Sv: Hur får jag framåtandan i hästen??
Nej, du ska låta hästen VILA. Inte longera den eller mickla mera utan att isåfall kolla upp den! det är genuint det bästa du kan göra, för att eliniminera frågetecken. det är lätt att bortförklara saker och tänka att "det är säkert ingenting, men en förändring i hästens beteende och uppförande ÄR 99,9% av gångerna någonting - du har ändå haft henne en bra tid!
Kolla upp hästen! det är en mycket billig investering, det lovar jag dig!
ang. lunch så går hon ensam i hagen så är det självklart att du ska be att få fodra! Finns ingen anledning alls varför inte! det är OTROLIGT länge din häst går utan mat! Nej det är INTE bra om hon får lunch bara i bland. ge hellre då så att det ligger utlagt foder på morgonen när hon går ut, och räcker många timmar - dvs lägg ut kvällen innan!
Jag har faktiskt inte sett henne ligga någon gång.Är ju inte i och för sig inte så ofta i stallet så tidigt.Och när man är där så har hon aldrig lagt sig ner.Men idag så kände jag med fingrarna längs med ryggraden.Och hon liksom sjunker ner med ryggen.Så stallägaren tyckte väl att det kunde vara nånting där.Så hon föreslog bla att longera henne med inspänningstyglar(snodd) så att hon får arbeta upp ryggen.
Andra förslag??
Jag vet inte heller om detta har hänt drastiskt...det har väl kommit lite varteftersom egentligen.Min historia med henne är inte så länge.Köpte henne maj-07.I början fick hon ju vänja in sig,lära känna mig och jag henne.Började rida sen så småningom lite smått.Var på kurs sept.
Från sista november fick hon stå i ca 6 veckor.Kom igång igen lite smått återigen.I somras stod hon ca 4 veckor.Efter det blev hon regelbunden riden.Hon har alltid varit ända sen jag köpte henne seg/lugn är man ridit ut.Så jag reagerade inte så mycket nu då på sista tiden.Bara att hon går väldigt sakta.Sen kan hon ju ha det tempot i sig,det vet jag ju inte.Det är väl när man börjat rida i ridhuset som det sakta kommit fram den här segheten.I början var det inte så,utan successivt kommit fram.Började rida i ridhus från okt.Ca 1 dag/veckan.Både ridning och longering.
Nu står min häst ensam i hagen.Så jag kunde ju fråga ägaren om jag får fodra i hagen.Det är väl hur de andra hästarna reagerar.Kan ju också ta in henne och ge henne lunch.Men det är ju inte heller alltid jag kan.Är det bra då för henne att låta henne få lunch bara ibland.
De får ju krafft och hö inne på morgonen,så om man lägger ut kvällen innan så får hon ju direkt när hon kommer ut igen.Sen får de ju sen när de kommer in vid ca 17,kvällen ges vid 20,hö och krafft.
Nej, du ska låta hästen VILA. Inte longera den eller mickla mera utan att isåfall kolla upp den! det är genuint det bästa du kan göra, för att eliniminera frågetecken. det är lätt att bortförklara saker och tänka att "det är säkert ingenting, men en förändring i hästens beteende och uppförande ÄR 99,9% av gångerna någonting - du har ändå haft henne en bra tid!
Kolla upp hästen! det är en mycket billig investering, det lovar jag dig!
ang. lunch så går hon ensam i hagen så är det självklart att du ska be att få fodra! Finns ingen anledning alls varför inte! det är OTROLIGT länge din häst går utan mat! Nej det är INTE bra om hon får lunch bara i bland. ge hellre då så att det ligger utlagt foder på morgonen när hon går ut, och räcker många timmar - dvs lägg ut kvällen innan!