hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.

lovehorses

Trådstartare
Ni som har barn å hästar hur får ni det att gå runt?
Gärna om ni har hästarna inhyrda någonstans, berätta.
Jag har en son på snart ett år, jag har två hästar som är inhyrda på ett litet stall. Nu har jag börjat jobba just för att jag vet inte hur pengarna ska räcka till. Det är deltid.
JAg vill inte sitta å fråga en massa pengar av min karl eftersom det är mitt intresse. Men hur får man det att gå runt?
JAg har funderat på om man skulle sälja dem å skaffa häst när man blir äldre. men detta är mitt liv med hästar, jag tror inte att jag skulle klara av att vara utan, visst kan jag bli med ryttare på någon häst men det är inte samma sak.
Jag har en arab på 19 år som jag har haft i 9 år vill inte sälja honom. Jag har en finnhäst som jag just har satt igång på riktigt å fått bra kontakt med nu. hon vill jag heller inte sälja.
Mina planer är att när araben dör eller om jag märker att finnhästen är mera en skogsmulle häst så har jag bara en häst.
Min man vill att jag bara ska ha en häst men jag vet inte hur jag ska göra.
Hur gör ni? berätta?
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

jag har faktiskt samma fråga.. vi får det knappt att gå runt nu (jag är sjukskriven för tillfället dessutom pga graviditeten) och jag oroar mig jättemycket för hur det ska funka när bebis kommer..

jag har en häst som jag har inackorderad, ej fullskötsel. har en medryttare som är ickebetalande och försöker skaffa en till som ska bidra med en slant varje månad också. detta eftersom jag en kan rida längre och kanske inte kan en tid efter förlossningen heller. håller på att gardera mig med hjälp med pållan just nu så jag kan känna mig lugn där. det är bara det ekonomiska kruxet kvar..hmm..
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Jag har samma fråga ... är lite i din sits Frida J, är gravid (sjukskriven deltid=mindre pengar) o ska ha baby till sommaren och kan inte få in pengar på medryttare pga att min häst inte är helt ridbar.

(Han har några "sadelknutor" så vi kan ej lägga på sadeln nu o dessutom är han under utbildning och omskolning så det är inte bara ridning utan även jobb från marken, så det är inte så lätt o ta betalt för det...)

Hur gör man??

Jag har bara typ 8-12 v på mig att komma med en lösning (innan baby kommer), jag kommer att ha sparat 1000 kr till varje månad jag e hemma, (dvs kommer att ha 12 000 kr till nästa år till hästen) men det är ju bara 1/3 av vad han kostar i månaden.

Funderar på att sälja/skänka min älskling, för jag är inte säker på att det är värt det!! Alltså, att få slita ihjäl sig o lägga ner massa tid o knappt få det o gå ihop, varken tidmässigt, ekonomikst ellr att fixa medryttare...

Kan man sälja sin älskling pga det?? *ledsen*
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Det är tufft, både ekonomisk och tidsmässigt. Nu går min häst på lösdrift vilket har varit väldigt bra tids- och skötselmässigt, jag kan ägna hela min tid och honom och inte så mycket på kringsysslor som in-utsläpp. hämta hö och spån etc. Jag tycker att ridningen är svårast att fixa, med en häst i superkondition så blir inte ridningen ett nöje om han inte blir ordentligt genomriden 5-6 dagar per vecka och det behövs bara att något av barnen blir sjukt, att mannen måste jobba över etc. för att det ska skita sig. Sedan man fick barn har man fler att ta hänsyn till än sig själv och då vi är i renoveringstagen gör det att "egotiden" (hästen:D ) blir ytterst begränsad. Jag tröstar mig med att det blir bättre till våren men fasar inför midvintern då jag ska börja jobba. Det kommer att bli hästtid efter 21 på kvällen och det känns rätt tufft.
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

hmmm jag vet inte om jag har ett bra svar på era funderingar
men det finns ju ett gammalt ordspråk som säger att
man får rätt mun efter matsäcken
och det stämmer ju :idea:

jag är mammaledig och har hästen inhyrd
tiden räcker till för jag har nu tacka och lov en snäll liten dotter
som sover 3-5 timmar om dagen så hon har tillbringat en och annan timmer ute på stallbacken i vagnen.;)

sedan har jag oxå en medryttare eller skötare jag vet inte ved det är för skillnad men det kravet hadde jag när jag nu skaffade häst att
den personen som hjälper mig ska vara vuxen och kunna bidraga med halva stallhyran

sedan gällande det ekonomiska
så bor jag ju inte mitt i stan precis så jag har ju inte så mycket annat att lägga penagran på gällande shopping och dylikt
jag slår mitt eget hö
mm
och sedan så hjälps vi åt med gubben så båda har pengar i slutet av månaden och han får befrämja sitt intresse och jag mitt
eller ja han har och slösa (pekar på mig själv:devil: ) inget alls
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

*KL* Håller med om att man faktiskt får rätta munnen efter matsäcken. Sälj hästen/hästarna alt hyr ut dem. Det är kostsamt med barn! Hästar finns det gott om senare i livet med. Om det är svårt att släppa kontakten helt kan man ju alltid bli medryttare tex. Eller så får man helt enkelt acceptera fattigdomen!
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Jag var planerande av mig och valde den långa vägen först. Dvs gick länge i skolan för att få ett hyfsat välavlönat jobb så att jag alltid skulle kunna stå med häst som vuxen. Även med barn och deltidsjobb. När jag sen också blev ensamstående mamma var det oerhört skönt att inte hästen blev i fara utan att jag kan dra det runt själv.
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Har man kommit så långt som till att skaffa barn tillsammans borde väl den gemensamma ekonomin börja gälla.
Förmodligen tjänar din karl bättre än dig, han behöver inte vara sjukskriven för graviditet/jobba mindre för att orka eller när barnet kommit ha låg ersättning för att kunna vara hemma längre.
Du gör de ekonomiska uppoffringarna han får casha, så skulle jag/vi resonera.
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Samma här.

Man ser till att skaffa sig en utbildning och ett jobb så att man har råd med hästeriet (och barn och gård...). Jag skulle också kunna dra runt allt på bara min lön, men det är ju roligare att dela räkningarna med nån!

Det trista är att tiden oftast blir en bristvara då man jobbar mycket. Pengar finns men inte tid alltså.
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Vi har gemensam ekonomi min sambo och jag och eget företag, så vi har inga som helst problem med barn och hästeri!

Har svårt att förstå hur sambos kan ha delad ekonomi! Kan inte ni som har det berätta hur ni gör?
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

mimmipigg skrev:
Har man kommit så långt som till att skaffa barn tillsammans borde väl den gemensamma ekonomin börja gälla.
Förmodligen tjänar din karl bättre än dig, han behöver inte vara sjukskriven för graviditet/jobba mindre för att orka eller när barnet kommit ha låg ersättning för att kunna vara hemma längre.
Du gör de ekonomiska uppoffringarna han får casha, så skulle jag/vi resonera.

*ler* Här är det jag som försörjer min man! Jag är höginkomsttagare och funderar ändå om jag kommer att ha råd, och då ligger jag inte i de lägre zonerna ekonomiskt. Om nu taket för föräldrarpenningen höjs (vilket jag verkligen hoppas då sådana som mig, dvs de som är försörjande mammor drabbas ngt oehört..) kanske jag har råd att ha kvar hästen samt fortsätta att betala alla räkningar...

Så det där med att bara man ska skaffar sig utbildning o välbetalt jobb så löser det sig, det är att se allt svart eller vitt, anser jag...

Klart man ska rätta munnen efter magsäcken.. men för min del så handlar det inte bara om den ekonomiska situationen, utan även om man mäktar med ansvaret över häst och barn, trots allt ska ju hästen också få den tid o uppmärksamhet den är värd, och frågan är om det funkar eller blir för tufft för en nyblivien mamma...
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Ja absolut! TIDEN är svårare att få ihop än pengarna. Jag får inte ihop det utan massor med hjälp med hästen. Väljer att ta hjälp med hästen för att själv vara med barnet, mera tid för hästen blir det när barnet inte längre vill vara med mamma så det gäller att passa på medan man är populär :)
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

hmmm jag vet inte om jag är totalt pantad :devil:
eller ??

men jag lever efter den filosofin att jag tar med mig ungarna dit jag ska.
om jag ska till stallet så får ungarna hänga med
och dom hjälper till.
(i och för sig är min älsta dotter 7 år och mellan flcikan 6 år)
och det har aldrig varit till något besvär.
vi bor 2,5 mil i från stallet
och dom sköter sig exemplariskt.
och percis som jag skrev tidigare i tråden
astrid 7 månader hon har sovit bort sina dagar ute på stallbacken
eller i ridhuset då jag tränat.

gällande gemensam ekonomi
nå vi gör så varje månad att vi jag och min sambo samlar ihop de räkningar vi har sedan har vi ett gemensamt räkningskonto dit 3000:-
går från mitt konto och samma summa från hans konto och så betalar vi ibland finns det slantar över och ibland får vi lägga till penagr
men huvudsaken är att de viktigaste räkningarna blir betalda och att vi har mat på bordet
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

vickis-pajala skrev:
hmmm jag vet inte om jag är totalt pantad :devil:
eller ??

Nejdå, inte alls :D Bara lite olika förutsättningar. Vi har eget stall så det tillkommer något mera än att bara ta hand om hästen som också skall göras. Och så en "skogsmullhäst" som mest rids i terräng så den biten är liiite svår att få till när barnet är med.
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

tgd skrev:
Nejdå, inte alls :D Bara lite olika förutsättningar. Vi har eget stall så det tillkommer något mera än att bara ta hand om hästen som också skall göras. Och så en "skogsmullhäst" som mest rids i terräng så den biten är liiite svår att få till när barnet är med.


jo det kan jag förstå *S*
jag menar mina ungar är oxå med när jag är i ridhuset
men när jag är ute i naturen då får dom snällt stanna hemma med sin far eller farmor

en glad mamma är en bra mamma:love:
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Tack för så många svar å funderingar!
satt riktigt griller i hjärnan på mig, säkert andra också...:smirk:
Jag har min ena häst på lösdrift, så det blir ju lite billigare. Men jag mockar ändå för jag tycker att det är skönt att komma bort lite från allt.
Min andra häst kommer att komma till samma stall men inte på lösdrift vad jag vet nu.

Vi har delad ekonomi:
Vi har ett konto som för tillfälle mannen lägger in pengar på å där betalas de räkningar som hör till oss, är det andra så betalar de från egna konto.

MAn får väl försöka lösa det på något sätt bara....måste komma på ett bara.
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Man får se till att de fasta utgifterna inte är för stora. Jag är mammaledig just nu med rätt lågt belopp och min sambo studerar sin sista termin. Jag har min häst inhyst och en kompis som hjälper mig att rida men betalar ingenting. (Är för tacksam för hjälpen för att ens tänka på att ta betalt). Vi har gjort så att vi har delad ekomnomi. Alla pengar vi får in betalar vi räkningar och dyl med resten delar vi på. Vi bor billigt och kör billig bil. Vi köper sällan något extra, de dagarna kommer :smirk: .

Vill verkligen inte göra mig av med hästen jag haft i 11 år och som blir 16 i år. Varken för mitt nöje eller för min mentala hälsa. Att komma ut i stallet är otroligt skönt och avkopplande speciellt när man har liten hemma.:) Min sambo vägrar att ens tala om att sälja någon häst, påstår att han inte vill bo med mig utan häst...:crazy:
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

Varför inte skaffa halvfodervärd till en av hästarna?
Då betalar du ju bara för 1½ häst + att du får lite avslastning på köpet.
 
Sv: hur får ni pengarna att räcka????(ganska långt)

JAg har försökt sätta ut araben på foder men tjejen som sku ha den hade den bara 2 månader sen märkte hon att det var för jobbigt. jag vill inte att han ska ränna runt till en massa, när han är 19 år. Finnhästen vill jag inte hon har ett speciellt psyke, har just fått förtroende för henne å hon för mig, kan inte sätta upp en 14 år ing på henne... inge illla ment till dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 741
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 089
Senast: kolblakkur
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp