Hur får jag framåtandan i hästen??

Sv: Hur får jag framåtandan i hästen??

Jag har faktiskt inte sett henne ligga någon gång.Är ju inte i och för sig inte så ofta i stallet så tidigt.Och när man är där så har hon aldrig lagt sig ner.Men idag så kände jag med fingrarna längs med ryggraden.Och hon liksom sjunker ner med ryggen.Så stallägaren tyckte väl att det kunde vara nånting där.Så hon föreslog bla att longera henne med inspänningstyglar(snodd) så att hon får arbeta upp ryggen.

Andra förslag??

Jag vet inte heller om detta har hänt drastiskt...det har väl kommit lite varteftersom egentligen.Min historia med henne är inte så länge.Köpte henne maj-07.I början fick hon ju vänja in sig,lära känna mig och jag henne.Började rida sen så småningom lite smått.Var på kurs sept.

Från sista november fick hon stå i ca 6 veckor.Kom igång igen lite smått återigen.I somras stod hon ca 4 veckor.Efter det blev hon regelbunden riden.Hon har alltid varit ända sen jag köpte henne seg/lugn är man ridit ut.Så jag reagerade inte så mycket nu då på sista tiden.Bara att hon går väldigt sakta.Sen kan hon ju ha det tempot i sig,det vet jag ju inte.Det är väl när man börjat rida i ridhuset som det sakta kommit fram den här segheten.I början var det inte så,utan successivt kommit fram.Började rida i ridhus från okt.Ca 1 dag/veckan.Både ridning och longering.

Nu står min häst ensam i hagen.Så jag kunde ju fråga ägaren om jag får fodra i hagen.Det är väl hur de andra hästarna reagerar.Kan ju också ta in henne och ge henne lunch.Men det är ju inte heller alltid jag kan.Är det bra då för henne att låta henne få lunch bara ibland.

De får ju krafft och hö inne på morgonen,så om man lägger ut kvällen innan så får hon ju direkt när hon kommer ut igen.Sen får de ju sen när de kommer in vid ca 17,kvällen ges vid 20,hö och krafft.

Nej, du ska låta hästen VILA. Inte longera den eller mickla mera utan att isåfall kolla upp den! det är genuint det bästa du kan göra, för att eliniminera frågetecken. det är lätt att bortförklara saker och tänka att "det är säkert ingenting, men en förändring i hästens beteende och uppförande ÄR 99,9% av gångerna någonting - du har ändå haft henne en bra tid!

Kolla upp hästen! det är en mycket billig investering, det lovar jag dig!

ang. lunch så går hon ensam i hagen så är det självklart att du ska be att få fodra! Finns ingen anledning alls varför inte! det är OTROLIGT länge din häst går utan mat! Nej det är INTE bra om hon får lunch bara i bland. ge hellre då så att det ligger utlagt foder på morgonen när hon går ut, och räcker många timmar - dvs lägg ut kvällen innan!

Jag har faktiskt inte sett henne ligga någon gång.Är ju inte i och för sig inte så ofta i stallet så tidigt.Och när man är där så har hon aldrig lagt sig ner.Men idag så kände jag med fingrarna längs med ryggraden.Och hon liksom sjunker ner med ryggen.Så stallägaren tyckte väl att det kunde vara nånting där.Så hon föreslog bla att longera henne med inspänningstyglar(snodd) så att hon får arbeta upp ryggen.

Andra förslag??

Det här är ju vad som händer när man sitter ner på ryggen på en omusklad unghäst. Nu är det vila som gäller, en sadelkoll (så att inte sadeln är fel anpassad) samt vetrinärcheck med böjprov.

Efter att hon är vilad och garanterat frisk (inga böjprovsreaktioner, inte ont i ryggen, sadel kollad) så är tömkörning från marken väldigt bra.

Jag vet inte heller om detta har hänt drastiskt...det har väl kommit lite varteftersom egentligen.Min historia med henne är inte så länge.Köpte henne maj-07.I början fick hon ju vänja in sig,lära känna mig och jag henne.Började rida sen så småningom lite smått.Var på kurs sept.

Från sista november fick hon stå i ca 6 veckor.Kom igång igen lite smått återigen.I somras stod hon ca 4 veckor.Efter det blev hon regelbunden riden.Hon har alltid varit ända sen jag köpte henne seg/lugn är man ridit ut.Så jag reagerade inte så mycket nu då på sista tiden.Bara att hon går väldigt sakta.Sen kan hon ju ha det tempot i sig,det vet jag ju inte.Det är väl när man börjat rida i ridhuset som det sakta kommit fram den här segheten.I början var det inte så,utan successivt kommit fram.Började rida i ridhus från okt.Ca 1 dag/veckan.Både ridning och longering.

Nu står min häst ensam i hagen.Så jag kunde ju fråga ägaren om jag får fodra i hagen.Det är väl hur de andra hästarna reagerar.Kan ju också ta in henne och ge henne lunch.Men det är ju inte heller alltid jag kan.Är det bra då för henne att låta henne få lunch bara ibland.

De får ju krafft och hö inne på morgonen,så om man lägger ut kvällen innan så får hon ju direkt när hon kommer ut igen.Sen får de ju sen när de kommer in vid ca 17,kvällen ges vid 20,hö och krafft.

Går hon ensam i hagen är det väl självklart att hon ska ha lunch, jag tycker helst att hon ska ha fri tillgång på grovfoder d.v.s. du lägger ut på kvällen/morgonen så att hon klarar sig hela dagen de dagar du inte kan åka dit på lunch. Jag har dessutom gett förslag på "lunchgivare" du kan investera i.

Sedan tycker jag att det är sorgligt att en unghäst går själv, vad finns det för anledning till detta?

Det här är ju vad som händer när man sitter ner på ryggen på en omusklad unghäst. Nu är det vila som gäller, en sadelkoll (så att inte sadeln är fel anpassad) samt vetrinärcheck med böjprov.

Efter att hon är vilad och garanterat frisk (inga böjprovsreaktioner, inte ont i ryggen, sadel kollad) så är tömkörning från marken väldigt bra.

Går hon ensam i hagen är det väl självklart att hon ska ha lunch, jag tycker helst att hon ska ha fri tillgång på grovfoder d.v.s. du lägger ut på kvällen/morgonen så att hon klarar sig hela dagen de dagar du inte kan åka dit på lunch. Jag har dessutom gett förslag på "lunchgivare" du kan investera i.

Sedan tycker jag att det är sorgligt att en unghäst går själv, vad finns det för anledning till detta?

Mackan Nu var det inte så att jag ska longera henne nu utan då när hon ska sättas igång igen.

Sar Ska åka in och kolla henne...men man ska inte göra så att man väntar med det och låter henne vila och se hur hon blivit efter det.Eller åka in under vilan?

Ska höra med stallägaren om jag kan få ge lunch.Alternativt att jag ger i hagen.Men om man lägger ut kvällen innan så får hon ju det när hon kommer ut direkt.Då har hon ju precis ätit inne.Äter hon upp allt då så har hon ändå ingenting under dagen.

Nu är det så att hennes kompis åkte hem till sitt eget stall igår.Så därför går hon själv för tillfället.Har väl fått lite mer klarhet om att få flytta henne,så kanske hon får komma till kompisens stall i januari.

Mackan Nu var det inte så att jag ska longera henne nu utan då när hon ska sättas igång igen.

Sar Ska åka in och kolla henne...men man ska inte göra så att man väntar med det och låter henne vila och se hur hon blivit efter det.Eller åka in under vilan?

Ska höra med stallägaren om jag kan få ge lunch.Alternativt att jag ger i hagen.Men om man lägger ut kvällen innan så får hon ju det när hon kommer ut direkt.Då har hon ju precis ätit inne.Äter hon upp allt då så har hon ändå ingenting under dagen.

Nu är det så att hennes kompis åkte hem till sitt eget stall igår.Så därför går hon själv för tillfället.Har väl fått lite mer klarhet om att få flytta henne,så kanske hon får komma till kompisens stall i januari.

Det är ändå betydligt bättre än inget hö alls!
Lägg ut ett par påsar så hon har att pyssla med under dagen, sprid ut högarna, blanda dem med halm. Så gör jättemånga som inte lunchfodrar!

Det är ändå betydligt bättre än inget hö alls!
Lägg ut ett par påsar så hon har att pyssla med under dagen, sprid ut högarna, blanda dem med halm. Så gör jättemånga som inte lunchfodrar!

Okej,ska höra med ägaren.Tyvärr kan jag misstänka att det inte går då de andra i så fall inte får.Nog lättare att jag kommer ut och ger lunch och lägger ut flera påsar den dagen jag inte kan.

Tyvärr har vi ingen halm,jättesvårt att få tag på här.Och om det finns så är det i dåligt skick.

Ska ringa atg direkt och höra....

Jag hade passat på att åka in under vilan (annars är risken att hon vilar, du kollar och hon är ofräsch och hon måste vila yttterligare).
Jag vill också rekommendera dig att åka till klinik där de har helt andra möjligheter att kolla henne än en distriktsvetrinär. Ta också möjligheten att låta dem kolla hennes mun, det kan finnas vargtänder man bör passa på att dra. Lycka till!

Okej,ska höra med ägaren.Tyvärr kan jag misstänka att det inte går då de andra i så fall inte får.Nog lättare att jag kommer ut och ger lunch och lägger ut flera påsar den dagen jag inte kan.

Gör vad du kan. Det är definitivt att börja i rätt ände. Att kolla hästen veterinärt tycker jag också låter klokt.

Men om det ligger hö ute i "din" hage på kvällen, innan alla hästar kommit ut på morgonen, kan jag inte tro att de andra hästar reflekterar så värst över detta. Det är ju oftare själva utfodringen-proceduren som de kan stressa upp sig på. Sen kanske du kan dela av ett hörn i din hage med ett timer-snöre. Ha hö i hörnet och när snöret kopplas loss vid lunch har hästen en giva hö.

Om din häst "råkar" ha mat i sin hage så tror inte jag att de andra hästarna kommer bry sig nämnvärt. Det är värt att prova iaf.

Ibland rider jag precis vid lunchfodring, och då får min häst halva sitt lunch-hö i hagen kanske 1-1,5 timme efter normal lunchtid. I mitt stall bryr sig inte de andra hästarna om jag kommer ut mitt emellan två fodringar med en hö-påse till min. Visst dom kanske kan grymta lite längtande och titta åt vårt håll, men sen glömmer dom det mycket fort och går vidare med sitt. Antar att de är vana vid att alla hästar får lite hö lite då och då.

Be åtminstone att få PROVA i din hage med att förbereda hö på kvällen.

så gör vi - dvs lägger ut kvällen innan åt våra, för inte alla de andra får silage/hö i hagen. Det är ingen häst som reagerar när fodret redan ligger där - det är ju samma som om det var grästuvor i hagen typ! att komma utskramlande med en påse och bara ge en och inte de andra, tycker jag dock inte är riktigt schysst, skulle jag göra så i vårt stall blir de andra mycket oroliga och ledsna.

Har ringt atg idag...frågade om de tyckte jag skulle åka in för att kolla efter eventuella inflammationer...egentligen tyckte hon väl inte det utan hon trodde mer på växtperiod.

Var däremot inne med andra hästen på böj och tänder...helt felfritt i böj,raspade lite hakar.Kalaset var saftigt men ska nog ändå åka in med unghästen och kolla tänder och ben.Kändes väldigt skönt att få gjort det med andra hästen så jag åker nog in med unghästen också.

Har ringt atg idag...frågade om de tyckte jag skulle åka in för att kolla efter eventuella inflammationer...egentligen tyckte hon väl inte det utan hon trodde mer på växtperiod.

Men en ev. inflammation är inget man kan bedöma per telefon även om växtperiod kan ligga "i tiden". Bättre passa på att böja henne när du väl åker in så att du är helt säker, man vill ju inte gärna sitta på en häst som ev. har ont.

Håller helt med Sar.
veterinären kan inte beordra dig att åka in, du måste själv ta beslutet. Jag skulle definitivt kolla hästen, det kostar så lite i jämförelse med att låta ett problem som en begynnande ledinflammation ta fart och pågå för länge oupptäckt - DÅ har man problem.

Jo jag ska åka in så fort jag kan

Återkoppla gärna efter vetrinärbesöket så får vi veta hur det gått.

Är hon inne i en tillväxtfas?
Verkar det mest troliga. Hovömhet kan också ge liknande symtom. Låta vila några månader från träning och arbete och bara ha kul och göra kravlösa saker kanske?

Jag återkommer efter jag varit inne....

Caballus Mycket möjligt att hon kan ha en tillväxtfas nu...många symptomer för det.Hon har nu stått i 2 ca veckor och hon har ännu inte flippat ut.Hon får springa i ridhuset lite då och då.Där flippade hon ut däremot :-)

Ett bra tecken! ;)

säger tyvärr inte ett dyft om huruvida hästen är fräsh eller ej.
Hästar springer och busar även om de i princip är blockhalta, har ledinflammationer eller rent av frakturer.

Precis som de flesta djur, är de oförmögna att ta in för många fysiskaoch psykiska intryck samtidigt. Dvs en känsla tenderar att ta över handen, och då kan det bli smärta som får stå tillbaks för andra känslor, så som överskotts energi eller glädje osv, djuret känner då inte smärtan just då och fokuserar inte på den.

Var en equiterapeut ute i stallet häromdagen.Jag passade på att fråga om hon kunde känna lite på min häst.Och hon tyckte direkt att hon var öm i ryggen,men längre bak mot rumpan.

Svårt dock att säga vad det kan vara,sadeln,kanske gjort något i hagen som de flesta gör.Så jag ska börja behandla henne utav en equiterapeut så länge så får vi se hur hon blir efter det och vilan.

Men människa, varför sitter det så hårt åt att ta in hästen på KLINIK för en genomgång? Ingen equiterapeut som är seriös, ska behandla en häst med diffusa symptom. Veterinär ska gå igenom först. Utred varför din häst har handbromsen i och en tydlig beteendeförändring, via klinik och veterinär FÖRST, för att utesluta andra problem. det kan ju vara leder eller annat som ger symtom i ryggen.

tycker alltför ofta att så många verkar ta den lätta vägen ut. är lättare att ta ut hemmavet som kollar lite allmänt, eller equiterapeut som kommer hem till stallet, så slipper man åka iväg och transportera sig. :cool:

finns inget som hindrar att du tar ut equiterapeut EFTER att du eliminerat ev. andra grundläggande problem via veterinär på klinik.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix