Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

O

Oggie

Hej alla ni som är föräldrar!

Vi har inga egna barn för närvarande, men vi planerar att skaffa.
Har en massa funderingar över hur man ska få ihopp allt, vilket jag inte tror ska bli några problem, men det är därför jag lägger in detta för jag vill höra hur ni har fixat allt?!

Vi har gård med mina hästar som tränas och tävlas, jag jobbar heltid, vi ska bygga ett nytt hus, stall och garage.

Ni som är/varit i liknande situation och skaffat barn hur har ni gjort för att få i hopp allt?
Hade ni en plan innan och visade det sig inte alls att funka? Vad var det som ni fick ändra på?

Jag skulle vilja höra från flera hur ni gjort/gjorde, för min stresspuls ang detta börjar att bli hög när jag börjar tänka på allt och samtidigt så har jag tanken "det löser sig". Så därför skulle jag vilja ha tipps och ideer (om det går vill säja), mest för att få se att det verkligen går. Har vänner som får ihopp det, men har även vänner som blivit åt det andra hållet.

Snälla dela med er, vore jätte tacksam.
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Jag tror nog att det är för nonchalant att bara tänka "att det löser sig". Vad händer om det inte löser sig? Jo, det oskyldiga barnet blir den som drabbas.

Jag tror du behöver förstå att det finns saker du inte kommer att hinna med. Själv arbetade jag väldigt mycket innan jag fick Isac för 3 månader sedan. Jag arbetade som lärare och älskade mitt arbete och la säkert drygt heltid på jobbet. Jag har tre hästar på egen gård. Vi håller på att renovera huset, och ska nu påbörja en större tillbyggnad. MEN, jag tycker nog att det är lite mycket. Därför har vi valt att leja ut tillbyggnaden till snickare. Renoveringen har tagit tid och hästarna fick vila en längre period. Och jobbet får vänta tills nästa år. Nu har jag fått tag i två väldigt duktiga stalltjejer som hjälper mig, så nu är alla hästarna igång igen. Men det är mycket pussel och tiden är knapp. Jag/vi har mycket igång, men allt bygger på att aldrig stressa Isac och att Isac alltid kommer i första rummet. Det fanns en tid när jag inte kunde prioritera hästarna och huset.

/snurpe
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Tror att du missförstod mitt uttryck av att "det löser sig".
Det är det här jag menar att det är helt omöjligt att veta hur det kommer att bli när man får barn, jag vet ju bara hur det är nu. Därför vill jag veta hur det blivit/blev för er som redan fått barn.
För jag är säker på att även du föreställde dig situationer på ett helt annat sätt innan Isac kom.

Självklart så kommer säkert även jag att prioritera mitt barn den dagen jag får det. Och jag får nog också låta mina djur vila någon månad och allt kommer nog att gå lite mer sakta.

Oggie 30+
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Vi har varken gård eller hästar men det blev inte riktigt som vi tänkt oss iaf!

När jag blev gravid så var vi nyinflyttade i en stor 3 rumslägenhet. Planen då var att vi skulle bo där i några år tills vi eventuellt skulle få ett andra barn.

Men så visade det sig att vi väntade tvillingar och helt plötsligt blev det väldigt opraktiskt att bo på tredje våningen utan hiss.

Vi började leta hus. När barnen var en månad hittade vi ett som vi köpte.

Efter bara några dagar upptäckte vi att huset var rena renoveringsobjektet, vilket vi inte räknat med.

Efter en utdragen rättsprocess har vi sedan några månader tillbaka börjat det omfattande renoveringsarbetet!

Mitt tips är att ni gör allt det ni tänker göra innan ni planerar in barn. Då får ni mer tid över att njuta av ert lilla underverk.

Sen är min erfarenhet att man lär sig prioritera och göra så att allt klaffar. Har man djur så kanske man kan sänka kraven lite så att det inte blir för stressande. Men det mesta brukar lösa sig! :)

Lycka till!

/Timsetim
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Lycka till kan jag behöva (mer än vad du anar;))

Och gratts till tvillingar och hus!

Problem är att om vi ska vänta tills allt är klart med byggen osv så hinner jag komma i klimateriet. Så det är bara att köra på.
Har redan gjort en massa innan jag började tänka på barn.

Sedan har vi redan ett hus och stall på vår gård, vi ska "bara" bygga ett till större hus och större stall. Så vi kommer aldrig att behöva bo i renoverings röran, tycker lite synd om er för det är nog kämpigt.

Jag tror även jag att det kommer att lösa sig till det bästa när h*n är här, men som jag nämde innan; man vet hur man har det men inte hur man kommer att få det.
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

är det så att du har ont om tid verkar det vettigare att skjuta stallplaner etc på framtiden och ta barnet först.

jag skulle säga att det bästa är att INTE utgå från att allt löser sig till det bästa när bebisen har kommit. Tvärtom, skulle jag vilja säga. Utgå från att någon av er kommer att behöva koncentrera sig på bebisen hela tiden så slipper ni bli besvikna om ni får en bebis som är av den aktiva sorten. Räkna inte med att du tex kan mocka och fodra och fixa i stallet under dagen "eftersom bebisar sover hela tiden". Skulle det bli så att ni får en sömntuta så är det en bonus men det är dumt att utgå från det. Man vet inte vilken sort man får så det är dumt att planera för en vardag som bara funkar om man får ett extremt lätt barn.

Det är verkligen underbart och härligt att ha barn men man behöver ju inte göra det svårare för sig än man absolut måste!
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Nu undrar jag lite; menar du att vi ska sälja hästar gård och firma bara för att vi inte kan vänta med att skaffa barn pga ålder och ifall vi får ett överaktivt barn om vi nu kan få barn.
Så kan man väll inte resonera heller.
Och en annan sak som verkar försvinna i resonemangen är att man är väll två om en liten eller? Tro inte att jag tror att det kommer att bli en dans på rosor, men det måste gå (vilket jag har vänner och bekanta som är levande bevis på det) att vara småbarns förälder och människa, inte bara en mamma! Man har väll ett liv innan som man inte helt glömmer bara för att man får barn.
Har folk som kommer med barnvagnarna på träningen och där får barnet sitta medan mamma rider lektion, inga problem, men visst risken är väll ganska stor att jag får en som inte vill sitta still.

Jag är fullt medveten om att det kommer att bli tungt under en tid, men fördelarna väger nog mot naktdelarna. Man kan väll inte lägga sitt liv på hyllan bara för att man inte vill göra sitt liv svårare än vad det är. Tyvärr sådan är inte jag, inget bra tipps att ge mig.

Jag la in denna tråd för att jag ville höra hur det har löst sig för er om att ge tipps och tankar på saker som ni har erfarenhet av.

Oggie
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Hej alla ni som är föräldrar!

Vi har inga egna barn för närvarande, men vi planerar att skaffa.
Har en massa funderingar över hur man ska få ihopp allt, vilket jag inte tror ska bli några problem, men det är därför jag lägger in detta för jag vill höra hur ni har fixat allt?!

Vi har gård med mina hästar som tränas och tävlas, jag jobbar heltid, vi ska bygga ett nytt hus, stall och garage.

Ni som är/varit i liknande situation och skaffat barn hur har ni gjort för att få i hopp allt?
Hade ni en plan innan och visade det sig inte alls att funka? Vad var det som ni fick ändra på?

Jag skulle vilja höra från flera hur ni gjort/gjorde, för min stresspuls ang detta börjar att bli hög när jag börjar tänka på allt och samtidigt så har jag tanken "det löser sig". Så därför skulle jag vilja ha tipps och ideer (om det går vill säja), mest för att få se att det verkligen går. Har vänner som får ihopp det, men har även vänner som blivit åt det andra hållet.

Snälla dela med er, vore jätte tacksam.

Det mesta beror på om din man/sambo är beredd att ställa upp, samt att vara en engagerad pappa såklart & hur mkt du orkar med, dygnet har bara 24 timmar.
Har visserligen bara en son på ca 7 veckor & jag hade planerat så att sambon skulle ta hand om honom på eftermiddagar & kvällar när jag var i stallet, & det gör han ju, men nu vill jag inte ens rida hästarna varje dag, vill hellre vara med Vincent(sonen) så mkt som möjligt.

Kommer därför rida mest på helgdagarna & några vardagskvällar.Räknar med att jag motionerar varje häst 3 ggr/vecka, om jag inte ska tävla, vilket jag ska nästnästa helg så nu blir det ngt mer.
Jag vet faktiskt inte hur det ska gå ihop om man har heltidsjobb, stall med många hästar(vet inte hur mkt du har) samt barnen att ta hand om, sen behöver nog de flesta kvalitetstid med sin sambo/man oxå, annars tar förhållandet stryk.
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Tack för ditt svar.

Det kan jag förstå, men det är väll sånt som man inte vet förens man är där, det att man prioriterar bort en häst att rida för att man istället vill tillbringa sin tid med sitt barn.

Tanken är att min sambo kommer göra som din. Man har väll delat ansvar, men som tidigar, så vet man inte hur det kommer att vara i verkligheten.

Ingen som har barnvagnen med i stallet? Vet, även där, vänner som har det och det har funkat. Men det beror väll även där vad det är för typ av barn man har.

//Oggie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Tack för ditt svar.

Det kan jag förstå, men det är väll sånt som man inte vet förens man är där, det att man prioriterar bort en häst att rida för att man istället vill tillbringa sin tid med sitt barn.

Tanken är att min sambo kommer göra som din. Man har väll delat ansvar, men som tidigar, så vet man inte hur det kommer att vara i verkligheten.

Ingen som har barnvagnen med i stallet? Vet, även där, vänner som har det och det har funkat. Men det beror väll även där vad det är för typ av barn man har.

//Oggie


Nej det är sant, jag trodde inte heller jag skulle sänka kravet med hästarna så mkt som jag gjort:)

Vi delar upp dagen i 3 pass, förmiddag(jag är hemma med sonen, han jobbar), eftermiddag samt natt, & ngt av dessa måste sambon ta med sonen så jag ska kunna vila.För det mesta blir det då eftermiddag eftersom han jobbar & vill kunna sova.

Jag har läst om många som har med barnvagnen till stallet & jag hade själv planerat att jag skulle kunna rida & ha barnvagnen bredvid på ängen medans, men det går inte.Vincent HATAR att ligga i barnvagn om man inte promenerar & han råkar somna, vaknar han när han ligger i en stilla barnvagn så börjar han skrika, hoppas du får ett barn som gillar barnvagnar iaf;)
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Jag har läst om många som har med barnvagnen till stallet & jag hade själv planerat att jag skulle kunna rida & ha barnvagnen bredvid på ängen medans, men det går inte.Vincent HATAR att ligga i barnvagn om man inte promenerar & han råkar somna, vaknar han när han ligger i en stilla barnvagn så börjar han skrika, hoppas du får ett barn som gillar barnvagnar iaf;)


Det var precis sådant här som jag undrade över, man har en tanke och föreställning, men verkligheten blir en helt annan när den dagen kommer och då anpassar man sig efter det och löser det.

Jag hoppas också att min kommer att älska att sova i barnvagnen, men det är nog större chans att jag kommer att få ett barn som inte är åt det hållet över huvudtaget.
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Lycka till kan jag behöva (mer än vad du anar;))

Och gratts till tvillingar och hus! Tack! Längtar tills dagen då jag kan börja njuta av att vara husägare, nu är det bara jobbigt!

Problem är att om vi ska vänta tills allt är klart med byggen osv så hinner jag komma i klimateriet. Så det är bara att köra på.
Har redan gjort en massa innan jag började tänka på barn. Ok, haha, då förstår jag. Det är jättesvårt att veta hur man kommer att bli, vara och känna som förälder. Personligen trodde jag att jag skulle vilja vara hemma läääänge med barnen. Men nu efter 1.5 år så känns det riktigt bra att få komma tillbaka till jobbet, jag har klättrat en del på väggarna! :angel:

Sedan har vi redan ett hus och stall på vår gård, vi ska "bara" bygga ett till större hus och större stall. Så vi kommer aldrig att behöva bo i renoverings röran, tycker lite synd om er för det är nog kämpigt. Det är verkligen en fördel!!

Jag tror även jag att det kommer att lösa sig till det bästa när h*n är här, men som jag nämde innan; man vet hur man har det men inte hur man kommer att få det.

Det är omöjligt att helt säkert veta hur allt blir! Du kanske blir en helt annan person, vill sälja alla hästarna, flytta till lägenhet osv! ;)

Med en positiv inställning och ett leende på läpparna så fixar man mer än vad man tror! :)

/Timsetim
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Nu undrar jag lite; menar du att vi ska sälja hästar gård och firma bara för att vi inte kan vänta med att skaffa barn pga ålder och ifall vi får ett överaktivt barn om vi nu kan få barn.
Så kan man väll inte resonera heller.
Jag pratar inte om ett överaktivt barn utan ett alldeles normalt barn. Men det låter på dig när du beskriver din situation med aktiva tävlingshästar och stallrenovering samtidigt som ett spädbarn som om du räknar med motsatsen - ett extremt lugnt och lätt barn. Det tror jag är ett misstag.
Och en annan sak som verkar försvinna i resonemangen är att man är väll två om en liten eller?
Absolut. Men någon av er måste väl jobba och ska hästarna skötas på kvällarna så finns det inte mycket tid för att bygga stall samtidigt.
Tro inte att jag tror att det kommer att bli en dans på rosor, men det måste gå (vilket jag har vänner och bekanta som är levande bevis på det) att vara småbarns förälder och människa, inte bara en mamma! Man har väll ett liv innan som man inte helt glömmer bara för att man får barn.
Man behöver inte glömma någonting. Men att få barn är ett praktiskt projekt som tar mycket tid, det går inte att komma ifrån. Det är att lägga onödigt stor belastning på sig själv att ha småbarn, stallbyggen, tävlingshästar (plural!) i kondition samtidigt.
Jag la in denna tråd för att jag ville höra hur det har löst sig för er om att ge tipps och tankar på saker som ni har erfarenhet av.
Det bästa och mest realistiska tipset är att inte dra igång andra stora projekt samtidigt som du har småbarn. Är det svårt att acceptera så gör i alla fall så att du väntar till din bebis är född, känner du fortfarande att du och din sambo har tid med ett stallprojekt så är det toppen för er. Men man ska överleva som par också, man kan inte arbeta jämt, särskilt inte när man har småbarn.
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Min 4 åriga häst som jag inte har ridit i sommar pga föl och min graviditet åker i nästa månadsskifte till min bästa vän som ska ha henne hos sig i träning till jag är redo igen alt så kommer hon att säljas.
Kvar "hemma" i stallet blir hennes hingstunge och hans sällskap, sällskapet kommer att i stort sett skötas av stallägarens dotter som ska ha honom som ridhäst. Det är bara jag som hyr in mig där och de är guld värda de som har gården och MKT hjälpsamma :love:

Blivande mormor o morfar bor på vägen till stallet. Morfar jobbar hemifrån så där kommer jag att ha mkt hjälp.

Vi bor i en 3:a nu på 8:e vån, vi söker alla större 3: or och 4: or som blir lediga på markplan. Här är extremt tunga ytterdörrar och det är svårt nog redan med stor hund och matkassar :D LÄgenheten är väldigt liten och vi triv inte alls...
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

(knapplån)

Och en annan sak som verkar försvinna i resonemangen är att man är väll två om en liten eller?

För all del, men riktigt så omkomplicerat är det ju inte. Låt oss ta mig och min sambo som ett exempel. Eftersom att vi inte är ekonomiskt oberoende måste han arbeta på dagarna och jag tar hand om vår son. Trots att jag är lyckligt lottad med en MYCKET lugn och snäll son OCH har hästarna hemma, är det svårt att hinna göra något med hästarna under dagarna. När Isac sover lunch, brukar jag kunna vara ute en kort stund, men man vet aldrig om han plötsligt vaknar... Detta betyder att jag får ta hästarna på kvällstid när sambon passar Isac. Och så gör vi, kanske 3-4 dagar i veckan åtminstone. Men för att hålla flera hästar i tävlingskondition skulle man behöva vara borta från bebis mer än så. Och vad skulle konsekvensen bli - jo, att jag och sambon aldrig träffas. Vi skulle då ha en vaktavlösning av Isac där jag passar Isac på dagar och han kvällar. Men vår tid då? Det är inte märkligt att många förhållanden brister under spädbarnstiden.

Åtminstone jag fungerar så att jag hellre lägger hästarna åt sidan lite för att kunna umgås med både min son och min sambo. Jag och min sambo bor ju ihop för att vi älskar att vara med varandra, inte för att vi hela tiden byter av varandra och går om varandra.

Så därför fungerar inte alltid devisen "det finns ju en pappa också".

/snurpe
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Jag svarar genom att lite beskriva min livssituation.
Jag stiger upp kl 4.30 på morgonen, går ut till stallet, fodrar, mockar. Varannan dag leder jag storhästen en stund (ca 15 min, om jag hinner), varannan dag rider jag lillhästen en stund (ca 20-25 min, om jag hinner). Och så fodrar jag även de andra djuren, kollar vatten. (Hästarna går i lösdrift.)
Sen går jag in och ca 5.30 gör jag gymnastik till ca kl 7. Sen gör jag morgonmål och ser att alla är klara för dagen. 8 åker skoleleven iväg till skolan (cyklar själv). Jag gör klart de mindre och vi cyklar iväg till dagis (blir vi mycket sena tar vi bilen, men jag försöker att komma iväg så vi kan cykla). Sen cyklar jag iväg till jobbet. Efter jobbet kan jag ta en snabb sväng via affären om det är nåt jag behöver (storhandlar fredagar). Sen hämtas de små på dagis (2 olika) och vi cyklar hem. Vi kastar hö till hästarna och jag lagar mat. Vi äter, och sen är det olika fritidsaktiviteter. Efter det dricker vi kvällste (ev duschar), ger hästarna natthö, byter till pyjamas, borstar tänder, kissar och läser saga. Och sen somnar vi. Ibland somnar jag före barnen.

De dagar jag jobbar kväll (2 dagar/vecka) har jag 2 h/dag som jag hinner rida och verka hovar. Om jag inte har nåt annat jag måste få gjort (tråkiga vuxensaker som bankärenden och sånt).

På veckosluten stiger jag också upp tidigt, allra senast kl 6 (det är sovmorgon), och vi lägger oss senast kl 20 (jag också, är jag uppe SENT lägger jag mig typ 22). På veckosluten är det också barn, barn och barn. Vi simmar på söndagar och så kan vi ev ta ut lillhästen och göra nåt, men jag hinner inte rida el dyl. Bara de korta snuttarna tidigt på morgonen, om jag kommer igång i tid.

Något som ju totalt kan stöka till min agenda är ju då föräldramöten, tandläkarbesök, terapibesök, barnkalas, temadagar, extratimmar på jobbet, läkarbesök osv osv. Då är det improvisation på hög nivå varje gång. Och det är något sådant VARJE VECKA.

Och sen, iom att jag har tre barn, så är det väldigt ofta nån är sjuk. Och då blir improvisationsnivån ännu mer krävande. Snabbt ringa runt och kolla om jag kan få vikarie, kolla om jag kan få barnvakt till det sjuka barnet eventuellt... eller hur jag nu löser det just den gången.

Sen är det ju skolfotograferingar, dagisfotograferingar, regn- och utekläder som ska hem från dagis och tvättas över helgen, skoleleven som ska ha gymnastikkläder med, och en massa såna detaljer i all oändlighet.

Sen kommer trotsperioderna också i vågor, när något av barnen kräver extra mycket uppmärksamhet (är man inte med, så kan de skada syskonen eller huset vid nåt utbrott). Ibland har en hel eftermiddag gått åt till att få rätt på en situation med skoleleven när han bara skriker och bråkar (och han mår ju dåligt då, så då får man lov att avsätta den tid det tar att reda upp det). Då hinner man knappt koka mat.

Så jobbet är egentligen ett bra andningshål. Man hinner iaf gå på toa och kolla almanackan. ;)

Min vardag består i stort sett bara av barn, jobb och djur (djuren tar absolut i särklass minst tid). Men jag skulle inte byta liv med nån enda människa! Dethär är mitt liv, och jag trivs utmärkt. :D

Men som du ser, så är det rätt många bollar att hålla i luften bara för barn, jobb och djur.
Nu är jag ju ensam mamma med tre, varav den yngsta är 3 år gammal.
Men att helt räkna med att pappan ställer upp, är inte heller nån bra idé. Lägg upp ditt liv så att du kan klara det själv. Då är all hjälp bonus. Och skulle något oväntat inträffa, så klarar du det själv iaf.

Måste också tillägga att mina graviditeter har varit = kräksjuka i nio månader. Samt extrem trötthet. Visst hjälpte mitt ex till, men inte orkade han heller ALLTID finnas till hands. Jag minns att jag har varit så totalt slut att jag har satt mig ner i ett dike och gråtit och kräkts en halvtimma bara för att jag skulle hämta hem hästar från beteshagen. Jag orkade liksom inte fram. Att hämta hem dem 200 m tog väl kanske en timma.

Jag har jobbat 2 graviditeter, och då har jag jobbat, ätit, och sen har jag sovit resten av dygnet. Det finns dagar (om än få) när jag har tillbringat mer tid på toaletten ulkandes i toaholken än arbetandes. Då har jag fått stänga och gå hem och lägga mig.

Ett av barnen sov väldigt dåligt sina 9 första månader. Så då hade jag 9 månader av nonstop kräksjuka (ja, jag kräktes även nattetid, hann inte alltid till toan heller), och sen 9 månader amning av aldrig sovande bebis. Efter de 9 månaderna fick hon hjärnskakning (exet skulle byta blöja och hon trillade från skötbordet) och urinvägsinfektion/blodförgiftning (fick paracetamol för ont i huvet och då tog det samtidigt ner febern så att vi inte märkte urinvägsinfektionen, så hon fick coli i blodet). Efter det började hon sova om nätterna, men jag var så stressad av detta, så jag sov 4 h/natt och vaknade ca 20 ggr på de 4 timmarna...

Och sen är det en miljon saker som jag inte orkar berätta.

Men en sak är säker: Det var inte såhär jag hade planerat eller tänkt mig mitt liv. :smirk: Inte ens i mina vildaste fantasier.

En annan sak är också säker: Just nu är jag lyckligare än jag någonsin har varit i hela mitt liv.

/dressyrtant
(Har också jobbat inom hästbranchen, tävlat, "andats häst" dygnet om.)
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Det var en del det.....

Du verkar ha det tufft, men jag blev så glad att se att du fortfarande inte skulle byta ditt liv mot något annat. Trotts att ditt liv bara består av barn, job och djur.
Kan bara :bow:

Vist kan man inte till 100% förlita sig på sin partner, men man kan heller inte utgå ifrån att han kommer att dra och lämna mig med barn mm.
Som sagt tidigare, man vet aldrig hur det blir, men vi kan ju bara utgå ifrån nuvarande situation.

Det är intessant att läsa hur olika alla är i attityd och syn om hur saker och ting löser sig eller hur man löser det.

Oggie
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Tack för ditt inlägg och hoppas ni får tag i en större lägenhet.

Oggie
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Det är intessant att läsa hur olika alla är i attityd och syn om hur saker och ting löser sig eller hur man löser det.
Det viktigaste som jag ser det är att inse att när man väl har skaffat barn, så är barnet/barnen prio 1 i alla lägen.
Sen är det ingen skillnad om man så kommer i ett läge där man lever på socbidrag i en hyrd etta i ett område man aldrig ens har vetat att det fanns tidigare. Har man barn, så har barnet rätt till en trygg uppväxt, alla aspekter inkluderat.
Livet fortsätter INTE som innan. När barnet föds börjar föräldrarnas liv också om från noll, på sätt och vis. För då MÅSTE man vara vuxen. Man måste vara den vuxna som tar ansvar och låta barnet glida på räkmackan. Hur jävligt livet än ter sig och hur mycket man än får ge upp av det liv man hade innan.
Det bästa är väl att de flesta tycker att det absolut är värt det.

De som inte tycker att det är värt det brukar inte vara redo att ta ansvaret.
 
Sv: Hur fixar ni att hålla alla bollar i luften?

Det bästa och mest realistiska tipset är att inte dra igång andra stora projekt samtidigt som du har småbarn. Är det svårt att acceptera så gör i alla fall så att du väntar till din bebis är född, känner du fortfarande att du och din sambo har tid med ett stallprojekt så är det toppen för er. Men man ska överleva som par också, man kan inte arbeta jämt, särskilt inte när man har småbarn.

Kan inte riktigt hålla med i det du skriver här, för i så fall så skulle inte vi ha dragit igång med något stort projekt för 2 1/2 år sedan, då vi började planera att skaffa barn men tji har vi fått då det inte vill. Kan förstå att man kan få göra större avbrott för att hinna och orka med. Men att lägga saker på hyllan bara för att man planerar eller för att det kanske tar sig den här gången, det går ju inte.

Men jag är glad för alla er som har kunnat göra och planera så.

Oggie
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 278
Senast: Hellhound
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 556
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 153
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp