Hur får man dom att ta napp?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kajo

Alltså, jag trodde ju att det här med napp var nåt som man bara stoppade in i munnen på bebisarna som gladeligen tog emot... Men tydligen så är det inte så enkelt. Min första dotter hade aldrig napp. Där gjorde jag nåt försök att ge henne, men hon kräktes nästan när man stoppade in nappen så det fick vara. Nu har hon sina fingrar i munnen och är nöjd med det. Men eftersom napp är bättre för tänderna och dessutom är det bra med tanke på psd så har jag tänkt att min andra dotter (1 månad nu) ska ha napp.

Men det är inte lätt... De gånger hon tar nappen och suger på den är hon hur nöjd som helst. Men det krävs alltid en del övertalning innan hon tar den. Jag har försökt med olika sorter och material, men det är lika ändå.

Ni som har barn som har napp, hur har ni gjort? Har ni barat stoppat in nappen och så har den suttit där tills ni fått ge bort den till katterna på Skansen? :smirk: Eller hur funkar det? Hur får man dom att gilla nappen??

// K
 
Sv: Hur får man dom att ta napp?

Visa barn gillar helt enkelt inte napp å helt enkelt vägrar ta den.
Min älre bror sög napp som en galning när han var liten, jag däremot stenvägrade (jag var en riktig dryg lite unge när jag var liten :devil: ) :smirk:
 
Sv: Hur får man dom att ta napp?

SOnen sög tag i nappen direkt och så var det klart liksom... kämpar med att få honom att sluta, ja det är ju oss det hänger på.. :smirk: men det är svårt!
Försöker faktiskt få dottern att ta napp eftersom hon skulle kunna sova i sin säng då, hon vill gärna snutta sig till söms, går inte på annat sätt, vilket gör att hon hamnar under mitt täcke när hon somnat och det går inte att flytta henne.. men hon vägrar.
Som din så får hon kväljningar och håller på att kräkas när nappen kommer i munnen, några få gånger har vi fått henne att suga men det ploppar ut väldigt snabbt igen, så vi har snart gett upp...
Hon har ju inte händerna heller i munnen i o f så det är ju jättebra om man inte behöver, men jag har ju inte tänkt att amma i ett år ens så jag hoppas att hon inte kommer på senare då att hon vill ha...
 
Sv: Hur får man dom att ta napp?

Det krävs en helt annan teknik att suga på napp än att dia.
Det är därför man skall vänta med napp tills barnet är minst 1 månad gammal ungefär då tekniken för ammning "sitter" i ryggmärgen innan nästa teknik lärs in för andra saker.
När babyn gör som den diar åker nappen ur munnen. Den masserande rörelsen med tungan som stimulerar mjölken att rinna till puttar ut nappen ur munnen.
När baby stoppar dit handen så kan den med hjälp utan musklerna och tyngden hålla kvar fingrarna i munnen medans en napp inte har det motståndet från andra sidan så att säga.
Jag har lagt en liten kudde mycket mjukt emot (om babyn puttar lite hårdare på nappen med tungan skall den åka ut) för att ha en mycket lätt stöd innan babyn har lärt sig hålla kvar nappen själv.
Det är viktigt att det är ett lätt stöd och inte hårt och att babyn visar att den verkligen vill detta så man inte skyfflar in mot babyns vilja.
Det brukar sedan inte ta speciellt lång tid för babyn att lära sig hålla kvar nappen men som sagt var lite "fippel" kan det dock bli i början.
Så titta nu om det är så att hon inte vill ha nappen eller om hon helt enkelt inte förstått hur hon skall hålla kvar den ännu (fel sugteknik).
 
Sv: Hur får man dom att ta napp?

Har misslyckas med 3 barn , ingen har sugit på napp.
Med det andra barnet fick vi tips om att doppa den i socker , han sög så gott på den och vi blev lyckliga och knäppte en massa kort .Men när det söta var slut så åkte den ut .
Det är nog bara så att alla inte tycker om att suga på napp.
 
Sv: Hur får man dom att ta napp?

Min bebbo vägrar att ta napp. Finns inte en möjlighet i världen. Men nu behöver hon inte sådan tröst längre, så det är bra. Det räcker att man sjunger lite. *har dock inte alltför bra sångröst, host host*
 
Sv: Hur får man dom att ta napp?

Jag fick aldrig sonen att ta nappen heller men han sög inte på fingrar, han åt förnöjt sin flaska med välling på kvällen och somnade när det var klart.

Han har inte haft ett enormt sugbehov heller så vi klarade oss galant utan, sedan har jag sett skräckexempel med nappavänkning så jag var bara glad att han inte ville ha napp :D

Jag prövade Stollans metod men det funkade inte trots massiv övertalning, jag doppade även nappen i välling, bröstmjölk mm men han sög bara tills det goda var borta sedan kväljde han.
 
Sv: Hur får man dom att ta napp?

Mina tvåa och trea har tagit nappen direkt, men ettan var lit emer fundersam - ända tills jag köpte en NUK-napp (i rätt storlek)... Stoppade in den i munnen på henne och 2½ timmars god sömn senare satt den där fortfarande! :D jag had ehunnit med att fixa hela stallet och lite till medan hon sov - första gången DET funkade! :D
 
Sv: Hur får man dom att ta napp?

Vi gav Sara napp när hon var 2-3 veckor och fram till att hon var ca 2 månader fick vi vara väldigt ihärdiga för att den skulle sitta kvar. Man fick sitta och hålla emot rätt mycket. Hon var dock aldrig helt negativ till nappen men verkade inte fatta hur den skulle sitta kvar (och hade inte särskilt mycket intresse av det heller). Med tiden lärde man sig också NÄR det var dags för napp. I början provade man ju det lite när som, men efter ett tag började man märka vilka tidpunkter nappen faktiskt skulle stanna kvar i munnen. Nu behåller hon nappen glatt och den funkar jättebra som tröst när hon ska sova och när hon är lite smågnällig. Jag är glad över att vi lyckades.

Vi har ESSKAs anatomiska napp.
 
Sv: Hur får man dom att ta napp?

Jag tror jag ska göra ett uppehåll i mina försök just nu... Hon har nämligen börjat krångla när hon ska ta bröstet. Hon vill bara suga längst ut på bröstvårtan (och det vill inte jag att hon ska... :crazy: :smirk: ) så jag vill inte förvärra det genom att införa några nya konsiga sugtekniker.

// K
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 283
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 741
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 826
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 512
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp