Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Comatose

Trådstartare
Jag har två jobbintervjuer i veckan och undrar hur jag borde förbereda mig... Hur gör du?

Läser du på om företaget? Hurdå? Vad tycker du att man bör kunna svara på för typ av frågor angående företaget?

Vad väntar du dig för typ av frågor om dig själv? Hur förbereder du dig för frågor om dig och vad du är för en sorts person?

Är det något speciellt du alltid brukar förbereda och hur tänker du innan du går på en intervju?

Vad har man egentligen på sig på en intervju?
Alla tips är välkomna! :)
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Jag har tyvärr inga svar, men är förhoppningsvis själv i behov av samma hjälp om ett tag, så jag ska följa tråden! :)
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Jag klär mig rätt strikt då jag söker jobb som lärare.
Läser på om skolan, har mina betyg klara och bara fokuserar på min pedagogik och mitt sätt att arbeta :)
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Jag ska ju kunna svara på hur jag hanterar olika situationer mm så det förbereder jag lite i huvudet :)
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Det beror lite på vad det är för jobb och för vilket företag, men lite basic är bra att kunna ifall de frågar vad man vet om jobbet/företaget etc.


Lite tänker jag på vad jag ska säga/lyfta om mig själv, tidigare erfarenheter, meriter osv.
I övrigt kör jag på stilen att inte förbereda mig för mycket faktiskt utan det är jag som person, sådan som jag är som jag vill presentera och därför vill jag inte överarbeta eller öva in något som inte är utan det är mig de i så fall ska anställa och inte någon slags idealbild av något påhittat.

Jag beter mig vårdat, kommer i god tid före och ser till att vara dugligt klädd men absolut inte överdrivet där heller utan kör på som jag är helt enkelt eftersom att det till väldigt stor del bedöms på personligt plan också.
Helt och rent men även bekvämt/det man trivs i! Trivs man inte i kläderna eller att det inte är sin egen stil och för ansträngt så kommer det att synas..

Något fejkat kommer aldrig hålla i längden och det kör jag stenhårt på eftersom att det syns så väl om det är överarbetat och att försöka studera in en massa frågor och svar kan bli riktigt tokigt för då sitter man där sen och blir kanske helt ställd/mer nervös än nödvändigt samt att man lätt kan uppfattas som ointressant som om man skulle ha läst från ett manus när man besvarar frågorna, för det är helt okej att tänka i några sekunder innan man svarar.
Det är inget test utan det handlar bara om att företaget vill ta reda på hur du är som person och ev vilken kompetensbild du har.

De jobb jag fått hittills är de jobb jag vetat minst om faktiskt och förberett mig minst på inför intervju
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Ursäkta trådkap men är inte lärarkostym tunika med tights?

Åter till tråden, jag ska följa den med intresse, jag är också i jobbsökartagen. Har inga inbokade intervjuer men jag tycker det är svårt att förbereda mig, det är så olika på rekryterare vilka frågor man får. En del rekryterare är ju rena stolpskotten och andra riktigt slipade. Jag försöker läsa in mig på företaget, försöka få en bild av vad de har för utmaningar för mig och behöver mig till.

Vad är det för typ av jobb du söker? Vilken bransch? Det jag har sett är att på rekryteringsfirmorna är klädstilen ofta lite poppigare men mer traditionell ute på det rekryterande företaget, det gäller typ kontorsjobb inom industrin.
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

*Jag har två jobbintervjuer i veckan och undrar hur jag borde förbereda mig... Hur gör du?
- Det har hänt att jag någon dag innan låtit en vän intervjua mig som om det har varit en riktig intervju. Och sedan har vi tagit feedback efteråt.

*Läser du på om företaget? Hurdå? Vad tycker du att man bör kunna svara på för typ av frågor angående företaget?
-Ja. Googlar på företaget, kollar hemsidan och läser annonsen noga. De frågar sällan vad någon vet om företaget, däremot är det bra om man själv har någon relevant fråga om jobbet/företaget. Visa intresse.

*Vad väntar du dig för typ av frågor om dig själv? Hur förbereder du dig för frågor om dig och vad du är för en sorts person?
- Jag ska sammanhängande kunna berätta vad jag gör nu, har gjort tidigare (som är relevant för jobbet), beskriva kortfattat mina bra egenskaper (för jobbet) och även det jag tycker jag behöver förbättra (på frågan om negativa egenskaper). Hur man hanterar stress är en fråga som ofta kommer upp på intervjuer.

*Är det något speciellt du alltid brukar förbereda och hur tänker du innan du går på en intervju?
- Jag kollar upp hur företaget beskriver sig själv. Vad betyder mycket för företaget? Vill de ligga i framkant och vara innovativa, eller framställer de sig som pålitliga och levererar i tid osv. Det kan ge en hint om vilka slags personligheter de söker.

*Vad har man egentligen på sig på en intervju?
- Beror på företag, det behöver man kolla upp eller känna till utifrån bransch. Det är viktigt att du är bekväm i kläderna, men också att du är hel och ren.

/V
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Vilka kanonsvar! Tack.

Något jag tycker är svårt är att berätta om mig själv. Vad är egentligen relevant? Och att kunna göra det sammanhängande är också svårt. Hur lägger du upp ditt svar?
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Jag har tänkt som du tidigare, att jag inte vill öva för mucket för att verka styltig, men jag har kommit fram till att jag nog ostället framstår som...hmm...osammanhängande kanske? Jag skulle vilja ha mer ordning och reda på mina svar, känner jag.
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Sikta på att berätta sånt som är intressant för själva jobbet eller som ställer dig som person i ljuset. Att försöka hålla det kort och sammanfattat men ändå tillräckligt intressant.
Jag brukar tänka "jag ska motivera varför just jag ska ha jobbet och ingen annan"

Att dra hela sin livshistoria är ganska uttråkande det med och kan bli väldigt orelevant

Något som jag dessutom tycker har tagits väldigt positivt är att då och då ställa lite motfrågor om samma fråga när du har besvarat den - på så vis visar man sitt intresse också hela tiden och får igång en bra dialog naturligt
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Nummer ett är att inte komma försent ;)

Förutom sådana enkla saker som att vara hel och ren och prydlig så tänk igenom innan lite budskap du vill ha fram.

Till exempel varför de ska anställa just mig. Varför är den här tjänsten just min? Det är en av de saker jag tycker människor fallit på när jag suttit med på intervjuer för att anställa. Den som inte kan ge ett bra svar på frågan "varför ska vi anställa just dig" faller bort fort.

Likaså tycker jag det är ett plus om du tänkt igenom innan vad dina styrkor och svagheter är. Det ger ett bättre intryck om du har koll på dina svagheter och är medveten om dem än någon som inte riktigt vet vad de ska säga...

Slutligen så tycker jag (men det är väldigt personligt för mig!) att det är väldigt mycket mer tilltalande med någon som pratar i jag-form och inte i man-form.

Om du inte skickat med kopior på betyg osv så ta gärna med det i en snygg mapp så du ser lite extra strukturerad, genomtänkt och förbered ut :)
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Tycker redan att du har fått jättemånga bra svar! Frågor som jag har fått som jag tycker är lite kluriga är "hur reagerar du på stress?" "Hur går du tillväga när du löser problem?" Sånna frågor tycker jag kan vara bra att fundera lite på innan, liksom att komma på några positiva sidor hos dig själv och saker du skulle kunna bli bättre på.

När det gäller klädsel så är det ju framförallt hel och ren som gäller men sen givetvis beroende på jobbet du söker. Försök tänka dig in i vad du skulle ha på dig om du jobbar där, inte alltid jättelätt men jag tror egentligen inte att man måste göra en jättestor grej av det. Hellre diskret än iögonfallande. Är det verkstads/industrijobb eller liknande kan jag tänka mig att jeans, t-shirt/tröja och gympaskor fungerar utmärkt, är det kontorsjobb kan man dra på sig en snyggare topp med cardigan/kavaj till jeansen och ta stövlar, stövletter, loafers till. Är det ett kostymjobb så bör man ha kostym även på intervjun. Men alternativ 2 tror jag fungerar till de flesta jobb, det går ju också att variera ganska mycket och klä upp/ner.

Lycka till!
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Första förberedelsen: se det som ett intressant samtal. Du ska se om jobbet är något för dig, de ska se om du är något för jobbet. En bra chans att ställa frågor du har om företaget.

Hur skaffar man relevanta frågor och kittlar sin nyfikenhet? Jag brukar googla, fundera, googla lite till, läsa hemsidan. Analysera, fundera på vad de menar med .... och sedan försöka resonera med mig själv vad jag får för bild av företaget. Vad vill de presentera? Hur gör de det?

Sedan är det ju givetvis själva tjänsten som jag vill höra med om. Vem kommer jag att jobba med? Ensam på just den tjänsten? Vem är chefen? Vilka uppgifter har chefen? En eller flera avdelningar under?

Vad gör företaget? Koncernspråk? Historia? Ja, det finns tusen frågor, det gäller ju snarare att koka ner vilka som är viktiga ;)

Kläder försöker jag välja något som jag känner mig bekväm i, det är ju en del av den jag är och som jag vill presentera för dem. Klär jag ut mig och de väljer mig, kommer jag ju sannolikt inte passa för tjänsten i längden.

Lycka till!
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Haha, nä, jag ska inte komma för sent den här gången! (Å andra sidan sa min chef att en av anledningarna till att hon anställde mig var att jag just kom för sent - och redde ut det så bra! ;) )

Jag sitter och funderar på varför de ska anställa just mig och drabbas av akut dåligt självförtroende. Jag har ingen aning. För att jag är lite bättre än de andra. På vaddå?? :crazy: men jag får väl fundera ut nåt bra.

Mappar ska inhandlas (bra ide!) och betyg skrivas ut i morgon. Vad är det meningen att man ska skicka med förutom akademiska meriter? Ska GYMNASIEBETYGEN med?? :meh: Inte för att de är speciellt dåliga, men det känns som att det var väldigt länge sedan? (+10 år...)

Jag ska höra om min nuvarande chef hinner skriva ett omdöme, hon är ju referens också så om jag är intressant kommer de ju ringa henne ändå.

Hmm. Jag börjar bli nervös! Det brukar jag inte vara? Undrar om det är för att det är mina första intervjuer som "färdig"? Jag vill verkligen ha något av jobben, och det ena hellre än det andra.
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

det är så olika på rekryterare vilka frågor man får. En del rekryterare är ju rena stolpskotten och andra riktigt slipade.

Halv OT. Jag har aldrig blivit intervjuad av någon specifik rekryterare, än mindre av någon sådan där rekryteringskonsultfirma. Det verkar, utifrån vad jag har hört, vara både mycket sämre och mycket svårare. Och mer opersonligt. Jag tror därför att jag i det läget skulle förbereda mig mer, lägga mer möda på klädseln osv. Spela lite opersonlig och perfekt, precis på det sätt jag tycker illa om och ofta upplever att sådana där personalkonsulter av olika slag gör.

Och hela tiden skulle jag veta att rekryteringskonsulten gör att jag inte får den kontakt med den tilltänkta arbetsgivaren som jag hade velat ha. Jag får inte en vettig chans att bedöma arbetsgivaren och avgöra hur väl jag kan fungera i ett samarbete med denna.

Vid vanliga intervjuer, där jag träffar den blivande arbetsgivaren, någon blivande kollega osv, ser jag till att visa mig från det jag själv tycker är min bästa sida, men utan att spela över. Det gäller både klädseln som den nivå av intresse jag visar för företaget/organisationen och annat.
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Jag har en pärm med alla betyg, snyggt uppställda och sorterade efter skolbetyg, utbildningar, arbetsbetyg. Om de vid intervjun vill ha kopior, finns det några kopior bakom varje original.

Har varit uppskattat av de som håller samtalen.
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Vad olika man är. Jag har ofta svårt att svara med bra spontana svar så jag förbereder mig minutiöst.

Googla på intervjufrågor så får du upp mängder och även tips på hur du ska tänka när du svarar. Jag har repeterat in svar på väldigt många frågor, men jag kan garantera att det inte märks. Jag lägger in även en funderingspaus om jag förstår att det är rimligt att man normalt inte svarar utan eftertanke.

Det har för min del fungerat väldigt bra och jag har hittills varit väldigt uppskattad på intervjuer.

Jag har faktiskt, till skillnad från någon annan, flera gånger fått frågan vad jag känner till om företaget. Jag har då angett verksamhetsinriktning, var kontor finns och lita andra allmänna formuleringar (som jag läst mig till på deras hemsida). Jag tror tanken med frågan är att försäkra sig om att det finns ett ärligt intresse för företaget och inte för att det var den enda annonsen som råkade ligga ute.

Jag har aldrig tagit med betyg eller annat om det inte efterfrågats.

Att "berätta om sig själv" brukar jag använda till att berätta om mina egenskaper, vad jag drivs av och mina intressen (inte jag är x år och bor i y och annat som de kan läsa sig till ändå).
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Usch, det är jättesvårt! Jag var på en intervju där jag verkligen tyckte att annonsen var skriven till mig. Varje punkt på "krav-listan" tyckte jag att jag hade kunskap och erfarenhet av och förberedde mig på att matcha frågor kring dem. Tog med mig arbete som jag gjort på tidigare arbetsplatser o s v men detta var de inte intresserade av att se. Men när jag väl kom till intervju så tyckte inte jag det de (två intervjuare) pratade om det. Frågorna var inte relevanta till vad de sökte. Så jag kände ganska snart under intervjun att vi inte var på samma plan. Jag kände mig jättebesviken när jag gick därifrån.

Det jobbet som jag fick hade jag inte alls förberett mig på så noga, tvärt om så saknade jag erfarenhet av en stor del av just den biten de sökte vilket jag redan i telefon berättat om men rekryteraren tyckte att jag skulle söka ändå. Så jag visste inte riktigt vad jag kunde vänta mig på intervjun utan tänkte jag fick ta det som det kommer. Jag tror jag fick jobbet för jag vad helt och håller mig själv och svarade ärligt och rakt på frågorna.
 
Sv: Hur förbereder du dig inför en arbetsintervju?

Jag ska på intervju i dag, om en halvtimme.
Har förberett mig med lite *inside info*, att uppdatera min portfolio och att drömma en sjukt utmattande dröm om att jag kom dit en timme för sent... :banghead: Har inget tal eller predikan förberedd, det skulle aldrig falla mig in.

Jag har på mig knallrosa byxor, klarblå tröja och sköngrön scarf = living my brand. (Pluspoäng för bra luggdag.)

Nu drar jag dit :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag var på en arbetsintervju i december och allt verkade gå bra, vi kom överens om att jag skulle få börja på en praktik som skulle leda...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 350
Senast: Luff
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 639
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp