A
ainavi
Sv: Hur får jag framåtandan i hästen??
Jag har nu stället av min häst och planerat så ett par veckor.Hoppas det blir en förbättring.
Men bygger hon inte bättre med långa skrittpass än pass med trav och galopp då man bara sitter och "studsar"?Kanske dum fråga,men allting låter logiskt på nåt sätt.
Sen har det blivit långa skrittpass då det inte finns så bra ridvägar.Måste rida en bra bit för att komma till de bättre.Så den kortaste rundan man rider,om man inte vill vända tvärt,tar ca 2 h tyvärr.
Hon får nu 5 dl lucern på kvällen.Mycket lite?
Jag håller med de andra om att det är dags för en ordentlig vila. Något jag tror hästen mått bra av att få redan tidigare.
Sedan blir jag lite förskräckt över att du sitter och skrittar i 2 ha på en unghäst?! Som 4-åring har den väl blivit lite starkare men själv är jag mycket noga med att inte sitta på ryggen och skritta längre sträckor på en unghäst eftersom de sällan är nog musklade i ryggen.
Hellre korta och mer intensiva pass med trav och galopp och så tömkörning el. dyl. vid längre skritturer (alt. att man sitter av och går längre skrittsträckor).
För att få en balanserad foderstat är det nödvändigt att analysera grovfodret. Du kan ju sitta med en otrolig protein- eller kalkbrist utan att veta om det!
Jag tycker dock att det låter positivt att du ger mer protein genom grovfoder (vilket lusern är) istället för havre.
Jag håller också med om att du borde byta ställe till någonstans med fri tillgång på grovfoder alternativt tätare fodringar. Det finns ju också system med foderautomater som släpper ut hö vid en viss tidpunkt på dagen eller att man skärmar av en del av hagen (där du lagt ut hö) som öppnar upp elbanden genom en timer.
Jag har nu stället av min häst och planerat så ett par veckor.Hoppas det blir en förbättring.
Men bygger hon inte bättre med långa skrittpass än pass med trav och galopp då man bara sitter och "studsar"?Kanske dum fråga,men allting låter logiskt på nåt sätt.
Sen har det blivit långa skrittpass då det inte finns så bra ridvägar.Måste rida en bra bit för att komma till de bättre.Så den kortaste rundan man rider,om man inte vill vända tvärt,tar ca 2 h tyvärr.
Hon får nu 5 dl lucern på kvällen.Mycket lite?
Senast ändrad av en moderator: