Hur får jag framåtandan i hästen??

Sv: Hur får jag framåtandan i hästen??

exempelvis graden av arbete och intensitet på arbetet och hur mkt hästen svettas? som TS beskrivit arbetas hästen mkt begränsat i skritt primärt : )

Just den här specifika unghästen ja. Personen som jag svarade skrev ett påstående att inga 4-åringar behöver klippas. Det är inget annat än felaktigt.
TS häst lägger jag mig inte alls i huruvida den klipps eller ej.

Hej igen!!!

Nu uppdaterar jag för att berätta att jag har nu flyttat min pålla till mitt gamla stall,där går hon på lösdrift med fri tillgång på hösilage.Fått kompisar.Har också utökat krafftfodret.Lagt till kornkross och lite havre.

Nu får hon alltså ca 5 dl torr lucern,3 dl betfor,b-vit,mineraler,½ skopa(kraffts skopa)kornkross och ca 1/4 l havre.

Vad bra att du flyttat! Jag kan dock rekommendera att blöta lusernpelletsen (men det kanske du redan gör?!) för att undvika foderstrupsförstoppning.

Vad bra att du flyttat! Jag kan dock rekommendera att blöta lusernpelletsen (men det kanske du redan gör?!) för att undvika foderstrupsförstoppning.

Självklart blöter jag lucern :).Men nu har jag ett annat problem.Jag tar ut henne varje dag för att fodra krafft.I början tog det väldigt lång tid för henne att äta.Nu igår ville hon inte äta alls.Nu får hon ett bättre hösilage tror jag så kan det vara så att hon är mätt??

Har nog löst problemet med hennes vägran på att äta...

Tog det foder hon äter och gav enskilt...hon åt tills jag hade lagt i olja.Verkade som att hon inte tyckte om konsistensen.Nu är hon nöjd och äter :banana:

picture.aspx

Hej!!

Har inte läst hela tråden men det låter som att en välbehövlig vila vore bra (som flera andra skrivit).
Det gäller att lyssna på sina hästar, om dom helt plötsligt blir sura och tröga då mår dom nog inte så bra just då. Jag själv skulle aldrig försöka gå på min häst och kräva nåt i ett sånt läge... ;)

Såg oxå att du skrev att hon snubblade mycket. Det är ju rätt vanligt på unghästar men det kan ju va nåt annat. Kan vara bra att ta borelia och erlichias prov. Jag har haft två hästar som haft erlichias och båda har börjat med att snubbla.

Hoppas att det går bra med din häst!! :laugh:

Hej!!

Har inte läst hela tråden men det låter som att en välbehövlig vila vore bra (som flera andra skrivit).
Det gäller att lyssna på sina hästar, om dom helt plötsligt blir sura och tröga då mår dom nog inte så bra just då. Jag själv skulle aldrig försöka gå på min häst och kräva nåt i ett sånt läge... ;)

Såg oxå att du skrev att hon snubblade mycket. Det är ju rätt vanligt på unghästar men det kan ju va nåt annat. Kan vara bra att ta borelia och erlichias prov. Jag har haft två hästar som haft erlichias och båda har börjat med att snubbla.

Hoppas att det går bra med din häst!! :laugh:

Hon har nu vilat i 3 månader.Visar fortfarande ömhet i ryggen,hon sjunker liksom ner när man drar fingrarna längs med ryggraden.Ska de göra så eller är det normalt??

Har varit iväg till atg och veterinären sa att det är inget att anmärka.Hon tyckte det var mer onormalt om hon inte hade reagerat.Så jag litade på det.Men min hyresvärd sa att det är nånting där.Så imorgon ska hon få ev laser/IR behandling.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar