Hur får man någon att söka hjälp?

Stinaelin

Trådstartare
Jag har en nära vän som lider av migrän och sömnlöshet, som jag tolkar bottnar i en depression.
Hon har ett barn på 3 år och en man som även han är kompis till mig.

Tyvärr är hon rädd och skeptiskt till allt vad sjukvård heter. Hon vägrar i stort sett att söka hjälp, vilket resulterar i att all hennes energi går åt till att klara jobbet på vardagarna, och sedan kraschar hon på helgerna, och ligger med huvudvärk. Mannen och barnet får klara sig utan henne, och jag misstänker skarpt att relationerna (man/hustru och mamma/barn) är ganska negativt påverkade av detta.

Hon är en himla go tjej i vanliga fall, rolig och kul att umgås med, men jag ser hur deras lilla familj bryts ned, hon är trött och irriterad, och hon förlorar så mycket i from av livskvalitet + sin sons uppväxt. Det gör mig så ont att se detta.
Mannen har gett upp sina försök att få henne till läkare. Jag tänkte försöka prata med henne, men vet inte hur. Hon behöver nog professionell hjälp på många plan.

Var startar jag?
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Jag känner igen det där, då det äntligen blir helg så att hon kan slappna av så kommer migränen! Kan det inte vara så att grundproblemet är att hon har ett jobb som hon inte riktigt orkar med? Hon kanske kan byta? Har hon kollat blodtrycket? En del reagerar på viss mat, till ex lagrad ost. Om det är högt så kan det ju bidra till migrän. Har hon testat något så enkelt som att sätta på en cd-platta med lite andnings och avslappningsövningar och följa dem innan hon går och lägger sig? Hon kan för övrigt hitta massor av råd om sömnlöshet på nätet... Fast har hon testat tio saker så tror hon kanske inte att den elfte hjälper...fast den där elfte kanske råkar vara just precis rätt för henne. Kan hon tänka sig alternativ vård?
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Jag har en nära vän som lider av migrän och sömnlöshet, som jag tolkar bottnar i en depression.
Hon har ett barn på 3 år och en man som även han är kompis till mig.

Tyvärr är hon rädd och skeptiskt till allt vad sjukvård heter. Hon vägrar i stort sett att söka hjälp, vilket resulterar i att all hennes energi går åt till att klara jobbet på vardagarna, och sedan kraschar hon på helgerna, och ligger med huvudvärk. Mannen och barnet får klara sig utan henne, och jag misstänker skarpt att relationerna (man/hustru och mamma/barn) är ganska negativt påverkade av detta.

Hon är en himla go tjej i vanliga fall, rolig och kul att umgås med, men jag ser hur deras lilla familj bryts ned, hon är trött och irriterad, och hon förlorar så mycket i from av livskvalitet + sin sons uppväxt. Det gör mig så ont att se detta.
Mannen har gett upp sina försök att få henne till läkare. Jag tänkte försöka prata med henne, men vet inte hur. Hon behöver nog professionell hjälp på många plan.

Var startar jag?

Starta genom att skriva ut exakt det du skrivit här på ett papper och lämna över. Det är mycket bra formulerat och borde fungera som en väckarklocka att något behöver göras, sen kan du diskutera med henne vad som ska göras. Jag har själv varit deprimerad och mått dåligt med småbarn och trodde att rätt väg var att "bita ihop och stå ut", men efter en tid insåg jag att det drabbade andra och det var då jag slutligen bestämde mig för att söka hjälp. Kanske har din vän inte insett hur illa hennes familj drabbas utan räknar det som "hennes" problem? Kanske inte riktigt förstår att omgivningen vill hjälpa henne, om hon bara låter dem?

Är hon skeptisk till sjukvården kanske det finns andra alternativ hon kan tänka sig, minsta lilla steg i rätt riktning kan ge henne mer energi att orka ta ytterligare ett steg osv.
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Starta genom att skriva ut exakt det du skrivit här på ett papper och lämna över. Det är mycket bra formulerat och borde fungera som en väckarklocka att något behöver göras, sen kan du diskutera med henne vad som ska göras. Jag har själv varit deprimerad och mått dåligt med småbarn och trodde att rätt väg var att "bita ihop och stå ut", men efter en tid insåg jag att det drabbade andra och det var då jag slutligen bestämde mig för att söka hjälp. Kanske har din vän inte insett hur illa hennes familj drabbas utan räknar det som "hennes" problem? Kanske inte riktigt förstår att omgivningen vill hjälpa henne, om hon bara låter dem?

Är hon skeptisk till sjukvården kanske det finns andra alternativ hon kan tänka sig, minsta lilla steg i rätt riktning kan ge henne mer energi att orka ta ytterligare ett steg osv.

Jag är så himla rädd att hon ska se det som att jag anklagar henne, och ta avstånd till mig. Hon är som sagt känslig/lättirriterad, vilket gör att det lätt blir fel. Jag vill ju hjälpa henne, men inte bara för hennes egna skull, utan för hela familjen.
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Jag är så himla rädd att hon ska se det som att jag anklagar henne, och ta avstånd till mig. Hon är som sagt känslig/lättirriterad, vilket gör att det lätt blir fel. Jag vill ju hjälpa henne, men inte bara för hennes egna skull, utan för hela familjen.

Ja det hör liksom till tillståndet, om det är stress och depression hon lider av. Man kan bli lite lätt paranoid och inte vilja erkänna hur jobbigt det egentligen är och fräser ifrån om man tycker att folk "anklagar" eller "kritiserar". Därför tyckte jag ditt huvudinlägg var så bra, speciellt formuleringen:

"Hon är en himla go tjej i vanliga fall, rolig och kul att umgås med, men jag ser hur deras lilla familj bryts ned, hon är trött och irriterad, och hon förlorar så mycket i from av livskvalitet + sin sons uppväxt. Det gör mig så ont att se detta."

Jag tror det är den vägen du ska gå.
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Jag är så himla rädd att hon ska se det som att jag anklagar henne, och ta avstånd till mig. Hon är som sagt känslig/lättirriterad, vilket gör att det lätt blir fel. Jag vill ju hjälpa henne, men inte bara för hennes egna skull, utan för hela familjen.

Fast ibland måste man säga det som upplevs som obekvämt om man är en god vän. Det är jobbigt och förhållandet er emellan kanske inte blir så bra ett tag men vad är alternativet? Min bästa väninna kan säga sanningar jag behöver höra även om jag inte vill och vice versa. DET är vad en god vänskap är. Sedan säger man det ju inte på ett elakt/pekpinneaktigt sätt. Man gör det ju för att man bryr sig om personen i fråga.

Vill du inte skriva ner vad du skrev i trådstarten (även om det är en jättebra idé) så kanske du kan börja med att bara fråga henne hur hon mår? för att få henne att börja prata?
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Hur hon mår frågar jag ofta, men svaret är ofta "som vanligt, du vet", för jag vet ju hur det är...
Jag har vid ett flertal tillfällen pratat med henne om att hon borde söka hjälp, att jag själv ätit antidepressiv medicin en period, och att man faktiskt kan och SKA må bra. Att hon förtjänar det. Jag har erbjudit mig att följa med, rekommenderat bra läkare, men hon vill inte.

Men nu tänkte jag försöka igen, för detta är inte hållbart.

Vi ska resa bort i sommar tillsammans, jag tänkte passa på då, men eftersom vi ska bo ihop, är det nog bra om jag inte förstör hela semestern genom konfrontation.

Jag vet själv hur det känns när någon försöker hjälpa en genom att säga att "du jobbar för mycket, du måste ta hand om dig".
Är man i det läget som hon är, så tar man det nog lätt som en anklagelse. Typ "Du är en dålig mor och maka, dessutom klarar du inte av ett riktigt jobb". Så tyckte i alla fall jag att det kändes när jag var nere, men jag älskar å andra sidan sjukvården, så terapi och medicin hjälpte mig.
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Du har tillit till den vanliga vården, därför funkade nog dina piller lite extra bra för dig... Att tillit betyder mycket har man ju bevisat genom expliment med placebo. Men din kompis är skeptisk mot vården så för henne kanske det ändå inte skulle funka så bra om hon går dit! Hon är känslig och antagligen har hon varit med om något obehagligt någon gång -behöver inte ha varit så dramatiskt för att sätta spår. Som patint kan man känna sig väldigt utlämnad så bara en sådan sak som att först inte riktigt bli trodd på då man kommer till distriktmotagningen kan kännas hemskt, eller att någon säger att "den här undersökningen kan kännas lite obehaglig... göra lite ont... och så tycker hon att det gör skitont och håller på att få panik... men vågar inget säga. (Jag fantiserar, bara några exempel...)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Jag tror inte att man kan göra så mycket som utomstående. Hon måste komma fram till detta själv. Det enda sättet tror jag är att visa henne vad det finns för behandlingsmetoder och hur de går till, så att hon förstår och får förtroende för sjukvården.

Det går att prata med en människa hur mycket som helst, men känner de inte det själv så tar de bara illa upp och blir ledsna.

Ärlighet varar inte alltid längst, utan ibland får man bara hålla käft och låta människor leva sina egna liv. Det går inte att hjälpa de som inte vill ha hjälp.
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Jag håller helt med dig, men jag kunde inte formulera det så bra !

En allmän reflektion, det är konstigt att endel har fullkomligt pillerfobi och vågar inte gå till vården av rädsla att få medicin - medan andra äter mycket medicin har ingen tanke på att det kanske är en eller flera piller i onödan,
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Jag tror inte att man kan göra så mycket som utomstående. Hon måste komma fram till detta själv. Det enda sättet tror jag är att visa henne vad det finns för behandlingsmetoder och hur de går till, så att hon förstår och får förtroende för sjukvården.

Det går att prata med en människa hur mycket som helst, men känner de inte det själv så tar de bara illa upp och blir ledsna.

Ärlighet varar inte alltid längst, utan ibland får man bara hålla käft och låta människor leva sina egna liv. Det går inte att hjälpa de som inte vill ha hjälp.

Jag håller delvis med dig, och det är just därför jag tar det ganska så lugnt med min hjälp.

MEN, jag är kompis med hennes man och fadder till hennes son, vilket gör att jag faktisk känner ett visst ansvar gentemot dem.

Dessutom, rent egoistiskt, så har jag förlorat en bra kompis, och är på god väg att förlora hela familjen. För ärligt talat, det börjar bli ansträngande att umgås med dem. Dock är detta sekundärt.

Jag ser att familjen mår dåligt, och vill hjälpa till. Vill dock inte skriva någon på näsan, om HUR de ska få hjälp. Alla är, som sagt, saliga på sin tro. Men något måste göras, om inte annat så för 3-åringens skull...
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Kan du prata ihop dig med hennes man? Kan ni gemensamt tala om för henne att ni är oroliga för hennes mående...

rent spontant, om hon nu har agg mot vården - kan det vara lönt att ge henne några doser receptfri migränmedicin? Det finns ju en del såna numera... (mår hon illa så hon kräks av migränen så är Zomig nasal ett bra alternativ, det är en nässpray - annars kan man köpa några tabletter. fråga på apoteket)
Och vidare så finns växtbaserade läkemedel (tidigare kallat naturläkemedel/naturmedel) som man kan köpa på apotek eller i hälsokostbutiker. Och då skulle jag tipsa om Valerina natt eller något annat preparat som innehåller valeriana-rot.
(jag har dessutom hittat den här förteckningen http://www.ltkronoberg.se/HoS/HoS-p...medelnaturmedel-interaktioner-riktlinjer-LLK/ över interaktioner mellan läkemedel och växtbaserade läkemedel, så kan man kolla lite själv.

Jag tycker egentligen inte att man ska experimentera själv men om personen ifråga vägrar söka hjälp så kanske detta är värt ett försök för att få henne på rätt köl
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Med risk för att jag åker på däng för att jag nämner det så gör jag det ändå. Det finns en del yogaövningar som kan lindra eller rent av bota migrän och spänningshuvudvärk. En man med stor erfarenhet av migrän heter Per Söder och han har skrivit boken Migränyoga. Han har själv blivit av med ett livslångt lidande med huvudvärk och migränattacker. De flesta är väldigt skeptiska mot det och det är väl inte vad folk brukar prova i första hand utan det kommer i regel som det sista halmstrået när inget funkar längre. Hur som helst är det helt biverkningsfritt och ofarligt.

Det kanske inte är säkert att hon skulle uppskatta att få boken men kanske det ger henne en skjuts i rätt riktning ändå.
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Om en människa inte har egen vilja att själv söka hjälp kan man inte göra så mycket. Jag har själv varit medmänniskan som stått bredvid och försökt, försökt och försökt att få en annan person att söka hjälp. Men till sist får man inse att det enda som händer till slut är att man bli utbränd själv i värsta fall. Så länge det inte finns en genuin önskan och vilja hos personen att söka hjälp så är det minimala utsikter att lyckas. Du kanske kan visa på alternativen som finns men personen måste ta första steget själv enligt min erfarenhet.
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Var startar jag?
Har hon bett om din hjälp?

Vad säger hon själv om sin situation? Hon kanske inte alls ser det så som du och maken ser det.

Fråga om det finns något du kan göra för henne för att göra livet lättare och avvakta sen tills hon ber dig.
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Nja, direkt bett om hjälp har hon inte. Men när vi pratar om hennes situation så säger hon ofta, att detta går ju inte.

Jag tycker dock att hon har en skyldighet gentemot sitt barn och sin man att försöka ändra på sin situation. Oavsett om hon har samma syn på det eller inte. Faktum är ju att mannen tar ett stort lass av vardagssysslorna, och att hennes tid med sonen blir ganska begränsad.

Delvis kl
Jag tycker dock att jag fått mycket att tänka på i denna tråden, och det har get mig lite bekräftelse på min känsla att hitta alternativa sätt att hjälpa henne på rätt köl. Tack för alla tips!

Yoga och naturläkemedel låter bra, samt att givetvis stötta. Sen ska jag prata lite med hennes make. Han ser så jäkla trött ut...
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Jag tycker dock att hon har en skyldighet gentemot sitt barn och sin man att försöka ändra på sin situation.
Fast är hon deprimerad så är det en omöjlighet för henne. Den uppförsbacken är alldeles för lång och framför allt för brant utan hjälp utifrån.
Faktum är ju att mannen tar ett stort lass av vardagssysslorna, och att hennes tid med sonen blir ganska begränsad.
Gör han verkligen det? Är det alltså bara jobbet som gör att hon inte fixar med allting och mår så dåligt? Varför gör inte han mer för att hon ska få hjälp? Varför tillåter han att han går under med henne? Saknar han ryggrad eller är han också deprimerad?

Nu ska ni ju åka iväg på semester, vilket hade varit ett av mina råd annars. Ta med henne på semester där hon slipper allt det där jobbiga hon har i vardagen.
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Mannen och barnet får klara sig utan henne, och jag misstänker skarpt att relationerna (man/hustru och mamma/barn) är ganska negativt påverkade av detta.
Om hon är så trött och har migrän så är det väl självklart att mannen och barnet får klara sig utan henne. Det överlever han nog.
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Fast är hon deprimerad så är det en omöjlighet för henne. Den uppförsbacken är alldeles för lång och framför allt för brant utan hjälp utifrån.

Gör han verkligen det? Är det alltså bara jobbet som gör att hon inte fixar med allting och mår så dåligt? Varför gör inte han mer för att hon ska få hjälp? Varför tillåter han att han går under med henne? Saknar han ryggrad eller är han också deprimerad?

Ja, rent praktiskt gör han det (när jag är med, jag vet ju inte hur det är annars). Men din sista mening är inte lång från sanningen. Han är inte helt 100 han heller. :(
 
Sv: Hur får man någon att söka hjälp?

Om hon är så trött och har migrän så är det väl självklart att mannen och barnet får klara sig utan henne. Det överlever han nog.

Ja, visst gör han det. Det finns många ensamstående som överlever. Men hennes son är en förälder kort. Hon missar hans uppväxt. Sorgligt tycker jag.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag känner på mig att detta kommer bli ett långt och vimsigt inlägg i ett försök att sortera mina egna tankar. Mannen i mitt liv mår...
Svar
8
· Visningar
4 366
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp