Sv: Hur fick ni bort mugg på er häst?!
Tycker att jag provat det mesta utan att muggen försvunnit helt. Mitt bästa tips är Otomax - används mot öronskabb på hund. En stark salva som kräver recept av veterinär. (Tvätta först, torka, sen Otomax på).
Otomax är förvisso bra, men jag är kraftigt tudelad till att det förskrivs utan odling faktiskt.
Jag har varit ganska förskonad från mugg, men 3 tillfällen har det blivit. 2 av dem var på samma häst. Första gången fick han under torra perioden mugg i ett sår under läkning. Tvättade och höll mjukt men ville inte ge sig. Vet kikade, skrev ut socatyl och rek hälften - hälften av socatyl och olivolja. Funkade fint.
Andra gången pang poff blossade eksem/mugg upp på ett ben. Vet sa eksem, men jag vetefan vad som eg skiljer det från mugg. Hursom, det provtogs direkt och det var nog tur det. Provsvaret visade en muterad bakteriestam som var multiresistent. ENDA den var känslig för var tetracyklin. Så fick terramycin löst i torskleverolja, tog en sabla tid att bli av med det men tillslut så.
Sen nu under TORRA hösten fick Lillen (inte samma som ovan) marginell mugg på BB. Jag lät det först vara, men det blev värre. Så okej, hexociltvätt och salicylsyrevaselin och mjukgörande. Blev marginellt bättre men läkte inte, och såfort jag minsta slutade smörja så POFF igen. Bytte till hibiscrub, samma resultat. Var på klinik i annat ärende och vet tyckte 'hmm, hibiscrub brukar ju annars funka bra' och jag tyckte (delvis på att det ju är samma marker hästen ovan gick på när han fick den där muterade, resistenta bakterien) att 'det är väl bara ta prov, odla och resistensbestämma?'
Vet tyckte då att vi provat med otomax först, 'det brukar hjälpa', annars så är det inte bra på 7 - 10 dagar så odlar vi och resistensbestämmer. Okej, fair enough. Hämtade ut otomax och höll på att trilla av stolen. No shit sherlock att det 'brukar hjälpa', det är ju bredspektrum in absurdum. Antibiotika, kortison och svampdödande i ett.
Fungerade rent magiskt, 3 dagar senare var muggen puts väck (1 applicering/dag) och har hållit sig borta. Så, visst är jag mycket nöjd med resultatet. Men mina tår krullar sig faktiskt lite i att sätta in ett sånt kombinationspreparat som förstahandsval och innan odling. Absolut, det är STOR chans att det hjälper just då det tar både svamp och bakterier och dessutom är antiinflammatoriskt. Men det var dels det här med resistens, att 'slaska' med antibiotika. Och i otomax är det liksom ett bredspektrumantibiotika PLUS bredspektrumsvampdödande PLUS kortison.
Så som sagt, otomax var rena 'miraklet' här. Samtidigt krullar sig tårna på mig av att sådana preparat används utan odling och resistensbestämning. Hade det odlats och resistensbestämts kanske det hade räckt med EN substans enskilt, och med ett 'smalare' spektra.
Dessutom, det är samma risk med det som med t ex streptocillinsalva, dvs att det blir över, och sen 'för det funkade så bra' slaskas med på eget bevåg till 'lite av varje', ges lite till stallkompisen osv.