Sv: Hur får ni ett bra samspel med er häst?
Släppte honom i ridhuset idag!
Det gick jättebra. Först skulle han bara följa efter mig i trav och skritt och stanna när jag stannar. De ända problemen är att i traven så följer han ofta inte med, han fortsätter skritta även fast jag springar iväg från honom. Men han följer ändå efter. Hur gör jag då?
Sedan tränade vi på att han skulle gå på en volt runt mig i skritt trav och gallop. I skritten vänder han gärna och går tillbaka till mig, men då skickar jag bara iväg honom så det är inget större problem. I traven går det också jättebra, men han slänger väldigt mycket med huvudet. Han gör det annars för att han tycker att något är kul, men kan det betyda något annat också?
Han kan inget egentligt kommande för gallop så jag tränade på att säga "gallop!" samtidigt som jag smackade och trampade till med mitt ena ben framför det andra som om jag själv skulle börja gallopera. Efter ett tag förstod han det också.
Tyvärr så är han väldigt busig och det hände ofta att när han går i höger varv att han drar i gallopen, tvärnitar, vänder och galloperar runt i vänster och bockar. Vad ska jag göra då?
Vi tränade också på att han skulle flytta bakdelen åt sidan när jag tittade på den och la lite tyngd i blicken (om ni förstår...) och backa när jag gjorde samma sak på bogen.
Det förstod han jättebra!
Han har också väldigt lätt för att få tråkigt, och när han får det så vänder han och bara går iväg. Vad gör man då?
Följer efter och tar tillbaka honom eller slutar lite innan man märker att han tröttnar och håller sig till att göra saker som han tycker är roligt?
Tack för all hjälp!
Det är ju verkligen superkul när man märker att det fungerar