Sv: Hur får ni ett bra samspel med er häst?
Jag är i stallet även när jag inte rider. 5-6 timmar/dag är ingen ovanlighet en vacker dag.
Jag mockar, ibland med hästen stående på gången, annars tittar jag ut genom stalldörren och pratar med min häst som står i hagen.
Jag borstar, kelar, gosar, pratar med hästen i hagen, boxen, stallgången.
Jag kan stanna på väg till eller från någon bekant om jag åker bil, eller är ute och går, för att prata med hästen, klappa i pannan eller mumla några vänliga ord, kanske stoppa till en morot.
Jag kan gå ut i hagen med en kaffekorg och en bok, eller ett ritpapper, eller en kamera och bara sitta i hagen i timtals. Hästarna är då först väldigt nyfikna på mig, men sen håller de sig bara runt mig på ett par meters avstånd.
Om jag någon dag går ut i hagen eller in i boxen och hästen flyttar på sig. Ja, då respekterar jag det. Det är min hästs personliga utrymme. Jag kan ju själv känna det om jag sitter på en bänk, eller vid ett bord om jag är ute att jag vill vrida på kroppen eller gå därifrån, för att jag vill vara ifred.
När vi går från hagen till stallet är det grimma o grimskaft som gäller, men hängande grimskaft inget krampaktigt tag i grimma eller grimskaft. "Åh, tänk om hästen blir rädd.... Åh, där kommer en lastbil..." Jag gör exakt likadant med kompisarnas hästar. Att jag ändå har grimma o grimskaft är att femtioväg går precis mitt emellan stall och hage. Däremot händer det att jag har grimman hängande runt halsen på min häst...
Ibland kan det bli enkla lekar i hagen. Skramla med nyckelknippa i fickan, kommer hästen. Ja, då blir det en morotsbit. Vips, så har jag skapat "hagleken följa nyckel". Till och med gammelhästen 27 år, som aldrig varit så förtjust i sånt, brukar bli nyfiken.
Löslongering sysslade förra ägaren mycket med och jag brukar göra det i en vanlig hage, med röst, kropp och handrörelser. Det var rätt roligt, när jag skulle visa fölungen för spekulanter och vi var i en JÄTTEHAGE och hästen med föl, travade på en lagom stor volt runt mig, höjde jag armen, så var det galopp, sänkte jag handen minskade tempot eller gångarten avbröts.
När vi är ute och rider, använder jag mycket röst (pratar o sjunger), klapp och smek.
Helt enkelt mycket umgänge, men ändå ömsesidig respekt.