Hur får ni ett bra samspel med er häst?

Sv: Hur får ni ett bra samspel med er häst?

Min 3 åring är också så, han går efter mig vad jag än gör :) hade honom lös idag i paddocken och han följer mig precis.
Jag sprang över bommar och han travade efter mig:) sen stannade jag en bit efter bommarna, och då stannade han precis bakom. Har inte haft ögonkontakt utan han bara tittar på mig och mitt kroppsspråk.
Har ägt honom i 4 veckor nu snart och det känns som han ser mig som en ledare.
Tänkte sätta mig på honom snart. För jag har tränat massa med honom på marken och stanna och stopp kan han, likaså framåt.

Är inte rädd när man hoppar runt honom eller prasslar med påsar och vi har gått på en prasslig pressening och de går utan problem.
Hade sadel på honom och lade en krafft säck på 25 kg som hängde på sadeln och han bara tittade lite vad det var som tyngde men inte någon reaktion annars.
Hoppas att det kommer att gå bra att sitta upp på honom i veckan.
Tar ner honom till ett ridhus i närheten och gör det.

Urkella: Vad fint det ser ut :). Supersöt häst:love:

Fridajgirl: Vad lugn unghäst du måste ha;). Lycka till med uppsittningen! :)

Tack :) Visst är han, även denna kille är super lugn, hängde på honom i paddocken och han bara tittade på en och undrade om han kunde få en morot :rofl: Så vi testade slänga upp ena hästägaren dotter på 10 bast på honom och han rörde inte en min :love: har ännu ingen sadel så blir inridning barbacka på honom :D

Jag har en fråga ! :angel:

Jag har en unghäst, 1 år. När jag släpper henne i paddocken är hon inte alls intresserad av mig! :( Jag har suttit där och väntat i säkert 15 min men hon tittar inte äns på mig..Hur ska jag göra för att få henne intresserad?

Det är väl det första steget jag måste ta känns det som?..:crazy:

jag gjorde som så att jag drev på min pålle så han fick springa flera varv, bytte varv med jämna mellanrum, sen så fort han bara tittade till mot mig slutade jag att driva på honom utan stod bara helt still och väntade, då kom han in till mig och följde sen efter vart jag än gick :D men om dom inte kommer in så är det bara att driva på dom igen.

Har inte läst igenom alla inlägg men har varit fodervärd åt en Islandshäst på 28år i 3år som nu håller på att tappa synen mer och mer...:( Men visst busar han ibland och sticker när jag ska leda honom från hagen eller till paddocken utan grimskaft eller tyglar. Men han litar på mig och nu är tvungen när synen börjar ge med sig.
Har läst mkt om NH och så.

Du har säkert fått de tips du behöver men ett kanske annorlunda tips:
Sitt bara och titta på hästarna i hagen, hur gör det för att få en annan häst att lyda? Varför är just den hästen ledarhäst? osv.
Sedan försök att behandla din häst som en häst! Lär dig språket:)

jag gjorde som så att jag drev på min pålle så han fick springa flera varv, bytte varv med jämna mellanrum, sen så fort han bara tittade till mot mig slutade jag att driva på honom utan stod bara helt still och väntade, då kom han in till mig och följde sen efter vart jag än gick :D men om dom inte kommer in så är det bara att driva på dom igen.

Typ join up? :idea:

ja en join up, visste inte om du visste om det så förklarade istället :p

Nr 1 anser jag är att ge hästen en bra miljö att leva i. Att hästen har det bra och mår bra.

Därefter handlar det ju om att man hittar sin plats, visar respekt och förståelse, och jobbar med en så enkel kommunikation som möjligt. Så att hästen känner sig trygg och bekväm med dig.

Det handlar om inställning och att få hästen att tycka om att vara med dig och utföra det du vill. Hur man kommer dit varierar ju. Själv försöker jag att alltid vara positiv och glad, lugn och trygg. Att inte ta åt mig när det blit fel utan att behålla samma sinnesstämning oavsätt vad som händer. Ilska och aggressioner är helt onödiga tillstånd från bådas sida, precis som oro och stress.

Hempfling säger att hästen är din spegel. Jag hade väldigt svårt att ta det, höll inte alls med. Men det han menade var att hästen speglar din sinnesstämning. Den agerar utifrån det du känner, på sitt sätt, men ändock påverkad av det.

En bra ledarindivid har egenskaper som främjar det hästen söker instinktivt - trygghet. Och det kommer av lugn, vänlighet och logik. Rent logiskt är det alltså också det du vill vara för din häst för att nå förtroende. Och din sinnesstämning säger väldigt mycket om dig.

Ja han är cool lugn och inte rädd för det minsta när man smäller eller prasslar med saker :)
hängde på honom igår!

Löslongering. Jag släppte hästen lös på en inhängnad sen jobbade jag henne på samma sätt man gör när man longerar fast utan lina. jobbade mkt med att hon skulle lita på mig och acceptera mig som sin ledare då hon är mkt ranghög. Nu är hon cool lugn och litar helt och fullt på mig har dock tyvärr inga bilder. :( har även hoppat henne på det viset vilket fick super även att hon är livrädd för allt så detta rek. jag varmt och till 1000 :D

Jag ska hyra häst till vintern. Jag vill kunna ha henne lös överallt, få henne att följa efter etc.. Men det är lång tid kvar tills dess(hon kommer i aug), och då ska jag vara väl påläst :D
Bok-tips? ^_^ Hemside-tips? :)

Lär känna din häst av Lesley Bailey (stavning? :crazy:)
Samt alla Klaus Ferdinand Hempflings böcker, t. ex. Dansa med hästar.
Även Peer Verner Vogels bok Cheyenne - Vild och vacker.

Hemside-tips;
http://nh.blockas.se (min och en kompis sida :angel: :p)
www.nnha.nu

och sedan kan du söka på www.youtube.com och kolla där, bra inspiration!
(t. ex. sök på "Naïade parelli" eller "Honza Blaha")
Lycka till ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Squie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?