Hur får jag mer nacke

Sv: Hur får jag mer nacke

Ja, är hela halsen obefintlig/väldigt smal sa tänker jag att hästen troligtvis far i sig för lite protein eller energi öht. Jag har dock aldrig sett en häst som har välmusklad överlinje och som det ser konstigt ut pa när underhalsen är väldigt "smal".

Ja, fast en häst som jobbar "korrekt" utan spänning kommer inte ha någon nacke att tala om. Snarare en fint välvd muskulatur genom hela övre delen av halsen.

Jag tror vi menar samma sak egentligen men uttrycker oss olika.:p
"Dressyrnacke" för mig är välutvecklade muskler över hela halsen (från manke till öron).
Vilken fin nacke, säger man ju ibland även om man menar halsen.

Jag tror vi menar samma sak egentligen men uttrycker oss olika.:p
"Dressyrnacke" för mig är välutvecklade muskler över hela halsen (från manke till öron).
Vilken fin nacke, säger man ju ibland även om man menar halsen.

S*tan vad jag skulle ta "väldigt fin nacke" som en förolämpning! :rofl:
Men jag tror jag förstår vad du menar iaf även om jag tycker det blir knas med missvisande uttryck.

Ja, är hela halsen obefintlig/väldigt smal sa tänker jag att hästen troligtvis far i sig för lite protein eller energi öht. Jag har dock aldrig sett en häst som har välmusklad överlinje och som det ser konstigt ut pa när underhalsen är väldigt "smal".

Fast jag kan nog inte minnas att jag sett någon häst som haft välmusklad överdel av halsen och väldigt lite muskulatur nertill som INTE haft "ihopskrumpna"/ihopspända muskler i underhalsen... :devil:
De som varit avspända har varit ganska jämnt musklade utan någon större visuell skillnad mellan överhals/underhals när de står normalt.
Menmen, jag tror vi är rätt överens. Bara att jag har en massa skräckbilder (jaja, jag gillar att dramatisera! :rofl: ) av hästar som har en synlig rand mellan överhals och underhals både vid ridning och på marken - ganska vanligt ändå - och som man då misstar för en häst som går i bra avspänd form men som i själva verket spänner underhalsen. Ganska vanligt på gramanridna hästar t ex, men även andra, kanske vanligast på såna som har lång hals.?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 046
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Atletix
  • Broddtramp

Omröstningar