Hur försvara dressyren?

Sv: Hur försvara dressyren?

Jag jämför inte med en elitgymnast med min o de flesta dödligas ridning.

Jag tror att alla fattar att det krävs ngt särskilt extra för att vara bäst o du kan aldrig få en häst att göra sitt bästa genom hot eller andra metoder.

Det tyckte jag att V K var bra på att förklara o även de andra är att de har pratat mkt om det förtroende som är ett måste.

Genvägar blir senvägar o det vet de allra flesta om andra saker i livet- tror jag.

Jag tror likt du nog gör att det är svårt att enbart rida på positiv förstärkning. Jag ser i stort sett all hjälpgivning utöver sitsen som en form av bestraffning. Och bestraffning vill jag undvika. Så jag vill rida på sitsen.

Men jag måste tyvärr använda mig av mer ganska flitigt. Jag är dock medveten om att det inte är frågan om positiv förstärkning ever. Utan endast att jag upphör med den negativa förstärkningen.
Dock går det inte att träna fram korrekt dressyr på enbart positivförstärkning IOM att hästen inte vet vad den ska göra. En hund tex har ju tex apportering eller vallning i blodet. Det är en drift. Man kan tom skälla utav bara helvete på dem och de fortsätter likt förbannat att hämta skor, valla alla på stallplanen etc. Det är betydligt enklare att sabba en hästs arbetsvilja IOM att de inte har en medfödd drift att vilja tex göra diagonalslutor.

Så man får vara försiktig med hästar och noga med konsekvens och eftergift. Vissa funkar ljud hyfsat på. Men du kan göra vilka uppmuntrande ljud du vill, gör du fel i övrigt sabbar du hästen.
Därför är eftergift så viktigt. Och konsekvens i eftergiften! Så hästen fattar vad den ska göra. För de vet inte och vill inte av sig själva.

Men med detta går det att lära dem göra det mesta IOM att de är så simpla och goda djur. Det går också att lägga dem ldr och rolla dem utan att de störs psykiskt. Men då får man inte forcera ngt och inte bruka våld.
Negativ förstärkning kommer man sällan ifrån uppsuttet.

Ja precis, vi tänker nog väldigt samma. :)

Jag har haft många diskussioner i och med min utbildning om just ridsport eftersom det inom "klassisk" ridning (dvs inte mer trickridning eller ridning utan utrustning osv) inte går att komma ifrån aversiva metoder/medel. Och inte heller går det att rida in en häst utan det heller eftersom själva grejen med att sätta sig på hästen är aversiv. Dock kan man ju göra det såpass bra att hästen inte försöker fly från det ändå. Och även om hjälperna är mer eller mindre aversiva av sin natur så innebär ju såklart inte det att hästen behöver finna dem obehagliga.

Men jag får erkänna att även jag, tex när jag haft en period av mycket diskussioner om inlärning, välfärd, stress osv, kan tycka att vi borde lägga ner ridsport helt. Om folk tränade andra djur med motsvarande metoder som används på häst, hade jag troligtvis fördömt det rätt rejält. Så hos mig finns det en dubbelmoral som ofta leder till ambivalens. Men det tror jag är en sund grej.

Senast ändrad:

Dressyren ÄR ju just rörelser som hästen gör naturligt, av sig själv, bland annat för att imponera på andra hästar. Titta på en hingst som uppvaktar ett sto - han visar både piaff, passage och annat i en vacker naturlig form med mycket bärighet.

Håller inte med.
Dressyrrörelser är en utveckling av hästens mekanik och möjlighet att röra sig- inget de gör i det fria korrekt.

Jag tror att alla fattar att det krävs ngt särskilt extra för att vara bäst o du kan aldrig få en häst att göra sitt bästa genom hot eller andra metoder.

Fast kan man verkligen inte det? Barreringen var ju ett problem för hoppningen innan den förbjöds. Om det inte funkade borde det inte ha varit ett problem rimligen, ingen skulle använt det på elitnivå.

Dessutom kan man se på tex Åke Svanstedt och hans användning av elpåfösare. Hästarna var riktigt bra och metoderna riktigt illa.

Jag tror även jag att det går att få en häst att göra saker med de allra hemskaste metoder. Det skulle dock inom dressyren bli svårare iom att man måste få till genomsläppliughet och avspänning. Och det får man inte med våld om man använder sig av våld oavbrutet. Men vissa tvivelaktiga metoder och pauser kan nog absolut funka.

Jag jobbar som dressyrtränare och även problemlösare. Så jag har funderat mycket kring de banorna och diskuterat det mycket med mina egna tränare inom båda inriktningar. Vi har alla lite liknande kundkrets som ofta består av ryttare som har problem med sina hästar.
Det är ju ingen hemlighet hur det kan gå till innan de stora hästauktionerna i tyskland. Man kör dit oridna eller insuttna hästar nån månad innan. De bankas på något så in i helvete. Och rids hårt! Sen säljs de dyrt.
Min vet var med en känd finsk toppryttare/tränare/författare dit och såg. Jag vet fler som sett det live.
Och hästarna som kommer därifrån träffar jag ibland på. Vissa går det vägen för andra skiter det sig helt för då de inte längre pryglas och vågar säga ifrån att de tycker det är skitläskigt iom ingen egentlig inridning.

Så det skulle gå med vissa individer. Och bankar man på dem regelbundet så de hålls knäckta så kunde det funka. Man kan ju också dra omkull dem brutalt som det görs i en del länder. Och binda ihop benen på dem etc etc..

Så jo.. Visst kan det funka. Men just i dressyr så blir det nog för ojämt resultat iom att vissa hästar inte ger med sig. Och att man regelbundet måste upprätthålla misshandeln(vilket jag anser det vara.. andra kanske inte håller med).
Men på vissa individer kan nog den metoden funka.

Dock måste man lyckas med alla de genomtagningarna. Man får inte tappa hästen eller ramla av i fel ögonblick. Och sätter 600 kg superrörliga muskler emot allt de kan så kan man vara rätt chanslös. De sliter sönder sig själv och material ibland om de panikar. Och iom att hästar är klaustrofobiska så är det svårare att hålla fast dem och få dem att resingera i en avspänd form än att klappa till dem och få dem att sprätta högre(barrering). Så ska man lyckas bara dra ihop en häst och få det att funka i alla lägen i alla olika former av energi får man vara väldigt sadelfast, snabb, stark och tekniskt kunnig. De flesta skulle misslyckas. Även bland VC-proffsen. Framför allt är de för dyra(ryttare och hästar) för att man ska våga gambla någon av dem. Bara en häst är några år och rör sig så pass bör man börja vara försiktig om man är ekonomiskt lagd eller tävlingsintresserad.

Och har man samvete så lägger man ner utan att testa.

Även där är det annat än att vara loss i en för hästen onaturlig form att anta vid spänning.
Vid spänning far huvudet upp. Man ser aldrig en häst fly med huvudet sänkt.
Vid spänning vill de ha huvudet upp. Så i travet får de iaf huvudet upp och dessutom får de röra sig framåt obegränsat snudd på. Det minskar också paniken iom att man ger energin och flykten visst utlopp.

Dressyren blir svårare iom att man vill runda hästen och sätta den i en form som är svår att fly i.

Sen är ju inte han ensam om det i travbranchen. Jag har själv jobbat inom travet för en massa år sedan. Och äåven om det inte förekom inne på Solvalla eller på vår tränares gård på landet så vet jag många andra ställen där metoderna var hemska.
Jag tror det blir så när det blir tävling, tyvärr.
Det finns idioter inom alla sporter. Det är inte begränsat bara till ridning, trav eller så..

Senast ändrad:

Självklart är han inte ensam.

Däremot har jag sett hästar fly med huvudet ner- dock inte frivilligt!

;) Nej, jag menade lösa hästar, som är friska. De kortar ju överlinjen och fräser på. I dressyren vill man tvärtom länga den och få bort spändhet även om man vill ha energi kvar.

Men det jag mjenade på var att tyvärr finns galningar inom alla sporter. Vi kommer inte ifrån det. Och det är inte dressyrens fel i sig. Det är bara människans fel. För människan är en dåre tyvärr.

Och jag menade på att man nog enklare med vidriga metoder kan tortera fram hopp och travresultat. Hoppning var det länge sedan jag sysslade med. Men jag förstår lite kring hur en häst funkar. Så jag tror hopp och framför allt löpsporter är enklare, tom de med vagn bakom. För man tar de hästarna i så unga år, jämfört med ridhästar. Och de hanteras ofta bara av proffs. De lär sig alltså inte att man kan undkomma på samma vis som tex en häst inriden av Lisa 13 år som ofta missar.;)

Jag brukar säga att de naturligtvis finns dom i sporten som inte använder sjysta metoder-men att sporten som sådan sorterar bort dom av sig själv. För OM nu HF är så skadligt och så fruktansvärt är det riktigt märkligt att hästarna håller år ut och år in.
Lite nyfiken bara, vilka metoder är värre än rollkuren inom dressyren?

Sen håller jag inte med om att dressyrhästarna (eller hopphästarna) håller år ut och år in, det är otroligt mycket småskador på dom väldigt ofta. Har jobbat i dressyrstall i både tyskland och usa, hästarna har väldigt ofta svullna ben och småinflammationer som dom "botar" tillfälligt. Det är en väldigt myt att tro att topphästarna är så hela, det är inte så, mycket skador hos dom flesta. Fanns också en anledning att när veterinären tex kom till stallet och det var någon hälta så var det första den frågade när hästen skulle tävla igen istället för att se till långsiktig hållbarhet och gå till grunden med hästarnas skador.

Sen ser man om inte annat mycket på åldern på hästarna, en 10 åring som går OS, det känns inte sunt och det säger sej självt att den hästen inte kommer att hålla i den takten som dom tränar.

Och Salinero tex i detta OS:et, jag tycker inte alls att han var som han brukar, inget jag blev imponerad av direkt. Han är inte särskillt gammal ens.

(Fö finns det så mycket värre saker att koncentrera sig på i sporten. Som saudierna i hoppningen. Där finns en riktig djurskyddsproblematik.)
Jag vet inte mycket om deras hästhållning men ridningen tycker jag var bra, dom red bättre än dom flesta, lugnt och stilla. Vad är det som är så mycket värre med dom än typ alla andra på den nivån?

Givetvis finns det bra exempel även på en hög nivå men min erfarenhet är att det är en relativt tråkig syn väldigt ofta.

Senast ändrad:

Jag tror även jag att det går att få en häst att göra saker med de allra hemskaste metoder. Det skulle dock inom dressyren bli svårare iom att man måste få till genomsläppliughet och avspänning. Och det får man inte med våld om man använder sig av våld oavbrutet. Men vissa tvivelaktiga metoder och pauser kan nog absolut funka.

Det där är en väldig balansgång skulle jag säga, balansen i dressyren att pressa fram så mycket det går utan att hästen blir för spänd.

Ofta är det så tycker jag att om hästen sprattlar fint med frambenen så spelar det ingen roll hur spänd hästen är i övrigt, hästens uttryck osv tycker jag ofta missas.

Jag tycker jag ser väldigt många spända hästar i dressyren, svansarna går som propellrar och hästarna ser allmänt spända ut, ser ut som att många tycker det är jobbigt. Litet vift med svansen är väl okej men inte konstant.

Dressyr för mig ska se lätt ut, hästen ska bara flyga fram, många ser tunga och väldigt markbundna ut. Ser helt enkelt väldigt frampressat ut. Harmonin finns inte där, hästarna är mera snälla som gör så gott dom kan.

Men många fina hästar och bry ryttare finns såklart, såg en hel del fin ridning nu i OS också.

Håller inte med.
Dressyrrörelser är en utveckling av hästens mekanik och möjlighet att röra sig- inget de gör i det fria korrekt.

Nej givetvis gör de inte det korrekt enligt TR ute i hagen. (Det är ju inte hästarna som har skrivit TR... ;))

Så ja - det är en utveckling av det hela, precis som resten av hästsporten är. Inte hoppar en häst ett hinder på 1,60 i hagen, den går runt. Man ser inte heller trav- och galopphästar löpa som dårar runt i hagen, draghästar släpa på saker för att det är roligt...

Spinner vidare på om hästarna håller- Vilka hästar som rids RK/HF/LDR har gjort det? Salinero körde sitt tredje OS javisst, honom kan jag gå med på. Men i övrigt?

Sen behöver det ju inte vara så att metoderna sliter på hästen på de ställen som gör dem halta/ofräscha.

Det är inte speciellt HF jag menar som förstör hästarna i första hand utan upplägget av träningen som förstör hästarna. I nästan alla stallen jag varit i har det inte varit ovanligt att köra piaff tex direkt hästen kommit ur boxen.

Har verkligen Salinero blivit bättre med åren då? Jag tycker han blir lite sämre för varje gång jag ser hästen och den är inte ens särskillt gammal än. En häst ska ju bli bättre och starkare hela tiden och inte tvärtom.

Sen är väl det här med RK såpass nytt ändå så förutom psykiskt så vet man väl inte än vilka skador det ger hästen i längden?

Senast ändrad:

Kan inte debatten om rollkur/HF osv hållas i tråden för det?
Den här tråden handlade ju om hur man förklarar för folk varför man håller på med dressyr?

Kan inte debatten om rollkur/HF osv hållas i tråden för det?
Den här tråden handlade ju om hur man förklarar för folk varför man håller på med dressyr?

Har jag skrivit något annat? Eller vart skrev jag att det inte ska debatteras om rollkuren?

Och Salinero tex i detta OS:et, jag tycker inte alls att han var som han brukar, inget jag blev imponerad av direkt. Han är inte särskillt gammal ens.

.

Nej, han var väldigt avspänd och klassiskt.. inte alls lika spänd och sprattlig som innan.

Jo, i de stall jag varit i i USA så är det här med framskrittning och uppvärmning inget som verkar ha nått fram till särskilt många, inte avskritt heller för den delen. Och så butta då, lite i tid och otid, gärna i förebyggande syfte....

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: Meggan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: IngelaH
·
Western Ja, precis som rubriken säger.... Ni som gjort det, blev det bra? Jag har ett par månader nu (minst) gått och haft en gnagande tanke...
2
Svar
33
· Visningar
4 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka