Hur får ni ett bra samspel med er häst?

Sv: Hur får ni ett bra samspel med er häst?

Har hört talas om klicker träningen! Men vart skaffar man en klicker?
Och vad är egentligen meningen med det hela?

Visst de är bra när han går bakom dej men du ska lära honom att gå bredvid! De är för att om han blir rädd ser du inte vad han gör och kan hoppa på dej utam att de är meningen.

När han tar mulen i magen på dej lr knuffar får du ju klappa till honom (MEN INTE HÅRT) bara att han fattar. Så får du inte göra

min syster håller på med klicker träning med sitt halvblod och får skit bra! Hon har bla.a lärt honom:

Flema (Le)
Yoga
Aport
Puss
Skaka (Huvudet)
Gäspa

de är mer men kan inte komma ihåg allt ;P

jag brukar massera,borsta eller så men jag kör också lite flyttövningar och så använder jag mig av join up! funkar super
hästen följer er som en hund om det blir rätt!!:)

En sak som är väldigt väldigt bra för att få det där samspelet är att man ÄR med hästarna ofta helt utan att ha några planer med dem. Bara vara där. sitta bredvid höhögen när de äter, stå stilla bredvid dem och titta på det de tittar på, gå bredvid dem när de går man bara ÄR där. Inte röra förrän de tar kontakt, ganska snabbt blir hästarna mycket avslappnade och tycker dte är himla trevligt att man vill dela flockens liv en stund. Det här är mysigt för den som redan har bra kontakt och ovärderligt för den som har en häst som inte kommer fram när man kommer till hagen eller tom drar för att den väntar sig jobb etc. Att gå omkring planlöst och kika ihagen brukar ganska snabbt leda till att man har ett litet tåg med hästar som kollar vad man gör. Att väcka sin hästs NYFIKENHET på en själv kanske tom är allra första steget mot att börja basera sitt hästeri på samspel i stället för dominans!

Då ska jag ta och vara med i hagen ett tag nu då.
Passar ju bra nu när man har lov och inte har någon tid och passa och nu när hagen är full av snö istället för lera;)

Jag är i stallet även när jag inte rider. 5-6 timmar/dag är ingen ovanlighet en vacker dag.

Jag mockar, ibland med hästen stående på gången, annars tittar jag ut genom stalldörren och pratar med min häst som står i hagen.

Jag borstar, kelar, gosar, pratar med hästen i hagen, boxen, stallgången.

Jag kan stanna på väg till eller från någon bekant om jag åker bil, eller är ute och går, för att prata med hästen, klappa i pannan eller mumla några vänliga ord, kanske stoppa till en morot.

Jag kan gå ut i hagen med en kaffekorg och en bok, eller ett ritpapper, eller en kamera och bara sitta i hagen i timtals. Hästarna är då först väldigt nyfikna på mig, men sen håller de sig bara runt mig på ett par meters avstånd.

Om jag någon dag går ut i hagen eller in i boxen och hästen flyttar på sig. Ja, då respekterar jag det. Det är min hästs personliga utrymme. Jag kan ju själv känna det om jag sitter på en bänk, eller vid ett bord om jag är ute att jag vill vrida på kroppen eller gå därifrån, för att jag vill vara ifred.

När vi går från hagen till stallet är det grimma o grimskaft som gäller, men hängande grimskaft inget krampaktigt tag i grimma eller grimskaft. "Åh, tänk om hästen blir rädd.... Åh, där kommer en lastbil..." Jag gör exakt likadant med kompisarnas hästar. Att jag ändå har grimma o grimskaft är att femtioväg går precis mitt emellan stall och hage. Däremot händer det att jag har grimman hängande runt halsen på min häst... :angel:

Ibland kan det bli enkla lekar i hagen. Skramla med nyckelknippa i fickan, kommer hästen. Ja, då blir det en morotsbit. Vips, så har jag skapat "hagleken följa nyckel". Till och med gammelhästen 27 år, som aldrig varit så förtjust i sånt, brukar bli nyfiken.

Löslongering sysslade förra ägaren mycket med och jag brukar göra det i en vanlig hage, med röst, kropp och handrörelser. Det var rätt roligt, när jag skulle visa fölungen för spekulanter och vi var i en JÄTTEHAGE och hästen med föl, travade på en lagom stor volt runt mig, höjde jag armen, så var det galopp, sänkte jag handen minskade tempot eller gångarten avbröts. :love:

När vi är ute och rider, använder jag mycket röst (pratar o sjunger), klapp och smek.

Helt enkelt mycket umgänge, men ändå ömsesidig respekt. :bow:

såhär gör jag:

a och o för ett gott samspel anser jag är konsekvens, alltså att alltid vara konsekvent med sitt arbete. har jag en gång bestämd mig för att min häst alltid ska gå bredvid mig (med huvudet vid min axel, inte längre framför mig än så) så är det detta som gäller. oavsett om vi bara ska gå genom stallgången till boxen, eller från hagen, eller ut på långpromenad.
om hon sedan bestämmer sig för att springa förbi mig, eller stanna och nosa på något, så fångar jag hennes uppmärksamhet på bästa sätt (klappar, visslar, drar lite lätt i grimskaftet etc.) och backar eller snurrar eller gör något så att det blir obekvämt/jobbigt för henne att göra fel. ska inte vara belönande för hästen att göra "fel", det ska vara jobbigt. står hon inte stilla när jag ber henne så får hon backa eller snurra runt tills jag bestämmer att det är dags att stanna. står hon inte stilla då heller så gäller samma procedur. tillslut tycker hon att det är mycket lättare att bara stå stilla tills jag säger något annat.

belöning är också viktigt. om jag ger min pålla ett tryck i sidan för att visa att hon ska flytta sig sidvärtes, så släpper jag inte trycket förrän hon flyttar och då släpper jag det DIREKT, så att belöningen kommer omgående när hon gör rätt. tillslut behöver man inte mer än nudda, ibland bara titta i den önskade riktningen för att få resultat. samma sak med att rygga eller gå framåt; ett tryck över nacken/nosryggen från grimman som släpper så fort hästen tar ett steg i rätt riktning.

men som sagt; var konsekvent. även om det är 20 minus och snöar på tvären och hästen bara vill in i stallet, och du bara vill hem till teve-soffan så ska hästen ändå gå vid din sida, i ditt tempo och stanna när du vill.

lycka till!

Okej, vad bra att han accepterar mig som ledare då!:)
Ja, han knuffas i skritten också men då är det inte lika mycket utan mer en vänskaplig knuff medans han i traven nästan springer över mig. Kan det vara bra att jag då backar honom också så att han står bakom mig?
Nej, han vill inte klia utan knuffar in mig i väggen. Ska ut och leda honom snart och då ska jag testa allt nytt ni berättat!

Till ZaNdRoRiA:
Vilken kroppsdel tittar du på för att få hästen frammåt osv?

Tack för alla svar!:bow:

Vid en join up har du hästen lös tex en korall, svårt att förklara med text men en snabb resume kan man säga är att jag är lejon och hästen ska fly, hästen måste hålla koncentrationen mot mig eftersom att jag enbart använder mig av kroppsspråket, höjda axlar, tittar hästen i ögonen, när jag är snällt lejon, då jag bjuder in hästen, släpper ner axlarna och tittar inte hästen i ögonen längre, om jag då tittar på hans tex mage, saktar han ner, går jag sedan med blicken framåt mot huvudet igen, ökar han, men när jag fått honom att stanna, då bjuder jag in honom genom att sänka ena axeln och vända den mot honom, kommer han inte är det bara att börja jaga igen, det är en hel övning och när man klarat join up går man över till follow up :P

Jag gör varken övningar eller följer något känt koncept, jag bara ÄR. Genom att vara lugn, trygg och konsekvent så får de allra flesta hästar ett väldigt bra förtroende. Jag pratar också rätt mycket med hästen, snabb med beröm direkt den gör rätt. Sedan kan man också utnyttja hästens naturliga belöningssystem, jag har ex.vis kunnat be alla mina hästar att gå in i transporten själv och där finns en krubba med lite mat så det blir en trevlig upplevelse.
Det är absolut lättast att prägla en häst på sig själv om du har chansen att få den redan som unghäst.

Försök och se och lära dig av folk i din omgivning som är duktiga på att hantera hästar, jag har lärt mig mycket utav gamla hästgubbar som utan några som helst åthävor fått de spralligaste hästar helt lugna.

Har nu släppt min ponny i ett runt inhägnat område och gjort lejon övningen.
Det gick väl hyffsat bra men efter ett tag så struntade han bara att lyssna på mig och tittade på allt annat än mig. Så, någon som har något tips för hur man får hästen att lyssna på en bättre?

Vad menar du med "lejonövningen"? *nyfiken*

Jättebra att du har ett mindre inhägnat område. Det är perfekt att börja med, för då kan du ju även ha hästen helt löst och blir tvingad att endast använda kroppspråk :)

Träna på att driva hästen framåt, få den att svänga till höger och vänster, öka och minska avståndet mellan er, byta varv. När du fått hästens koncentration och lärt dig detta kan du även be den stanna, följa dig och börja träna inkallningar. Sen kan du utveckla det i princip hur mycket som helst ;)

Menar den övningen som ZaNdRoRiA skrev om ;)

Problemet är att min häst helt ignorerar mig när jag håller på med honom, han bryr sig inte ett dugg och koncentrerar sig på allt annat utom mig.
Hur ska jag få honom att koncentrera sig på vad jag gör?

Oki^^ Men flytta honom. Kräv hans koncentration genom att driva honom framåt, byta varv, svänga osv :)

Du kanske behöver ha ngt hjälpmedel. Ett längre rep som du kan svänga med åt hans håll, ett spö med en plastpåse fastknuten i toppen eller något som gör dej större liksom. När mina hästar ignorerar mej går jag närmare och närmare med ngt som jag kan svinga eller vifta med, tillslut kommer det ju så nära att det faktiskt blir värt att flytta undan. dvs til slut träffar repet hästen och då flyttar den. Det är ofta lite lättare att vara "stöddig" också om man har mer att vifta med än sina armar. Det är enerigin du samlar ihop i din kropp som påverkar hästen, dvs livligheten, hoppa, studsa, dansa apdans;-) Förmodligen kollar hästan mest om du verkligen menar allvar, visa att du gör det.

Min häst gjorde så också ibörjan, bäst tror jag är om du läser den boken av monty roberts, då jag inte skrev allt man behöver veta, mitt var mer en sammanfattning, för det är alldeles för mkt att skriva, men då han ignorerar dig är det bara att jaga honom mera, höj handen ( som ett lejon som attackerar), lyssnar han inte ändå, kan du ta en longerlina och kasta mot han..
Saken är ju den att du blir ju inte snäll förrän han börjar visa sin underkastelse alltså att han gör volten mindre och kommer närmre dig, eller sänker huvudet och börjar tugga, i det läget ska du sluta jaga honom, och när han saktar ner och slutligen stannar, då bjuder du in honom.
Första gången jag gjorde detta höll jag på i ca 2 timmar, sen måste du ju byta varv på honom rätt ofta med, utan att ta i honom eller gå närmre =)

Senast ändrad:

Jag jobbar min häst helt lös.
Det började med att min ponny var helt OMÖJLIG att fånga i hagen, leda, stanna utan att bli överkörd osv osv. Men så visade en stallkompis lite hur man kunde göra, men detta var väldigt felaktiskt enl. mig. (Hon kastade sand på honom så att han skulle springa och när han ville komma in så fick han det. Vem var ledaren här???) Så jag ställde mig i padocken och släppte honom lös. Manade på genom att smacka och belöna för minsta lilla, och när han vinklade örat mot mig lät jag honom komma in.

Nu, knappt tre år senare så jobbar jag på ungefär samma sätt, men vi har ändå tagit ett stort steg ifrån var vi var då. Nu har jag honom i vår stora padock och han galopperar på en 6 diameters volt runt om mig, han följer mig var jag vill osv. *kär*

Jag här också läst Hempflings böcker, en otroligt stor inspirationskälla! Bara att titta på bilder och filmer ger väldigt mycket tycker jag. Och boken "Lär känna din häst" är jättebra! Många olika metoder och utövare av NH så det finns mkt att välja på.

Det viktigaste är väl att båda två ska ha roligt, att träningen ger så mkt som möjligt för både människa och häst. Det kommer man långt på, om man lyckas hitta ett sätt som hästen vill jobba med.

Buke.jpg
Buke5.jpg

Buke4.jpg
Buke6.jpg

Senast ändrad:

Åååh jag vill också kunna göra sådär med "mina" hästar :love:

CoNo: haha vilket sött hjärta han har på rumpan

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Squie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning
  • Dressyrsnack 17