Hur förklarar man ?

Sv: Hur förklarar man ?

Som andra skriver, om vikten inte är ngt problem(vilket den sällan är) så låt henne ha kvar ponnyn & själv komma på att hon måste ha en annan om hon ska kunna tävla.

Det är försent att ångra det nu men det bästa hade ju varit om du förklarat till dottern när hon fick ponnyn, om dessa regler om att ekipage ska vara propotionerliga & vara under vissa åldrar om man ska tävla ponny.
Eftersom hon är 10 år borde hon ha snappat upp sånt kan man tycka?

Har många kompisar som tävlat ponnyer(& själv gjort det), där har det aldrig varit ngn överaskning att man växer från ponnyerna & måste köpa större om man vill hänga kvar på tävlingsbanorna.
 
Sv: Hur förklarar man ?

Instämmer. Det är klokt att redan på tidigt stadie låta barnen förstå att det kostar att ha häst. Att mamma inte är gjord av pengar. Och att det inte är ok att repa den svarta sadeln för då "måste" mamma köpa en ny brun, för den är snyggare och matchar tränset, trots att hon redan har sagt nej... (upplevt i mitt stall).

TS.
Prata med dottern och förklara att för ponnyns skull så kommer hon snart inte att kunna rida den mer då ponnyn inte kan bära hur stora barn som helst.
Sen får ni prata er fram hur ni vill göra. Lägga ner tävlandet och behålla den här ponnyn, dra ner på ridningen (beroende på storlek på ryttare och häst) och ev böra köra.
Eller leta efter något större att fortsätta rida och tävla med.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förklarar man ?

Eller så är man en sån hemsk och radikal person som jag.

Jag bytte B-ponnyerna mot varsin D-ponny. Så en dag när de kom till stallet stod det två andra ponnyer där istället. Flickorna blev så glada att de började gråta !

Och det är inte så galet som det kan låta....eftersom de hade hjälpt till att rida in just de två D-ponnyerna under ett par månader.
 
Sv: Hur förklarar man ?

Saknade de inte B-ponnyerna?

Jag hade som 10 åring blivit rabiat om min mamma plötsligt utan förvarning gjort sig av med min häst. Oavsett vad jag fick i ersättning. Jag hade velat vara delaktig i beslutet, om så bara för "syns skull".
 
Sv: Hur förklarar man ?

Nope.

De var ju iofs kvar i samma stall tills de blev sålda. För övrigt hjälpte flickorna till att visa dem vid försäljning.

De var ju väl förberedda på att förr eller senare så är de urvuxna. Och de var snarare sugna på nya hästar.
 
Sv: Hur förklarar man ?

De var *borta*, men ändå inte. Gården är stor och hyser sådär en 70 hästar, varav många försäljningshästar. Så de var *bytta*. Men kvar på gården tills de blev sålda.

Vi smög oss bakvägen så att tjejerna inte skulle se att smågrabbarna gick i lösdriften och att de större damerna hade flyttat in i deras boxar.
 
Sv: Hur förklarar man ?

Min dotter på fyra år, är redan väl medveten om att när Trixie är urvuxen byts hon mot en större ponny, och om vi har tur vill lillasyster rida, och kan då ärva Trixie.
Detta har hon varit informerad om från dag ett, och tycker inte att det är något konstigt med det.
 
Sv: Hur förklarar man ?

kl

Så länge hon inte är för tung skulle jag ha låtit henne fortsätta med b-ponnyn, men kanske börja påpeka att man kan bli för lång för hästar. För min del var det ponnyn som talade om när jag var för lång, genom att börja stanna på hinder. Det var bra, för då insåg jag själv att det inte gick längre.

Att låta henne rida c-ponny och "känna skillnaden" tror jag inte mycket på, när jag gick över till större ponny kändes de hemska och inte ett dugg lockande med sina älgkliv.
 
Sv: Hur förklarar man ?

Inom westernridningen får man ju tävla ponny hela livet om man så vill. Så länge ekipaget ser bra ut
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 476
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 716
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 829
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 305
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp