det är "bakåt-nedåt" som jag tycker ser otrevligt ut och inte riktigt förstår syftet med. (det är den uppfattningen jag har fått av LDR)

Jo det blev nog en tillfällig kortslutning i min hjärna när jag svarade för framåt nedåt på kommentaren om djup rund :laugh: (eller en förhoppning om att det var det som menades :) )

Senast ändrad:

Det har ar en position i de lagre nivaerna av dresyr har. first pa en diagonal under skritt, sedan under trav pa en cirkel.

+ Lobelia

Jag tycker inte att hästen borde fortsätta tävla :p Men jag tycker inte att hästen vid 18 års ålder borde ha tagit fysisk skada av träningen och därför tvingats sluta. Dressyr ska stärka hästen. Rent fysiskt borde det inte vara några problem.

Fast det är väl inte orimligt att den med ålderns rätt tappat lite spänst och elasticitet, vilket gör det svårt att vara riktigt lika bra som den var när den var 12? Tar du Ninja la Silla som exempel, så är han ju enligt veterinär i bättre fysiskt skick nu som 17-åring än han var när han var 12, men ryttaren säger ändå att visst, lite märks det att hästen är äldre, den har inte riktigt samma spänst som förr.

Det där är min hästs favoritform. :laugh: Longerar jag henne i grimma går hon så om jag bara driver det minsta. Hon kan även välja det vid löshoppning. Och uppsuttet. Jag tror att det är bra för henne. Jag har dock aldrig sett den formen i hagen, utan den verkar kräva att hon får i alla fall någon liten drivning eller maning framåt.

Fast jag kallar det lång och låg. Inte djup och definitivt inte rund. Mer rektangulär, i så fall. :D

När hästen har näsan längre fram än vad frambenen bär hamnar den i framvikt o får jaga ifatt sin näsa.

Se den hästen under filmsekvens o få en annan uppfattning.

Om man vill ha ryggen med måste manken kunna vara kvar uppe o d¨m¨ste halsen vara rundare för att ackumulera energin. Då har vi en rundad överlinje- inte sträckt här o var.

Fast jag kallar det lång och låg. Inte djup och definitivt inte rund. Mer rektangulär, i så fall. :D

Lång o låg o med näsan fram, men så mycket djupare kan den väl inte bli?

Tar man upp formen här så blir hästen väldigt öppen i sin form-som regel tappad rygg o bak, ska man få eftergift i nacke vid upptagning måste formen ändras under upptagningen till skillnad från LDR där man "lägger ner " i den form hästen har- många menar på att hästen går bakom lod under LDR men är formen korrekt innan och man bara lägger ner utan att ta in näsan så är formen samma o med bibehållen eftergift-samt med en helt annan möjlighet till arbete.

Men visst kan man ta in lite mer vid önskemål, då får man rida fram o stämma av formen vid upptagning men skillnaden då är att man redan har eftergiften.

Vad dina egna privata hästar pysslar med har jag inte den blekaste aning om. Antar att det inte var just dina hästar som testades för stressnivåer i jämförelse med fälttävlanshästar. De verkar ju inte ens vara rena dressyrhästar. Dessutom har jag inte ens klagat på fenomenet "rida rund och djup en stund" så länge det handlar om en kort period av stretching snarare än arbete och så länge nosen är framför lod.

Jodå, det har jag också och är en forskningsgrupp stressade så är väl alla det?

Ska tilläggas att alla i forskningsgruppen stod på stall fulltid så man kan undra vad som stressat mest.

Vad gäller nos framför lod vid LDR- så är inte nosen egentligen framför lod om hästen läggs ner i den form den har- varför göra sig av med eftergift o ta fram helt fritt när man inte rider så något särskilt när nacke är högta punkt?

När hästen har näsan längre fram än vad frambenen bär hamnar den i framvikt o får jaga ifatt sin näsa.

Om man vill ha ryggen med måste manken kunna vara kvar uppe o d¨m¨ste halsen vara rundare för att ackumulera energin. Då har vi en rundad överlinje- inte sträckt här o var.

Man ser tydligt på bilden att hästen redan har tappat balansen. Men visst filmsekvensen så har den aldrig någon iof.. mycket taktfel och ostadigt. Man ska rida ner hästen i en lägre och längre form inte bara överge den dit, då blir det såhär.

Senast ändrad:

Stretchform, ingen har någonsin påstått att hästen ska gå i formen annat än i vila, för att sträcka ut, i ett uppehåll i arbetet. (läste du inte texten) En kort stretch och så arbete igen när musklerna vilat en stund. Ja det är klart formen ändras, för vila, varför skulle man vara rädd för att "förlora den" det är ju bara att återgå till den.

(Om "runda" formen, då ser man alltså ryggen som en plastlinjal som man kan böja över en träkloss genom att pressa nedåt i båda ändarna, och den ska alltså "upp" som ett u. Var är träklossen?)

Senast ändrad:

Jodå, det har jag också och är en forskningsgrupp stressade så är väl alla det?

? eh nej? Försöker du dig på ironi i text? Hoppas det. Det skulle ta mig hur mycket text som helst att försöka förklara varför forskning kan ge goda indikationer på fenomen utan att därför indikera att alla individer i en population är drabbade (alls eller i samma grad) av dem.

Ska tilläggas att alla i forskningsgruppen stod på stall fulltid så man kan undra vad som stressat mest.

? Jaha. Vad spelar det för roll så länge förhållandena är desamma för samtliga grupper i forskningen. Dvs för fälttävlanshästarna och dressyrhästarna.

Någon har dessutom påpekat ovan att dressyrhästar tenderar just stå på stall och gå ut i små hagar, ensamma. Det kanske var det som är problemet i så fall? Eller menar du att alla dressyrhästar utanför denna grupp har varierande träning och går på lösdrift?

De kom fram till ATT, de har inte tittat på Orsak, bara gissat.

Vad gäller nos framför lod vid LDR- så är inte nosen egentligen framför lod om hästen läggs ner i den form den har- varför göra sig av med eftergift o ta fram helt fritt när man inte rider så något särskilt när nacke är högta punkt?

Varför skulle man vilja lägga ned i den form man har?* Man vill väl variera form på hästen. 40 minuter med tyglarna lika långa? Hur menar du göra sig av med eftergift? (För jag antar att det inte är - nu har jag kämpat i 20 minuter för att få den här formen, nu tänker jag hålla den med järnhand och aldrig släppa tyglarna?)

(*och hur i helsike kan det vara samma form. Läs gärna länken och förklara för mig hur allt det här med bakben och rygg med och lyft osv funkar med krullad häst. För jag förstår bara inte.)

Som hon skriver på länken (och jag testat) det gick hur bra som helst att rida i en form, släppa fram helt fri öppen form i några steg och sedan fånga upp igen till exakt samma form som innan.

Senast ändrad:

(Om "runda" formen, då ser man alltså ryggen som en plastlinjal som man kan böja över en träkloss genom att pressa nedåt i båda ändarna, och den ska alltså "upp" som ett u. Var är träklossen?)

?

För det första har du nog missuppfattat.. man pressar inte hästen någonstans..

Det är ju detta som är på hjälperna? Du kan rida hästen i vilken form du vill -- lägre -längre - högre- spela med formen utan att hästen tappar takten, energin och schwungen.

På den vita hästen.. finns ingen chans där att kunna rida upp hästen i tävlingsform enl TR med sätet eftersom ihopkopplingen aldrig fanns där från början. Det är bättre att stretcha hästen i gången än att rida den så.

För att få hästen att stretcha ut sin muskelatur måste den ju först ha komprimerats och för det krävs ihopkoppling annars kan inte ryggen komma i avslappnat arbete i den längre formen dvs stretchas ut.

Senast ändrad:

Varför skulle man vilja lägga ned i den form man har?* Man vill väl variera form på hästen. 40 minuter med tyglarna lika långa? Hur menar du göra sig av med eftergift? (För jag antar att det inte är - nu har jag kämpat i 20 minuter för att få den här formen, nu tänker jag hålla den med järnhand och aldrig släppa tyglarna?)

??? För det första så ska tyglarna allltid vara lika långa, sen är form inte bara huvudet utan hela hästen så genom att länga ut halsen, ha hästen lite lägre i halsen så förändrar du formen men du får ju aldrig tappa rundheten i överlinjen för då har du tappat hela hästens hävarmsförmåga i samlingen

Som hon skriver på länken (och jag testat) det gick hur bra som helst att rida i en form, släppa fram helt fri öppen form i några steg och sedan fånga upp igen till exakt samma form som innan.

Well good luck, om du kollar ganaschvinkeln på den vita hästen så ser du att hästen kommer väldigt över tygeln i en högre form vilket innebär en sänkt rygg och bakdelen ut om du skulle plocka upp den där. Visst går det bra om man vill rida så , men särskilt ergonomiskt blir det ju inte för hästen.

Hästens ryggrad är inte cementerad, vad jag vet, i ett stycke? Det behövs ingen träkloss att "bryta" den mot? Eller hur menar du? Precis som du kan kuta med ryggen utan att behöva utföra någon sorts pole dancing.

Däremot behövs ju ett visst stöd i ändarna - därav att man i utbildningskalan uppmärksammat kontakten.

Bilden på den vita hästen tycker jag vittnar om okunskap i hur en dressyrhäst kommer över ryggen, hur den aktiveras, hur gången ska se ut osv. Jag förstår inte riktigt övertron många sätter till denna sajt (och även Daddes). :o

Jovisst. Som jag skrev i ngt inlägg ovan så finns det de som förordar att man instället när hästen söker sig nedåt och vill stretcha saktar av till skritt på lång tygel.

(Jag har aldrig ridit i formen ovan, den är inte heller ngt för mig*. däremot har jag längt tyglarna till och från för lite omväxling).

*Historien bakom bilden är att jag skrev om att rida ldr - att jag aldrig protesterat mot att rida så med nosen framför lod. Det bads om ett exempel, när jag publicerade upptäckte jag att ldr innebär nosen bakom lod, formen med nosen framför kallas ngt annat. (Att jag inte protesterar mot den innebär inte att jag rider i den.)

Vi är nog bara olika helt enkelt. Jag rider nog aldrig med samma tygellängd i 40 minuter, (om jag gör det ngn gång försöker jag ändra mig) oavsett typ av ridning.

Ens idén att jag skulle vilja ha samma form i ridning och arbete som i avslappning och den travande motsvarigheten till skritt på lång tygel är lite weird.

Mitt intryck är bara att hästen tycker att det känns lite skönt att röra sig sådär ibland. Som något slags stretching. De gör ju även en massa andra rörelser för att stretcha sig själva, tex sträcker fram frambenen så att bringan nästan snuddar vid marken. Sådana rörelser sker ju aldrig länge i taget och egentligen aldrig när de är under människors mer precisa kontroll.

Jag tar inte särskilt seriöst på allt analyserandet kring det, med andra ord.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: IngelaH
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka