Hur får man hästen att gå fram?

L

lukeskywalker

Jag har en häst, världens snällaste, har dock ett problem. Hon vägrar gå fram, i skogen är hon hur pigg och framåt som helst, men så fort man kommer in i ett ridhus så dör hon helt, eller hon går ju fram men hon har absolut ingen respekt för skänkeln eller spöt, spelar ingen roll hur mycket man driver gör övergångar osv. Vad ska jag göra för att få henne framåt? eftersom jag vet att hon egentligen är framåt. Några tips?:)
 
Sv: Hur får man hästen att gå fram?

Det verka som hon försöka att tala om att hom gilla inte att vara in i mangen.
Du för lysna till henne :)
 
Sv: Hur får man hästen att gå fram?

Jag hade en häst som var likadan när jag fick honom. Förra ägaren hade helt enkelt ridit för mycket i ridhuset, så han tyckte att det var plågsamma djurförsök. Samma sak när man tävlade dressyr, oavsett om det var ute eller inne.

Det första året jag hade honom fick han helt enkelt slippa ridhuset. Därinne gjorde vi bara kul saker: som att hoppa. All annan dressyrträning gjorde jag ute på vägar, ängar och uteridbana.

Det tog tid, men det var det värt, för efter lite över ett år kände jag när jag red dressyrprovet i en liten fälttävlan att det lossnade. Helt plötsligt hände något när jag tryckte på gaspedalen, så jag gasade lite till och struntade i att jag skulle få riktigt dåliga straffpoäng för att jag inte gjorde några halvhalter. Tog igen det några veckor senare när jag startade nästa fälttävlan. :D
 
Sv: Hur får man hästen att gå fram?

Kallas för "Mental Stimulation" :)
Det som saknas i en rid hus miljö, bekvamlighet som kan lida till trysthet för hästen :(
 
Sv: Hur får man hästen att gå fram?

Håller med övriga... den är säker trött på ridhus och får trista associationer. Bråka inte med den utan Ut och rid i skogen! Tänk vad mycket man kan göra på ridvägar, stigar, ängar, runt träd... fantasin sätter gränserna.

Bestäm att du bara rider i manegen en dag i veckan, och då däremot är det full ös - hoppning/cavaletti om den gillar det, med avstånd så du kan trycka på i galoppen. Ingen dattande, inget runt-runt på volter eller liknande. Ta hellre bara en kvart därinne, men hela tiden i bra tempo med flamsig häst som får busa lite. Värm upp och skritta av ute. Hon ska börja associera manegen med skitballa grejer och temporidning. :)

Jag har inget ridhus överhuvudtaget - bara en paddock som är ledig ett par dagar i veckan. Det går utmärkt att träna ändå, och hästen vänjer sig vid allt ute i världen, helt gratis. Han är faktiskt lugnare ute, i paddocken däremot vet han att han alltid får en massa beröm och att det händer spännande saker hela tiden. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
412
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp