Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
??? För det första så ska tyglarna allltid vara lika långa, sen är form inte bara huvudet utan hela hästen så genom att länga ut halsen, ha hästen lite lägre i halsen så förändrar du formen men du får ju aldrig tappa rundheten i överlinjen för då har du tappat hela hästens hävarmsförmåga i samlingen
Jo precis, det är så jag ser formen (utan att eftersträva den, hästen får själv sträva efter den om den gillar det), hästen tar tygeln, den glider mellan fingrarna, den sträcker ut ett tag, några steg, skönt. Samlar upp igen.
Jag får inte riktigt ihop det. Hästarna bör sluta tävla före 18 års ålder men hålla sig fräscha så att de utan problem går att tävla några år till för de är inte gamla.
Korrekt uppfattar Jag tycker inte att aktivt tävlande på elitnivå är ett bra liv för en häst.
Det är kanske inte jämförbart, men om en häst i människans tjänst inte kan anses som gammal vid 18 års ålder och när hästen får sköta sig själv inte blir hälften så gammal i snitt så kan man knappast hävda att människan förkortar hästens liv.
Jag har väl inte hävdat det? Fast det skulle man ju i och för sig kunna göra. Det mest relevanta är att jämföra med en häst i människans "tjänst" som får bästa möjliga omvårdnad och träning, det är ju så vi vill ha det och så det borde vara. Att jämföra med vildhästar som svälter, dör av åkommor vi enkelt kan bota och dödas av rovdjur känns inte speciellt intressant.
Draget till sin spets så skulle man ju då kunna säga att "men om vi lämnade barnen i skogen skulle dom dö ganska snabbt! Därför är det helt okej med en medelålder kring 60 år i vissa länder!". I stället för att fokusera på att människor som lever ett bra, hälsosamt liv blir närmare 80-90 och sikta mot det.
Nu försöker du frisera siffrorna för att de ska passa dig bättre och jämföra äpplen och päron.
En människa kan bli sisådär 105-110 år
En häst kan bli sisådär 40 år.
Den förväntade livslängden på en människa 80
Den förväntade livslängden på en häst ( nu gissar jag men bättre än inget och troligen i överkant) 20 år och förvildhästen kanske en 8-10år eller så.
Jag jämförde dom inte, det var det du som gjorde Jag rättade bara till dom lite.
Och så till frågan som du verkar ha missat. Om man bortser från din ovilja mot tävling i stort, vid vilken ålder ska man räkna en dressyrhäst som gammal? 18 är tydligen inte gammalt nog, är det 20 eller kanske 25?
Kanske mellan 20-25 beroende på individen. Vad jag menar är att jag anser att en häst med sådana fysiska förutsättningar och som rids på den nivån ska påverkas positivt, inte negativt av träningen. Förstår du hur jag menar?
Mitt intryck är bara att hästen tycker att det känns lite skönt att röra sig sådär ibland. Som något slags stretching. De gör ju även en massa andra rörelser för att stretcha sig själva, tex sträcker fram frambenen så att bringan nästan snuddar vid marken. Sådana rörelser sker ju aldrig länge i taget och egentligen aldrig när de är under människors mer precisa kontroll.
Jag tar inte särskilt seriöst på allt analyserandet kring det, med andra ord.
Nej du känner ju din häst. Annars - exakt det beteendet som du beskriver här med den där framåtlutade formen med nosen nästan i backen, följt av bocksprång, kan indikera ryggproblem, faktiskt.
Jag tycker nog att du ska titta på folk som varit idrottare. antar att du själv aldrig varit ngn.
De mår bra av träning
? Jaha. Vad spelar det för roll så länge förhållandena är desamma för samtliga grupper i forskningen. Dvs för fälttävlanshästarna och dressyrhästarna.
(Om "runda" formen, då ser man alltså ryggen som en plastlinjal som man kan böja över en träkloss genom att pressa nedåt i båda ändarna, och den ska alltså "upp" som ett u. Var är träklossen?)
?
Varför skulle man vilja lägga ned i den form man har?* Man vill väl variera form på hästen. 40 minuter med tyglarna lika långa? Hur menar du göra sig av med eftergift? (För jag antar att det inte är - nu har jag kämpat i 20 minuter för att få den här formen, nu tänker jag hålla den med järnhand och aldrig släppa tyglarna?)
(*och hur i helsike kan det vara samma form. Läs gärna länken och förklara för mig hur allt det här med bakben och rygg med och lyft osv funkar med krullad häst. För jag förstår bara inte.)
Jag undrade om LDR var den normala accepterade träningsformen för dressyrhästar på hobbynivå till tävlingsnivå numera och jag undrade om formen bakom lod var den accepterade och eftersökta -på väg mot lod bakifrån så att säga, i dressyren. Och så var det.
För mig har tävlingsdressyren gått över gränsen till att bli mer show och en tävling i extremism istället för att fylla ett praktiskt syfte.
Nu är jag ingen tävlingsryttare, delvis ett medvetet val men har under många år varitdressyrintresserad ridit mycket, provat på olika typer av "dressyr" klassisk, western, "ridskole ridning" och det formen som idag tävlas i. Jag ska erkänna att jag inte såg alla os ritter i år. Jag kände mig fruktansvärt besviken och när man såg hur dessa hästar som påstods vara "rollade" rörde sig blev jag ännu mer upprörd. För mig har dressyren en funktion och är ett måste oavsett vilken inriktning eller nivå av ridning man ägnar sig åt. det går inte på ett enkelt och kortfattat sätt säga att just därför ska man rida dressyr. För mig handlar dressyr om många olika saker, det är lydnad men varför vill man ha den här lydnaden? Man vill kunna stärka och balansera sin häst, hjälpa den och lära den att bära sig själv även med en ryttare på ryggen. En vältränad häst som är mjuk, balanserad och följsam går i en naturlig uppförsbacke, den flyttar över en del av sin vikt från framdelen till bakdelen vilket tar med sig framdelen upp och ger en naturlig böjning av nacke och hals, den är välmusklad i sin överlinje och bakdel. Så rörde sig inte de nämnda hästarna, det fanns ingen harmoni i rörelserna. För mig har tävlingsdressyren gått över gränsen till att bli mer show och en tävling i extremism istället för att fylla ett praktiskt syfte. Dressyren har jag inga problem att försvara men dagens form av tävlingdressyr har jag inga argument för. Vart har det tagit vägen om 10 år? 20år? vill man vara i klass med amerikan sadlebreed då?
Vi är nog bara olika helt enkelt. Jag rider nog aldrig med samma tygellängd i 40 minuter, (om jag gör det ngn gång försöker jag ändra mig) oavsett typ av ridning.
Ens idén att jag skulle vilja ha samma form i ridning och arbete som i avslappning och den travande motsvarigheten till skritt på lång tygel är lite weird.