Hur förklarar man ?

E

ensvans

Min 10åriga dotter har blivit för lång för sin B-ponny och måste gå över till C. Men hur ska jag förklara ? Det gör inte saken bättre att vi även måste sälja den då jag inte har tid att ha en ponny som bara går och eftersom det finns pengar kvar i henne om jag säljer henne så är det onödigt att ta en ponny med den kapaciteten till avel. Hur f*n ska man berätta detta utan bli världens sämsta mamma och att sin dotter faller i tusen bitar ? Hon sa även här om dagen " -Tänk om tre år , då kanske vi tävlar sådär högt " när vi var på hopptävling och kikade så hon har inte tänk på det själv att hon blir längre.
 
Sv: Hur förklarar man ?

sätt dig ned, och lägg fram det försiktigt. var saklig och säg som det är!

jättesvårt, men ändå det bästa, tror jag iallafall...
 
Sv: Hur förklarar man ?

sätt dig ned, och lägg fram det försiktigt. var saklig och säg som det är!

jättesvårt, men ändå det bästa, tror jag iallafall...

Men hur ska jag välja meningarna ? Ska jag bara säga "-Du har blivit för lång för Missie ( smeknamn på ponnyn ) och hon måste säljas och du ska få en ny större? " Hon kommer fråga varför hon ska säljas och då kommer man in på ekonomi pratet som hon inte har att göra med men jag kan ju inte svara "det har inte du med att göra " . För min andra dotters B-ponny går kvar som avelssto men hon var artonår när vi pansionerade henne från ridningen och min 10åriga dotter kommer tycka det är jätte orättvist att inte Missie får vara kvar. Känner mig som en djävul :devil:
 
Sv: Hur förklarar man ?

Det är säkert svårt men att säg att hon är för lång och stor för sin ponny och att någon annan liten tjej ska köpa ponny och lära sig rida och ha lika roligt som din dotter har haft det med henne
 
Sv: Hur förklarar man ?

Är du säker på att din dotter vill ha en "ny större" häst då?

Tänkte detsamma,
KL
så länge hon inte blir för tung så spelar det ingen roll såvida de inte vill tävla mkt. Låt dottern komma på det själv. Dessutom så måste hon tävla mot 18 åringar om hon går över till C ponny, inte så roligt för en 10 åring alla gånger (min 10 åring har C ponny och min 12 åring har B ponny)
 
Sv: Hur förklarar man ?

10-åringar förstår mer än vad man tror. Jag tycker visst att du kan säga att "du börjar bli för stor för Missie och vi måste tyvärr sälja eftersom vi måste ha råd att köpa en ny ponny åt dig". Även barn måste ju få veta att man inte är gjord av pengar och att man inte heller har hur mycket tid som helst ;)

Vi har passerat b-ponnystadiet, det var ledsamt att sälja! I vårt fall var det barnet själv som till slut sa "jag är för lång". Men det kan vara svårt att förstå det när det (iaf i dressyr) finns barn på närmare 170 cm som fortfarande rider kat b.
 
Sv: Hur förklarar man ?

Tror också det är bäst att vara rak med orsaken, men mina flickor har dessutom resonerat att ponnyn tycker det är kul att tävla och träna, och den skulle inte tycka det var kul att bara gå hemma i hagen och göra ingenting. Men visst är det svårt om det fungerar bra.
 
Sv: Hur förklarar man ?

Håller med Welsh Låt henne komma på det själv att hon är för lång
om vikten tillåter så ha kvar ponnyn... Det blir inte roligt att tävla mot dom som är sååå många år äldre...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur förklarar man ?

När vi hade B-ponnyer så visste flickorna redan från början att de kommer att bli urväxta. Det var liksom inte onaturligt.

Jag tycker att man gör barnen en björntjänst om man inte redan från början talar om förutsättningarna för just de mindre ponnyerna.

Hur lång är flickan och hur stor är ponnyn ?
Att det sen handlar om att tävla mot mycket äldre barn/ungdomar är väl inget större problem, snarare tvärt om, det är skönt att få vara minst och inte behöva vara bäst, då kanske de lär sig att rida bra istället för att flänga runt och jaga rosetter.
 
Sv: Hur förklarar man ?

Du kan ju börja med att fråga henne om hon själv tycker att hon känns stor, om hon vill fortsätta att rida eller om hon vill ha kvar ponnyn. Man kan göra mer än att rida, men vill hon själv satsa på att tävla inser hon säkert att hon kommer behöva en större häst.

// Russinet, 18 år och som fortfarande inte har kommit ur B-ponnystadiet (har 5 st just nu...)
 
Sv: Hur förklarar man ?

Jag tycker att man gör barnen en björntjänst om man inte redan från början talar om förutsättningarna för just de mindre ponnyerna.
Jaaa verkligen. Min dotter är 10 och har börjat rida på en liten söt ponny. Hon är överförtjust och ritar bilder och sätter upp love you lappar lite överallt och så där, men jag har sagt att den där ponnyn är bara en början och hon kommer snabbt att bli för stor för den och att hon ska veta att det tar slut med den där lilla söta hästen.
gulan
 
Sv: Hur förklarar man ?

När vi hade B-ponnyer så visste flickorna redan från början att de kommer att bli urväxta. Det var liksom inte onaturligt.

Jag tycker att man gör barnen en björntjänst om man inte redan från början talar om förutsättningarna för just de mindre ponnyerna.

Hur lång är flickan och hur stor är ponnyn ?
Att det sen handlar om att tävla mot mycket äldre barn/ungdomar är väl inget större problem, snarare tvärt om, det är skönt att få vara minst och inte behöva vara bäst, då kanske de lär sig att rida bra istället för att flänga runt och jaga rosetter.
Taraskrutt 10 år tycker inte om att behöva tävla mot de som är 16-18 år, hennes högsta önskan är att hennes C ponny skulle vara en B ponny så hon fick tävla mot jämnåriga.
Det är lustigt att man inte får vara lite stor på en ponny som säkerligen orkar och balanserar upp ett barn betydligt bättre än vad ett halvblod bär upp en vuxen karl. Många gånger ser man på hög nivå hopping karlar som viker sig dubbla med hälarna vid hästens magar, hur långt ner sticker inte deras ben ner om de släpper dem helt?

En 10 åring kommer troligen själv att upptäcka när hon har vuxit ur sin ponny, är hon inte mogen att kliva upp på en C ponny så är det bättre att vänta.

KL
TS hur lång är flickan? Jag är 157 och tävlade för något år sedan på Taras Cponny som är 1.33 i ungponnyklasser. Hur hög är ponnyn?
 
Sv: Hur förklarar man ?

Om flickan BARA är "för lång" och inte väger för mycket, så är det ju ingen panik att byta ponny. Fråga henne vad hon själv tycker - om det börjar kännas obalanserat när hon hoppar ponnyn, till exempel. Det är ju väldigt olika och väldigt beroende på hur ponnyn är byggd vilken längd som börjar kännas "för lång". Jag tycker också att det råder lite väl mycket storlekshysteri i ponny- och ridhästvärlden. Så länge man inte är för tung och fortfarande kan rida hästen på ett balanserat sätt, så tycker jag inte det finns någon anledning att byta häst bara för att hälarna har råkat komma en bit nedanför hästens mage....

Om och när det verkligen är dags att byta ponny, så tycker jag man skall vara så rak som möjligt. Säga att man tycker att barnet börjar bli för stort och att hon behöver en ny, större ponny. Den ekonomiska biten, att man inte kan ha kvar den gamla ponnyn, anser jag nog att en tioåring mycket väl förstår. Jag hade absolut gjort det när jag var tio, och jag tror t.o.m. att min nu sjuåriga dotter hade förstått (inte direkt gillat läget, men förstått...).

Hälsningar Roheryn, som själv, 173 cm lång, rider "C-ponny" (islandshäst) och aldrig tänker byta :-)
 
Sv: Hur förklarar man ?

Vi pratade om detta med ponnys länge jag och min gubbe. Men vi kom fram till att det bästa var att köpa en C-ponny direkt. Just för att slippa detta med att sälja sin första ponny. Nu idag så ångrar jag det inte en sekund. Jag är inte avundsjuk på dig. Det måste vara jätte svårt att s'ga det till barnen. Om dottern är för lång så är det ju inte så snällt mot ponnyn. Det krävs en hel den för ponnyn att balansera upp en lång ryttare. Många gånger är det lättare fär dom med en tung ryttare.
Lycka till.
 
Sv: Hur förklarar man ?

Om din dotter är som jag så är det bättre att ta de sämre nyheterna efter de bra nyheterna.. dvs säg åt dotter din att ni ska titta på en c-ponny som hon kan gå över till, då inser hon själv att en ny ponny betyder att den förra försvinner..

är b-ponnyn en duktig tävlingsponny bör det inte vara alltför svårt att sälja den antar jag.. så leta efter en en c-ponny redan nu och hör dig för muntligt efter några som är intresserade av b-ponnyn.. sen kanske man får ta 1-3 månader med dubbla ponnies för att hitta rätt hem till Missie..
 
Sv: Hur förklarar man ?

Är ponnyn inkörd? Isåfall kanske hon kan börja köra sin ponny?
Ponnytrav kanske?!
 
Sv: Hur förklarar man ?

Jag skulle låta tanken på ett ponnybyte sjunka in - samtidigt som man kikar på andra ponnysar under tiden för att hon ska vänja sig vid tanken. Och vad det gäller längd. Min dotter, 10 år, var på ridläger under höstlovet (hon är 156 cm/ 45 kg) och hennes lägerhäst blev en welshkille på 1.20 (det minsta hon suttit på). Ridlägerledaren och instruktören var en c-tränare, och hon skulle aldrig ha satt upp min dotter på en sådan liten häst om hästen inte fixat det. Min dotter som alltid får hästar runt 1.45-1.70 på ridskolan hade det bästa lägret någonsin och en häst som hon kunde hantera korrekt .Låt din dotter njuta ett tag till av sin ponny, jag tror att det är vi vuxna som tänker mer på längden och hur det ser ut än ryttare och häst.:banana:
 
Sv: Hur förklarar man ?

Svårt sånt där.
Men finns det ingen c ponny som hon kan få rida en eller ett par gånger och se hur det känns. Det kanske är lättare att förklara om hon själv får känna skillnaden
 
Sv: Hur förklarar man ?

Hej!
Jag är en till i mängden av föräldrar som haft det jättesvårt med att förklara att ponnyn blivit för liten (vi älskar den över allt annat).
Vi försökte få till en mjuk övergång o tittade på en större ponny medan vi hade den lilla kvar. Planen var att de skulle gå parallellt en termin o att känslorna skulle "föras över" till den nye. Det var lättare sagt än gjort, den nye gick sönder och dottern fick fortsätta med sin gamla ponny en säsong till som "tyvärr" blev den mest framgångsrika hon haft. Försökte få andra - tränare eller då vi var ute på tävlingsplatser - att påpeka för dotterna att hon blivit stor, men de flesta sa bara att hon rider så bra o stör ju inte ponnyn, där hade jag inte mycket hjälp........
Det hela slutade med att vi lånade ut den gamla ponnyn till vänner för sedan säljas vidare och därmed blev separationen mycket lättare. Om du har möjlighet att köpa en ny o till en början låna ut Missie så blir det inte lika hårt vid separationen, det är min erfarenhet från två olika ponnyer. Lycka till!!!
Det är viktigt för sitsen att ungarna inte sitter o kurar ihop på sina för små ponnyer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 476
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 716
Senast: Blyger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 829
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 305
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp