Hur får man en hund att sluta skälla?

Aningsfull

Trådstartare
Att hon skäller när någon är på dörren är ok, med tanke på ras är det ju en sån sak man får räkna med.
Men hon skäller på allt. I lägenheten är det om grannarna kommer hem, eller om någon går i trapphuset.
Nu när vi bor i hus så vrålas det om någon går förbi ute på gatan.

Hon slutar om man säger till. Men efter att ha blivit väckt av en vrålskällande hund som väckt bebis för typ 10:e gången på 2 dagar så håller jag på att bryta ihop.

Hotade henne med blocket som billigare vid snabb affär och sen dess har hon inte skällt, men jag är rädd att hon glömmer det snart. :angel:

Finns det nåt man kan göra? Eller är det bara att gilla läget och återigen bara konstatera att man har en rätt jobbig hund att leva med. För jag älskar ju henne mer än allt egentligen, förutom när jag är trött och nyväckt då. Då känns ställen som blocket som en välsignelse skänkt från ovan. :angel:

Sv: Hur får man en hund att sluta skälla?

Jag har också en mycket skällig hund (Harley)..han skäller som svar på allt. Skäller när jag kommer hem, skäller om han blir hungrig, exhalterad, vill ha uppmärksamhet med mera med mera med mera..
Ja, jag vill strypa honom ibland.

Det jag har gjort är att jag lärt in kommandot "skall" för att få kontoll på skällandet. När skall är inlärt lär jag sedan in "tyst". Det har funkat jättebra på Harley och taxen som skällde ÄNNU mer..

Jo jag fick det tipset förut och lärde henne skälla på kommando och sluta på kommando. Det har fungerat jättebra på så vis att nu kan jag säga "tyst" åt henne och hon slutar skälla.
Men hon har inte slutat att börja skälla, eller vad man ska säga. :D

Julie har ju aldrig varit en lätt hund, men när det bara var jag och sambon så fungerade det ändå och jag kunde verkligen njuta av henne.
Men nu vill jag bara gråta ibland när man äntligen fått en trött och kinkig bebis att somna, och så börjar hon skälla och väcker henne efter bara några minuter.

Nej då är det en annan femma. Jobbigt det där med barnet, förstår dilemmat :(

Det finns ingen möjlighet att stänga in Julie i ett annar rum när barnet ska sova?

Det är ju bra att din hund lyder dig, då är ju allt som det ska, men förstår att det är svårt att säga till på natten.. så ja kanske har ett tips.. man kan köpa halsband som sprutar ut en sorts vätska men tillexempel smak / lukt av senap eller citron ( inte farligt gör hunden!! ) när hunden skäller.. mina släktingar har ett sånt halsband till sin schäfer när hon åker bil , funkar utmärkt.. ja kan ta reda på vart hon har köpt de .. men ja antar att man kan köpa det ialla djuraffärer ( dom flesta iallfall :D )

Antiskällhalsband har jag funderat på. Men är inte såna rätt stora? Fungerar dom på en hund modell liten? (dvärgpinscher)

Blocket är bra, det hotade jag min lilla shettishingst med när han rymde ur hage för typ tionde gången :D

Men hur du ska göra....Jag har ju flyttat itill lägenhet nu , min DSG har ju lite lätt" för att skälla och när vi dessutom bott i hus hela tiden så hörs det ju ganska så mycket annars här.
Jag shöttar helt enkelt ala Cesar, jag accepterar inte han position och samtidigt så gör jag inge stor affär av det...det är jag som har kommandot , punkt slut.

Dom skäller nä'r det ringer på dörren, det får dom , bara dom slutar fort :angel:

UTGÅ från att det är du som har kommandot, se till att Julie fått den poletten att trilla ner.

På min funkar det iallafall.

Men ärligt...när du är riktig allvarlig så fattar hon antagligen..var allvarlig

Du kan ju börja med att testa med vattensprutan dagtid. Provocera fram en reaktion och låt vattnet komma från "ingenstans". Se hur hon reagerar. Verkar det funka kan det vara värt att testa halsbandet också. Dock brukar de flesta hundar lära sig att man kan skälla när halsbandet är av, en bekants hund lärde sig att "moffa" på ett sätt som lät men inte aktiverade halsbandet.

Stallägarna har haft ett sånt halsband på sin JR. Den blev bara ännu skälligare, dessutom ännu mer ovillig att komma fram till folk/få på sig halsband och väldigt stressad.

Jag tror inte att det alls har med rasen att göra, även om vissa raser har närmre till skall än andra. Självklart ska hunden, oavsätt ras, lyda flockens ledare. Det är ju naturligt för alla hundar. Så det ligger nog snarare i ledarskapet och inte i rasen. Enligt min mening.

Något som många gör är att skrika åt hunden när den skäller, varpå de flesta hundar tar detta också som ett skall. Det är ganska frvirrande när husse eller matte plötsligt börjar skälla med (så som hundar ofta gör i en flock) samtidigt som h*n är aggressiv mot hunden som om den gjort ngt fel. Något att tänka på.

Nog har vissa raser mer nära till skall än andra.

Oh ja, en terrier som ska gå i gryt är inte värd ett dugg om den inte har ett gott skall som den gäärna demonstrerar. Det ÄR svårare att få "skall raser" att sluta skälla än andra, det sitter väldigt instinktivt i dom att ta till just detta i olika situationer. Kollar man på terriern tex är skallet nödvändigt när dom går ner i grytet, dels för att skrämma ut bytet, men också för att jägaren ska kunna lokalisera vart bytet befinner sig eftersom att hunden befinner sig i närheten.
Det GÅR att få hunden att hålla truten..men det är baske mig inte lätt!

Finns det inte någon som är duktig på att FÅ hunden att skälla?
Grima vill inte alls, hon har skällt en enda gång sen jag fick henne.
Då sa det "voff" lite plötsligt..sen vart det tyst igen..ååh! :devil:

Jag är också inne på att det är del i ledarskapet som är problemet. Hon är en sån som ständigt ska kolla om det sagda ordet fortfarande gäller och det räcker att jag brister i konsekvensen en enda gång så ska man ta den långa diskussionen igen.
Rasen är ju känd för att gärna klättra i rang och utmana ledarskapet och det gör hon, big time. Otroligt jobbigt ibland, men samtidigt är det litegrann charmen med henne också. Hon är verkligen en utmaning och gör att man alltid måste granska sig själv som handler för hon är otroligt signalkänslig.
Det är ju lite på gott och ont med hundar som snappar upp saker blixtsnabbt.
Hon avslöjar mig alltid om jag inte tycker om en människa. :o:angel:

Hon förstår dock när jag säger ifrån, hon är väldigt snabb att rätta sig när man säger ifrån. Det räcker med att bara bestämt säga "tyst, nu räcker det" så avbryter hon. Skrika eller gorma gör jag aldrig utan bara i normal samtalston, men med aktoritet.

Jag måste verkligen vara kapten på skutan hela tiden. När vi är ute och går har jag henne bakom mig, hela tiden. Hon får inte gå fram till någon utan jag försöker verkligen att alltid visa henne att jag bestämmer, hon följer med mig. Det gör i alla fall att våra promenader nu för tiden är riktigt trevliga, hon drar aldrig i kopplet, har slutat med utfall och såna dumheter. Bryr sig inte när vi möter folk eller hundar.
Så någonstans känns det ändå som att jag har ett ganska bra ledarskap, men någonstans brister det väl.

Gud vad skönt det är med greyhound ändå. Han skulle aldrig få för sig att försöka utmana vem det är som bestämmer, han finner sig i vad man säger och med honom behöver man inte ens vara särskillt konsekvent. Man kan slappna av, låta honom strosa som han vill i kopplet och han bara är. Egentligen har jag ingen som helst lydnad på honom i jämförelse, men det funkar ändå 100 gånger bättre just för att han är så mild och vek.
Tala om att mina hundar är natt och dag, på alla sätt och vis. :D

Det skulle nog jag också vilja säga.. Hon är ju ändå en ras framavlad för vakt, där dom ska varna med skall.

Det skulle nog jag också vilja säga.. Hon är ju ändå en ras framavlad för vakt, där dom ska varna med skall.

Ungefär lika lätt som det skulle vara för mig att förbjuda Loka (golden) att bära runt på saker.

Har du funderat något på skvallermetoden? Om du belönar henne för att hon skvallrar för att "nu händer nåt" på annat sätt än genom att skälla. Om hon bara vill markera och inte står och stormskäller så kanske det kan vara något?

Wilton höll ett tag på och morrade och skällde på hundar som gick förbi utanför (när han låg på fönsterkarmen och spanade). Det stora problemet med detta är att han gjorde det även när han var ensam hemma och då hade han svårt att sluta skälla och var lite uppjagad när man kom hem.

Det jag har gjort är helt enkelt att "bevaka" honom och förhindra att han börjar hetsa upp sig. När han såg en hund reser han sig 9 av 10 gånger. Då vet man att något är på G. Då kunde jag gå fram till honom, visa att jag är där och att han inte behöver varna, och tysta honom vid ev skall. Med W har det räckt med att klappa, prata lugnt och "ssshh:a" inte så mycket fy och TYST!, men det är såklart individuellt. Numer ligger han oftast kvar, men småmullrar alternativt gnäller lite när en hund går förbi och den nivån kan jag leva med!
Han är också lugnare när han varit ensam vilket bör innebära att han håller sig lugn även när han är ensam (men det vet man ju inte till 100%). Nu ska vi flytta ut träningen utomhus, för han har börjat skälla på hundar som går förbi när han är ute på tomten... Blir att bevaka och köra samma metod ute...

Jag tror att lösningen är att vänta ut att hunden gör fel, visa att man inte gillar det och lära hunden hur man vill att den ska agera. Men det är inte lätt att hålla koll hela tiden. Du kanske kan se till att få en hundparad utanför och träna! Ring alla hundägare du känner och be dem passera under en halvtimme och var beredd! :bump:

Oh ja, en terrier som ska gå i gryt är inte värd ett dugg om den inte har ett gott skall som den gäärna demonstrerar. Det ÄR svårare att få "skall raser" att sluta skälla än andra, det sitter väldigt instinktivt i dom att ta till just detta i olika situationer. Kollar man på terriern tex är skallet nödvändigt när dom går ner i grytet, dels för att skrämma ut bytet, men också för att jägaren ska kunna lokalisera vart bytet befinner sig eftersom att hunden befinner sig i närheten.
Det GÅR att få hunden att hålla truten..men det är baske mig inte lätt!

Finns det inte någon som är duktig på att FÅ hunden att skälla?
Grima vill inte alls, hon har skällt en enda gång sen jag fick henne.
Då sa det "voff" lite plötsligt..sen vart det tyst igen..ååh! :devil:

Min lilla borderflicka är absolut inte den bjäbbiga typen men har hon väl börjat så är det svårt att få henne att sluta. För att inte tala om hur ont man får i öronen.

När min hund skällde som värst och inget alls hjälpte, fick hon ha munkorg. Det resulterade i att hon lärde sig att lyssna på kommandona jag/vi gav och sedan slutade hon att skälla. Totalt. Inte ens när det gick människor vid dörren. Hon kunde morra om hon stod ute på balkongen och det kom en hund, men det var allt.

Dock skäller hon hos den nya ägaren, det är för att hunden får göra precis som hon vill där. Har talat om det många ggr att hunden inte får bestämma så hon får skylla sig själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 242
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 768
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
3 054
Senast: sanmatte
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 137
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31