Hur får jag hästen att gå rak på hindert?

R

ristroem

(hoppas att den ligger rätt nu)
Min sköthäst är ung och kommer inte rak på hindret.
vi har provat med bommar på sidan på hindret, vilket som har funkat bra :) Men det är nått som saknas, hon älskar hoppning.
Vi vinglar lite och kommer inte mitt på hindret, vad ska vi göra??? :eek::eek::eek: :confused::confused:

/ristroem.

Rubriken är fel stavad, sorry-

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur får jag hästen att gå rak på hindert?

Hoppa kryss-hinder? Hästen kommer naturligt mitt på hindret när det är lägst i mitten. Prova också med travbommar framför - det kan hjälpa hästen att gå rakt mot hindret.

hur gammal är hästen?
är den liksidig annars?
tränar du mycket rakriktning i dressyren?

Hoppa kryss-hinder? Hästen kommer naturligt mitt på hindret när det är lägst i mitten. Prova också med travbommar framför - det kan hjälpa hästen att gå rakt mot hindret.

Det senaste jag hörde var att man INTE skulle hoppa krysshinder mkt med unga hästar, då det inte stämmer att de söker sig mot mitten..Och då skadar det mer än det hjälper..Annars har jag alltid trott detsamma!

lägger till en fråga

hur länge har hästen hopptränats?
foskuserar du på hindret eller något bakom? det kan vara lättare att komma rakt om du fokuserar på en punkt bakom hindret eller i en enkel kombination..

Svårt att säga när man inte har sett er, men förmodligen håller du om för dåligt med benen och har för långa tyglar.

Jag håller själv på att hoppa in min unghäst, och märker stor skillnad när jag ramar in honom med hjälperna. (Är lite ringrostig i min ridning, men det börjar komma tillbaka nu ;) ). När hästen väl har förstått att det är hoppa den ska göra (tog 3 ggr för min), och om den tycker att det är kul, så börjar den suga tag mot hindren och då är det lättare att det inte blir vingligt.

Känn att hästen är framför dig och fram för hjälperna.

Min häst dra ibland lite till vänster när jag hoppar. Men håller man emot med den skänkeln som hästen lutar mot och ledar med tygeln så har det löst sig.
I mitt fall så har jag haft en starkare höger skänkel och ledit med vänster tygel då han har vela hoppa åt höger.

Lycka till!

Svårt att säga när man inte har sett er, men förmodligen håller du om för dåligt med benen och har för långa tyglar.

Jag håller själv på att hoppa in min unghäst, och märker stor skillnad när jag ramar in honom med hjälperna. (Är lite ringrostig i min ridning, men det börjar komma tillbaka nu ;) ). När hästen väl har förstått att det är hoppa den ska göra (tog 3 ggr för min), och om den tycker att det är kul, så börjar den suga tag mot hindren och då är det lättare att det inte blir vingligt.

tack tack, hon lyssnar inte alltid på hjälperna. men hon bjuder bra,

nu fokuserar jag raktfram, vi har hoppat lite då och då, men nu ska det bli regelbundet!

hur gammal är hästen?
är den liksidig annars?
tränar du mycket rakriktning i dressyren?

Hon är 5 år ( har haft föl vid 4 års ålder)
Nej men hon är lite stel i ett håll men idag gick det super via dressyren, inga unghäst fasoner :banana::banana::banana:
Ja vi tränar 8.an och går mkt på rakt spår, kör bommar då och då för hon inte ska bli less!;)

det har vi provat, nå gick det.
Men vi böt variant!

jag tror på "ristroem", att du har glappande tyglar och rider för lite me benen.

Och din häst är bara 5 år, då är den inte helt fullt-musklad/utvecklad heller. Men dt du kan göra är att träna, och träna å träna lite till :p försök vara mitt över hästen, rid me benen och var stadig i handen o.s.v^^

Lycka till :)

jag tror på "ristroem", att du har glappande tyglar och rider för lite me benen.

Och din häst är bara 5 år, då är den inte helt fullt-musklad/utvecklad heller. Men dt du kan göra är att träna, och träna å träna lite till :p försök vara mitt över hästen, rid me benen och var stadig i handen o.s.v^^

taaack, vi har börja rida för tränare, det går bra :D
Hon är lite vinglig än men det går bra om man hoppar lågt typ 30-40 men det är alltid en början till nått :D

glappande tyglar har det varit men inte nu.

tänkte stoppa in en bild i början av våran vänskap " jag och hästen" det var ett tag sedan men jag vet inte hur jag stoppar in bilder:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 205
Senast: Icfafn
·
Övr. Barn Frågeställning enligt rubriken. Mina barn är så stora nu att det är mer regel än undantag med kompisar på besök i huset. Det börjar...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 282
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?