Hur får man honom att hålla sig mer i närheten?

M

Meanwhile

Skulle vilja att min unghund höll sig på lite närmare avstånd när han går lös. Han är uppmärksam och håller koll på mig men han är livlig och snabb, så när han springer hit och dit för att hålla koll på allt spännande kan han lätt hamna en bra bit bort innan han vänder av sig själv. Ropar jag in då så kommer han ju, men jag vill inte lägga kommando på honom hela tiden. Skulle vilja uppmuntra att han självmant håller sig i närheten, hur ska jag tänka då?

Jag har provat att gömma mig lite då och då och det fungerar bra, han vänder direkt och hittar mig men promenaden blir lätt långtråkig om man måste sitta bakom ett träd med 30 sekunders mellanrum. Jag brukar även sätta mig på huk och kela med/ge godis till den andra hunden och då kommer han också. Har ni fler tips?

(om jag vill att han ska hålla sig precis bredvid mig har jag ett kommando för det men nu menar jag att han ska ha frihet på låt oss säga 10 meters håll ungefär som ett osynligt koppel).

Sv: Hur får man honom att hålla sig mer i närheten?

Olika raser har olika aktionsradie, vad är för ras och hur gammal är den?

Typ, har du en vinthund som gör så; grattis, eller en vallhund; nåt fel på den?

Den kanske har ett behov att att rusa av sig innan du kan begära närhet, i övrigt tycker jag det är ont om trick. Ge hunden en anledning att vara i närheten av dig helt enkelt.
Kasta dig ner på marken och låssas hitta mat, när din hund kommer fram till dig där du står och krafsar i marken, så reser du dig upp och går. Sen råkar du ha lämnat lite mat på platsen.

Vänd och gå åt andra hållet utan att säga nåt.

Gå i skogen, utan att du går på en stig, då hunden inte vet vart ni ska.

Håller med blandrastik.

Nåt som funkade väldigt bra på min var att köpa på sig ett gäng pipsar á 20 spänn som jag hittade i skogen. Bara sådär! :p

Min hund blev helt tokig när matte hittade något som pep mitt i skogen. Pipisarna hade han ju aldrig sett förut så pipet var nytt. Ibland lekte vi med pipisen och ibland la jag den i fickan och gick vidare. Matte GUD, Matte fångar saker i skogen! :D

Olika raser har olika aktionsradie, vad är för ras och hur gammal är den?

Typ, har du en vinthund som gör så; grattis, eller en vallhund; nåt fel på den?

Den kanske har ett behov att att rusa av sig innan du kan begära närhet, i övrigt tycker jag det är ont om trick. Ge hunden en anledning att vara i närheten av dig helt enkelt.
Kasta dig ner på marken och låssas hitta mat, när din hund kommer fram till dig där du står och krafsar i marken, så reser du dig upp och går. Sen råkar du ha lämnat lite mat på platsen.

Vänd och gå åt andra hållet utan att säga nåt.

Gå i skogen, utan att du går på en stig, då hunden inte vet vart ni ska.

Det är en vallhund, två olika raser, ettårig hanhund. En del av problemet är nog ungdomlig överskottsenergi, han håller ju alltid koll och kommer direkt om jag byter riktning, gömmer mig eller hittar på något intressant. Låtsas leta godis på marken.. nej, det kör vi ibland men han genomskådar den (den andra hunden är inte heller så intresserad av att leta godis när det verkar som lillebror har så himla mycket kul för sig där borta). Om jag inte gör något alls utan bara promenerar på i min takt springer han full fart framåt 100 meter före mig, full fart bakåt 100 meter bakom mig, full fart framåt igen osv. Jagar upp fåglar och har jättekul, leter upp något att rulla sig i, kommer och går med oss en stund, sen full fart igen. Jag brukar försöka ge honom tillfälle att springa av sig ordentligt men eftersom det krävs så stora ytor finns alltid risk för vilt. Jag vill gärna att han ska hålla kontakten själv så jag inte måste hålla på och tjata så jag brukar försöka hitta på uppgifter åt honom hela tiden när han är nära. Kastar ut godis, övar lite fritt följ osv. Och det är jättekul i 42 sekunder och sen vill han ut och springa igen.

Håller med blandrastik.

Nåt som funkade väldigt bra på min var att köpa på sig ett gäng pipsar á 20 spänn som jag hittade i skogen. Bara sådär! :p

Min hund blev helt tokig när matte hittade något som pep mitt i skogen. Pipisarna hade han ju aldrig sett förut så pipet var nytt. Ibland lekte vi med pipisen och ibland la jag den i fickan och gick vidare. Matte GUD, Matte fångar saker i skogen! :D

Vilket superbra tips!!!! :bow: :bow: :bow:
Det tror jag verkligen skulle kunna fungera för oss.

Hur är han om du aktiverar han med något jobbigt innan promenaden? Har han lika mycket energi även då?

Och om du tar hundarna en och en, hur beter han sig själv?

Hur är han om du aktiverar han med något jobbigt innan promenaden? Har han lika mycket energi även då?

Och om du tar hundarna en och en, hur beter han sig själv?

Bra frågor. Ska prova.

För mig har det helt enkelt fungerat med ett stanna kommando. När jag tycker de har kommit förlångt bort har jag bett dem stanna och när det är inom sin radie har de fått gå igen. Mig tog det ungefär 3 dagars träning så lärde dom sig gränsen. Äldre hunden har en radie på ungefär 10 m och han stannar till när han vet att jag tycker att han är för långt bort. Lillen har ungefär 5-6 m radie och kan råka bryta den ibland men kommer på sig själv om jag harklar till.

Men för att överhuvudtaget börja med den här träningen behöver man ett stanna kommando som sitter. Sen ska man tänka på att jag och du har 2 helt olika hundtyper, jag har utpräglade jakthundar där det gäller att verkligen visa vad som är okej och inte. Du som har en hund som mest troligt inte är fullt lika självständig kanske kan göra som de andra rekommenerat. Att helt enkelt bara vara den roligaste matten i världen och att det är onödigt att sticka från dig.

Jag "tappar" supermumsigt godis bakom mig när hunden är bakom mig för att hindra honom att rusa för bi mig. Jag vill att min hund ska stanna vid mig när han varit långt bakom och rusar i full karriär mot mig. Förut så rusade annars min hund som du säger 100 m bakåt och sedan 100 m förbi. Jag letar godis i marken, jag kastar ut godis i diket med sökkommando. Jag gömmer godis högre och svårare i träd, övar hopp på stenar, balans på stadigt staplade nerhuggna trädstammar, balans på pyttesmå stenar, springer med honom och fintar och bara berömmer lugnt ibland när han är i närheten helt enkelt.

Kan säga att vinthunden är följsammare än pudelkorsningen. Vinthunden går i mina hasor och busar ibland och springer då max 50 m fram och kommer tillbaka medans pudeln gärna går 15 m framför hela tiden. Visserligen har hans radie minskat från 100 m när han var ung till 5-15 och det är ok för mig eftersom han kommer genast på visselpipan eller stannar på stannakommando.

kl

Jag har också använt stannakommando när det behövts. Tips jag läst tidigare på samma problem (dock inte testat själv då min hund håller sig nära iaf) är att kalla in när hunden är för långt bort och att den snart lär sig vilket avstånd som är ok på så sätt.

KL med uppdatering. Tack för alla tips. Idag provade jag flera av era råd och fick en mycket lugnare hund i skogen.

- på vägen till skogen provade jag Aslans råd att jobba honom, körde lite lydnad och stälde krav
- vid första släpp i skogen använde jag Blandrastik tips, sprang snabbt och gömde mig och fortsatte "letas godis" i buskar och snår så fort han drog järnet (varannan meter typ)
- hade leksak i fickan som jag "hittade" mirakulöst på olika ställen, tänk vad duktig jag är! Den lekte vi med kort då och då och bytte mot godis. Tack för tipset sussiloo!
- satte stopp med kommando på vissa avstånd som Jenka och Ciindy föreslagit
- uppmuntrade närhet med spontangodis, små uppgifter och mycket beröm som paradiset och Blandrastik tipsat.

Tack för nya infallsvinklar, det känns som det finns hopp om livet och jag har fått idéer på hur jag kan jobba vidare.

Om jag inte gör något alls utan bara promenerar på i min takt springer han full fart framåt 100 meter före mig, full fart bakåt 100 meter bakom mig, full fart framåt igen osv. Jagar upp fåglar och har jättekul, leter upp något"rulla sig i, kommer och går med oss en stund, sen full fart igen.

Låter som en hund som skulle behöva en "anställning", en massa uppgifter helt enkelt. Se hur många stenar han kan hoppa upp på under promenaden, lär hunden skickas runt olika träd. "Tappa" vante och skicka tillbaka hunden och leta.
Vad gör ni för övrigt, vallar ni?

Fast introducerar för får kan man göra med en valp.

Jodå han är introducerad för både får och nötboskap och har fått lära sig att det man gör med dem är att lämna dem ifred... :) eftersom den kunskapen är vad vi har störst nytta av som icke-boskapsägare.

Fast... om det nu är en korsning mellan två renodlade vallhundsraser så bör du väl varit beredd på att vallning bör ingå i dens aktivering för att få utlopp för det den är avlad för att göra?
Vore bra att veta vilka raser det handlar om.

Vallhundar är oftast väldigt aktiva hundar och att bara köra grundlydnad med en sådan hund är oftast för lite. En hund som rusar hit och dit hela promenaden låter i mina öron som en hund som inte får utlopp för sin mentala aktivitet. Har du provat att lära honom spåra? Om inte, gör det. Kan nästan garantera att ett spår på 100 meter innan promenad kommer sänka hundens aktivitetsnivå markant.

För mig låter det som din hunds aktivitetsnivå (stressnivå) är på alldeles för hög nivå.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 741
Senast: fixi
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 657
Senast: Frost116
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 166
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 734
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka