Hur får man sökning neråt?

Z

Zussami

Jag är helt ny på detta med akademisk ridning, och har just börjat träna på sökning fram och ner.
I böcker och av tränare får jag veta att det "bara" är att plocka lite neråt i tygeln, så fattar hästen att den ska följa handen neråt. Och samma sak med ställningen - lite plock så släpper hästen och ställer.

Men inte min häst!:cry:
Hur jag än plockar så står kusen bara där och sover :o. Och förstärker jag signalen genom att sätta mer tryck (ett lätt drag i tygeln) så händer ändå inte mycket.

Om jag provar att förstärka signalen ännu mer (dvs mer regelrätt drag i tygeln) så knäcker hästen ju så småningom av i nacken och "sänker sig" ju , men inte på det följsamma sätt man ju vill.

HUR GÖR MAN!!!

Hur lång tid tar det för en "normalbegåvad" häst att fatta detta?
Skulle det gå lättare med en skarpare kapson? Min är en rejält tjock-stoppad (och tung) historia, så det kanske blir för otydligt för hästen, eller?

Jag var så himla inspirerad och entusiastisk för det här med AR, men nu känns det nästan som det är för svårt för mig. :cry:

Sv: Hur får man sökning neråt?

Fin film och pålle du har!

Men mitt problem var ju liksom att hästen inte följer handen - inte för någon signal-styrka :crazy:
Hade hon gjort det, vore det ju bara att följa skolboken ...

Någon annan som har en "speciell" häst som inte gör som i böckerna?

Har du försökt få sökningen neråt, med vanligt tränsbett? Jag har aldrig under mina "akademiska ridår" (sju år) fått igenom sökning neråt med kapson, visserligen bara provat tre veckor. Men min dam, visade så tydligt att hon "inte ville förstå". Så därför använder jag den utrustning, som passar mig och min dam bäst, precis som man ska göra inom den AR jag fått lära mig.

Man måste inte ha barocksadel, för att syssla med AR
Man måste inte ha kapson, för att syssla med AR
Man måste inte ha stångbett, för att syssla med AR
Man måste inte ha lustig hatt,med strutsfjäder, för att syssla med AR
Man måste inte ha uppvinklad kvist eller ridspö, för att syssla med AR

:)

Men visst, det KAN ju vara dumt att chansa.

Jag är dock ganska modig i det här fallet och använder min älskade griffin syntet dressyrsadel, varierar mellan tränsbett och portugisisk stång, rider sommartid i obligatorisk ridhjälm (som jag rider i året om), T-shirt, ridbyxor och jodpurs, samt är inte behov av ngt spö i någon form... :p

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Fast Choklad följer inga signaler från mig när han går lös på volten i andra delen av filmen. Där får jag honom att själv föreslå korrekt form genom att använda mig av en betingad förstärkare och mycket nogran timing.

Precis som jag här lär en häst att vända bort huvudet från mig, kan man lära en häst att sänka huvudet och slappna av i överlinjen.

http://www.youtube.com/watch?v=HCfCEV7BAvY

Dessutom kan man mha betingade förstärkare lära hästen att följa handen...

/Migo

Fast Choklad följer inga signaler från mig när han går lös på volten i andra delen av filmen. Där får jag honom att själv föreslå korrekt form genom att använda mig av en betingad förstärkare och mycket nogran timing.

Precis som jag här lär en häst att vända bort huvudet från mig, kan man lära en häst att sänka huvudet och slappna av i överlinjen.

http://www.youtube.com/watch?v=HCfCEV7BAvY

Dessutom kan man mha betingade förstärkare lära hästen att följa handen...

/Migo

Till vilken nytta då?

Vilket kvalificerat trams, ursäkta att jag säger det. :o

Får du inte en ärlig sökning, en ärlig längning av överlinjen så blir det som nidbilden av AR, hasande bakben på släp långt efter. Du visar det tyvärr alltför tydligt, varifrån såna uppfattningar kommer:o

Ts: Dn häst kommer att söka sej fram till bettet om du rider den bakifrån fram till handen och erbjuder den en mjuk kontakt när den söker den. Sätt på ett snällt tränsbett, en kraftig kapson är för trubbig att använda du får bara tryck på nosryggen, du erbjuder inte en kontakt.

Senast ändrad av en moderator:

sökning nedåt är inget självändamål utan något som hästen gör som ett resultat av att den börjar ta vikt bakåt, eller så kan man påverka bara halsen - men varför då :confused:

KL

Jag får hybris när jag ser folk mata ihäj sina hästar med godis för att de ska åstadkomma ngt, i klickerfilmen blev det ännu mer extremt. Vad är det för fel på en vänlig klapp?

Carola - Fullständig Godismotståndare :eek:

Eller ge tryck - släppa tryck, det räcker ju milsvida och är något som man naturligt har med sig upp i sadeln.

För mig är inte det naturligt någonstans.

I övrigt håller jag med Flash.

KL

Jag får hybris när jag ser folk mata ihäj sina hästar med godis för att de ska åstadkomma ngt, i klickerfilmen blev det ännu mer extremt. Vad är det för fel på en vänlig klapp?

Och vad är det för fel på godis?

Inte blev man så mycket klokare av detta :cry:
Eftersom det finns lika många lösningar som det finns utövare måste jag ju välja ett spår, och jag har valt Bent och hans anhängare-spåret.

Den uppfattning jag fått av AR är att man måste börja med att lära hästen sänka huvudet = slappna av från marken som steg nummer 1.
Senare kommer detta att medföra att hästen kan länga överlinjen även när man rider.

Så utifrån det jag lärt mig MÅSTE jag klara att få hästen att sänka huvudet och slappna av från marken, och det är ju detta som inte fungerar.

Ingela H: God idé att prova med bara tränsbettet! :idea:
Som jag har förstått det är kapsonen är ett vässentligt "träningsredskap" inom AR, men om hästen inte gillar den så tillför den ju faktikst inget i detta skede.
(Och hon gillar verkligen inte att ha något "hårt" om huvudet!)

Ska genast ut och testa!

Å så slår vi upp vad hybris betyder .... :angel:

Japp, vet mycket väl vad det egentligen betyder, använder dock det i den frasen som i kombinationen Itself betyder något helt annat och är ganska frekvent uttalat i min omgivning.

Slarv med språket. Ber om Ursäkt. är du Svenskalärare? :D

Tack för påminnelsen att uppträda vara och tala Korrekt :bow::bow::bow:

Inte blev man så mycket klokare av detta :cry:
Eftersom det finns lika många lösningar som det finns utövare måste jag ju välja ett spår, och jag har valt Bent och hans anhängare-spåret.

Den uppfattning jag fått av AR är att man måste börja med att lära hästen sänka huvudet = slappna av från marken som steg nummer 1.
Senare kommer detta att medföra att hästen kan länga överlinjen även när man rider.

Så utifrån det jag lärt mig MÅSTE jag klara att få hästen att sänka huvudet och slappna av från marken, och det är ju detta som inte fungerar.

Ingela H: God idé att prova med bara tränsbettet! :idea:
Som jag har förstått det är kapsonen är ett vässentligt "träningsredskap" inom AR, men om hästen inte gillar den så tillför den ju faktikst inget i detta skede.
(Och hon gillar verkligen inte att ha något "hårt" om huvudet!)

Ska genast ut och testa!

Vänd på steken.

Börja med att GLÖMMA huvudet och halsen. Tills hästen känner sina bakben, du känner hästens bakbensrörelser, tills hästen GILLAR att nyttja bakbenen, Orkar bära sig med bakbenen och automatiskt kommer du att få längningen och avslappningen fram.

Börja inte i fel ände!

Håller med C_L och Flash, fixera dig inte vid huvud och hals. Arbetet kommer bakifrån, först måste bakbenen (motorn) komma igång, sedan kommer resten "som ett brev på posten".

Att få hästen att söka sig neråt från marken kommer inte per automatik ge framåt-nedåt sökning när man sitter upp iom att hästen då också har en "klump", mer eller mindre balanserad, på ryggen att bära upp.

KL

Carola - Fullständig Godismotståndare :eek:

Eller ge tryck - släppa tryck, det räcker ju milsvida och är något som man naturligt har med sig upp i sadeln.

För mig är inte det naturligt någonstans.

