Hur fodra het häst.

M

mariahmia

Jag har ett halvblod, sto på 8 år. Tränas för tävling men rids inte mer än 4-5 dagar i veckan (pga tiden).
Hon är otroligt på hugget, och havre är helt uteslutet.
Nu äter hon 12 kg hö+ 1kg lusern. Utöver det ger jag henne 1 kg Krafft groov 125 och 2 dl soja. Jag har ett hygieniskt och fint hö. Helt utan damm och luktar jätte gott men ganska sent skördat så detär inte jätte höga värden i det. Jag kollade denna foderstat mot ett program som räknar foderstat och då ser det ut som jag ger henne för mycket mat.
Ändå är hon fortfarande otroligt pigg och jag tycker ändå att hon är för tunn. Skulle gärna ha henne lite rundare.
Jag fattar att jag inte kan fodra dit muskler, men jag skulle ändå vilja ha henne lite "tjockare".
Har du något bra tips?

Sv: Hur fodra het häst.

Hej jag kan varmt rekomendera Dodson & Horrell Build up som jag har till min häst som har lätt att tappa i vikt, man kan fodra upp till 6 kg utan att det "sätter sig i huvudet" på hästen, min häst behövde 1,5L morgon och kväll och så blev han "tjock" hehe, tycker det e super bra verkligen!! http://www.brogaardenisweden.com/ här e hemsidan ;)

Bara för grovfodret ser fint ut så betyder det inte automatiskt bra värden. Ta en grovfoderanalys istället för att mixtra. Det är ju meningslöst att kolla din foderstat i ett program om du inte har en höanalys.

Jag har ett halvblod, sto på 8 år. Tränas för tävling men rids inte mer än 4-5 dagar i veckan (pga tiden).
Hon är otroligt på hugget, och havre är helt uteslutet.
Nu äter hon 12 kg hö+ 1kg lusern. Utöver det ger jag henne 1 kg Krafft groov 125 och 2 dl soja. Jag har ett hygieniskt och fint hö. Helt utan damm och luktar jätte gott men ganska sent skördat så detär inte jätte höga värden i det. Jag kollade denna foderstat mot ett program som räknar foderstat och då ser det ut som jag ger henne för mycket mat.
Ändå är hon fortfarande otroligt pigg och jag tycker ändå att hon är för tunn. Skulle gärna ha henne lite rundare.
Jag fattar att jag inte kan fodra dit muskler, men jag skulle ändå vilja ha henne lite "tjockare".
Har du något bra tips?

Lite mer lucern och lite mer kraft skulle nog bli bra. Sedan att bygga ordentliga muskler gör ju att hon kommer bli "tjockare".

Däremot tycker jag 12 kg hö för ett halvblod låter väldigt mycket, men så länge hon gör av med det, så tycker jag du ska ge henne det!

Bara för grovfodret ser fint ut så betyder det inte automatiskt bra värden. Ta en grovfoderanalys istället för att mixtra. Det är ju meningslöst att kolla din foderstat i ett program om du inte har en höanalys.

Självklart ska jag göra en analys på hösilaget men jag vill inte öppna en bal innan vi ska börja fodra med den, och jag kan inte börja fodra med den innan hästarna har fått nästa vaccination. Jag vet precis hur viktigt det är med analys. Detjag menade var docj att den hygieniska kvalitén var bra men jag tror inte att prtein/energi värdena är lysande.

Har provat med mer krafft och hon blir superhet på en gång. Näst intill Oridbar.

byt ut kraften och ett kg hö mot två kg lusern. så får du fina muskler utan en massa extra krut i hästen.

Mycket intressant tråd så jag kikar in lite ibland och tittar på svaren:)

Ja, det där med foder är svårt och jag har nästan alltid haft "normala" hästar som har varit runda och goa hela tiden, utan att vara för sega eller för heta. Det här är första gången jag inte riktigt vet hur jag ska göra. Önskalite fler svar bara.
Alla sitter på så mycket kunskap och jag hoppas de vill dela med sig :)

helst pellets, eftersom den är melassfri.:) men det finns även hack som är tillsatt olja istället för melass, men den brukar vara svår att få tag på. lusernen kan du även öka på om du vill ha mer hull. min gammla häst äter tex 4 kg pellets och 1,5 kg hack.

Jag har gett henne Hack, men jag tycker att det blir så mycket, hela krubban full och jag tycker att jag köper nya säckar hela tiden. Nu har jag precis gått över till Pelets och hon gillar det skarpt. Hade vet ute idag (för lite annat) och hon föreslog att jag skulle sära på hästarna och ha dem i olika hagar, för att det kan vara stressande för en ranghög häst att hela tiden bevaka de andra och gå från hög till hög i hagen, så jag ska prova det.

Ok, jag fortsätter väl min egen tråd :)
Min häst blir magrare och magrare. Har helt tappat överlinjen och revbenen mer än anas. Hon har en ganska rund rumpa och ser bakifrån inte alls tunn ut, och är till och med lite bukig, men om man tänker bakom schabraket och mot virveln är hon väldigt tunn. Hon har nu näst intill fri tillgång på hö, Äter 2 kg lusern (pellets) 2 dl soja och 1kg krafft
Hon är avmaskad, tänderna är kollade, har fått en b-vit spruta ... VAD SKA JAG GÖRA???

För mig låter det korkat att sära på hästarna! Tänk om de börjar springa och skrika efter sina kompisar istället, då blir det knappast lugnare, men vad vet jag...

Hömängden är ju ok, särskilt om det är silage. Men värdena är helt avgörande för hur du fodrar.
Lucern är bra och du kan säkert ge 2 kg. Jag skulle nog även prova att byta till Krafft Grund ist och ge 2 kg, billigare än att ge grov och soja borde det bli också ;).
Min häst har lite samma problem men vi har skyhöga proteinvärden i silaget så jag måste ge mer energi och mindre protein. Kan du ge halm?

Problemet ligger nog i förhållandet mellan protein och MJ.

Jag har bara rasthagar, tyvärr inga stora ängar direkt. De står i hagarna precis bredvid varandra och det funkar jätte bra. Hon har faktiskt blivit lugnare... men inte tjockare :(
Men innehåller inte krafft grund mindre protein än groov?? Jag har alltid blivit rekomenderad groov när jag har talat med foderrådgivare. Å den andra hästen, som är 4 och dräktig, får lika mycket mat och är jätte rund och fin....

Det låter ju inte så bra att den inte går upp i vikt av det där :crazy:
Den krafft du ger, är det mycket sprutt i det? Annars kanske det är bättre att ge ett extra kg lucern istället eller byta ut mot ngt kraftigare.
Kanske behöver lägga till mer energi i fodret?

Är det låga värden och hästen tappar hull så kanske du blir tvungen att byta foder annars...
Du kan få byta med mig :angel:

Det är ju förhållandena mellan, protein, MJ och mängden motion som avgör och så lite temperament på hästen. Hur mycket skulle du gissa att hon väger och hur mycket tränar du, antar att det ligger mellan promenadridning (10%) och ridskolehäst (50 %).

Räknar man på "normalt" hösilage så är det inte konstigt att det dräktiga stoet är ok men inte ditt. Värden på höet är nog viktigt att du får fram.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 603
Senast: caradan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar