Hur försvara dressyren?

Sv: Hur försvara dressyren?

Allvarligt talat är de flesta fullblod väldigt intelligenta, men många inser det inte för att de inte förstår sej på när hästar är både vakna kvicka och reagerar extremt snabbt. Inte precis avlade för ridbarhet heller för precis som du säger är de väldigt olika många halvblod på gott och ont, och det är mycket frustrerande många gånger. Det är jag den första att erkänna. :)

Jag tror både engelska och arabiska fullblod får en stämpel som nippriga(=araber oftare) och virriga(oftare de engelska) just för att de kanske hanterats på ett visst vis. Och då blir de också iom sin känslighet virriga och nippriga till sättet.

Jag är lite som ett fullblod själv. Jag är väldigt känslig, hög i energi etc etc. Jag kan också bli vimsig om jag är stressad. Trots att jag nog egentligen är rätt intelligent. Och iom att jag är känslig kunde stress innan jag lärde mig hantera den få mig helt ur gängorna. Då blev jag ju också stressad av betydligt mer och mindre saker än idag.

Så ser jag på hästträning med. Känsliga hästar får man lära hantera sin energi och känslighet för att inte få dem virriga. Det går inte att med en sån häst bara säga "nuuu jääävlar skärper du dig!!". För det är inte av dumhet eller lathet de ballar ur om de gör det. Halvblod tex kan ju faktiskt vara lite lata och svara positivt på ngt sånt. Ännu hellre någon annan ras ännu lägre i blod. Nu menar jag inte att man ska rapa upp hästar istället för att skola dem. Men en skolad häst kan man ju faktiskt säga till någon gång då det behövs. Dock på olika sätt med de olika raserna. Halvblod får man kvicka upp och fullblod tvärtom ofta.

Där tror jag också att RK inte funkar på såna raser just därför. De är för känsliga och spänner sig bara isf.

Just att man också på fullblod kan få rida själv med lite fördröjning för att få dem stadigare. Ett halvblod hade ju då stumnat till. Där ser jag också varför RK hade varit en dum idé på fullblod. Just att rolla bör man ju göra lite kvickt för att det ska ge önskad effekt. Men då hade nog de flesta fullblod backat av bara och släppt ryggen och sugit in halsen i manken.

Njae.... håller med delvis. :) Visst kan man säga till fullblod också men man kan inte vara för hårdhänt, där är väl ett av problemen, man blir lätt för mycket av allt själv...just pga känsligheten. Man önskar ibland en stadig tanks till häst. :o

Ang rollkur så var det ju faktiskt på ett fullblod som han inte klarade av riktigt som Sjef först prövade ut metoden, de gillar ju "fullblodspsyken" (men inte det fysiska med markbunden trav osv förstås) Mycket i "rollkuren" är ju kontroll, just som du skrev om aveln av dressyrhästar, man avlar fram djur som vanliga inte klarar att rida och knappt proffsen men de ser läckra ut om man får allt det där under kontroll. Men OS gav ju hopp om att lite annat premieras också...så som det var tänkt.

Jag kan inte bedöma om det är en metod som skulle "fungera" på dem, så insatt eller skicklig är jag inte. Det beror nog på vem och hur skulle jag tro.

Just att få dem lugna och fogliga köper jag. Men då tror jag mer ldr utan så mkt flex borde vara bra på de med "för mkt nerv". Men jag är ingen expert på det jag heller.
Dock är det skillnad på fullblod och fullblod också. Och på vem som rollar. De där kan nog avgöra när hästen börjar backa av med. Och jag tror nog man får anpassa rolen efter hästen. I de fallen blir det nog bara ta igenom lydnaden i extrem böjning. För att sen dressyrrida lite rakare. Inte rolla fram och åter för att mjuka upp stelhet.

Hästar i "för hög" energi och spänning blir ju även höga i formen. Får man ner dem och även in dem så och då också ger dem eftergift i det läget så kommer de hitta lugnet i det läget.

Det finns ju andra sätt som funkar på samma sätt som rollen i form av att lugna hästar. Man kan lägga dem eller ta ned huvudet extremt på andra sätt. Men just att plocka ner en häst och inte låta den vara upp i fram ger ju den effekten. Dock kommer hästen först förmodligen gå i kamp om man gör det lite snabbt a la inte under en tidsperiod på 10 år där man tillåter hästen "misslyckas" och höja huvud emellanåt. Och då gäller det att vilja, orka och allt sånt vara kall och hård nog att tvinga dem vara låga.

I Sverige pågår mer sånt än gemene man tror hos proffsen. Det är ganska många som hade blivit förvånade över vad som sker hos ganska många av eliten även i Sverige. Och det är inte särskilt hemligt bland proffsen själva eller de som tävlar på lite högre nivå. Man vet vad folk sysslar med.

Så just Sjefs metoder tror jag ärligt talat är bättre än vad som sker på många platser i Sverige. För han har tänkt ut ett system jävligt noga. På andra platser blir det mer misshandel. Sjef har funderat mer och har nog mer talang och öga än de flesta.

Senast ändrad:

Ja absolut, ingen kan väl säga annat än att han är väldigt skicklig på det han gör. Kunnig, välutbildad och genomtänkt. Definitivt!

Och jo fullblod är otroligt olika sinsemellan, de är ju lite olika byggda inte minst, och har olika förutsättningar, jag tror tex att PRE är en mer enhetlig ras vad gäller förutsättningar? Fullblod är nästan alltid avlade för löp men olika typer av löp, långa eller korta distanser kräver olika hästar, hinder lite annat osv. Inte alls så enhetliga.

Jag har inte så mycket kunskap om de raserna att jag vågar uttala mig särskilt säkert.

Men jag upplever det som att det finns olika inriktningar inom även PRE beroende på vilken stam det är. Det avlas ju dels på barock och dels på tävlingsmodeller.
Sen finns ju inom alla raser de där aberna som inte blev som man tänkt sig någonstans och inte är rastypiska. :)

Jag tror att de hästar vi fått till Sverige förr inte direkt är det bästa man kunnat vaska fram i PRE-väg. Och de såg rätt olika ut beroende på om man blivit pålurad ett ök eller man faktiskt gjort en bra affär.
Jag har ju ridit PRE med rätt olika exteriör. Och mina tränare och vänner har rätt olika modeller. Men de kanske för folk som inte är vana vid rasen ser mer lika ut. Så tror jag det är med alla raser. Du kan nog se mer avvikelser i fullbloden än typ någon som håller på med Islänningar eller travhästar. Man färgas av det man är van vid och blir van att hitta små olikheter i det.

Fullbloden är ju som du säger rätt olika beroende på vilken typ av löp de har avlats på. Precis som travhästen.
Jag har också fått lära mig av min mentor/lärare/kollega/chef under travtiden att förstafölen till löphästar ofta kunde bli lite mindre iom att stona inte alltid vilat till sig nog efter tävlingskarriär. Han är idag chef på vad jag tror är Sveriges största travstuteri(inte så insatt mer). Han är en väldigt kunnig man. Så jag tror på mkt han lärt mig. Men jag är inte avelproffs. Så jag kan inte helt avgöra sanningshalten i påståendet. Men det har stämt på flera som jag kollat upp det där kring och vet hur snabbt de betäckts efter avslutad karriär.
Kan tänka mig att sånt drabbat fullblod med?

Om man kollar på engelska fullblod så har de under flera hundra år avlats på med eeeextremt fokus på att springa fort. Man har inte tagit så stor hänsyn till om hästarna är intelligenta, lugna, stresståliga, har bra hovar, hur pass lättfödda de är etc.

Och ändå så är de så intelligenta, lugna och stresståliga och hingstar som går i avel verkar bli kunna bli runt 30 precis som andra hästar om man kollar lite på de största. (Inte tycker jag de reagerar blixtsnabbt heller, de jag träffat har bara varit väldigt trevliga o sociala.)

Senast ändrad:

Jag har inte så mycket kunskap om de raserna att jag vågar uttala mig särskilt säkert.

Men jag upplever det som att det finns olika inriktningar inom även PRE beroende på vilken stam det är. Det avlas ju dels på barock och dels på tävlingsmodeller.
Sen finns ju inom alla raser de där aberna som inte blev som man tänkt sig någonstans och inte är rastypiska. :)

Jag tror att de hästar vi fått till Sverige förr inte direkt är det bästa man kunnat vaska fram i PRE-väg. Och de såg rätt olika ut beroende på om man blivit pålurad ett ök eller man faktiskt gjort en bra affär.
Jag har ju ridit PRE med rätt olika exteriör. Och mina tränare och vänner har rätt olika modeller. Men de kanske för folk som inte är vana vid rasen ser mer lika ut. Så tror jag det är med alla raser. Du kan nog se mer avvikelser i fullbloden än typ någon som håller på med Islänningar eller travhästar. Man färgas av det man är van vid och blir van att hitta små olikheter i det.

Fullbloden är ju som du säger rätt olika beroende på vilken typ av löp de har avlats på. Precis som travhästen.
Jag har också fått lära mig av min mentor/lärare/kollega/chef under travtiden att förstafölen till löphästar ofta kunde bli lite mindre iom att stona inte alltid vilat till sig nog efter tävlingskarriär. Han är idag chef på vad jag tror är Sveriges största travstuteri(inte så insatt mer). Han är en väldigt kunnig man. Så jag tror på mkt han lärt mig. Men jag är inte avelproffs. Så jag kan inte helt avgöra sanningshalten i påståendet. Men det har stämt på flera som jag kollat upp det där kring och vet hur snabbt de betäckts efter avslutad karriär.
Kan tänka mig att sånt drabbat fullblod med?

Jag kan alldeles för lite om PRE märker jag:D Men det var roligt att se Carl Hesters clinic och resonemang ang PRE:n. Själv la jag förstås märke till en del likheter med fullbloden, även om det är stora olikheter också, halvbloden tuffade ju på bara, på ett helt annat sätt, vilket han sa nåt om också.

Fullbloden finns vissa som är väldigt bra ridhästtyper men inte dressyrhästklass, i alla fall väldigt få, det finns ju en eller annan i halvblodsaveln utomlands som har riktigt bra gång. Du har ju rätt i att man avlat på fart men riktigt bra tävlingshästar i galopp ska också helst ha ett bra huvud. Men precis som för andra grenar så kan det som är ett bra huvud för proffs vara alldeles för knepigt för hobbyryttaren. De är inte avlade på ridbarhet på det sättet.
Ja apropå den delen av diskussionen om raser, då!:) Det där med fölen har jag inte hört, tror jag? Måste fråga nån som vet mer.

Och Cattan: jo dom har rätt snabba och vakna reaktioner om du jämför med de flesta andra raserna. Trevliga och sociala, ja överlag, det finns olika personligheter precis som inom andra raser.

Jag har ju hållit på mycket med araber, en del gått löp. Och även varit på travet under många år. Så det där med löp har jag rätt bra förståelse för. Jag har ju hållit på med en del fullblod. Men jag har haft turen att träffat på flera som jag vet har haft bra proffs kring sig enbart. Så de är ju även om de varit bra löphästar(och dessvärre har lite stressproblem med sig från banan en del) vana att lyda. Och inte SÅ virriga. Men fullblod som fått ha lite oförstående ägare tycker jag är joooobbiga. Uj, vad virrigt intryck de ger iom inlärda stora reaktioner.

Men löpskalle och förmåga att lära in ridning a la dressyr(vara lugn, mjuk, ge efter) är inte riktigt samma. Fullbloden är ju avlade för att vara i energi och lite mer faktiskt vilja tävla och ta egna initiativ. En hopphäst/fälttävlanshäst måste ju också till viss del kunna rädda upp situationer lite.
Men en dressyrhäst ska ju ridas i varje steg och får inte ta egna initiativ på samma sätt. Den ska vänta, vänta, vänta.
Därför tror jag testerna på dressyrhästars förmåga till egen tanke är lägre än på andra discipliner. För en dressyrhäst ska inte styra själv. Och därmed inte tänka så mkt själv. Den ska svara och följa.

Jämför man med dans så är det ju betydligt svårare att vara den som för än den som följer. Men för någon med kontrollbehov och som är spänd kan det vara helveeetiskt svårt att bara följa.
Bra löphästar är ju sällan bra på att följa av naturen. De är rätt tuffa.
Även om jag tycker de är de absolut bästa när man väl fått dem med sig.

Även bland travarna finns det ju de som är mer eller mindre lämpade för ridning. Och det finns ju såna inom alla raser. :)

Cattan:

Att de håller bättre än halvblod vet jag inte riktigt. Det är möjligt. Men de är ju lättare och har mindre gång. Så det kan vara det som spelar in med.
De fullblod jag träffat har nästan samtliga varit trasiga. Redan i unga år. Men så är det väl lite så med löphästar att de riktigt kassa sållas bort rätt fort. De måste man ta bort.
Även om fullbloden faktiskt går att sälja som ridhästar lite lättare än travarna, som det dessutom finns fler av, så är inte alla som inte håller för löp lämpade för annan ridning heller och tas bort.

Jag kan alldeles för lite om PRE märker jag:D Men det var roligt att se Carl Hesters clinic och resonemang ang PRE:n. Själv la jag förstås märke till en del likheter med fullbloden, även om det är stora olikheter också, halvbloden tuffade ju på bara, på ett helt annat sätt, vilket han sa nåt om också.

Fullbloden finns vissa som är väldigt bra ridhästtyper men inte dressyrhästklass, i alla fall väldigt få, det finns ju en eller annan i halvblodsaveln utomlands som har riktigt bra gång. Du har ju rätt i att man avlat på fart men riktigt bra tävlingshästar i galopp ska också helst ha ett bra huvud. Men precis som för andra grenar så kan det som är ett bra huvud för proffs vara alldeles för knepigt för hobbyryttaren. De är inte avlade på ridbarhet på det sättet.
Ja apropå den delen av diskussionen om raser, då!:) Det där med fölen har jag inte hört, tror jag? Måste fråga nån som vet mer.

Och Cattan: jo dom har rätt snabba och vakna reaktioner om du jämför med de flesta andra raserna. Trevliga och sociala, ja överlag, det finns olika personligheter precis som inom andra raser.

Jag vill säga tvärtom att det finns många som skulle kunna gå ren dressyr OM de sluppit att löptränas som åringar :crazy:

Dessutom så är man i Sverige extremt rädd för att använda fullblod i aveln av någon konstig anledning.

Och det som är ännu konstigare är att folk inte ens vågar köpa fullblod som är hur fina som helt och ofta betydligt finare än många halvblod

Ja absolut, men de är nästan uteslutande avlade för löp så det är vad man måste räkna med tyvärr och aveln ger inte exteriör för dressyrgångarter. Löpträningen och tävlingarna förstör gångarterna, mer på vissa än andra, det beror väl på typ, exteriör och annat. Hela kroppen ändras ju med den träningen.

Jag har haft en som aldrig startade utan visade direkt att det inte var intressant med galopp, samt ett sto som snabbt togs från banan, båda rejäla hästar med riktigt bra gång som t o m dressyrfolk ville ha, min dressyrtränare ville köpa stoets föl (också rent fullblod) t o m.
Om man gick in för att avla fullblod på gångarter vore det en helt annan sak givetvis, wow vilka hästar man skulle kunna få till slut, men så ser det ju inte ut. Det finns de som har riktigt bra gång i sina gener, men som sagt är det inte det man avlar på.

Det är iofs möjligt. Jag betraktar ju stora halvblod som lite klunsiga ibland, men jag har ridit flera heta, känsliga och hur läckra som helst. Ett smärt halvblod eller ett som är under 165 tycker jag inte alls behöver vara klunsigt och jag skulle då inte velat "säga till/ryta i" på dem av ren självbevarelsedrift om inte annat.

Kallblod har jag sällan ridit alls, travare aldrig, PRE kanske vore kul att prova men de låter kniviga.

Senast ändrad:

Nej jag vet inte om de håller bättre. Sa jag det?

Tror det är på individnivå, eller det finns säkert statistik. De fullblod som jag stötte på när jag var tonåring hade väldigt många operationsärr i benen. Men de tävlade ju, de var lagade snarare än trasiga. Sunda o snälla.

De två korsade jag rider just nu (inte rena fullblod men övervägande tror jag) har varit hållbara så här långt. Men de är ju också individer.

Det finns ju iofs lite skrivelser om hållbarhet och att vara stabilt byggd, smärt (till skillnad från fet) och runt 165 hög betydde enl dessa att de höll för högre ryttartyngd. Så kanske hållbarare också, vem vet.

Ett trevligt litet fullblod som gick på en ridskola jag red på höll för att bli riktigt gammal och mysig lektionshäst. Bara som anekdot :) (Det kanske gick lite snabbt över hinder för de lite mer oerfarna bara)

Senast ändrad:

Fast jag tycker deras markbundna gångarter är underbara. Säkert helt fel för dressyr, men vackert och effektivt. De är nog kanske inte för dressyrtävling, men som ridhästar!

Däremot verkar väl vissa ha lite tendenser till att ramla över i konstigheter som nästan tölt o ojämna steg om man pressar i dressyr? (Den korsning jag rider kan nästan köra ngt slags gud vet vad trav/skritt/jogg/shuffle om man plötsligt försöker öka skritten).

Var det inte mycket mycket mer fullblod och lättare hästar runt 1900-talets början. Tycker det ser så ut på gamla bilder. Kanske synd att man inte blandar i mer.

Senast ändrad:

Jag tycker att fullblod passar fint som både hopp o dressyr.

de har en bra skritt o galopp o traven går att förbättra avsevärt.

det finns de som är grövre o mer i halvblodstyp o även i sina gångarter,

Den sista jag såg var 176 o rörde sig kanon. sen finns det de små råttorna;)

De är lättlärda, lättridna med vissa undantag då..:angel:

Ja nu pratar jag väl för att försvara mej själv:angel: men lättridna? NÄ verkligen inte.
Ett ordinärt halvblod tuffar åtminstone på någotsånär rakt fram även om ryttaren hänger lite här och var åt sidorna och är allmänt okoordinerad. Ett fullblod följer vikten hos klumpen på ryggen hundra gånger mer och reagerar på minsta förändring, därav oftast det som Cattan (tror jag) skrev om problem i gångarterna.

Samt att känsligheten och reaktionerna går igen på många andra sätt. Lättlärdhet är på gott och ont :devil: Beror på ryttaren vilket det blir mest av...

Jag håller med om att det finns en hel del fina med t o m bra trav, och har själv haft såna, men jag tror fler dressyrryttare hade varit intresserade av dessa och även i avel om de varit mer lättridna än de är faktiskt.

När min dressyrtränare för länge sen ville köpa min unghäst (rent fullblod) var det för att mamman hade både storleken och gången hon sökte och ungen visade samma tendenser. Men aldrig i livet att jag hade kunnat förvalta den... En del är ju lättare i o m grövre, men nej överlag svårare än de "våra vanligaste" halvblod.

Fast jag tycker deras markbundna gångarter är underbara. Säkert helt fel för dressyr, men vackert och effektivt. De är nog kanske inte för dressyrtävling, men som ridhästar!

Däremot verkar väl vissa ha lite tendenser till att ramla över i konstigheter som nästan tölt o ojämna steg om man pressar i dressyr? (Den korsning jag rider kan nästan köra ngt slags gud vet vad trav/skritt/jogg/shuffle om man plötsligt försöker öka skritten).

Var det inte mycket mycket mer fullblod och lättare hästar runt 1900-talets början. Tycker det ser så ut på gamla bilder. Kanske synd att man inte blandar i mer.

Hmm jag förstår inte riktigt det om markbundenheten, det brukar ju vara trippigt och tråkigt, men jag förstår kanske inte hur du menar bara?

Nej problem i gångarterna som du beskriver är ju ryttarrelaterat, på ett eller annat sätt. Men sen förstör galoppträningen gångarterna fast inte på det sättet.

De muskler som byggs i galoppträningen blir starka och svåra att få bukt med, jag har mer och mer insett hur svårt det är och särskilt om hästen har en "galoppexteriör" redan från start. Mina tidigare var det av olika skäl inte så svårt med, bla bättre grundexteriör men nu har jag fått många tankesställare ska jag säga..

Ah, galopphästarna jag red tycker jag hade lång, lugn och avslappnad skritt med stora vägvinnande steg utan onödiga knälyft. Väldigt trevligt. Traven var jämn och vägvinnande. (De travade och skrittade kilometervis flera dagar i veckan) Iofs kanske ett halvblod som skrittades mycket skulle varit ännu trevligare. Samtidigt har jag alltid hört det också Axel säger. Fullblod har bra skritt och bra galopp och kanske sådär trav.

Ridskolehästen hade sin mysko gångart för samtliga ryttare och ingen annan häst hade det, känslig eller ej. Man fick inte pressa honom tidigt i traven bara (men jag vet än hur jag skulle gjort för att provocera fram den). Enstaka gångarthästar dyker upp i de flesta raser, men i vissa mer än i andra (funderade på om fullblod kunde ha mer men har naturligtvis ingen aning). Det är inte förbehållet islänningar :).

(Hästarna jag rider nu kunde ha en bättre skritt däremot, men det är nog inte av födsel utan av ohejdad vana den är sådär. Den har blivit lite bättre med träning.)

Senast ändrad:

Nej jag var nog otydlig dom har oftast väldigt bra skritt:) Men OM det blir problem såna som du beskrev så är det ryttarrelaterat.
Jag håller inte helt med om bra galopp, om man talar ridhästgalopp, en del har pga de muskler som utvecklas i löpträningen svårt att börja arbeta i ridhästgalopp som kräver hästen sätter under sej och rundar galoppen mer, min tex fick med galoppträningen ännu mer "galopphästgalopp" än innan men nu är vi på väg tillbaka

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Magiana
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat