Sv: Hur får ni ett bra samspel med er häst?
min syster håller på med klicker träning med sitt halvblod och får skit bra! Hon har bla.a lärt honom:
Flema (Le)
Yoga
Aport
Puss
Skaka (Huvudet)
Gäspa
de är mer men kan inte komma ihåg allt ;P
Jag lärde kusen spela fotboll, öppna och stänga boxdörren (det var en utebox inne i hagen och haspen (eller vad det kallas?) var aldrig stängd, ville att den skulle kunna öppna själv när dörren blåst igen... om den nu kopplade så långt
"tacka" med hoven fick den också lära sig men det visade sig vara lite för dominant så det slutade vi med (tänkte annars prova spansk skritt) och så lärde den sig att gnägga när jag kom till hagen.
Skitkul med klickerträning! Ska försöka lära nuvarande att buga, tror att det är den jag haft hittills som skulle kunna lära sig lita tillräckligt på mig för det...
Lite OT sådär.
TS:
Utåt sett skulle det nog kunna se ut som att jag och kuse har bra samspel när han är lös i ridhuset faktiskt, han följer efter som en liten hund, svänger när jag svänger (måste ibland förvarna när vi ska svänga bortifrån mig dock för att inte gå rätt in i kusen!
) stannar när jag stannar, börjar trava när jag travar fast inte om han är lat för dagen iofs då tycker han matte är knasig, ryggar när jag ryggar (fast det är under inlärning, måste peta en gång löst på bogen i nuläget innan jag backar själv, som förvarning).
Fast det där känns bara artificiellt. Enda positiva jag kan se i det är att han iom det verkar trivas med att vara med mig, eller att han ser mig som en lekledare eftersom han självmant kommer till mig och ser ut att säga "matte, vi måste göra något!" efter en stund om man släppt lös honom. Om jag t ex ska skicka över bommar (eller bara går över bommar själv och han dittills följt efter) så går han oftast därifrån, har kanske lite negativa erfarenheter från hoppning, blir han less så kan han också gå. Då driver jag honom så kommer han tillbaka förr eller senare (oftast direkt). Fast den signalen är nog inte så bra egentligen, har himla svårt för att longera eftersom han tar drivningen som inkallning.
Hursomhelst, jag utnyttjar det bra vi har och leker lite ur det utan krav på prestation. Inget som räcker för att förbättra relationen eller ledarskapet o dylikt, men trevligt och jag tror ändå man kommer närmare hästen om man övar lite kommunikation.