I övrigt håller jag med Flash.

i stor del håller jag med, att mata hästen med godis är förkastligt men
nu är det ju lite skillnad på att mata hästen med godis och faktiskt använda det som ett hjälpmedel i arbetet med hästen :) En vänlig klapp kan vara precis lika bra om hästen anser att det är belöning. belöning beror helt på vad hästen uppskattar., inte vad vi anser vara belöning.

att ge tryck och släppa tryck är lika med negativ förstärkning. Det Migo gör med klickerträningen är att applicera positiv förstärkning. Båda sätten är fantastiska på sitt sätt. negativ betyder endast att vi tar bort något, ex trycket som belöning. positiv att vi lägger till något som belöning. Det handlar om att välja, eller applicera båda medvetet. man kan även använda sig av positiv förstärkning utan godis om man hittar det där som hästen tycker om, ex klipunkt, smek på halsen osv. Båda sätten är helt vanlig inlärnngpsykologi.
Det finns oxå positiv bestraffning och negativ bestraffning, där den postivia bestraffningen står för att man lägger till ex ett spö, negativ är att man plockar bort något (svårt att applicera på hästar) Dessa fyra sätt är hur inlärning fungerar.

håller dock med flash om att det är bättre att lära in stödet fram till bettet än att shapa fram en form. Men det är nog en smaksak.

Tror mig känna till inlärning ganska väl, men tack ändå :p

Jag håller med alla att för många hästar kommer det naturligt att söka fram till handen vid god ridning. Men det gäller ju att kunna förklara vad god ridning är efter ett sådant påstående, tycker jag. Jag tror att många som rider bakifrån och fram GÖR nåt med handen, fast de kanske inte har försökt sätta ord på VAD. Det kanske inte känns eller syns ATT något görs, vilket gör att det är lätt att tro att det bara sker av sig självt. Jag har funderat länge på detta. Varför det är så förbjudet att prata om handen och vad den gör, för något gör den ju!

Har du sett den där roliga gubben, där de olika kroppsdelarna är proportionerliga utifrån hur mycket vi använder våra olika sinnen och kroppsdelar? Hur vi använder kroppen för att "orientera" oss med världen? På den gubben är händerna gigantiska, lika så ögonen, men även öronen och munnen. Kroppen är pluttiliten (för att inte prata om rumpan :D ), fötterna är lite större osv. Slutsaten är alltså att människan kommunicerar och kontaktar omvärlden oerhört mycket med sina händer och de sinnen som sitter nära huvudet. Det går att träna upp och jämna ut, men hur vi än vänder och vrider så är händerna stora kommunikatörer.

Jag har funderat mycket på tränsridning, vänt o vridit på det en hel del den senaste tiden, och jag känner att jag kommit fram till att händerna faktiskt gör otroligt mycket, även om det är subtilt vid en granskning med ögat (händerna är ju gigantiska i proportion till mängden impulser kroppen använder, alltså kan händerna röra sig med stor finkänslighet kring ett stort spektra av "känslor").

Det är naturligt att människan använder händerna vid kommunikation och kontakt med hästen, när vi har så stora möjligheter med våra händer. Med en balaserad sits kan händerna arbeta ostört och stilla och faktiskt ge alla de finstämda signaler till hästen som de har möjlighet till. Det krävs alltså en balanserad sits för att kunna använda händerna på ett finstämt sätt. Utan en balanserad sits blir det "bullrigt" kring händerna och de kan inte ge rena impulser. När ryttaren rider i en balanserad sits så ger ju även det en mer stilla hand och en stilla hand kan upplevas som att den inte gör så mycket mer än "följer hästen".

Jag upplever nog att jag gör oerhört mycket mer än "bara följer" hästen, dock är det just att följa (lyssna) som är en stor del av vad händerna gör. Händerna talar och händerna lyssnar. Mest lyssnar händerna för att försöka ta upp vad hästen försöker säga (de är följsamma). Jag tror att människan är lite otålig och gärna pratar alldeles för mycket och för många ord ofta. Detta kan göra att hästen stänger av, för den känner att den inte blir lyssnad på ändå. Alltså - ryttaren gör ofta för mycket för ofta med händerna och ger inte hästen en chans att ge ett ärligt svar. Hästen söker lugn, där den får lugn dit söker den sig. Det kan vara genom att böja på nacken. Om ryttaren joxar mycket, så böjer hästen på nacken för att där blir den lämnad ifred. Ryttaren är glad för det känns inte i tyglarna, motståndsfritt. Frågan är bara om hästen kan säga oss något i det läget eller om den kanske rent av gett upp? Detta kan vi som ryttare lära oss något av.

Jag har förstått att hästar är mottrycksdjur i grunden. Detta är bra och går att använda i kommunikationssyfte. Hästen förstår tryck, förstår ryttaren tryck?

Jag säger mig inte vara någon expert alls, men detta är vad jag har kommit fram till. Andra gör säkert annorlunda, och inget är fel - bara annorlunda. Detta har varit funktionellt för mig och min häst utifrån våra förutsättningar:

Min häst är inriden i Spanien på stång och taggig serreta, det har gett mig en häst som skapat möjligheten för mig att fundera över vad det handlar om att rida på träns, för jag har fått börja om med alla problem detta har gett. Det är en lärorik resa fortfarande, och jag tror det alltid kommer att vara det. Han var inriden (van vid ryttare på ryggen), men hade inte fått "munnen skolad" eller hur jag ska säga (jag vet att det näst intill är halshuggning för att använda ett sådant begrepp här, men det skiter jag i :D ). Att skola hästens mun handlar inte om att länga någon överlinje eller få med bakben eller något, detta bara gör att förutsättningarna för en god kontakt mellan ryttarens hand och hästens mun kommer till stånd. Detta är viktigt för mig i min ridning.

Jag ska försöka sätta ord på det jag gör. Om jag lägger ett tryck i tyglarna, så vill jag att hästen ska acceptera trycket och trycka tillbaka. Det trycket jag ger ska vara samma tryck som jag förväntar mig att hästen ska ge mig tillbaka. När hästen visar att han accepterar trycket (har hört min förfrågan) då måste jag vara blixtsnabb och ge eftergift. TOTAL eftergift. Lång tygel. Belöna tydligt och visa glädje för att vi kommunicerade. Till att börja med övade vi detta stillastående, men ganska sabbt gick det på min häst att göra det i skritt och trav. Ett val mellan halt/skritt/trav så upplevde jag i börja att det på min häst var enklast att göra i skritt. I rörelse och på ryggen.

Senare utvecklas detta till att jag med samma teknik/metod kan placera nosen där jag för stunden vill ha den. En lätt förhållning för att visa att jag har hört att han accepterar, och sedan "för" jag nosen framåt så långt som jag vill ha den, i början nästan ända ner i botten. Jag säger "hit, men inte längre". Detta kan verka förvirrande för hästen i början som ju tidigare fått total eftergift, så när jag har sagt "hit men inte längre" håller jag bara i början kvar bara något steg eller två och ger sen total eftergift. För att visa min glädje över vår goda kommunikation.

På detta sätt har jag fått en god sökning till handen, för han förväntar sig eftergift. På detta sätt har jag fått en god kontakt med munnen och idag kan vi hålla längre samtal och jag kan placera nosen. Det är naturligtvis olika dag för dag, ibland är han "hård" med mig och accepterar inte min förfrågan direkt och då visar han det tydligt. Då får jag fundera på vad jag gör knasigt. Kanske sitter jag som en kratta? Kanske är jag inte i rörelsen som jag ska? Kanske är han trött? Kanske är han upptagen med annat, t ex omgivningen etc etc. Han backar aldrig av från bettet längre utan han säger hellre ifrån i bettet. Han lägger ett tryck, han startar en konversation, om han tycker att jag inte sköter mig eller om jag inte lyssnar till hans behov, eller om jag helt enkelt gör för lite och funderar på annat. Han visar mig hur mycket jobb han orkar och när han behöver vila och han visar mig hur han använder bakbenen.

Trycket/suget/söket jag får från honom varierar från mycket lite till ganska kraftigt, allt beror på hur han känner sig för stunden med mig som ryttare. Jag har en bok från 1930-talet av en författare jag inte mins nu vad han heter (percy något tror jag), som beskrev den rätta känslan som när man håller en liten leksaksbåt i ett snöre i en bäck. När den känslan finns där så känns det bra och det är så jag vill ha det. Allt som sträcker sig förbi där beror på något, och är en signal till mig om att något behöver åtgärdas.

:o vad långt det blev....

hi hi då fick vi veta vad det uttrycket kom ifrån

det låter på din text som du lär en häst att hitta "bettet där framme" eftersom den lärt sig att backa av från bettet

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 982
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama