Hur får jag mer nacke

N

Nova1

Undrar om jag kan få upp mer dressyr nacke på min häst. Han har hel del nacke men vill få mer vill att han blir riktig maffig där över som han är resten av kroppen. Är det någon som vet hur jag kan få mer nacke. Rider honom mycket på tygeln. :laugh:

Sv: Hur får jag mer nacke

Finns bara en väg, rid hästen i rätt form och då kommer nacken tillslut. Alla hästar får inte heller stor nacke hur mycket dom än tränar, vissa blir kraftigare än andra helt enkelt.

Vad är det för ras på hästen och hur gammal är den?

Alla hästar kan ju inte få värsta lusitano-nacken direkt:D

Han är ett svenskt halvblod. 17 år är han men det märks inte ett dugg på honom. Han är som en 4 åring i sinnet har energi till miljoner han blir inte trött när man ridet honom kan rida honom lätt över en timme. Bra kondition och uthållighet har han. Han har ju hel del dressyr nacke men jag vill ha mer fast kanske inte går å få mer på honom. Han är riktigt välmusklad över kroppen men vill ha enu mer nacke hehe är ju så läckert.

Vad är det för ras på hästen och hur gammal är den?

Alla hästar kan ju inte få värsta lusitano-nacken direkt:D

Han är ett svenskt halvblod. 17 år är han men det märks inte ett dugg på honom. Han är som en 4 åring i sinnet har energi till miljoner han blir inte trött när man ridet honom kan rida honom lätt över en timme. Bra kondition och uthållighet har han. Han har ju hel del dressyr nacke men jag vill ha mer fast kanske inte går å få mer på honom. Han är riktigt välmusklad över kroppen men vill ha enu mer nacke hehe är ju så läckert.

klättra mycket i terrängen, det hjälper hela muskulaturen på hästen. Har hört att det funkar, och inbillar mig att det gör det på min också, dock har hon naturlig nacke, men lätt att tappa ryggmuskler. Och om jag lägger in klättring varje vecka så kommer musklerna där också. :)

hur fodrar du? krävs massa protein för att bygga muskler! och en så gammal häst kräver extra mkt protein.

hur fodrar du? krävs massa protein för att bygga muskler! och en så gammal häst kräver extra mkt protein.

Jag har fått min foderstat gjord av en foder expert så det är gjort efter min hästs behov. Dyrt jäkla müsli är det men vad gör man inte för sin häst. Alla vitaminer , mineraler , protein mm fins i det fodret så jag behöver inte ge massa extra. Jätte bra hö har vi med så hans foder täcker alla hans behov.

kan tänka mig att en häst som nått den ålderna kanske inte kan lägga på sig mer? om han är i såpass bra kodition, och har så mkt muskler, kanske du kan nöja dig med det?

kan tänka mig att en häst som nått den ålderna kanske inte kan lägga på sig mer? om han är i såpass bra kodition, och har så mkt muskler, kanske du kan nöja dig med det?

Det kan ju vara så som du säger.Att han är så pass mycket muskladd så det inte går å få mer muskler på honom.

Hua... jag gillar inte uttrycket "dressyrnacke"! :eek:
Om nacken är musklad så spänner mao hästen nacken när man rider, ju större muskler desto större spänning (alt. fler muskler inblandade) det gör ONT! :cry: liknande de spänningar vi får om vi t ex sitter illa och är stressade vid stillasittande jobb och får spänningar axlar/nacke och spänningshuvudvärk.

Så enligt mig - tänk hellre bred bakre del av halsen. Kommer man åt överdelen på bakre delen av halsen så har man med största sannolikhet kommit åt "rätt" bärmuskler som kan hjälpa till att lyfta manke/framdel! :)
Hur gör man det då? Man fortsätter precis som vanligt och utvecklar sig inom dressyren! :idea:

Men det är ju stor skillnad på en spänning i kroppen och vanliga ridmuskler.
Hästen kan vara musklad för att den jobbar emot/spänner sig (bra exempel är underhals). Eller så har man en välmusklad mjuk häst som jobbar med sin kropp korrekt.

När jag läste första stycket tänkte jag först, é du helt kokt i kolan eller, men definitionsmässigt är det helt korrekt att det borde kallas dressyrhals eller hellre halskam (crest). Massa muskler i nacken (poll), det lilla området direkt bakom skallen mellan öronen innan kammen börjar eftersträvas knappast.

Nja... Tro inte på det där med åldern... Min häst är nu 19 och han har byggt rejält med nacke det senaste året, detta för att han har börjat gå i en mycket bättre form än innan. Allt har lossnat liksom... Så 17 skulle inte jag säga var en ålder som hindrar muskeluppbyggning!

Men det är ju stor skillnad på en spänning i kroppen och vanliga ridmuskler.
Hästen kan vara musklad för att den jobbar emot/spänner sig (bra exempel är underhals). Eller så har man en välmusklad mjuk häst som jobbar med sin kropp korrekt.

Ja, fast en häst som jobbar "korrekt" utan spänning kommer inte ha någon nacke att tala om. Snarare en fint välvd muskulatur genom hela övre delen av halsen.

Ja, fast en häst som jobbar "korrekt" utan spänning kommer inte ha någon nacke att tala om. Snarare en fint välvd muskulatur genom hela övre delen av halsen.

Fast det är just denna välda hals som i alla fall jag menar om jag pratar om dressyr-nacke, annars är det bara en felmusklad häst pga felaktig ridning, så det är ju inget man eftersträva.

/Camilla

För mig ser en bra musklad hals ut som en triangel ovanifran, smalast vid nacken och tjockare och tjockare ju närmare manken man kommer. Ovanifran ska man bara kunna se övre delen av halsen, inte underhalsen. Fran sidan sa ska underhalsen vara i princip obefintlig och övre delen av halsen ska vara välmusklad, ingen lansgrop. Musklerna ska vara mjuka, inte harda och spända. :)

Fast det är just denna välda hals som i alla fall jag menar om jag pratar om dressyr-nacke, annars är det bara en felmusklad häst pga felaktig ridning, så det är ju inget man eftersträva.

/Camilla

Alltså min häst har absolut ingen underhals. Man har ju fått lära sig att rida rätt från början så man jobbar hästen rätt så den inte bygger fel muskler. Är väldigt mån om min häst så han får absolut inte gå fel. Men undrar om det går å få mer välvd nacke fast han är väldigt vältränad där. Jag är nöjd förövrigt med hans musklade kropp. Men ska inte klaga över hans nacke heller men som jag undrade går det få enu mer nacke.

För mig ser en bra musklad hals ut som en triangel ovanifran, smalast vid nacken och tjockare och tjockare ju närmare manken man kommer. Ovanifran ska man bara kunna se övre delen av halsen, inte underhalsen. Fran sidan sa ska underhalsen vara i princip obefintlig och övre delen av halsen ska vara välmusklad, ingen lansgrop. Musklerna ska vara mjuka, inte harda och spända. :)

Det låter vettigt förstår hur du menar. Väldigt fult när hästar har underhals eller hjorthals kan man med säga om det. Hjortar brukar ha sådan underhals fint på dom men inte på hästar.

/Camilla

Å andra sidan är det väldigt vanligt med hästar som har musklat en "krök" i nacken och att denna muskulatur är mer framträdande än resten av halsmuskulaturen. Även bland de som gemene man skulle klassa som "välridna" hästar. Så jag är inte riktigt övertygad om att det är som du säger - ej eftersträvansvärt rent generellt.
Nu är ju det här bara en gissning från min sida och med tanke på att jag tycker synd om hästar som går med onödiga spänningar (knappast med flit från oss ryttare, jag är inte bättre själv! ofrivilligt...) hoppas jag att du har rätt och inte jag.
Håller med sweet-knorven om idealet, förutom att jag inte gärna ser underhalsen som obefintlig, bara harmoniskt i förhållande till resten (obefintligt kan ibland tyda på förtvinade muskler pga att de gått och spänt halsen istället).

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 046
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp

Omröstningar