Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Susan

Trådstartare
Som Malisnky skrev, det finsnlika många metoder som ryttare. Hur gör du, undrar jag. Alla förslag mottages tacksamt :)

SUS

Sv: Hur får man över hästen på yttertygeln. *Spinoff på true blues tråd*

Man driver väl lite extra på motsvarande sida såvitt jag vet. Liksom rider hästen fram till den tygeln. Har för mig att det är så jag lärt mig det, men det var sjukt länge sen jag hade häst att praktisera det på...

Jag funderar lite till - för att det ska finnas en yttertygel måste det väl finnas en böjning? Eller hur tänker ni? Finns det någon ytter när hästen är rak?

(fel att skriva det på dressyrforumet kanske, här rids väl de flesta hästar på ridbana hela tiden :devil: - och ryttarna tänker ytter och inner utifrån staketet....??)

Bara en fundering....

En flummig förklaring över hur jag tänker med ytter tygel;
det handlar om böjning och sökning - böjningen att hästen fysiskt kan komma fram genom sin innersida och innerhöft, och få en jämn böjning fram till öronen. Först då "är" den på yttertygel.
Ryttaren måste sitta så att hästens får tillåtelse att komma fram i innersidan. Nästa steg är att själv bjuda fram sin ytteraxel, att vrida sin bröstkorg något inåt - bjuder ytterhanden. (dina axlar, hästens bogar)
En böjningsimpuls kan ges i innertygel när hästen står på innerfram, men den måste lättas på så fort hästen ger en eftergift - den har ingen chans att böja sej bra om man hänger kvar i innertygel (tvärtom kommer den skjuta sej ur böjningen i höften och inte KUNNA komma fram bra till yttertygeln).
Man kan överdriva gunget neråt i innersidan om man är i det varv där hästen vill bulla sin bröstkorg inåt böjningen - att hjälpa till att skapa en större "rullning" utåt.
Hm, finns mer att tänka på förstås...

I omböjningar kan man också tänka på att korta av den gamla innersidan lite extra mycket precis innan omböjningen - att hästen verkligen är i "den lilla lådan" balanserad jämnt över alla fyra - när man då bjuder ytterhanden till nya sidan - genom att vinkla sin bröstkorg något inåt, så vips kan man locka hästen att få en jämn fin böjning åt den svåra sidan = den är "på" yttertygeln från steg ett i nya böjningen.

Sökningen handlar ju då om att hästen kan söka framåt och forma sin överlinje. Men böjningen och sökningen brukar gå hand i hand.

Bara min tanke... Men så tänker jag att ordet "ytter"-tygel kräver böjning. Utan böjning ingen ytter eller inner.

galopp har ju en yttertygel - även i skogen, men jag förstår vad du menar :)

tack för svar

Jag räknar nog yttertygeln som den tygel som kommer vara ytterst i nästa sväng. Men det kräver att man tänker i förväg:angel:

Hmmm, hur gör jag? Höjer ytterhanden en aning, behåller stödet på inner till dess att hästen tar stöd på ytter, tänker rätta in bogen m innerskänkel dvs trycker lätt ut mot ytterhanden. Sitter rakt över hästen med inre sittbenet ngt fram. Dvs följer hästens rörelse/böjning med mitt bäcken. När hästen tar stöd på ytter lättar jag liten aning i inner.
Var väl allt tror jag.

det ska komma bakifrån och när man jobba hästen rätt så söker den sig själv ner på tygeln. Men man måste ju krama lite om tygeln med förstås.

Jag tänker "paddla kanot" när det gäller ytter. dvs jag försöker sitta rakt över hästen och känna att bak kliver under. Sen tänker jag lite att jag vänder "för bakdelen" i svängen, med jämn yttertygel som ger rum nog för hästen att svänga, och lättar i inner så att jag inte låser innersidan.... usch vad kasst jag förklarar!

Det där verkar ungefär som det jag försöker göra. Du rider nog i stort som jag vill rida:) Vem rider du för?

genom att aktivera bakdelen, ta en halvhalt på ytter och få hästen att söka sig till tyglarna och komma under sig med bakdelen..

så gör jag iaf :)

Jag har ingen aning, ärligt talat. Känner mig mest förvirrad nuförtiden. Men jag jobbar mkt med att få bort hästen från ytterbog och en del i det hela är förhållningar på yttertygel. Tja, det var väl ett synnerligen begåvat svar. Kanske jag får någon sorts pris?

tröstpris :)

Nä skojjar bara :D
Med att få bort hästen från ytterbog menar du...?
Inte skjuta ut bogen eller?

Kanske jag som får tröstpris :crazy:

evis skrev:
Jag funderar lite till - för att det ska finnas en yttertygel måste det väl finnas en böjning? Eller hur tänker ni? Finns det någon ytter när hästen är rak?

(fel att skriva det på dressyrforumet kanske, här rids väl de flesta hästar på ridbana hela tiden :devil: - och ryttarna tänker ytter och inner utifrån staketet....??)

Bara en fundering....

Begreppet att yttersidan är mot ridhusväggen/staketet det hör hemma på ridskolan för att lära nybörjare att använda tyglarna rätt.

För att skapa en yttersida krävs ställning. Ex ställd åt höger så är vä yttersida. Även om hästen rids rak så så skapar man alltid en yttersida.

jacko skrev:
Jag har ingen aning, ärligt talat. Känner mig mest förvirrad nuförtiden. Men jag jobbar mkt med att få bort hästen från ytterbog och en del i det hela är förhållningar på yttertygel. Tja, det var väl ett synnerligen begåvat svar. Kanske jag får någon sorts pris?

Då ska du tänka att du trycker in bogen med skänkeln och leder in med inner, samtidigt som du höjer ytterhanden lite och motverkar att den tränger ut på den bogen.

Och självklart så trycker man på för att få med baken, det skrev jag inte i mitt förra svar för det var så självkklart, tyckte jag.

Susan skrev:
Som Malisnky skrev, det finsnlika många metoder som ryttare. Hur gör du, undrar jag. Alla förslag mottages tacksamt :)

SUS
Malisnky??

:rofl: :rofl: :rofl:

palar du taklänges?

;)

Inga kända. :D Bara en duktig C-tränare och en tränare av Centrerad. Använder dom parallellt och totar ihop det bästa av de två, efter bästa förmåga.....:D

För mig har yttertygeln inget att göra med väggar eller staket. Detta beror på att jag rider innanför spåret nästan jämt. Yttertygeln kan lika gärna vara den mot mitten av banan, beroende på vad jag gör.

Det svåra är egentligen inte att få över hästen på yttertygeln om man lyckas skapa kontakt. Bra tips ovan! :)
Svårast är för mig är att ha precis rätt slags kontakt när man ökar böjningen. Det är lätt att hästen "tränger" = blir stum mot yttertygeln i tex öppna. Man ska ju kunna gå över i förvänd sluta bara genom att ändra sitsens riktning, utan att håva runt en massa och ändra tvärningen eller ta i tygeln. När man kan göra detta på medellinjen börjar man ha koll på ytter och innersida. :D Vi har en bit kvar... :D

Vad jag har fått lära mig är att tex om hästen är böjd (urskålad) åt vänster, så är det innersidan.

Tänker tex sluta åt höger eller vänster men riden i mittlinjen så blir ju yttersidan olika beroende på vilket håll hästen är ställd.. eller har jag lärt fel? Mao har det inget med var sargen eller dyl är!?

Ja, det beror på åt vilket håll hästen är böjd. Men de flesta rider nog med staketsidan som yttertygel när de följer väggen/staketet, iaf dressyrryttare enligt evis. Dvs rättställd.
Därför vill jag trycka på att man kan rida innanför spåret. Staketet är inte bra på att hålla koll på ens yttersida när man lämnat det, staketet står ju kvar. :crazy:

Lickety skrev:
Staketet är inte bra på att hålla koll på ens yttersida när man lämnat det, staketet står ju kvar. :crazy:
hahaha, ja förhoppningsvis! :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?