Hur får jag framåtandan i hästen??

Sv: Hur får jag framåtandan i hästen??

Men så bra att det inte var värre! Jag tycker visst att du blivit klokare av detta, nu VET du att det inte är några inflammationer som spökar!

Däremot ställer jag mig frågade till vetrinärer som tycker det är o.k. att sitta och skumpa direkt på ryggen i tvåtimmarspass på en så ung häst. På en äldre häst som redan musklat sig i ryggen ser inte jag heller några problem i detta.

Och jag ställer mig också frågande till hur man som vetrinär kan rekommendera proteintillskott från kraftfoder snarare än från grovfoder (lusern). Speciellt när hon inte vet värdena i höet.

NÅGOT är det ju som har gjort att hon förändrats och tappat framåtbjudningen och geisten, nu har du alla fakta på handen och får göra din egen bedömning.

Ja hon mena väl på att det beror ju på vad man anser vad som är unghäst.Och eftersom det bara är i skritt så tyckte hon inte heller att det var farligt.Tänk de hästar som tävlas vid 3-4 år.Hur mycket har inte de tränats?

Nu sa hon ju också de att det är svårt att säga om fodret eftersom det då inte finns någon analys.Men hon menade nog att det var onödigt ändå att ge.

Och jag ställer mig också frågande till hur man som vetrinär kan rekommendera proteintillskott från kraftfoder snarare än från grovfoder (lusern). Speciellt när hon inte vet värdena i höet.

OT

Jag har tyvärr ingen större tilltro till veterinärer/djursjukhus eller de som arbetar där längre. Hittar man de få (?) vettiga så håller man hårt i dem.

När min unghäst åkte in akut för en hovskada i januari som blivande 3-åring hade min mor (som var ensam hemma då) inte en tanke på att ta med hö. Hon ringde dagen efter för att höra hur det gått o så eftersom de fått skära rent hoven och bandagera den samt att skadan var rätt allvarlig eftersom den gått upp över kronranden. Då fick hon till svar att han skulle stå där 2 veckor för ombandagering o dyl. Hon ursäktade för att hon inte kommit ihåg att ta med hö och undrade om hon skulle komma upp med det direkt varpå den hon pratar med (tror det var ngn ansvarig djursjukvårdare i stallet) svarar:

Nej det behövs inte. Vi har så fint hö här och det ingår.

Man blir ju bara så :eek: Mamma blev så paff och eftersom vi inte ens ägde hästen då så fick han äta av deras hö dessa två veckor. Vilket ledde till att hästen såg ut som en vinthund när han kom hem och då återigen blev dålig i magen när han började äta sitt vanliga hö, magen som precis hade repat sig efter det hastiga bytet. Det är verkligen något vi ska tänka på om liknande händer igen!

Och de frågade vad han åt för foder annars, hur mycket hö, havre o dyl men inte ett ord om VAD för värden han stod på.

Inte lätt för hästägare som inte är så kunniga att förstå vikten av genomtänkt utfodring och foderbyten då :mad:

Ja hon mena väl på att det beror ju på vad man anser vad som är unghäst.Och eftersom det bara är i skritt så tyckte hon inte heller att det var farligt.Tänk de hästar som tävlas vid 3-4 år.Hur mycket har inte de tränats?

Nu sa hon ju också de att det är svårt att säga om fodret eftersom det då inte finns någon analys.Men hon menade nog att det var onödigt ändå att ge.

Det är just för att det är i skritt (där du sitter ner och tynger på ryggen) som unga hästar kan få jobbigt och bli ömma i ryggen eftersom man i princip sitter på skelettet innan de hunnit muskla upp ryggen. 20 min i trav lättridning sliter mindre.

Det är inte farligt att träna unga hästar men enligt min åsikt bör man köra korta, intensiva pass, hoppa av vid längre skrittsträckor och gärna köra varannandags ridning. Vilor ska läggas in med jämna mellanrum och hästen ska också gå i ändamålsenlig form när den rids.

Långa skrittsträckor kommer senare i utbildningen för mig, när de är så musklade att de klarar det.

Håller helt med men lägger till att långa skritturer UTAN ryttare läggs med fördel in tidigt och utökas succesivt. Jag tror det är väldigt stärkande för den unga hästen att skrittas i frisk takt utan belastning på varierande underlag. Min 4-åring går nu 2 h skrittpass och vi har kommit upp i den längden allt eftersom.

Läs Sars kommentar ang. skritt på unghäst. Läs på om unghästridning, det kommer hjälpa dig rent allmänt i upplägget av din unghästs ridning, utbildning och vilo perioder.

Man blir ju bara så :eek: Mamma blev så paff och eftersom vi inte ens ägde hästen då så fick han äta av deras hö dessa två veckor. Vilket ledde till att hästen såg ut som en vinthund när han kom hem och då återigen blev dålig i magen när han började äta sitt vanliga hö, magen som precis hade repat sig efter det hastiga bytet. Det är verkligen något vi ska tänka på om liknande händer igen!

Jag skulle vara försiktig att dra en sådan slutsats. Att hästen magrat kan precis lika gärna, och snarast troligare, hänga ihop med miljöombyten och stress. Att hävda att det har med hövärdena att göra låter mycket märkligt. Djursjukhus brukar dessutom ha bästa tänkbara foder, näringsmässigt.

Hm. Läst denna tråden med intresse. Jag tycker att du har fått många bra tips om hur du ska fodra din häst och hur du fortsättningsvis ska lägga upp träningen.

Jag förstår bara inte varför veterinären rekommenderar ett kraftfoder (Krafft Grov) före ett grovfoder (Lucern) till din häst? Man brukar ju först och främst försöka att fodra hästen med grovfoder och om det inte räcker lägga till kraftfoder allt efter behov?

Kan tillägga att det där med lunchfodring är svårt! Jag står också inackorderad med min unghäst. Hon står ensam. (Inte mitt val). De får mat på morgonen och sedan hö i hagen som räcker några timmar. Kommer in vid 16-17-tiden och får kraftfoder samt hö. Nattfodring igen vid 21-22 tiden hö och lite glädjemorötter:d. Min står på halm i boxen, men jag kan tycka att dagarna blir långa i hagen utan sällskap och utan lunch:(. Jag brukar ibland kunna komma ut och ge henne en tuss. Eftersom stallägaren sköter fodringarna kan jag inte heller lägga ut kvällen innan (hon tror inte på fri tillgång, tyvärr). Men min har ju ändå något tätare fodringar än din, dessutom får hon större mängder då hon får hö. Inte optimalt, men i den bästa av världar:angel:....

Uppdatera gärna hur du gör!

Hm. Läst denna tråden med intresse. Jag tycker att du har fått många bra tips om hur du ska fodra din häst och hur du fortsättningsvis ska lägga upp träningen.

Jag förstår bara inte varför veterinären rekommenderar ett kraftfoder (Krafft Grov) före ett grovfoder (Lucern) till din häst? Man brukar ju först och främst försöka att fodra hästen med grovfoder och om det inte räcker lägga till kraftfoder allt efter behov?

Kan tillägga att det där med lunchfodring är svårt! Jag står också inackorderad med min unghäst. Hon står ensam. (Inte mitt val). De får mat på morgonen och sedan hö i hagen som räcker några timmar. Kommer in vid 16-17-tiden och får kraftfoder samt hö. Nattfodring igen vid 21-22 tiden hö och lite glädjemorötter:d. Min står på halm i boxen, men jag kan tycka att dagarna blir långa i hagen utan sällskap och utan lunch:(. Jag brukar ibland kunna komma ut och ge henne en tuss. Eftersom stallägaren sköter fodringarna kan jag inte heller lägga ut kvällen innan (hon tror inte på fri tillgång, tyvärr). Men min har ju ändå något tätare fodringar än din, dessutom får hon större mängder då hon får hö. Inte optimalt, men i den bästa av världar:angel:....

Uppdatera gärna hur du gör!

Ja,denna tråd har varit fyllorikt!

Just med att fodra hästen är inga problem,det jag menar när andra säger att jag ska lägga ut på morgonen är att hästarna får grov+krafftfodret inne.Sen om man lägger ut hö på morgonen eller kvällen innan så äter hon ju säkert upp det innan lunch.Då får hon ju ändå ingen lunch.Sen kanske de andra hästarna blir stolliga när hon får och inte de.Alternativet är att jag tar in henne i stallet och ger.Men inte alltid jag kan det heller.

Veterinären sa som så att det kanske är onödigt att ge lucern,börja ge lite havre istället och/eller krafft groov.Men hon sa även att hon vet ju heller inte värdena i hö't.Så det är svårt att säga.

Det är samma här,det är stallägaren som fodrar alltid morgon och tar ut och jag är inte säker på att hon vill att man lägger ut hö.Har i och för sig inte frågat än,men en annan tjej i stallet sa som jag diskuterade med om lunchhö,är att det blir så nertrampat allt i hagarna.Fast det är ju bara att skaffa någon låda av nåt slag.

Vi har haft halm,tyvärr svårt att få tag på nu så nu är det spån.

Jag har nu sänkt lucern med nån dl och börjat ge 1 dl havre.

Håller helt med men lägger till att långa skritturer UTAN ryttare läggs med fördel in tidigt och utökas succesivt. Jag tror det är väldigt stärkande för den unga hästen att skrittas i frisk takt utan belastning på varierande underlag.

Det håller jag helt med om!:bow::bow::bow:

Just med att fodra hästen är inga problem,det jag menar när andra säger att jag ska lägga ut på morgonen är att hästarna får grov+krafftfodret inne.Sen om man lägger ut hö på morgonen eller kvällen innan så äter hon ju säkert upp det innan lunch.Då får hon ju ändå ingen lunch.Sen kanske de andra hästarna blir stolliga när hon får och inte de.Alternativet är att jag tar in henne i stallet och ger.Men inte alltid jag kan det heller.
.

en enkel ekvation:
skillnaden mellan om hästen ätit upp sitt morgonhö inne kl 08.00 och sen släpps ut och får mat 17.00 när den kommer in igen, och om den har hö i hagen vid utsläpp och tar 2 timmar på sig att äta upp den, är enorm, om man ska välja. det är en skillnad på 9 timmar och 7 timmar utan mat - jättestor skillnad på en hästmage.
dessutom tenderar de flesta hästar som går i en vettig hage och har foder tillgängligt, att själva reglera sitt intag. hetsäter i en stöt gör de bara om det är ont om mat och länge mellan fodertillfällena.
du har redan råtts i den andra tråden att det går utmärkt att ha höet utlagt på morgonen, då störs inga andra hästar som INTE får mat, av att din häst äter i hagen.

jag kör denna metoden med min häst då vi ej har lunchfodring i hagen. det fungerar utmärkt. blandar silaget med lite halm, vilket innebär att han först sållar ut silaget, och sen äter halmen i sista hand - tar timmar att ta slut på, och han tar långa pauser emellan ätandet och går och strövar och plockar i hagen däremellan. så hans paus mellan fodringar är ca 5 timmar MAX medans övriga hästar går utan hö från 07.00 till 16.00 ca! = 9 timmar!

Jag skulle vara försiktig att dra en sådan slutsats. Att hästen magrat kan precis lika gärna, och snarast troligare, hänga ihop med miljöombyten och stress. Att hävda att det har med hövärdena att göra låter mycket märkligt. Djursjukhus brukar dessutom ha bästa tänkbara foder, näringsmässigt.

Hästen var lös i magen i 4 veckor pga FÖR SNABBT FODERBYTE. Ingen snack om saken. Vad de har för foder spelar ingen som helst roll (så länge det inte dessutom är dåligt såklart), för han var ju inte var vid det fodret.

Jag hävdade inte att det hade med hövärdena att göra utan höet i sig. Och kommentaren var ju bara :eek: Det visar ju tydligt vilket okunskap som finns.

Självklart påverkar miljöombyte och stress, han lyckdes tex skära upp pannan pga deras dåligt konstruerade boxar eftersom han är så lättskrämd (vassa kanten av bultarna in mot hästen och hästen blev fodrad precis innanför gallret och ryckte väl upp huvudet när någon kom för snabbt) och han var ju inte direkt tam när jag hälsade på, även om han snabbt förstod at det var jag och allt var lugnt. Men det blir ju knappast BÄTTRE av att helt rubba tarmbalansen genom att rakt av byta grovfoder. Eller hur?

Hästen var lös i magen i 4 veckor pga FÖR SNABBT FODERBYTE. Ingen snack om saken.

Jag har svårt att se att du kan så bergsäkert slå fast den saken. Tarmar och stress hör tätt ihop, särskilt om hästen är rädd av sig som du beskriver. Det är helt normalt att djursjukhuset fodrar hästar som läggs in, för övrigt. Om alla hade med sig foder hade det sannolikt var besvärligt rent praktiskt. Har själv haft flera hästar inlagda och ingen av dem reagerade på det sättet av foderbytet, inga hästar jag någonsin har haft har gjort det. Jag tror att det normala är att man inte får den typen av reaktion som din häst fick.

Inte? Samtliga hästar jag varit i kontakt med har regaret på för snabba foderbyten. Det är ju just därför det står så noga att man ska vänja in nytt foder...

Kan ju tillägga att hästen var bra mer stressad (slängde sig in i hörnet av boxen varenda gång man mkt mkt försiktigt la in hö bla) när den flyttade till oss men då inte hade problem med magen.

Gällande framåtandan så gör många övergångar ifrån skritt och trav. Hästen skall reagera med en gång du lägger på skänkeln. Det tar ett tag innan man får bukt på det. Min häst va likadan han hade ingen framåtbjudning alls. Men efter jag började med mkt övergångar så går han framåt, och reagerar med en gång när jag lägger på skänkeln.

Gällande snubblandet så är min likadan. Balansen är inte den bästa och dom växer väldigt mkt. Jag tror inte du ska behöva kolla upp hästen om den snubblar.

Ser hon ledsen ut på ögonen, vart med om en som var inne i en deprission under kanske 3 veckor, hon vart seg och sur, släppte henne på lösdrift och hon fick vila i någon vecka, sedan var hon bättre! Men hon fick fortsätta gå på lösdrift och tillslut släppte deprissionen, hon saknade sina kompisar! Pälssättningen tar mycket energi också, beror på hur mycket päls hon "odlar". Om hon står inne, släck inte lampan för tidigt, låt den stå på lite längre så att hon får bra ljus över kroppen, det minskar pälssättningen, man ska inte behöva klippa om de är så unga ;)

Inte? Samtliga hästar jag varit i kontakt med har regaret på för snabba foderbyten. Det är ju just därför det står så noga att man ska vänja in nytt foder...

Kan ju tillägga att hästen var bra mer stressad (slängde sig in i hörnet av boxen varenda gång man mkt mkt försiktigt la in hö bla) när den flyttade till oss men då inte hade problem med magen.

Då måste mina hästar ha plåtmagar! :laugh:

Gällande framåtandan så gör många övergångar ifrån skritt och trav. Hästen skall reagera med en gång du lägger på skänkeln. Det tar ett tag innan man får bukt på det. Min häst va likadan han hade ingen framåtbjudning alls. Men efter jag började med mkt övergångar så går han framåt, och reagerar med en gång när jag lägger på skänkeln.

Gällande snubblandet så är min likadan. Balansen är inte den bästa och dom växer väldigt mkt. Jag tror inte du ska behöva kolla upp hästen om den snubblar.

Har påbörjat mycket med övergångar från skritt till trav och tvärtom.Det gör hon jättebra.Nu har jag ju åkt in med henne och det var inga märkvärdiga anmärkningar tyckte veterinären.Men eftersom hon ev.har en växtperiod så är det vila som gäller nu.Promenader ca 30 min 3 dgr/veckan.

Ja det kanske är balansen och växtperiod som spökar tillsammans.Ska bli intressant när jag ska sätta igång henne och se om det är nån skillnad.

Ser hon ledsen ut på ögonen, vart med om en som var inne i en deprission under kanske 3 veckor, hon vart seg och sur, släppte henne på lösdrift och hon fick vila i någon vecka, sedan var hon bättre! Men hon fick fortsätta gå på lösdrift och tillslut släppte deprissionen, hon saknade sina kompisar! Pälssättningen tar mycket energi också, beror på hur mycket päls hon "odlar". Om hon står inne, släck inte lampan för tidigt, låt den stå på lite längre så att hon får bra ljus över kroppen, det minskar pälssättningen, man ska inte behöva klippa om de är så unga ;)

Tycker inte hon ser ledsen ut.Jag tror faktiskt att det är mer pälssättningen,växtperioden tillsammans som gjort henne detta.Hon har ju inte direkt någon vinterpäls nu.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar