Hur fick ni bort mugg på er häst?!

jsjokvist

Trådstartare
Jag köpte mitt arabsto för 8 veckor sen, och typiskt nog fick hon mugg någon vecka innan hon kom hem till mig.

Till en början smörjde jag med en salva som vi fick från veterinären, som jag inte alls tyckte var bra då det blev som gips. Och när hela flaskan var slut var ju muggen kvar så det säger väl allt.

Till en början så lindade jag aldrig hennes ben eftersom att det var riktigt svårt bara att smörja - hon sparkades och hoppade runt.
Det problemet försvann efter några veckor när vi lärde känna varandra mer. Så idag använder jag först en aleovera spray, för att få rent "såren", och efter det en aleovera kräm som ska vara bra just för svårare mugg eller sår. Efter det så lägger jag kompress och lindar med självhäftande engångsbandage.

Det har blivit bättre sen jag började linda! MEN nu har det ändå gått 2 veckor och muggen vill inte försvinna helt :confused: Det är nu bara rosa kala fläckar (inte så allvarligt mycket) och inte längre blödande sår som det var innan.

När jag låter det lufta ibland under natten så blir hon svullen.

HUR HAR NI GJORT FÖR ATT FÅ BORT MUGGEN PÅ ER HÄST? :crazy: Någonting ni tycker fungerar super eller någonting ni inte tycker funkar alls/förvärrar?

Sv: Hur fick ni bort mugg på er häst?!

Det finns massor med olika behandlingsmetoder och man får prova sig fram kanske. Olika fungerar på olika hästar.

Min häst hade inte mugg i karlederna men rasp längs båda bakbenen upp, och då körde jag denna kur/ritual och på tre dagar var det borta. Hästen gick i en hage som var ett lerbad, hade inget annat alternativ.

Insläpp: Spola benen, schamponera med grumme grönsåpa eller yes diskmedel. Låt sitta 10 minuter, spola sedan av. Dessa är båda uttorkande.
Badda/Sparya området med utspädd jodopax. Ställ in hästen i boxen och låt torka ordentligt av sig självt.

(här åkte jag hem mellan och åkte tillbaka lagom till hästarna skulle nattas)

När det torkat helt så smorde jag på ett tjockt lager idominsalva. (första dagen smorde jag på morgonen innan hästarna gick ut i hagen men de sista dagarna hade jag inte möjlighet så då smorde jag på kvällen och det höll sig lika bra ändå. Möjligvis att jag kan tycka att det är bra att det får lufta torrt under natten så helst smörja på morgonen).

Det här lagret idomin skyddar att leran i hagen tränger genom.
Så när det vid insläpp är dags att skölja och schamponera igen så sköljdes leran bort medan idominet satt kvar och fick skrubbas bort :)

Denna ritual 3 dagar i rad så försvann det på min häst. Jag kan ju dock inte lämna garantier för att det fungerar på andra :) Men billigt bra sätt värt att prova tycker jag.
Mugg kan ju vara lite svårare än rasp tycker jag så man kanske ska ge det ett par dagar till men det märker man ju efter tre dagar om det går mot det bättre.

Spola med ljummet vatten tills rovorna blir mjuka. Tvätta med Hibiskrub (finns på apotek) låt detta sitta kvar ett tag, kan utan problem sitta upp till 30 min, spla rent. Pilla bort de rovor som är lösa under rinnande vatten.
Torka tort.
Badda sedan med starkare jodopax.

Upprepa detta så ofta det går, helst två ggr per dag.

Ett annat tips, tar dock inte bort muggen helt men lindrar om det är väldigt irriterat, är en öronsalva för hund, kmr ej på namnet.
Att kombinera dessa två kurer är det som har funkat bäst för mej!

Jag testade en salva jag använt på mig själv!
Propolissalva från F****** Aloe****....
Min häst får alltid mugg på hösten när hagarna är leriga :mad:
Men så har jag börjat använda propolissalvan på mig själv när jag får torrutslag och även på min son.
Så i år när muggen kom så köpte jag en veterinary formula och tog propolissalvan och testade... :D
För mig och polle funkade det!!!!
eftersom man inte får göra reklam så får du pm:a mig om du vill veta mer :banana:

Det här kommer säkert inte låta klokt men jag har provat det själv och det funkade verkligen! Muggen gick från att vara krustor och sårigt till fint på bara några dagar. Fick tipset av en bekant.

Köp Atamon på tex Ica (används när man lägger in sylt) Finns som flytande. Tvätta med ljummet vatten och stryk/gnugga in atamon på muggen.

Jag har behandlat mugg flera gånger och aldrig varit med om ngt som har gett så bra reslutat.

Jag har också provat på Atamon.
Fick inte alls så bra resultat som alla andra verkar få. Dock drabbades jag av monstermuggen från helvetet :devil: så jag sågar absolut inte förslaget. Men ja, min erfarenhet utav det är dålig, även om det absolut är en behandling som verkar fungera för många :)

HUR HAR NI GJORT FÖR ATT FÅ BORT MUGGEN PÅ ER HÄST?

Jag botade det bakomliggande problemet, nämligen magen. Mugg kan ju uppstå pga magproblem med...villket min fd häst hade. Såg ett samband till slut mellan dålig mage och mugg. Lera o dyl var inga problem, men så fort hennes mage ballade ur så kom muggen som ett litet brev på posten.

Jag botade det bakomliggande problemet, nämligen magen. Mugg kan ju uppstå pga magproblem med...villket min fd häst hade. Såg ett samband till slut mellan dålig mage och mugg. Lera o dyl var inga problem, men så fort hennes mage ballade ur så kom muggen som ett litet brev på posten.

Det har jag också hört, att det kan ha med magen o göra!

Gav du någonting speciellt till din häst då? Jag läste någonstans om någon som gett äppelcidervinäger till sin häst och sa att det ska vara bra (?)

Även hört om proviva nyponsoppa, haha. Jag har tyvärr ingen aning alls om vad som är bra för lille magen i det här fallet :confused:

Ett tips
Köp msm ( på nån hästsportsaffär , eller hälsokost) ta 3-4 msk och blanda i ca ½ liter vatten , jag har det i en sprayflaska.... spola av om hästen är lerig, spraya på blandningen....skaka innan.
Helst ska man inte gnugga o irritera mera.

Det går ju såklart att ge i maten också :) .....alltså också.

ingen av mina hästar har haft mugg men i jobb stallen så har vi alltid kört med; tvätt av hibiskrubb + salsevasselin. fungerar lagom bra

Tycker att jag provat det mesta utan att muggen försvunnit helt. Mitt bästa tips är Otomax - används mot öronskabb på hund. En stark salva som kräver recept av veterinär. (Tvätta först, torka, sen Otomax på).

Det finns bara en sak som funkat 100% av ALLA muggfall jag behandla:
Elizabeth Arden 8 hour cream

Jag menar ALLA hästarna blev bra inom ett par dagar!
Det är en mirakelkräm - fungerar till ALLT!
Den är dyr, men så värt det. Har fått alla i mitt stall att ha en tub i sadelskåpen =P

Jag var på en tysk ridsportmässa idag och såg där en bok som hette "Att behandla mugg", en hel BOK! Så ja, nog finns det många kurer. Rent generellt ska man först rengöra för att döda bakterier och eventuella svamppartiklar och sedan sätta på något mjukgörande för hudens skull, och det funkar nog med alla ovanstående produkter :)

Själv rengör jag med klorhexedin-schampo eller Octenisept (descinfiktionsmedel för sår) och sätter sedan på Idomin eller Salicylsyresalva (eller vad det nu heter, blandar alltid ihop stavelserna). Här i Tyskland är det också vanligt att behandla med Rivanol-förband.

Tvätta med Vircon som tar död på både svamp och bakterier.
Torka torrt. På med Helosansalva.

För mig har det funkat att tvätta med till exempel Hexosilschampoo eller liknande, låta verka 10 min och sedan spola och torka torrt. Sedan smörja in med någon mjukgörande salva vid behov. Då har det gett med sig några dagar bara.

HONUNG!

Har sett kamrater som spolat och skrubbat med div jox in i oändligheten men efter att ha bytt till att smörja med honung har muggen försvunnit så fort det bara går.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 651
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: Jennnnka
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 710
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar