Hur får jag hästen renligare?

Camilla_H

Trådstartare
Jag har skrivit om detta tidigare här på Buke men gör ett försök till för att se om några nya idéer har kommit upp. Därför lägger jag det i en ny tråd - den gamla är det nog inte många som läser.

Jag har en arab som är vansinnigt skitaktig i boxen. Det beror av två orsaker, dels är han boxvandrare (vilket denna tråd INTE ska handla om - det finns en annan tråd för det och vad jag gör åt detta), dels skiter han ÖVERALLT i boxen. Kombinationen gör att han skiter och vandrar över skiten och blandar då spån och skit i en salig röra.

Varje mockning innebär att jag får gå igenom varje spåna i hela boxen vilket tar tid och det går åt mycket strö, vilket inte är bra vara sig för ekonomin eller miljön.

Min häst, Spirre, är 12 år gammal så det är knappast något som kommer att gå över med tiden heller. Men han har ju varit så här sedan jag köpte honom (innan hade han bara gått på lösdrift) så jag har ju testat en hel del metoder genom åren. Det som fungerar bäst nu är detta:
* Ströa med råspån - det ligger mer stilla och är lättare att mocka.
* Mocka noggrannt varje dag - fuskar jag en dag ser det förj-ligt ut nästa dag.
* Sopa undan en meter från bakre väggen och lägga in skit där från stallets hingst eller något sto.

Detta gör det hanterligt men inte bra. Om jag spånar helt nytt ena dagen så kan man inte tro att jag gjort det dagen efter. Det ser alltid ut som en svinstia och MÅNGA av mina vänner (erfarna och duktiga mockare) har trott att just deras mockning/metod ska göra susen men de har alla fått ge upp.

En gång band jag upp honom i några veckor - som att han stod i spilta, men det blev ÄNNU värre.

Så tips på lösning är hur jag får honom att skita på ett eller ett par ställen. Boxvandringen är ett särdrag hos honom och beror troligen på mycket stort rörelsebehov och det sätter in på efternatten trots att han har minimalt med boxtid. Men det skulle inte göra så mycket att han boxvandrade om han inte också sket överallt! Konstigt nog så pissar han på samma fläck...

Jag har testa många tips och idéer som sagt och jag brukar vara en hängiven "testare", dvs jag ger inte upp i första taget, så det kan vara så att många av eventuella tips jag får här har jag redan testat och jag hoppas att jag inte framstår som omöjlig eller ovillig. Men kanske det blir en utmaning för er att hitta något jag INTE testat? ;)

Hoppas på en rejäl brainstorming!

/Camilla

Sv: Hur får jag hästen renligare?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ditt problem att få din häst renligare. Har en likadan häst.
Gav upp och köpte gummimatta.
Så mitt råd är att lägga in gummimatta. Spar hen hel del strö och jobb. Köpte en tjock grön variant, dock dyr.
Gick från att andvända ca 6spånbalar och ca 2 torvbalar till ena hästen till mindre 4 spån per månad. Har inte koll på hur mycket det går åt eftersom jag har två hästar varav en har matta och det går 8 balar i månaden till båda och det mesta går till hästen utan matta.

Har du provat att lägga några högar gödsel i hörnet/kanten för att se om hästen fortsätter att baja på samma ställe?

En del säger att det funkar men inte på min häst. Han andvänder i bland en hög till huvudkudde. :crazy:

Jag köpte en unghäst för ett par år sedan som var en riktig skitgris, både i boxen och ute i hagen. Han fick gå i hagen tillsammans med min ponny, som är väldigt hög-rangad samt EXTREMT renlig av sig. Han "sk*t i pyramid" :o både i boxen och i hagen. Han fostrade unghästen rätt snabbt var toaletten i hagen var någonstants. Unghästen blev även betydligt renare i boxen när han fick stå boxen bredvid ponnyn. Jag sålde ponnyn för ett par år sedan, men renligheten hos (den numera inte ung-)hästen håller i sig fortfarande!
Lycka till!

En unghäst i stallet var riktigt snuskig förr. Harvade runt i boxen och blandade piss, skit och spån i en mindre fin röra.

Innan jul böt ägaren från spån till en form av halmbädd och sen dess är det mycket bättre. Han skiter inte i hela boxen längre (bara halva ^^) och drar inte runt allt som förr.

Ja du, jag tror inte du kan få några tips för enligt min erfarenhet är hästar antingen väldigt noga med var de lägger högarna (oftast ston) medan andra gör som din. De är grisar. Det är vanligare bland hingstar o valacker tycker jag.

Oftast är det ju ändå ungefär samma ställen fast inte i bakkkant som stona utan gärna mitt i och så trampas skiten runt:crazy:

Min gamling var gris i alla sina 23 år men hingstarna var värre ändå, en av dem lyckades finfördela allt så man hittade knappt nåt att ta ut ens.:crazy:

Kan han inte få vara som han är:confused: :idea:

Finns det inget som kan sysselsätta hästen under natten ??? något gott att slicka på så står han kanske stilla
Låter knepigt men kanske ???

Min var likadan. Provade allt möjligt. Det såg t.om ut som skit i boxen om man mockade ur den det sista man gjorde på kvällen innan man gick i säng då han stått inne en stund. Provade allt möjligt. Flyttade hem honom till mamma och pappa för 3 år sedan.
NU äntligen bajsar han längst bak i boxen och kissar i mitten. Visst, högarna kan vara lite dolda under strö men dom är inte längre utspridda. Vet inte vad jag gjorde men märkte stor skillnad när jag gav honom Aloe Vera Gel och/eller b-vitamin i maten. Dessutom blev han bättre i magen också, inte lika lös utan nu har han fina fasta bollar. Kan ju vara därför han blev lugnare, av att magen kom till ro...Jo förresten, bytte från spån till torv nu i höstas! (då ser man heller inte alla bajspluttar som man missar :angel: )

Min pålle (7 år) är också en "skitgris" i boxen. det går åt mängder av spån trots att jag mockar mycket noggrant och sopar upp allt spån som är blött. Han har gått på lösdrift liksom din häst har gjort och trots att han använde lösdriften mycket så blev det inget "grisande". fram till sommaren måste han tyvärr stå på box på natten vilket gör att jag återigen har ett smärre helvete varje morgon när det är mockningsdax. Min häst är helt enkelt för rastlös för att stå på box och han trivs kanon ute (ska bygga lösdrift till sommaren).

Har du inte möjlighet att fixa iordning en lösdrift åt honom? Kanske han är som min häst som trivs ute?

MVH Fillifjonkan (som äntligen har flyttat hem till Jämtland :banana: )

Tack för svaren! Kommenterar alla i ett inlägg.

Hobbyryttaren: Jag provar att lägga skit från hingsten i stallet och det fungerar hyfsat, iaf ett tag. Gummimatta har jag aldrig testat - berätta mer! Var får man tag i dem? Blir det mindre skitigt eller behöver du använda minder strö helt enkelt?

annsann: Tyvärr är min en av de mer ranghöga i stallet och går han med någon annan som är högre i rang så blir det bråk så det är nog ingen bra lösning. Tar hellre en skitig box en en trasig häst, liksom.. Annars gillar jag idén - jag tror att de flesta djur vill vara renliga och att de fostrar varandra till det. Spirre hade nog en skitaktig mamma! ;)

Mentan: "en form av halmbädd" - utveckla! Jag har inte tordas testat med halm, då jag testat med papper och det var en katastrof då det var lika skitigt men jobbigare att mocka. Han har bara stått på halm på kurser och tävlingar och då har det gått hyfsat men då är det ju bara enstaka nätter samt att han då är trött och vilar bättre på natten.

flashlight: Jo, han får ju vara som han är, det är bara mitt i vintern så här som jag önskar att det vore bättre. Jag har ju testat massor och kommit till att acceptera detta. Men ibland önskar jag för hans egen skull också att det var renare. Det kan ju inte vara roligt att aldrig ha torrt och rent spån att ligga i - och när han är skimmel så kan ni ju gissa vad fin han är med alla gödsel och pissfläckar... ;)

Crona: Jag ger alltid en stor mängd hö till natten, så pass mycket att det är kvar när han har ätit sig mätt på kvällen (får vid 22-tiden) och sen kan stå och tugga lite under hela natten. Har också hängt in borstar och annat men det hjälper inte alls, han är inte intresserad av sånt. Jag vet inte vad man kan testa som han kan slicka på utan att det ger andra bieffekter? Har funderat på halm (se ovan också) då han kan stå och tugga på det lite under natten.

Emmah.S: Visst kan miljöbyte göra dem renligare om det är så att de är oroliga på nätterna. I förra stallet var det lite så för en del hästar stod ibland ute på nätterna och då min häst har stark flockinstinkt så gillade han inte det. Efter en sån ute-natt var det värre än vanligt. Nu står han i ett stall han verkligen trivs i (märks på många andra sätt) och hans mage har alltid varit som gjord av järn - han har nästan aldrig ens varit lös i magen!

Fillifjonkan: Det här har jag funderat en del på. På sommaren går han på lösdrift - dvs ute jämt men med ligghall och sommaren är min lisa när det gäller mockningen! Där jag har honom nu finns ingen praktisk möjlighet till lösdrift, då måste jag bygga en separat ligghall och då det inte är min mark och stallägaren inte är hästägare så är det uteslutet. Sen trivs min häst på box, han är rätt frusen av sig - tunn hud och lite päls, och mådde inget bra av de första årens lösdrift (njurproblem och muskelproblem). Men jag tror att med "rätt" lösdrift, dvs en möjlighet för honom att gå in i en vindskyddad, varmare "box" när han känner för det och möjlighet att gå ut och röra på sig när han känner för det, skulle göra det hela mycket bättre, för precis som med din så är det INTE grisigt under lösdriftsgången på sommarbetet.

/Camilla

Ja då förstår jag att det är lite krångel om det inte är ditt stall eller mark. En ligghall behöver ju inte vara så avancerad egentligen, huvudsaken att det är lä och att de kan ligga torrt. Om det går att ordna så kanske det är ett bra aletrnativ ändå för även om din pålle går på lösdrift kan han ju täckas ordentligt, vilket jag gör med min stora häst då han lätt blir kall och får ont. Shettisen med supermycket päls har regntäcke de perioder då det regnar mycket (har ju bott i Halland där det ösregnar ofta på vinterhalvåret).

Hoppas att det löser sig till det bästa för dig och din pålle.:)

Hon lägger en bal spån i botten och halmar rejält på det och mockar sen bara ut skitarna varje dag och strör lite ren halm. Mockar ut hela boxen varannan vecka tror jag. :)

Okej - jag kanske får testa med halm. Ska se var jag kan få tag i det billigast. Här uppe är det inte så stark halmkultur - antagligen för att vi har så god tillgång till spån från alla sågverk. ;)

/Camilla

Jag har en väldigt renlig hingst så jag kanske inte borde komma med idéer :angel: men jag märker stor skillnad i var han lägger sin hög (han bygger på höjden :p ) beroende på vad han har för boxgrannar. Har du provat att byta granne/grannar för att se om han blir mer benägen att sas markera revir?

Du har inte möjlighet att få tag på grovt sågspån? Alltså inte kutterspån, jag fick tag på det hos ett litet trävarubolag där jag stod förrut. Skittungt att bära, säckarna väger ton men det är helt överlägset att blanda med torv, blir lite som sand så det bara "rinner" ur grepen när man mockar.

KL

bra ide att byta boxplats och halmen, den funkade jättebra hos oss. Unghäst, vallack och mkt mkt grisig o boxen m spån och det tog eeevigheter att mocka och dyrt blev det. :( Halmen, gjorde en bädd med foderkalk och sen mocka ut bajset, det blev frächt, lättmockat och billigt. :D Men nu har vi det ännu bättre...lösdrift med en fin ligghall m samma halmbädd och de gillar att ligga o sussa där!

Hoppas halmen funkar för dej o din häst, lycka till. :)

Det är råspån du menar och det är det jag använder. Och ja, det är tungt som tusan men jag byggde en spånvagn av en gammal hästfinka för 1,5 år sedan så jag behöver som tur är inte bära säckar längre! ;)

Boxgrannar har han ingen för tillfället, boxen bredvid är tom, men han har haft väldigt många olika bredvid sig och det gör ingen skillnad.

/Camilla

Intressant - har du en som är 28 mm och hur stor box har du? Tycker du att den fungerar som de beskriver?

/Camilla

Din Spirre och min Kele skulle kunna vara okända tvillingar. Jag har ju exakt samma problem - pissar och skiter överallt (och massor, skiter som en jäkla elefant) och så vandrar hon runt det. Jättemysigt, verkligen.. *inte*

Jag har som du provat 'allt', inte minsta skillnad. Mor hennes var en GRIS med, så tja, det kom väl med mdoersmjölken. Och inte har hon lärt sig varken av hyperrenliga valacken eller hyperrenliga fblstoet heller, så..

Halm blir det ännu värre med här, det blir en obeskrivbar, stinkande sörja =/ Så jag kör med spånbädd, men det är fortfarande exakt samma situation som du beskriver varje morgon.

Jag funderar faktiskt allvarligt på att lägga in gummimatta och se om det gör skillnad. Det som hindrar mig är att jag är rätt rädd det bara slutar med en äcklig sörja på gummimattan och så ligger hon och sover i äcklet sen.. Och det känns dyrt att lägga pengar på det omd et slutar så ändå..

Kunde jag skulle jag ge henne en liten 'boxhage' utanför boxen så hon kunde gå ut och in, men har ingen möjlighet tyvärr.

En frisk häst boxvandrar inte. största anledningen till boxvandrande brukar vara magont, magsår etc. Har du koll på hans mage?

en annan sak som man kan göra som är ful men effektiv,man vill ju till alla pris avsluta boxvandrandet då det sliter så extremt på deras leder, det är att hänga upp uppklippta bildäck i taket i stadig arep. Däcken i boghöjd och i en normalstor box så kan man hänga 3-4 stycken på meddelinjen så att säga.
Det är viktigt att klippa upp dem för OM de skulle få in en fot i dem så fastnar de inte och skadar sig.
Otroligt effektivt.

Senast ändrad:

En frisk häst boxvandrar inte. största anledningen till boxvandrande brukar vara magont, magsår etc. Har du koll på hans mage?

en annan sak som man kan göra som är ful men effektiv,man vill ju till alla pris avsluta boxvandrandet då det sliter så extremt på deras leder, det är att hänga upp uppklippta bildäck i taket i stadig arep. Däcken i boghöjd och i en normalstor box så kan man hänga 3-4 stycken på meddelinjen så att säga.
Det är viktigt att klippa upp dem för OM de skulle få in en fot i dem så fastnar de inte och skadar sig.
Otroligt effektivt.

Camilla provade ju hänga säckar i taket utan resultat?

Sen ang en frisk häst boxvandrar inte.. En häst med stort rörelsebehov som blir stressad av att stå inne och inte kunna röra sig som den vill och få mer stimulering, den vandrar. Frisk eller ej.

Så det är (tyvärr måste jag tillägga, jag skulle VÄLKOMNA magproblem som anledning,det går att påverka) inte alltid 'hälsoorsaker' i grunden =/

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 822
Senast: Sezziyanen
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 980
Senast: hoppeloppe
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder, finns det någon bra metod för detta? Jag håller på att bli galen på min ena häst som är en riktig skitlisa...
2
Svar
20
· Visningar
3 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka