Hur försiktig ska jag vara?

K

kekkolainen

Hejsan!

Jag ska flytta min häst till helgen till ett stall som har hösilage. Min häst har bara ätit vanligt hö hittills, är hästar väldigt känsliga när det gäller grovfoder?hur försiktig ska jag vara? kan jag blanda vanligt hö med hösilage och hur länge ska hon isånnafall äta "blandad mat" innan hon enbart kan äta hösilage?

Samma sak gäller med kraftfodret, jag har haft henne på kornkross och spillers condition & showing mix, och till det stallet jag ska flytta erbjuds havre, kornkross och betfor. Hade tänkt ha henne på havre och betfor, kan någon hjälpa mig med hur jag succesivt byter foderstat på mest skonsamma sätt? Hur försiktig ska jag vara här?

Tacksam för svar!
//Linnéa

Sv: Hur försiktig ska jag vara?

Jag hade tagit med tillräckligt med hö för att det skulle räcka till en gradvis övergång under 3-4veckor. Ensilage kan ge väldiga störningar om man vänjer in för snabbt (eller inte vänjer in alls, vilket en stallägare där jag stod för några år sedan tyckte att vi skulle göra när han inte fått tag på mer hö....)

Okej tack så mycket! Att man inte bara ska byta rakt av borde vem som helst med lite hästvett förstå tycker jag, vad tråkigt att det blev som det blev i ditt gamla stall!

Som föregående skribent skrev, ta med mycket hö. Kraftfoder är inte alls lika känsligt då det aldrig når tjocktarmen. Grovfoder smälts i tjocktarmen och de bakterierna behöver tid att lära sig smälta det nya fodret.

Vaccinering mot botulism är ju också bra att ha.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 846
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 167
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 041
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama