Sv: hur förändras livet efter graviditeten?
Livet förändras ju rätt drastiskt, men det är något man växer in i. Dock hade vi både hus, jobb och bil, så det var ingenting i vårat liv vi behövde förändra.
Jag tänkte skriva att mitt liv inte förändrats så speciellt mycket, eftersom det känns som om jag haft det sär här hur länge som helst, och jag lider inte av det, älskar mitt liv som det är nu. Men när jag tänker efter så är det en stor omställning.
Ekonomiskt, så klart. Plockar ut fem dagar i veckan men får ändå ut nästan 6000:- mindre än vad jag fick i lön. Shoppade väldigt mycket innan, men det har inte varit svårt att lägga av. Jag värderar pengar på ett helt annat sätt just nu.
Tidsmässigt, även där stor förändring. Jag som älskade att rita, måla, sy etc. Jag har inte lidit av att inte hinna det, har inte tänkt på det alls. Men när jag ser mina gamla alster undrar jag när jag någonsin ska få tid för det igen. Speciellt när jag sedan börjar jobba.
Umgänget förändras också, till en viss del. Jag har tack och lov kvar alla gamla vänner, och vi umgås ofta ändå, med barn, eftersom vi är fler som fått barn samtidigt. Men spontana utflykter eller långresor blir inte så ofta längre, då det ska krånglas med olika bilar och vagnar som ska få plats, etc.
Dock skulle jag inte för en sekund vilja byta mitt liv från detta, till hur jag hade det innan. Inte för att jag hade det illa, men barn ger livet lite stjärnglans
Det handlar om prioriteringar, både ekonomiskt och tidsmässigt.