Hur förbättrar man en dålig skritt ?

I

ior

Hoppas jag inte har lagt tråden på fel ställe.
Jag har en ettårig hingst av ponnyras som visats på utställningar i sommar, han har genomgående fått dåliga poäng på sin skritt, han är kort och spänd, hur kan vi arbeta med honom för att förbättra skritten? Någon som har någon ide ?

Sv: Hur förbättrar man en dålig skritt ?

Ut och promenera i skogen över stock och sten, där han får kliva på ordentligt!

Har samma problem med min häst. Men det har faktiskt blivit mycket bättre sen jag flyttade honom till ett ställe där det finns helt andra möjligheter till att rida ut. Så jag håller med tidigare svar: Rid ut mycket... Även skritta över bommar där ponnyn får sträcka på sig lite.

Hej!

Hade hästen varit inriden så hade det ju hängt på själva ridningen. Men i det här fallet kanske hästen växer väldigt mycket eller kanske har svårt för just skritten. Det finns väl inte så mycket att göra åt saken? Vissa unghästar har bra skritt från födseln andra inte. Mitt ena sto har "gått på lina" ända sedan jag köpte henne. 3 År sedan. Någon dag kan man hoppas det växer bort :)

Lycka till.:bump:

Jag är ingen expert men jag har en tanke ändå..
Om han bara är ett år och skritten är dålig så tror jag att det är stor sannorlikhet att den kommer att förbli dålig.. Kanske att han växer och det stör eller att det skulle hjälpa lite att gå ut i skogen med honom men det är nog marginellt isådanafall.. Jag skulle inte hoppas på några stora förändringar..

Var inte orolig, skritten kommer att bli bättre när hästen växt färdigt. Kanske inte att får 9-10 på skritten men en taktmässig ren skritt kommer när hästen växt färdigt, kanske vid fem-års ålder, om det inte är en gångartshäst som har pass som normal gångart.

skritta mycklet och få han att spänna av i skritten:)

Det jag skulle vilja är att få honom att slappna av och vila mer på steget. Traven har hela tiden förbättrats även om han förmodligen aldrig får någon jättetrav heller. Men just detta att han inte vilar på steget i skritten utan blir stel och pinnig. Skall testa detta att gå ut med honom i skogen och kanske även över bommar. Rasen är welsh mountain. Han har otroligt höga typpoäng och är ev. intressant att spara för avel, det är bara denna spända skritt. Några fler ideer ?

KL

Intressant fråga. Min häst är väldigt stretchig fram och tar sjumilasteg, men kort övertramp. Blir det också bättre av att rida ute i skog och mark, tror ni gott folk? :)

Just övertrampet har ju mkt med exteriören att göra, min häst t.ex är kort i ryggen + långa,lediga kliv = övertramp på 40 cm. Jag förespråkar alltid att rida ut mycket, särskilt på unga hästar, gärna på lång tygel så att de får sänka huvudet, slappna av och hitta balansen. Promenerade även med min en hel del innan hon reds in. Det kan definitivt hjälpa skritten att bli mer avspänd, sen antar jag att alla är på det klara med att varje häst har sina begränsningar.

KL

Intressant fråga. Min häst är väldigt stretchig fram och tar sjumilasteg, men kort övertramp. Blir det också bättre av att rida ute i skog och mark, tror ni gott folk? :)

Jag tycker övertrampet kan förbättras med att hästen verkligen blir avspänd och arbetar genom kroppen. I skritten ska det ju verkligen röra sig i hela hästen om den är avspänd och i balans.

Jag tycker övertrampet kan förbättras med att hästen verkligen blir avspänd och arbetar genom kroppen. I skritten ska det ju verkligen röra sig i hela hästen om den är avspänd och i balans.

Hm. Hon rör sig väldigt mycket, men bakbenen kommer kanske inte tillräckligt djupt in under hästen? Lösgörande arbete tycker jag verkar öka steglängden, efter vad jag har sett själv.

Just övertrampet har ju mkt med exteriören att göra, min häst t.ex är kort i ryggen + långa,lediga kliv = övertramp på 40 cm.

Min lilla häst har lika stort övertramp, 40 cm, men han tar inte lika långa steg med frambenen. Jag misstänker att det har med hans byggnad att göra allena. Nu verkar ju inte bedömare gilla för stort övertramp, utan tycker att det räcker med två hovar.

Hoppas jag inte har lagt tråden på fel ställe.
Jag har en ettårig hingst av ponnyras som visats på utställningar i sommar, han har genomgående fått dåliga poäng på sin skritt, han är kort och spänd, hur kan vi arbeta med honom för att förbättra skritten? Någon som har någon ide ?

Stretching och ev naprapat. Vet hästar som man gjort detta med och de har ökat sin steglängd något ENORMT. Upp till en och en halv meter.

Hur kan man göra för att få dem avspända och röra sej genom hela kroppen ?
Det var en bekant som tyckte att vi skulle köra in honom och skritta i nerförbackar, kan det vara något ?

Cavaletti, ut i skogen, stretching.. det som många redan sagt tycker jag låter som bra idéer. Han är ju inte färdigvuxen än så jag tror inte du behöver oroa dig, det kommer så småningom. Däremot har jag för mig att skritten är svårast att förändra på vuxna hästar, vet ej om det stämmer men men.
Få honom att slappna av, kela lite med honom när du rider och låt andra gå brevid och kela osv, hjälpte en unghäst jag red mkt förut. Och gå över bommar.

Hm. Hon rör sig väldigt mycket, men bakbenen kommer kanske inte tillräckligt djupt in under hästen? Lösgörande arbete tycker jag verkar öka steglängden, efter vad jag har sett själv.

Klättra kanske och stärka. Det är rörligheten i hela bakdelen som måste ökas. Länga ut halsen, slappna av i överlinjen. Kanske kan du stretcha bakbenen och se om det gör skillnad?
Om de skrittar samlat blir ju inte stegen lika långa.

Hur kan man göra för att få dem avspända och röra sej genom hela kroppen ?
Det var en bekant som tyckte att vi skulle köra in honom och skritta i nerförbackar, kan det vara något ?

Ja klättra är bra, och tömköra senare när den är äldre, kan du ju göra, du behöver ju inte köra in den för det. Hästen ska skritta med lång låg hals och avspänd i överlinjen. Höjer den huvudet blir den spänd och kortare i steget. Men din är så ung att jag inte skulle bekymra mej om det där nu, den växer och kommer att utveckla sina gångarter!

Skrittning i nedförsbackar sliter väldigt på hästen så någon överdriven träning i backar skulle inte jag rekommendera (men det är ju klart lindrigare när man går med dem jämf med att rida). Däremot så är det ju klart att de överlever att gå nedför med jämna mellanrum. Men just att inrikta sig på träning i nedförsbackar är dumt om man har ngt att välja på.

En klinkvet i Hbg har genomfört en studie som visade att de goda med att rida i nedförsbackar tas ut/äts upp av den slitande effekten. Så det ger alltså mer minus att rida i nedförsbackar än plus. Hans rekommendation var därför att undvika helt att rida nedför (vilket ju ofta är omöjligt) alt gå nedför (men fortf så lite som möjligt).

Men som sagt att ledas nedför ger ju inte samma slitage. Dock ska man vara försiktig med träning i växtfasen som inte består av naturligt stärkning (en naturligt kuperad hage är alltså att föredra framför backträning).

Men jag tror som de andra att den blir bättre med tiden. Om han dessutom har mga fina kvalitéer f.ö. så kan du ju ta det lite med ro.

Har du ingen bild på snyggingen som du kan visa?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård
  • Annonsera mera VII