Hur får jag framåtandan i hästen??

Sv: Hur får jag framåtandan i hästen??

Men människa, varför sitter det så hårt åt att ta in hästen på KLINIK för en genomgång? Ingen equiterapeut som är seriös, ska behandla en häst med diffusa symptom. Veterinär ska gå igenom först. Utred varför din häst har handbromsen i och en tydlig beteendeförändring, via klinik och veterinär FÖRST, för att utesluta andra problem. det kan ju vara leder eller annat som ger symtom i ryggen.

tycker alltför ofta att så många verkar ta den lätta vägen ut. är lättare att ta ut hemmavet som kollar lite allmänt, eller equiterapeut som kommer hem till stallet, så slipper man åka iväg och transportera sig. :cool:

finns inget som hindrar att du tar ut equiterapeut EFTER att du eliminerat ev. andra grundläggande problem via veterinär på klinik.

Men snälla själv!!!

Har inga problem att ta in hästen till atg,har en lättlastad häst!

Men om man går din bakväg så kan man ju tänka såhär att man nu konstaterat att hon är öm i ryggen,varför ska man då åka till veterinär för att de ska klämma på henne och ännu en gång konstatera att hon är öm i ryggen?Okej,de kollar benen.

Men vad är det för fel då att behandla henne av en equiterapeut och se om det går över?

Sen tar jag verkligen inte den lätta vägen ut,som sagt,har inga problem att åka in till veterinären.Nu var det så att equiterapeuten skulle till en annan häst i stallet så jag passade på att fråga!

Man måste göra det som känns rätt,men jag har fortfarande klinik i tankarna.

Men snälla själv!!!

Har inga problem att ta in hästen till atg,har en lättlastad häst!

Men om man går din bakväg så kan man ju tänka såhär att man nu konstaterat att hon är öm i ryggen,varför ska man då åka till veterinär för att de ska klämma på henne och ännu en gång konstatera att hon är öm i ryggen?Okej,de kollar benen.

Men vad är det för fel då att behandla henne av en equiterapeut och se om det går över?

Sen tar jag verkligen inte den lätta vägen ut,som sagt,har inga problem att åka in till veterinären.Nu var det så att equiterapeuten skulle till en annan häst i stallet så jag passade på att fråga!

Man måste göra det som känns rätt,men jag har fortfarande klinik i tankarna.

av den enkla anledningen att det är veterinär som gäller först, innan alternativ vård av diffusa problem - ALLTID. och av den enkla anledningen som jag redan tydligt påpekade, att ett symptom i ryggen kan härstamma från tex problem i benen eller annan skada, som en veterinär då kan fastställa.
Jo jag tycker det är den lätta vägen att resonera som att "jamen nån kom ut och tittade på hästen, så då följer jag den "diagnosen" (som dessutom är HÖGST diffus) istället för att anlita veterinär.

av den enkla anledningen att det är veterinär som gäller först, innan alternativ vård av diffusa problem - ALLTID. och av den enkla anledningen som jag redan tydligt påpekade, att ett symptom i ryggen kan härstamma från tex problem i benen eller annan skada, som en veterinär då kan fastställa.
Jo jag tycker det är den lätta vägen att resonera som att "jamen nån kom ut och tittade på hästen, så då följer jag den "diagnosen" (som dessutom är HÖGST diffus) istället för att anlita veterinär.

Nu tänker ju inte jag så.Att jag tar den lätta vägen.Det var enbart för att equit.var ute i stallet,så jag passade på att fråga.Och jag tänker så att om hon nu e öm så är det onödigt att fråga en veterinär som kanske då också då instämmer att hon är öm.Men som sagt,de kan ju kolla hennes ben om det är något fel där också.

Hiddieous Hon har ännu inte börjat få lunchhö,jag letar lite smått efter nytt stall.Och jag är inte säker på om jag kan åka ut varje dag och luncha.Så det blir kanske inte varje dag,och det är ju inte heller bra.

Kan ju lägga ut på morgonen,men då får stallvärden göra det varje morgon,och det blir samtidigt tätt med morgonhö't.Så hon kommer ju äta upp det direkt hon kommer ut,och då får hon ändå ingen lunch.

Men människa, varför sitter det så hårt åt att ta in hästen på KLINIK för en genomgång? Ingen equiterapeut som är seriös, ska behandla en häst med diffusa symptom. Veterinär ska gå igenom först. Utred varför din häst har handbromsen i och en tydlig beteendeförändring, via klinik och veterinär FÖRST, för att utesluta andra problem. det kan ju vara leder eller annat som ger symtom i ryggen.

tycker alltför ofta att så många verkar ta den lätta vägen ut. är lättare att ta ut hemmavet som kollar lite allmänt, eller equiterapeut som kommer hem till stallet, så slipper man åka iväg och transportera sig. :cool:

finns inget som hindrar att du tar ut equiterapeut EFTER att du eliminerat ev. andra grundläggande problem via veterinär på klinik.

Jag kan inte mer än hålla med Mackan!

Du har en unghäst som har ändrat beteende och antagligen har ont. Självklart ska du så SNABBT SOM MÖJLIGT åka in till en klinik, jag förstår överhuvudtaget inte varför du väntar.

Det bekymrar mig också att du inte ger lunchhö, vilket du självklart ska göra varje dag som du kan. De dagar du inte kan lägger du ut i hagen så att det räcker åtminstone till lunchen.

Du kanske tycker att jag är bitchig men jag säger det här av omtanke om din häst. Du har stora brister i hästhållningen genom ett för litet antal fodringar, din häst har tappat framåtandan (och är enligt mig felriden då en unghäst har svårt att klara så långa turer som du brukar ta med en ryttare på ryggen) och har ont i ryggen (antagligen p.g.a. detta) samt högst troligt även inflammationer OCH möjligtvis växtvärk.

Det är din häst som får ta smällarna så nu är det hög tid att hjälpa henne så mycket det bara går, både genom att beställa kliniktid NU, öka antalet fodringar samt leta på allvar efter ett stall med bättre hästhållning.

Jag skulle bli väldigt glad för din skull om det visar sig att det bara är ryggont hon har, då har du en lättare väg framför dig i form av rehabilitering.

Jag förstår verkligen inte varför du inte drar iväg henne till en klinik och tar tag i detta?!

Jag kan inte mer än hålla med Mackan!

Du har en unghäst som har ändrat beteende och antagligen har ont. Självklart ska du så SNABBT SOM MÖJLIGT åka in till en klinik, jag förstår överhuvudtaget inte varför du väntar.

Det bekymrar mig också att du inte ger lunchhö, vilket du självklart ska göra varje dag som du kan. De dagar du inte kan lägger du ut i hagen så att det räcker åtminstone till lunchen.

Du kanske tycker att jag är bitchig men jag säger det här av omtanke om din häst. Du har stora brister i hästhållningen genom ett för litet antal fodringar, din häst har tappat framåtandan (och är enligt mig felriden då en unghäst har svårt att klara så långa turer som du brukar ta med en ryttare på ryggen) och har ont i ryggen (antagligen p.g.a. detta) samt högst troligt även inflammationer OCH möjligtvis växtvärk.

Det är din häst som får ta smällarna så nu är det hög tid att hjälpa henne så mycket det bara går, både genom att beställa kliniktid NU, öka antalet fodringar samt leta på allvar efter ett stall med bättre hästhållning.

Jag skulle bli väldigt glad för din skull om det visar sig att det bara är ryggont hon har, då har du en lättare väg framför dig i form av rehabilitering.

Jag förstår verkligen inte varför du inte drar iväg henne till en klinik och tar tag i detta?!

Kan förstå hur ni känner,man försöker beskriva så bäst som möjligt om hästen.Och om man inte känner hästen eller varit med om situationen så målar man säkert upp en bild.

Jag har inte speciellt stora brister i min hästhållning då jag vet att lunchhö måste ges.Och det är just bla därför jag letar efter nytt stall.Men det är inte så lätt häromkring.

Jag ringde ju kliniken och de tyckte inte jag skulle åka in pga eventuella inflammationer,utan det var troligen växtvärk.Varför sa de det?

Många jag pratat med,bland annat professionella inom distans,western,tycker inte det är någon fara med sådan ridning jag gjort.Men men....svårt att säga.

Håller med Sar, förstår inte varför det sitter så hårt åt för dig att åka in och kolla upp hästen.

ang. bilden man fått framför sig, så är det ju den bilden du har berättat, inget som någon hittat på.

Nej, veterinären sa INTE att du inte skulle komma in. Det var inte vad du skrev i ditt första inlägg, de sa att det TROLIGTVIS var växtvärk, det betyder ju inte att de vet att det är det eller hur? en veterinär kan aldrig tala om för dig vad du ska göra, och om du måste komma in med diffusa symptom, det måste DU avgöra. Och nu skriver du att ET säger att det är ryggont? är det ryggont eller växtvärk eller bägge, eller? eftersom det är diffusa symptom och ett klart beteende förändring hos hästen så är det helt klart klokt att kolla upp det.

ang. lunchen så ge i hagen så hon har på morgonen när hon kommer ut TILLS du löst stallsituationen. vad som helst är bättre i tidsintervall än att inte få ngt alls i hagen. blanda med halm så tar det längre tid att äta dessutom. Det är otroligt dålig hästhållning att ha en unghäst ute hela dagarna utan mat.

Senast ändrad:

Kan förstå hur ni känner,man försöker beskriva så bäst som möjligt om hästen.Och om man inte känner hästen eller varit med om situationen så målar man säkert upp en bild.

Jag har inte speciellt stora brister i min hästhållning då jag vet att lunchhö måste ges.Och det är just bla därför jag letar efter nytt stall.Men det är inte så lätt häromkring.

Jag ringde ju kliniken och de tyckte inte jag skulle åka in pga eventuella inflammationer,utan det var troligen växtvärk.Varför sa de det?

Många jag pratat med,bland annat professionella inom distans,western,tycker inte det är någon fara med sådan ridning jag gjort.Men men....svårt att säga.

Du har en enorm brist i din hästhållning som låter en unghäst gå hungrig.
Du är helt medveten om att lunchhö behöver ges (alt ge så mycket på morgonen att det räcker över dagen) och vad gör du? Du ger FORTFARANDE INTE LUNCHHÖ :eek: men söker nytt stall lite halvhjärtat.
Åtgärda foderproblemet, sök sedan nytt stall aktivt.

Jag ringde ju kliniken och de tyckte inte jag skulle åka in pga eventuella inflammationer,utan det var troligen växtvärk.Varför sa de det?.

Men kära du, vetrinären har ju ingen aning om din häst är halt eller inte, om den har ont i ryggen eller ej. Den enda information den har att gå på är att det är en unghäst som tappat framåtbjudningen (vilket ibland kan bero på växtvärk).
Troligtvis har den ingen aning om att du suttit på ryggen i regelbundna 2h pass på din unghäst och inte haft regelbundna vilor. Det är alltså upp till dig att beställa tid. Du har ju dessutom svart på vitt att hästen faktist HAR ONT (equiterapeuten) och ahr den ont på ett ställe är det troligt att den har ont på fler ställen.

På en äldre häst är det väl inga problem. På en unghäst tycker inte jag att det är lämpligt.

Snälla du, beställ tid nu så att du får klarhet i vad som fattas din häst. Hon ska väl inte behöva gå runt och ha ont i onödan.

K

Som man frågar får man förmodligen svar! Jag har ALDRIG varit med om att en veterinär har avrått från undersökning. Det är nästan tjänstefel.

Jag fattar inte varför du inte betalar någon annan för att sticka till din häst mat, om du själv inte hinner?

Det är många ursäkter och lite verkstad. Stackars häst!

Jag orkar faktiskt inte kommentera alla era svar/kommentarer.Mycket är väldigt otrevligt skrivet.Ni har ingen aning om hur jag sköter mina hästar.Och vad jag försöker göra.

Så kommentera inte att det är många ursäkter och liten verkstad.

Kommer nog inte att fortsätta skriva här mer...kan bara säga att imorgon ska jag in till atg och kolla upp henne.

Jag orkar faktiskt inte kommentera alla era svar/kommentarer.Mycket är väldigt otrevligt skrivet.Ni har ingen aning om hur jag sköter mina hästar.Och vad jag försöker göra.

Så kommentera inte att det är många ursäkter och liten verkstad.

Kommer nog inte att fortsätta skriva här mer...kan bara säga att imorgon ska jag in till atg och kolla upp henne.

Du går in i ett slags offerroll, i stället för att aktivt titta på vad du kan och bör göra. Men det är väl jättebra att du kollar upp hästen!

Vet inte vad du menar med offerroll,så det kan jag nog inte ha gjort när jag inte vet vad du menar.Och som sagt,ni har ingen aning om vad jag försöker göra för att ändra på situationen.

Bra att du verkligen ska kolla upp henne.
jag tycker du fått tämligen civila och hjälpsamma svar på en tråd du startat där du beskriver problematiken och att ngt inte står rätt till med din häst.

Vad bra! Jag hoppas att ni får en riktigt grundlig koll.
Efter ni har varit på kliniken och fått besked så kan du äntligen känna dig lugn över att du har gett hästen en chans. Jag ska hålla tummarna att det bara är växtvärk. Lova att rapportera! /Sar

Bra att du verkligen ska kolla upp henne.
jag tycker du fått tämligen civila och hjälpsamma svar på en tråd du startat där du beskriver problematiken och att ngt inte står rätt till med din häst.

Civila och hjälpsamma svar har jag inte sagt nånting om.Bara för att jag "spånar" runtomkring varför jag inte ska behöva åka till atg så har man fått otrevliga svar i slutet.Har heller inte sagt att jag inte ska åka in,bara för att equiterapeut var ute i stallet och hon kände att ryggen var öm,så fick jag påhopp om att jag har svårt att åka in till atg.

Människorna här på buke tycker jag ska åka in.Men de jag pratar med för övrigt tycker att det helt är onödigt att åka in.Så jag har fått olika svar och därför "frågat" varför det ska vara onödigt eftersom hon är då öm i ryggen.

Men imorgon ska jag in och jag hoppas naturligtvis att allt är ok!

Civila och hjälpsamma svar har jag inte sagt nånting om.Bara för att jag "spånar" runtomkring varför jag inte ska behöva åka till atg så har man fått otrevliga svar i slutet.Har heller inte sagt att jag inte ska åka in,bara för att equiterapeut var ute i stallet och hon kände att ryggen var öm,så fick jag påhopp om att jag har svårt att åka in till atg.

Människorna här på buke tycker jag ska åka in.Men de jag pratar med för övrigt tycker att det helt är onödigt att åka in.Så jag har fått olika svar och därför "frågat" varför det ska vara onödigt eftersom hon är då öm i ryggen.

Men imorgon ska jag in och jag hoppas naturligtvis att allt är ok!

Du skrev såhär:
Nu tänker ju inte jag så.Att jag tar den lätta vägen.Det var enbart för att equit.var ute i stallet,så jag passade på att fråga.Och jag tänker så att om hon nu e öm så är det onödigt att fråga en veterinär som kanske då också då instämmer att hon är öm.Men som sagt,de kan ju kolla hennes ben om det är något fel där också.

Var en equiterapeut ute i stallet häromdagen.Jag passade på att fråga om hon kunde känna lite på min häst.Och hon tyckte direkt att hon var öm i ryggen,men längre bak mot rumpan.

Svårt dock att säga vad det kan vara,sadeln,kanske gjort något i hagen som de flesta gör.Så jag ska börja behandla henne utav en equiterapeut så länge så får vi se hur hon blir efter det och vilan.

Det jag och några till försökt förklara för dig, är att en reaktion som et känt kan bestå av vad som helst, och att det inte alls är säkert att det du känt har sitt ursprung i lite rygg ömhet, utan att de symptom du känt, personlighetsförändring under ridning och handbromsen i, är VÄL värt att grundkollas upp. detta görs av VETERINÄR på KLINIK. SEN kan man börja konstatera/ta i beräkning andra ev. alternativa behandlingar, när man eliminerat att problemet härstammar ngn annanstans, och fått en klar diagnos VAR det härstammar från.

jag får intrycket att du inte har så stor vana av skadade hästar, därav ditt resonemang. Isåfall tycker jag du är lyckligt förskonad, men att du än mer bör ta till dig av de råd du fått här. att kolla kostar så otroligt LITE än att börja mixtra och gissa och hoppas att det går över osv. det kan handla om månader och år, i jämförelse, att ta tag i grund orsaken från början, INTE börja små dutta med hemma veterinärer och ET från fel vinkel, utan konsultera VETERINÄR först. det är a och o i all hästhälsa och det vet alla som varit med ett tag. det borde även de du konsulterar hemma veta.

Du skrev såhär:

Det jag och några till försökt förklara för dig, är att en reaktion som et känt kan bestå av vad som helst, och att det inte alls är säkert att det du känt har sitt ursprung i lite rygg ömhet, utan att de symptom du känt, personlighetsförändring under ridning och handbromsen i, är VÄL värt att grundkollas upp. detta görs av VETERINÄR på KLINIK. SEN kan man börja konstatera/ta i beräkning andra ev. alternativa behandlingar, när man eliminerat att problemet härstammar ngn annanstans, och fått en klar diagnos VAR det härstammar från.

jag får intrycket att du inte har så stor vana av skadade hästar, därav ditt resonemang. Isåfall tycker jag du är lyckligt förskonad, men att du än mer bör ta till dig av de råd du fått här. att kolla kostar så otroligt LITE än att börja mixtra och gissa och hoppas att det går över osv. det kan handla om månader och år, i jämförelse, att ta tag i grund orsaken från början, INTE börja små dutta med hemma veterinärer och ET från fel vinkel, utan konsultera VETERINÄR först. det är a och o i all hästhälsa och det vet alla som varit med ett tag. det borde även de du konsulterar hemma veta.

Du har rätt...jag har aldrig haft några skadade hästar....inte på det viset...har haft många unghästar tidigare...men det betyder inte att jag inte har personer runtomkring mig som är kunniga.

Det finns många som resonerar på olika sätt...och uppenbarligen resonerar en del här på samma sätt och de jag pratat med på ett annat.

Du har rätt...jag har aldrig haft några skadade hästar....inte på det viset...har haft många unghästar tidigare...men det betyder inte att jag inte har personer runtomkring mig som är kunniga.

Men där ställer jag mig frågande. Varför har inte de berättat för dig om hästens lilla magsäck och därmed behov av flera fodringar?
Och vad anser de att du har att förlora på en vetrinärkoll? Eller att vinna på att inte ta henne till vetrinär?

Jag tror att du ska lita mer till din egen magkänsla att något inte stämmer.
Sedan är det tusen gånger bättre att ta hästen till vetrinär en gång för mycket än en gång för lite. Jag skulle själv ha svårt att förlåta mig om en häst jag hade omsorg om fick stå och ha ont p.g.a. att jag lyssnade på några som inte hade kunskap nog att råda mig rätt.

Jaha..då har jag varit iväg till atg.Och vet inte om jag vann så mycket utav det.Men självklart är det ju skönt att ha mer bekräftat att det var ingenting direkt att påpeka.Inte ens på ryggen.

Däremot tyckte hon det var onödigt att ge lucern,som vissa tyckte.Hon tyckte mer krafft groov i så fall.Men jag ska sänka lucerna successivt och börja med havre.Fast i mindre portioner då.

Hon sa att jag kunde ut och gå med henne ca 30 min 3gg/dag redan nu.Sedan var ca 2 h uteskritt inte alls farligt tyckte hon.Men som sagt...beror på vem man frågar så får man olika svar.

Men så bra att det inte var värre! Jag tycker visst att du blivit klokare av detta, nu VET du att det inte är några inflammationer som spökar!

Däremot ställer jag mig frågade till vetrinärer som tycker det är o.k. att sitta och skumpa direkt på ryggen i tvåtimmarspass på en så ung häst. På en äldre häst som redan musklat sig i ryggen ser inte jag heller några problem i detta.

Och jag ställer mig också frågande till hur man som vetrinär kan rekommendera proteintillskott från kraftfoder snarare än från grovfoder (lusern). Speciellt när hon inte vet värdena i höet.

NÅGOT är det ju som har gjort att hon förändrats och tappat framåtbjudningen och geisten, nu har du alla fakta på handen och får göra din egen bedömning.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar