Hur får ni ett bra samspel med er häst?

C

CCorneliaa

Såg just Ella_99 senaste bilder och blev sjukt avundsjuk på deras samspel.
Hur gör ni för att få er häst att lita på er, följa efter om ni släpper dem fria osv? Lägg gärna ut övningar som man kan göra med hästen!;)

Sv: Hur får ni ett bra samspel med er häst?

Jag brukar inte håla på med NH eller något, utan ser till att jag alltid sträcker på mig, berömmer hästen och ger den alla anledningar att lite på mig. Sedan brukar jag med lite "besvärliga" hästar göra någon join up någongång ibland, man märker med en gång när man blir tydligare ledare, att hästar faktist litar på sin ledare. Och så gör jag naturligtvis roliga saker med hästarna, busar och har roligt ute ibland. Det brukar göra mina hästar harmoniska och gladare = bättre samspel.

Min häst ser mig som ledare, hästar följer sin ledare. Går man utan att titta bakåt (fösa bort med blicken) så följer en underlägsen häst med.

Börja med att träna grundläggande övningar löst på ridbanan eller ett instängt område.
Hästen ska stanna när du stannar och gå när du går. Om hästen går förbi dig backar du hästen ett steg. När det sitter kan du ta trav-halt-galopp osv. Fantasin har inga gränser.

Tillbringa också mycket tid med hästen i hagen, se hur den beter sig med sina kompisar och försök sträva efter det.
Du måste lära dig att förstå din hästs språk för att ni ska bli samspelta. Och framför allt, Tillbringa mycket tid tillsammans med din häst!

Ska även tillägga att om man är osäker, ta kontakt med en bra tränare inom horsemanship. NH är det lättaste sättet att förtstöra en häst på. Men när man "hittat knapparna" är det de bästa sättet att bli samspelta.

Kan skriva ungefär vad jag bäörjade med och så:

Det hela började förra sommaren. Jag läste lite i KF Hempflings böcker "Dansa med hästar" och "Hästens själ", och blev djupt imponerad. Så jag började fundera... Och kom fram till att om han kunde göra sådana saker med sina hästar, så kunde jag det också.

Så jag läste, och läste, och läste... Och tittade på bilder, och filmer, och frågade alla möjliga personer om det ena och det andra på nätet.

Och samtidigt testade jag mig fram med Ella. Jag började med att longera lite, för att träna hennes hopprädsla. Då när jag stod där och hon sprang lita halvhjärtat runt mig testade jag att ta ett steg tillbaka och vrida kroppen lite, samt dra bak axeln (svårt att förklara). Och Ellas svar blev att vända mot mig. Det var alltså min första medvetna signal (eller fråga) jag ställde till min häst, och hennes svar lade jag på minnet. Sedan testade jag att när jag longerade ta ett steg mot hennes bakdel samtidigt som jag gjorde en liten "knuff" framåt med höfterna, vilket resulterade i att hon ökade tempot. Och när jag intog position strax framför henne och "satte" mig i höfterna stannade hon.

Det var alltså mina första medvetna signaler till henne, och jag kunde nu styra henne hyffsat bra med kroppspråket istället för att dra i linan. Samma dag kunde vi även göra lite löst.

På detta sätt har jag sedan utvecklat mig själv, och fått en ganska bra känsla i det hela. Så det är ju inte svårt egentligen, bara man har hästens uppmärksamhet och respekt, vilket man får av att flytta den. Alltså driva den framåt, svänga den osv.

kl

Min häst och jaghar ett samspel och har lärt oss mkt av boken "Dansa med hästar" De är de viktigaste i min hantering med min häst,och ngn gång i framtiden konna ha ett perfekt band mellan mig och millan!:love: vilket vi har kommit en bit på vägen!

Jag fick hästens själ i julklapp av en god vän. Har bara tittat lite halvhjärtat i den än så länge, men det kanske är dags att börja läsa?

Hur får man en häst att gallopera bredvid en själv? Gallopera runt som man lär sig på dagis?:idea:

Jag har tyvärr (när det gäller det här i alla fall) en väldigt ranghög ponny som testar mycket. Gör det någon skillnad i hur man ska hantera honom?

Jag håller också på med en mkt ranghög häst, ouppfostrad och sur är hon också. Det du kan tänka på är att verkligen se till att grunderna sitter, och lär inte hästen att stegra!
Att få hästen att galoppera brevid dig är inte så svårt, spring så följer hästen efter dig i trav. Och så springer du lite fortare och säger "gallooooop", typ.

Ja, läs och titta på bilderna! :bump:

Att få hästen att galoppera runt sig så som han gör är ju inget du kan lära hästen, utan du måste först bygga upp ett mycket bra samspel mellan er så att du kan vända, stanna och ändra storlek på volten, allt med slapp lina, innan du kan få hästen att göra det :)

Jag började med att visa för in häst vem som var ledaren. Han kunde INTE bli leden eller något i början utan sprang över dig om han var "tvungen". Men efter någon vecka när jag hade haft honom blev det bättre. Du kan börja med att din häst ska lita och göra så som du säger. Jag började med att gå -stanna , gå-stanna osv och om han går på dig tar du bara och låter honom springa runt dig som att visa att du inte gillar det beteendet. Men det är välldigt svårt att förklara över internet. Men vi har nu kommit så långt att jag kan rida honom utan något (men har grimman ifall att, då jag rider ute)
Men har gör allt jag säger, backar när jag backar och stannar när jag stannar. Jag har tom fått honom att lägga sig ner på "komando". men då var vi välldigt koncentrerade på varandra och det känns härligt med en så nära vän, som man kan lita på till 100%
om jag fatta hur man la in bilder hade jag visat er:)

Att få hästen att galoppera runt sig så som han gör är ju inget du kan lära hästen, utan du måste först bygga upp ett mycket bra samspel mellan er så att du kan vända, stanna och ändra storlek på volten, allt med slapp lina, innan du kan få hästen att göra det :)

Nu menade jag bara när hästen ska följa efter en :)

Tack för alla svar!
Har lite fler frågor som ni gärna får svara på.:)

Min häst vägrar att gå med huvudet framför mig och går helst bakom när han går fritt. Är det bra eller dåligt?

När man ska börja trava går det jätte bra, men när man ska svänga i traven knuffar han gärna undan mig. Hur gör jag då?

När vi köpte honom var han otroligt ouppfostrad. Det mesta har vi avvänjt honom med men det händer ofta att han sätter mulen i bröstet/magen på mig och puttar stenhårt. Jag uppfattar det som ett tecken på att han inte vill ha mig i närheten/visar att det är han som bestämmer. Hur ska jag göra när han gör så?

Har tittat lite i boken nu och har kommit fram till att han antagligen är minsitern eller kungen. Det lutar mest åt kungen eftersom att han mest stämmer in på det utseendet.
Det står i boken att ministern inte vill ha så mycket närhet. Kan det vara därför han knuffas?

Att han går bakom dig är ett tecken på att du ligger över honom i rang, så det är helt rätt.

En övning som annars är bra är Monty Roberts Join Up mm.
Jag har kört den mkt och bandet mellan mig och min häst har stärkts oerhört och jag kan leda honom utan grimma, få honom att sänka/öka farten genom att bara titta på en kroppsdel. Dock inte vid ridning :P

Det är bra att hästen vill gå bakom dig, för att ledarhästen går oftast först :)

När han knuffar undan dig i traven kan du be han göra halt och så knuffar du tillbaka honom, och sen ta trav igen. Upprepa tills han slutar knuffas.
Gör han så även i skritten?

När han "bufflar" på dig, kan det inte vara så att han vill klia sig mot dig? Säg då "Nej", och backa honom bort från dig. Hästen måste respektera ditt personliga utrymme.
Men även du måste respektera hästens personliga utrymme om du märker att hästen inte vill bli störd för tillfället.

Lycka till :D

Okej, vad bra att han accepterar mig som ledare då!:)
Ja, han knuffas i skritten också men då är det inte lika mycket utan mer en vänskaplig knuff medans han i traven nästan springer över mig. Kan det vara bra att jag då backar honom också så att han står bakom mig?
Nej, han vill inte klia utan knuffar in mig i väggen. Ska ut och leda honom snart och då ska jag testa allt nytt ni berättat!

Till ZaNdRoRiA:
Vilken kroppsdel tittar du på för att få hästen frammåt osv?

Tack för alla svar!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Precis som Ella säger så kan man vinna mycket på att läsa, se på bilder, filmer osv. Man kan bilda sig en bild av hur det ska se ut och HUR VILL JAG ATT DET SKA KÄNNAS. Känsla är viktigt.

Jag jobbar sällan min häst lös, men vi gör lite av varje och samspelet är bra. Jag har lagt mycket tid på att umgås med hästarna, man lär sig se vad de ska göra innan de gör det och kan parera/rätta innan man får stora problem. Mycket samspel kan man kägga i longerlina. Om man ser när hästen är på väg att bryta av och kan be den hålla igång redan där så slipper man tjata om att den ska igång igen. Man kan se på dem när de kommer vända in mot mitten (ta ifrån dig kommandot) och förhindra att det händer.
Kroppskontroll när man jobbar med hästar är viktigt. Att vara konsekvent och ha rimliga mål är viktigt. Att ta reda på varför man gör något och veta varför man gör det är viktigt.

Sedan är det viktigt att man har roligt ihop. Inte att kag som ryttare har roligt utan att jag och hästen som ekipage har roligt!
tvlingmysprojekt030_edited.jpg

Släppte honom i ridhuset idag!
Det gick jättebra. Först skulle han bara följa efter mig i trav och skritt och stanna när jag stannar. De ända problemen är att i traven så följer han ofta inte med, han fortsätter skritta även fast jag springar iväg från honom. Men han följer ändå efter. Hur gör jag då?

Sedan tränade vi på att han skulle gå på en volt runt mig i skritt trav och gallop. I skritten vänder han gärna och går tillbaka till mig, men då skickar jag bara iväg honom så det är inget större problem. I traven går det också jättebra, men han slänger väldigt mycket med huvudet. Han gör det annars för att han tycker att något är kul, men kan det betyda något annat också?
Han kan inget egentligt kommande för gallop så jag tränade på att säga "gallop!" samtidigt som jag smackade och trampade till med mitt ena ben framför det andra som om jag själv skulle börja gallopera. Efter ett tag förstod han det också.
Tyvärr så är han väldigt busig och det hände ofta att när han går i höger varv att han drar i gallopen, tvärnitar, vänder och galloperar runt i vänster och bockar. Vad ska jag göra då?

Vi tränade också på att han skulle flytta bakdelen åt sidan när jag tittade på den och la lite tyngd i blicken (om ni förstår...) och backa när jag gjorde samma sak på bogen.
Det förstod han jättebra!:)

Han har också väldigt lätt för att få tråkigt, och när han får det så vänder han och bara går iväg. Vad gör man då?
Följer efter och tar tillbaka honom eller slutar lite innan man märker att han tröttnar och håller sig till att göra saker som han tycker är roligt?

Tack för all hjälp!:bow: Det är ju verkligen superkul när man märker att det fungerar:)

Det är otroligt bra att göra så!! De är defenetift roligt att kunna göra de :rofl:

man kan även klicker träna!!!!!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Squie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama