Hur får ni ett bra samspel med er häst?

Sv: Hur får ni ett bra samspel med er häst?

Tack för tipsen!
Superfin häst, han ser verkligen ut att tycka om dig :)

Måste berätta en sak för er!! :bump:
Jag köpte min pålle för snart två år sen. När hon kom till mig var hon väldigt lite hanterad och näst intill omöjlig att leda. Hon kutade iväg och jag hängde efter ungefär :D Dessutom är hon stressad och nervös liten krake. Men jag har jobbat som FAN med henne, både från marken och uppsuttet.
Så igår va vi ute o red i skogen, så råkade hon trampa sönder tränset :eek: (tack o lov skadade hon sig inte) Där stog vi, ca en timme hemifrån o inget att ha på hästen. Så jag knöt ena tygeln runt halsen på henne och började leda henne hemåt. Och hästrackarn gick ju så fint! Hela tiden en liten bit bakom mig, lyssnade på varje liten vink. Stannade när jag stannade, travade när jag sprang :love:
Så tänkte jag att "hmm, undrar vad som händer om jag släpper henne lös?" Jag kände att jag bara måste veta om det funkar då också, så jag knöt upp tygeln! Och hon följde efter mig, travade med mig och lyssnade perfekt hela vägen hem :) Helt lös!
Älskar den hästen :love:

Såg just Ella_99 senaste bilder och blev sjukt avundsjuk på deras samspel.
Hur gör ni för att få er häst att lita på er, följa efter om ni släpper dem fria osv? Lägg gärna ut övningar som man kan göra med hästen!;)
För mig är det följande som gäller och det funkar för mig hela tiden.
Älska hästen fullt ut i alla väder. Hästen måste känna att jag litar på den till 110 % och att den kan lita lika mycket på mig! Bryts denna tillit på något sätt, spricker vårt samarbete. För mig gäller dessa alla kön, även hingstar. :cool:
För mig gäller det sedan pyssla med den, rykta den länge och mycket, flera gånger. Vara med vid fodring, prata med den. När jag ryktar den, inte bara ta ett par borstar och borsta av den snabbt eller något sådant, utan riktigt ordentligt med skrapa först på hela hästen (utom nedre delen av benen) sedan ryktborste och skrapa ett antal gånger över hela hästen. Kräva viss ordning i boxen och hålla på det. Genomföra det jag kräver också. Tillslut får jag en häst som när jag går till hagen, kan jag bara lägga grimskaftet över halsen och promenera. Godis och foder brukar funka som belöning. Hitta deras favoriter och då kan man träna det mesta med den.
Vet en som genom mycket tillit, pyssel och träning kunde springa med hästen lös och hästen hoppade själv över hindrena, personen bara visade var den skulle hoppa. Hindrena var höga också. :p
Jag är också oerhört noga med att berömma hästen så snart den gör bra! :D Jag ger både ris och ros till dem! Men de lyssnar på mig! Busar med mig! En är sådan att den bara tävlar när jag är på plats, den vill absolut inte tävla med någon annan! Då bara vägrar den. Visst 60-70 cm kan den tolerera, men över det vill den inte, den kanske hoppar ett hinder och sedan så är den inte på humör för mer. Det är en D-ponny, men underbar sådan! Underbart att känna en sådan ponny som älskar en så fullt ut och litar på en! Kan också vara en envis rackare och busig sådan. Men vad glad den blir när vi klarar av en svårighet vi haft under en tid. Jag har också lärt mig, den hårda vägen att den också kan bli oerhört besviken på mig.
Jag tror det är viktigt för att det verkligen ska fungera att man hittar en viss hästs melodi och kämpar för att bevara den och undviker att tjafsa för mycket. För mycket tjafs och det leder till misslyckande. Man får lirka och visa andra vägar, men inte tjafsa! Varken häst eller ryttare mår bra av detta!

Senast ändrad:

BRAVO!!! Super, vilken duktig häst och vad hon litar på dig! Vilket förtroende du har byggt upp!! :bow:

min syster håller på med klicker träning med sitt halvblod och får skit bra! Hon har bla.a lärt honom:

Flema (Le)
Yoga
Aport
Puss
Skaka (Huvudet)
Gäspa

de är mer men kan inte komma ihåg allt ;P

Jag lärde kusen spela fotboll, öppna och stänga boxdörren (det var en utebox inne i hagen och haspen (eller vad det kallas?) var aldrig stängd, ville att den skulle kunna öppna själv när dörren blåst igen... om den nu kopplade så långt :angel: "tacka" med hoven fick den också lära sig men det visade sig vara lite för dominant så det slutade vi med (tänkte annars prova spansk skritt) och så lärde den sig att gnägga när jag kom till hagen.
Skitkul med klickerträning! Ska försöka lära nuvarande att buga, tror att det är den jag haft hittills som skulle kunna lära sig lita tillräckligt på mig för det...
Lite OT sådär.

TS:
Utåt sett skulle det nog kunna se ut som att jag och kuse har bra samspel när han är lös i ridhuset faktiskt, han följer efter som en liten hund, svänger när jag svänger (måste ibland förvarna när vi ska svänga bortifrån mig dock för att inte gå rätt in i kusen! :p ) stannar när jag stannar, börjar trava när jag travar fast inte om han är lat för dagen iofs då tycker han matte är knasig, ryggar när jag ryggar (fast det är under inlärning, måste peta en gång löst på bogen i nuläget innan jag backar själv, som förvarning).
Fast det där känns bara artificiellt. Enda positiva jag kan se i det är att han iom det verkar trivas med att vara med mig, eller att han ser mig som en lekledare eftersom han självmant kommer till mig och ser ut att säga "matte, vi måste göra något!" efter en stund om man släppt lös honom. Om jag t ex ska skicka över bommar (eller bara går över bommar själv och han dittills följt efter) så går han oftast därifrån, har kanske lite negativa erfarenheter från hoppning, blir han less så kan han också gå. Då driver jag honom så kommer han tillbaka förr eller senare (oftast direkt). Fast den signalen är nog inte så bra egentligen, har himla svårt för att longera eftersom han tar drivningen som inkallning.

Hursomhelst, jag utnyttjar det bra vi har och leker lite ur det utan krav på prestation. Inget som räcker för att förbättra relationen eller ledarskapet o dylikt, men trevligt och jag tror ändå man kommer närmare hästen om man övar lite kommunikation.

BRAVO!!! Super, vilken duktig häst och vad hon litar på dig! Vilket förtroende du har byggt upp!! :bow:

Jaa jag är så glad! Det går framåt! :)
Kommer säkert komma många tuffa stunder än och än är det LÅNG väg kvar, men det är så himla kul när man ser framstegen :)

Idag fick hon stå still lös i stallgången när jag mockade :) och det gjorde hon så fint! Stod o tittade på mig hela tiden typ "vad vill du att jag ska göra nu?" :love:

*kl*
Idag är jag världens lyckligaste har nu haft Tibbe i 1 månad och det blir bara bättre och bättre mellan oss
Fick staketet runt paddocken klart igår så idag testade jag arbeta Tibbe lite löst, skickade ut honom så han fick trava och galoppera lite i båda varven, sen så fort han visa intresse för vad jag gjorde, plev jag passiv och då travade han in till mig , sen följde han mig som en skugga flyttade bakdelen bara jag pekade mot den och backade bara jag höjde handen mot honom. Även när det cycklade förbi en massa småungar stod han helt avslappnad :love: Så vårat största problem nu är att han tycker inte om att vara inne i stallet själv :p

hade kameran utlånad igår av alla dagar :( men idag ska den få följa med så senare idag kommer det bilder :D

Längtar efter Urkellas bilder... :D

Hoppas att det snart ska gå framåt för mig och Hamlet med. Tyvärr så är det här den jobbigaste årstiden då han blir helt knäpp när gräset börjar dyka upp... Bara att träna på ändå antar jag. ;)

Gud nu får jag dåligt samvete :o
Tibbe var halt idag :( troligtvis för att täcket glidit så ena bensnöret satt under hasen så han har överansträngt det benet då han inte vågat ta ut steget. Så blev inget arbete idag, men hoppas på att han är bättre imorgon :D

Åh, vad tråkigt! :(
Hoppas han blir bättre snart:)

Ja!! Det låter ju roligt... men jag har ju ingen häst just nu ska förhoppnings vis få en D ponny snart :D Då är de nästan bara markövningar och klicker!! !:) Älskar att göra sånnt man lär känna hästen igenom

Har ett bra samspel med vår ponny, dock kan jag inte släppa henne. Har ingen paddock i närheten, och ridhuset får man inte släppa. Om jag släpper henne så är det bara mat som gäller. Det går inte att få kontakt så länge det finns nåt ätbart i närheten. Men så fort hon är "uppkopplad" lyssnar hon....

Du kan träna i en hage som du satt upp :D En bra träning att hon konsentrerar sej på dej x)

Du köper en klicker på en hund/djur affär eller typ My one

Här kommer några av dom efterfrågade bilderna :D

Backar:
19642607.jpg

Inkallning:
19642608.jpg

Följa Jon:
19642609.jpg

Väntar på inkallning:
19642612.jpg

Mys :love: :
19642613.jpg

Senast ändrad:

Så fint det ser ut! :)

Tack :D vi jobbar på det, detta var bara 3 gången jag arbetade honom lös så är väldigt nöjd med honom :) :love:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
465
Senast: Squie
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?