Hur får ni allt att gå ihop?

H

HarryBarry

Min sambo vill skaffa barn.. Suck tänker jag, visst vill jag ha barn men jag inser att tiden för hästen kommer att bli minimal.
Så nu behöver jag lite pepping.:banana:

Berätta hur ni får livet att gå ihopa med barn, jobb och häst!
Har ni hästen uppstallad? Där alla dagar? Hinner ni rida?
Vill verkligen inte sälja min underbara pålle men inser att jag inte kan vänta hur länge som helst med att skaffa barn..
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

För mig har det fungerat bra att kombinera barn och häst, men både jag och sambon pluggar, så vi har mycket tid som vi kan planera som vi vill. Dessutom har jag hästen hemma, vilket innebär att jag kan sticka ut och rida lite spontant när sonen t ex sover middag.

När jag börjar jobba heltid så småningom tvivlar jag på att jag kommer att ha tid med häst faktiskt.
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

Jag ska få barn i oktober.

Jag kommer flytta hästen så hon står typ 500m från min ytterdörr. vilket gör att jag kan gå fram och tillbaka till stallet och försöka tajma in ridningen när bebisen sover.

Jag kommer låna ut henne i 6 månader, kanske längre/kortare.

Jag kommer vara hemma i minst 1 år, och sen jobba 75%. Mitt barn har en pappa som är helt med på noterna att han får vara själv med barnet de 1½-2 timmar jag är i stallet.
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

Min sambo vill skaffa barn.. Suck tänker jag, visst vill jag ha barn men jag inser att tiden för hästen kommer att bli minimal.
Så nu behöver jag lite pepping.:banana:

Berätta hur ni får livet att gå ihopa med barn, jobb och häst!
Har ni hästen uppstallad? Där alla dagar? Hinner ni rida?
Vill verkligen inte sälja min underbara pålle men inser att jag inte kan vänta hur länge som helst med att skaffa barn..

Om du tänker "suck" och att det "bara" handlar om att "du inte kan vänta hur länge som helst med att skaffa barn" så blir min fråga: VILL DU ha barn?

För mig är det så att jag prioriterar ner hästlivet nu när vi ska ha barn, jag vill prioritera barnet och sambon före hästlivet. Förresten så har jag alltid prioriterat så: förhållandet går först. (eller barn som det nu blir i höst).

MEN; det innebär inte att man måste sälja hästen (vilket dock jag har gjort, jag vill ändå ha en annan häst i framtiden, men ligger lite lågt nu tills jag känner mig redo tidsmässigt)! Jag känner många många många som har inte bara en häst utan flera stycken och har barn och familj! Om jag hade valt att ha kvar min häst hade jag nog valt att skaffa en medryttare under en period. Jag gissar att man i början av barnets liv kan ha nytta av det; om man inte tycker det är okej att hästen vilar ett tag.
Det gäller ju också att sambon/pappan är beredd att ge dig den egentid du behöver. Sen hänger det ju lite på hur många "måsten" du tycker att häst innebär. Själv har jag haft hästen på lösdrift med fullskötsel och det enda jag gjort själv är borstat, sett över hästen och sen ridit. Då tar inte stallbesöken mer än 2 timmar.
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

Jag ska ha barn i november och har precis hittat en fodervärd som kommer ha min häst i 1½ år, alltså under min föräldraledighet. Senare när bebisen uppnått dagisålder osv kommer jag ta hem min häst igen, och antagligen då ta hjälp av någon medryttare..

Så ser mina planer ut.
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

Som Björk tidigare skrivit, det handlar om att prioritera.

Du kommer aldrig att få samma tid för hästen sedan du skaffat barn, men många gånger är det värt det ändå.

Sedan beror det på vad du utför för ridning, och om du arbetar, pluggar, etc. Det är en så liten del av sveriges hästfolk som faktiskt har möjlighet att träna på hög nivå samtidigt som de har småbarn, den övriga delen får nog vackert känna att ridningen blir lidande.

Jag har en sådan tur att jag har min gamla häst kvar, och hon tar ingen skada av långa viloperioder. Men det beror ju på att jag har ridningen som en avkopplande grej, tränar inte längre utan lullar runt i skogen.
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

Alltså, det finns annat än hästar här i livet :angel:. Är själv gravid och har insett att hästarna kommer gå på sparlåga några år framåt. Men det överlever dom! Förhoppningsvis jag också :p
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

Jag väntar barn i september. Skulle aldrig kunna tänka mej att sluta helt med hästeriet, stallet är mitt andningshål som jag behöver för att må bra. MEN, nu har jag valt att skaffa barn o då blir det obönhörligen så att man måste omprioritera lite.
Min häst är inackorderad i ett underbart stall där jag kan välja helinackordering eller inte, kan jag inte komma en/flera dagar per vecka så skriver jag upp mej på mockning de dagarna, betalar lite extra (mindre än vad det kostar i bensin att köra till stallet) och min häst får mockat, tillsyn o foder fixat.

Till hösten flyttar vi dessutom närmare stallet så restiden till o från stallet blir mkt kortare och det underlättar nog väldigt när man har bäbis.
Min häst ska inte ridas så hårt (pga av skada och nu förhoppningsvis snart dräktig *håller tummarna* på hingstbesök denna vecka!) så träningsmässigt kommer inte min häst ta så mkt tid. Om hon hade varit i full kondition hade jag försökt hitta en medryttare iaf det första bäbisåret.

Och, jag är ju inte ensam om att skaffa barn, jag har en sambo som jag delar barnansvaret med.

Jag undrar oxå, är du verkligen redo att skaffa barn? Det ska inte kännas som ett tvång, är du redo så kommer det naturligt vad som är rätt för dej att göra med dina fritidsintressen.
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

Så länge jag var mammaledig var det en baggis (nåja) att ha kvar hästen. Uppstallad så pass nära att jag kunde gå dit på fm och göra klart allt och ha bebisen med mig. Sen red jag på kvällen när pappan kom hem.
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

*kl*
Vi ska väntar barn som ska komma i mitten av juli. Har hästarna hemma och kommer fortsätta ha det. Sessan fick föl:love: i morse så hon är mammaledig, Ina är 25 år och mår inte dåligt av att stå om jag inte har tid att rida så mycket. Båda tanterna har fullt upp med fölungen så det löser sig nog:)
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

Jag har ingen ridhäst längre, bara en minishettis och han står stallad hos en tjej som tar hand om honom när jag inte kan vara där ute.
Vilket just nu är väldigt lite eftersom jag mår så fruktansvärt dåligt.
Men det är skönt att veta att han finns där de dagar jag klarar av det... och att jag inte måste tvinga mig ut till stallet.
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

Jag har en dotter på 1,5 år, och väntar en son om 3 veckor.
Nu rider jag inte, och hästen har semester.
Men innan jag blev med barn igen, så löste vi det så att jag åkte till stallet efter middagen, och fixade. Jag har honom inhyrd va 1 km från huset. Jag hinner inte rida honom varje dag, utan jag gör det på helgerna. Jag har en tjej som rider honom när hon har tid. Han får inte lika mycket tid som jag skulle vilja hinna ge honom, men han får vara uta mer, och står med huvudet i en ensilagebal hela dagarna, och är glad och alert.
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

En ganska knepig ekvation men det går ändå. Jag har efter mammaledigheten jobbat 100 %, pluggat 50% och tagit hand om två hästar (en unghäst). Barnet pappa har varit föräldraledig. Genom mycket fixande och trixande har jag kunnat hålla igång tävlingshästen acceptabelt. Hoppar av bussen på vägen hem och spar tid genom detta, rider inte varje dag. Men det har kostat på och jag känner mig nu vid terminens slut rätt sliten. :crazy:

De högt flygande tävlingsplanerna flyger numera ganska lågt och jag har verkligen inte kommit iväg till ridhuset lika ofta som jag tänkt. Det blir att man bara vill hem och då är det inte lika skoj. Men det är ändå skönt att komma ut till stallet och rensa huvudet och träffa sina kompisar. Man får helt enkelt sätta ribban där man är och ta en dag i taget. (Och utan hjälp från släkten så hade det varit riktigt kepigt!):smirk:
 
Sv: Hur får ni allt att gå ihop?

Jag får inte en känsla av att du _vill_ ha barn, snarare att du ser barn som en del av paketet man bör ha. Rätta mig gärna om jag har fel. Du bör nog i första hand reda ut dina känslor runt detta med barn innan du tänker på det praktiska. Livet runtikring brukar liksom lösa sig.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Myzan87
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 300
Senast: Farao
·
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
2 186
Senast: Sonic76
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp