Hur får jag framåtandan i hästen??

Sv: Hur får jag framåtandan i hästen??

Jag håller med de andra om att det är dags för en ordentlig vila. Något jag tror hästen mått bra av att få redan tidigare.
Sedan blir jag lite förskräckt över att du sitter och skrittar i 2 ha på en unghäst?! Som 4-åring har den väl blivit lite starkare men själv är jag mycket noga med att inte sitta på ryggen och skritta längre sträckor på en unghäst eftersom de sällan är nog musklade i ryggen.
Hellre korta och mer intensiva pass med trav och galopp och så tömkörning el. dyl. vid längre skritturer (alt. att man sitter av och går längre skrittsträckor).

För att få en balanserad foderstat är det nödvändigt att analysera grovfodret. Du kan ju sitta med en otrolig protein- eller kalkbrist utan att veta om det!

Jag tycker dock att det låter positivt att du ger mer protein genom grovfoder (vilket lusern är) istället för havre.

Jag håller också med om att du borde byta ställe till någonstans med fri tillgång på grovfoder alternativt tätare fodringar. Det finns ju också system med foderautomater som släpper ut hö vid en viss tidpunkt på dagen eller att man skärmar av en del av hagen (där du lagt ut hö) som öppnar upp elbanden genom en timer.

Jag har nu stället av min häst och planerat så ett par veckor.Hoppas det blir en förbättring.

Men bygger hon inte bättre med långa skrittpass än pass med trav och galopp då man bara sitter och "studsar"?Kanske dum fråga,men allting låter logiskt på nåt sätt.
Sen har det blivit långa skrittpass då det inte finns så bra ridvägar.Måste rida en bra bit för att komma till de bättre.Så den kortaste rundan man rider,om man inte vill vända tvärt,tar ca 2 h tyvärr.

Hon får nu 5 dl lucern på kvällen.Mycket lite?

Senast ändrad av en moderator:

*kl

Passar på att sno åt mig lite plats här då jag läst hela tråden och sett att det börjat diskuteras mattider :angel:

Jag är medryttare på en d-ponny i ett stall där man oxå bara ger hästarna mat 3 ggr/dag. I denna hästs fall betyder det:

7: 2,5 kg hösilage, 2-3 dl krafft groov 90
15-16: 1,5 kg hösilage (i boxen då de kommer in)
20-21: 3 kg hösilage, krafft som på morgonen

Hästen har tidigare knappt ridits alls pga tidsbrist. Nu har den börjat sättas igång 40-75 min/dag, mestadels då i skritt.

Jag antar att det inte bara är jag här som reagerar över att hästarna står utan mat så länge? Jag har försökt att säga det lite snyggt åt ägaren men hon säger att det inte kan påverkas om hon inte själv åker ut vid lunch och fodrar vilket hon inte kan pga jobbet. Jag har sagt att då bör hästen få större givor så det räcker länge, men den äter redan (stallets) högst tillåtna mängd. Dessutom fodras de inte i hagen så det är ju skitsamma vad gäller morgongivan - de har ju ändå inget hö i hagen.

Det var samma tider i det förra stallet. Det verkar vara praxis här runtikring. Så jag undrar: Hur f-n får folk det att fungera med hästarnas hälsa?

Det var samma tider i det förra stallet. Det verkar vara praxis här runtikring. Så jag undrar: Hur f-n får folk det att fungera med hästarnas hälsa?

Ja, det kan man undra. Det är helt oacceptabelt, anser jag. Då ska man inte ha installningar. Hästarna ska inte behöva lida för att ägaren inte hinner ta hand om dem. Antar att folk kommer och rider också runt den tiden när hästarna precis har kommit in, uthungrade? Men som TS konstaterar så fungerar det ju inget vidare med hennes häst.

Nej, man blir less av att höra sådant.

Att som stall inte fixa lunchfodring är inte bra hästhållning, nej! Det är bara att konstatera och det är ledsamt.

Vi packar också i ikeapåsar, men även en överfull sådan räcker inte om hästen ska klara sig så många timmar, i synnerhet inte en unghäst som helst ska ha fri tillgång så länge den växer. Lägger ni höet i hagen? I så fall trampas säkerligen många kilon ner. Om ni fodrar inne har hästen kort tid på sig att äta. Den ska helst kunna äta under hela dagen för matsmältningens skull och inte minst, som sysselsättning.

Mina får mat 2 gånger per dag. Det finns så gott som alltid lite hö kvar. När de går ute från 07:00 till 19:00 så äter de ca 8 kg hö var. När de kommer in så äter de upp det som de har lämnat från kvällen innan. På kvällen så får de ca 5-7 kg hö igen (beror lite på hur mycket som finns kvar). Så man kan lösa grovfodergivan utan att ge lunch.

Mina hästar är aldrig stressade när jag ger dom mat. De brukar inte ens komma fram när jag fyller på höt då de är mätta. Den enda gången de ger ljud ifrån sig när de får mat är när de får sin betfor. Då brukar de mumla lite.

Det svåra är att när man är inackorderad och har sin häst i sällskap med andra hästar är att de andra hästägarna kanske inte vill ge sina hästar så pass mycket mat. Många gånger är man tyvärr beroende av vad andra tycker.

Mvh

Tora

Jag har nu stället av min häst och planerat så ett par veckor.Hoppas det blir en förbättring.

Men bygger hon inte bättre med långa skrittpass än pass med trav och galopp då man bara sitter och "studsar"?Kanske dum fråga,men allting låter logiskt på nåt sätt.
Sen har det blivit långa skrittpass då det inte finns så bra ridvägar.Måste rida en bra bit för att komma till de bättre.Så den kortaste rundan man rider,om man inte vill vända tvärt,tar ca 2 h tyvärr.

Du skall inte studsa på en unghäst. Du skall rida lätt i traven och stå upp i fältsits i galoppen.

Det som bygger muskler är igångsättningar som tex skritt-trav, trav-galopp i kanske 20-30 minuter varannan dag, inte att sitta och nöta i två timmar.

Två timmar uppsitten skritt på en 4:åring är mycket. Någon gång kanske men absolut inte regelbundet.

5 dl är i princip ingenting. Ett kilo brukar vara en full 25 liters hink.

Mvh

Tora

Mina får mat 2 gånger per dag. Det finns så gott som alltid lite hö kvar.

Det går ju alldeles utmärkt bara man lägger ut tillräckligt med mat i hagen. Men jag tycker inte att man ska acceptera en djurhållning som inte är bra bara för att vara flexibel mot andra - och ordentlig utfodring är så grundläggande att man inte kan bortse från den biten.

Som hästägare måste man vara smart och fundera över vad man ska prioritera för bästa resultat, och just den här biten är oerhört viktig, även för hur hästen fungerar i ridningen. Det har inte minst galopptränare insett (var ett reportage om detta i Ridsport för bara några veckor sedan).

Så återigen: det är bättre att prioritera bort goda ridvägar än snål utfodring om man vill ha en hållbar, glad häst som presterar under ryttare.

Fast det är ju väldigt svårt det där. Har man inget eget stall så är man ju väldigt beroende av andra. Det är ju inte alltid så enkelt att det bara är att flytta.

Det bästa är ju om man kan lösa det inom gruppen. Det kanske räcker med att lägga ut pinnar att gnaga på och liknade.

Det absolut bästa är ju att söka sig till ett stall med folk som har liknade ideér som en själv. Det brukar underlätta enormt.

Vi ger inte våra hästar lunchfodring i hagen. Jag har löst det på mitt sätt men jag behöver inte ta hänsyn till någon annan då mina hästar går i hagen själva. Några har löst det på annat sätt. Vissa har inte löst det alls (bryr sig inte). Vissa vill ha lunchfodring men är inte villiga att göra det jobbet som krävs. De har fått massvis med andra förslag på hur man kan göra för att höt skall räcka längre men inget annat än lunchfodring duger, så frågan är vad man skall göra då?

Men absolut skall man i första hand se till hästens bästa. Men problemet brukar vara att det sällan går att hitta ett perfekt stall. Ibland så måste man kompromissa och då kommer hästens väl i första hand. Men oftast så går saker och ting att lösa men det kräver en hel del jobb och det är inte alltid som folk vill lägga ner extra jobb (tyvärr).

Mvh

Tora

Fast det är ju väldigt svårt det där. Har man inget eget stall så är man ju väldigt beroende av andra. Det är ju inte alltid så enkelt att det bara är att flytta.

Nej, visst. Men jag tror att okunskapen är det största problemet. Det är som sagt var inte alla som ens vet att hästar behöver äta oftare än vi människor och vilka konsekvenser det får om de står med tom mage länge. Hade de vetat det, hade stallarna inte haft så dåliga fodringsrutiner.

Jag har stått uppstallad så jag vet hur det är, men det mesta går som sagt att lösa med lite vilja.

Du skall inte studsa på en unghäst. Du skall rida lätt i traven och stå upp i fältsits i galoppen.

Det som bygger muskler är igångsättningar som tex skritt-trav, trav-galopp i kanske 20-30 minuter varannan dag, inte att sitta och nöta i två timmar.

Två timmar uppsitten skritt på en 4:åring är mycket. Någon gång kanske men absolut inte regelbundet.

Mvh

Tora

Nu menar jag inte studsa utan rida lätt...men det måste ju bli en belastning eftersom man tynger ner sig på hästen vartannat steg typ.Nu sitter jag heller inte och nöter i 2 h utan enbart skrittar i lugn takt med något inslag av trav....som sker väldigt sällan då det är jag som tycker mest om att sitta och ta det lugnt ute.

Jag ökar 1 dl vid varje giva.Tills jag kommer upp i ca 1 kg.

Ja,tyvärr där jag bor så finns det inte så många stall att välja på.Om man vill ha det i närheten.Visst finns det bättre säkert,om man tänker då på ridvägar,men då får man åka ett par mil.Men sen är det ju inte säkert att de har bättre hästhållning.

Har väl stått i några styckna stall och de har haft olika hästhållningar med tanke på fodringar och så.Det bästa var väl det sista jag stod i som har fri tillgång,men då är det värdelöst med vägar istället.Likadant där att man får gå en bra bit för att komma till de bättre vägarna.

Just det stallet jag står i nu fodras det inte lunch pga att ingen kan pga arbete.

Min andra häst som står i ett annat stall i närheten får grovfoder på morgon,lunch,insläpp,kväll och natthö(ca 12).Men det är pga att jag har henne hos min kompis som har möjlighet till det.Så de får mindre givor men oftare.

Hack eller pellets?

Lättare att säga i kilo hur mycket hon får då det är en milsvid skillnad i volym på pellets o hack.

Jag ger lucern pellets.Just nu är uppe i 6 dl.Ska skaffa en våg och se hur mycket det är i kg.

Mvh

Tora

Jag kan förstå att det kan vara mycket....men de hästar som ska iväg till 3 års testet då?Har inte de egentligen ridits alldeles för mycket :confused:?Och tränats dessutom.Min tränas ju inte på det viset,utan bara skritt turer.

När jag väl ska sätta igång henne igen....hur brukar ni sätta igång era hästar?

Senast ändrad av en moderator:

Det absolut viktigaste för mig med en ung häst är att den tänker framåt och att inte ryggen överbelastas eftersom de ännu inte har satt nog med ryggmuskler som skyddar skelettet. Det ska också självklart vara roligt att bli riden och det medför att hästen blir positiv och arbetsvillig.

Det åstadkommer jag genom att rida korta, intensiva pass med mkt beröm då hästen gör minsta tendens att göra rätt. Jag skrittar fram och skrittar av avsuttet. Ytterst få steg i kort skritt/mellanskritt annars lång tygel.

Man rider självklart lätt i traven och håller själv god balans samt fältsits i galoppen.

Avsaktningar, igångsättningar, halvhalter bygger styrka och gör passet omväxlande.

Långa skritturer kan sätta muskler men på en väldigt ung häst bör dessa göras avsuttet, annars skulle jag vänta tills hon blev lite äldre och mer musklad. På äldre hästar brukar det fungera bra men det gäller också att hon ska kliva på och driva i skritten, inte gå och såsa.

Antingen så leder du fram till ridvägarna eller så får du rida vägar där du kan vända, 2 h skritt är på tok för länge. Kan inte du eller din stallägare ändra fodringsrutinerna (både ifråga om antal fodringar samt analyserat foder) så tycker jag hursomhelst att du ska flytta och då blir förhoppningsvis ridvägarna inte ett problem.

Kan du ta hjälp av en kunnit tränare som kan kolla till er då och då och ge dig tips?

Det viktiga nu är att låta henne vila, kolla så att hon inte har fått ont någonstans samt att låta henne hitta glädjen i ridningen så att hon börjar tänka framåt samt ge henne riktiga uppväxtvillkor.
Lycka till!

Det absolut viktigaste för mig med en ung häst är att den tänker framåt och att inte ryggen överbelastas eftersom de ännu inte har satt nog med ryggmuskler som skyddar skelettet. Det ska också självklart vara roligt att bli riden och det medför att hästen blir positiv och arbetsvillig.

Det åstadkommer jag genom att rida korta, intensiva pass med mkt beröm då hästen gör minsta tendens att göra rätt. Jag skrittar fram och skrittar av avsuttet. Ytterst få steg i kort skritt/mellanskritt annars lång tygel.

Man rider självklart lätt i traven och håller själv god balans samt fältsits i galoppen.

Avsaktningar, igångsättningar, halvhalter bygger styrka och gör passet omväxlande.

Långa skritturer kan sätta muskler men på en väldigt ung häst bör dessa göras avsuttet, annars skulle jag vänta tills hon blev lite äldre och mer musklad. På äldre hästar brukar det fungera bra men det gäller också att hon ska kliva på och driva i skritten, inte gå och såsa.

Antingen så leder du fram till ridvägarna eller så får du rida vägar där du kan vända, 2 h skritt är på tok för länge. Kan inte du eller din stallägare ändra fodringsrutinerna (både ifråga om antal fodringar samt analyserat foder) så tycker jag hursomhelst att du ska flytta och då blir förhoppningsvis ridvägarna inte ett problem.

Kan du ta hjälp av en kunnit tränare som kan kolla till er då och då och ge dig tips?

Det viktiga nu är att låta henne vila, kolla så att hon inte har fått ont någonstans samt att låta henne hitta glädjen i ridningen så att hon börjar tänka framåt samt ge henne riktiga uppväxtvillkor.
Lycka till!

Nu har jag ju ställt av henne,börjat ge lucern.Så efter vilan hoppas jag att hon har förbättrats.Det är svårt att förklara såhär hur hon är i ridningen.Men det känns ju som att hon är mycket tveksam framåt,liksom går emot och saktar gärna ner till skritt från trav.När vi rider på bana.Gör mycket igångsättningar och avsaktningar när vi rider på bana.

Kan gå bredvid hästen i början och slutet.Skulle de då inte vara så farligt att ta den turen som tar 2h.Rider alltid med långa tyglar....ALDRIG korta...oavsett gångart.

Har ridit för två kända westerntränare...och ena satte sig upp då hästen gick med det här sega tempot.Och han sa ingenting om att det kanske behövs vila utan satte sig upp och red mer i försök att få fram henne.Gick faktiskt lite bättre efter det.

För mig verkar det som att hon är slut och inte heller har hittat glädjen i ridningen. Sedan har jag generellt lite svårt för "lustempot" och de långa tyglarna (vilket -innan man är nog duktig westernryttare- oftast ger hästar som snubblar fram på bogarna) jag ofta på westernekipage.

Det är naturligtvis helt ditt val hur du väljer att lägga upp din hästhållning och ridning men det vi kan se just nu är att det inte riktigt fungerar. Orsaken är fortfarande oklar men jag skulle se till att få henne böjd nu under vilan för att säkerställa att det inte är någon kot- eller knäledsinflammation på gång.

Varför inte prova under en period efter igångsättnignen att rida kortare pass med varierat tempo i huvudsak med trav och galopp (i friskt tempo) och mkt korta skrittpass. Passen bör vara max 20 min med en avsutten framskrittning på 10 minuter och samma sak med avskrittningen.

Fungerar det inte för dig så har du i alla fall provat. Lycka till!

För mig verkar det som att hon är slut och inte heller har hittat glädjen i ridningen. Sedan har jag generellt lite svårt för "lustempot" och de långa tyglarna (vilket -innan man är nog duktig westernryttare- oftast ger hästar som snubblar fram på bogarna) jag ofta på westernekipage.

Det är naturligtvis helt ditt val hur du väljer att lägga upp din hästhållning och ridning men det vi kan se just nu är att det inte riktigt fungerar. Orsaken är fortfarande oklar men jag skulle se till att få henne böjd nu under vilan för att säkerställa att det inte är någon kot- eller knäledsinflammation på gång.

Varför inte prova under en period efter igångsättnignen att rida kortare pass med varierat tempo i huvudsak med trav och galopp (i friskt tempo) och mkt korta skrittpass. Passen bör vara max 20 min med en avsutten framskrittning på 10 minuter och samma sak med avskrittningen.

Fungerar det inte för dig så har du i alla fall provat. Lycka till!

Jag kan ju bara ta ett steg i taget och "prova" mig fram vad som kan vara orsaken.Så nu har jag valt,med hjälp av er att ta ett uppehåll med ridningen.Med hjälp av att sätta in lucern och ta bort havren.

Med att rida på långa tyglar är just för att det är det naturliga för hästen att gå,de kan bära upp sig själv,med hjälp av stöd naturligtvis.Menar du att jag ska rida mer på kortare tyglar så att hon får stöd hela tiden :confused:?

Jag vet ju hur jag vill ha min hästhållning,just med fodertider och så.Men inte alltid så lätt när det knappt finns stall som har det man själv vill.Det jag hoppas på är att få komma till kompisens stall där min andra häst står.Men det kan jag inte göra förrän i slutet av jan.Med ridningen är svårare,just därför jag vänder mig till er så man kan få tips och råd.

Okej,om jag provar ditt förslag på ridning.Menar du att själva ridpasset med trav och galopp ska vara i 20 min + 10 före och efter passet?Men innan dess måste hon ju ha kommit igång lite...kan väl inte göra dessa passen med trav och galopp precis efter vilan.Hur tycker du jag ska lägga upp själva igångsättningen innan jag börjar rida de du förslagit?

Jag kan ju bara ta ett steg i taget och "prova" mig fram vad som kan vara orsaken.Så nu har jag valt,med hjälp av er att ta ett uppehåll med ridningen.Med hjälp av att sätta in lucern och ta bort havren.

Det kan säkert vara en väg att gå men innan du har analyserat grovfoder så har du helt enkelt ingen aning om vad hon behöver i näringsvärde. Men proteinunderskott är rätt vanligt (vi har själv fått fruktansvärt dåliga värden i vårt hösilage i år så jag får tillskottsfodra mycket mer än vad jag skulle ha önskat)

Med att rida på långa tyglar är just för att det är det naturliga för hästen att gå,de kan bära upp sig själv,med hjälp av stöd naturligtvis.Menar du att jag ska rida mer på kortare tyglar så att hon får stöd hela tiden :confused:?

Nu rider ju inte jag western utan "vanlig" dressyr. Jag vill därför ha ett mjukt sug och kontakt i munnen, där får jag kvittot på att hästen kliver på bra med sina bakben och jobbar genom hela sin kropp.
Jag vill absolut inte ha nosen i backen, jag ser faktiskt hellre att en ung häst går något över tygeln men tänker framåt än att den går med svag framåtbjudning och/eller bakom lodplan.
Du kan säkert hitta någon tränare som företräder det ridsätt du önskar, jag kan dock bara tipsa om sådant jag själv känner till.

Jag vet ju hur jag vill ha min hästhållning,just med fodertider och så.Men inte alltid så lätt när det knappt finns stall som har det man själv vill.Det jag hoppas på är att få komma till kompisens stall där min andra häst står.Men det kan jag inte göra förrän i slutet av jan.Med ridningen är svårare,just därför jag vänder mig till er så man kan få tips och råd.

Jag hoppas också att du snart kan flytta. Din häst har ju inget val så det är upp till dig att ta tag i saken. Du måste helt enkelt prata med din stallägare för att se om du kan få till stånd en ändring, annars bör du flytta snarast möjligt till ett stall med bättre rutiner (och kanske även bättre ridvägar!).

Okej,om jag provar ditt förslag på ridning.Menar du att själva ridpasset med trav och galopp ska vara i 20 min + 10 före och efter passet?Men innan dess måste hon ju ha kommit igång lite...kan väl inte göra dessa passen med trav och galopp precis efter vilan.Hur tycker du jag ska lägga upp själva igångsättningen innan jag börjar rida de du förslagit?

För det första skulle jag (som jag tidigare sagt) passa på och få henne vetrinärundersökt. Den bristande framåtbjudningen KAN även bero på inflammationer i benen och då är det viktigt att du får reda på det så snart som möjligt.
Första två veckorna efter vilan (under förutsättning att hon är frisk!) skulle jag motionera henne varannan dag. Det finns ett gammalt talesätt som säger att hästen ska motioneras så många gånger per vecka som den är gammal.
Första veckan från marken (tömkörning) på raka spår i skritt och trav med många igång- och avsaktningar. Här är det viktigt att hon direkt svara på hjälpen, mkt beröm direkt hon lyssnar. Mjuk kontakt i munnen och eftergift i handen direkt och tar en förhållning eller avsaktning.

Håll på ca 10 min efter din skritt uppvärmning på 10 min samt avskrittning 10 minuter efter passet.

Nästa vecka ökar du passet till 20 min tömkörning även på böjda spår och lägger även in ridpass istället istället för tömkörningen. Samma igång- och avskrittning
Fortsätt att motionera varannan dag.

Jag vet ju inte hur du rider eller tömkör, det här är hur JAG skulle lägga upp det hela och jag kan självklart inte garantera hur det fungerar för dig. Men det kanske är värt ett försök? Lycka till!

Jag skulle nog provat longera henne och drivit på henne ordentligt så hon kommer igång å får eld i baken och gör så istället för ridningen eller växla det med ridningen, för jag skulle bli tokig på segheten.
.

allvar? tror du en seg häst utan framåtbjudning får bjudning och vilja för att man jagar på den i express med tvång?

Trådskaparen: jag håller med de som säger att hästen kan vara inne i en växtfas. Ligger hon mycket ner och vilar? Jag tycker även det är värt att kolla upp hästen på klinik om förändringen är så drastiskt. Det kan vara kotledsinflammation eller annat fysiskt som spökar, om hon har handbromsen i och dessutom snubblar mycket. Bra att du gett vilan nu, men jag skulle faktiskt åka in med hästen och kolla upp den ändå, om förändringen är så drastiskt. Om den gått mycket på lösa tyglar är det tyvärr ofta så att de hamnar på bogarna, och ledinflammationer kan komma av det, särskilt om man ökat på ridningen/träningen/belastningen och missat vilo intervaller.

sen ang. maten så tycker jag Tora gett mycket kloka råd och reflektioner. Att du fyller en ikea kasse proppfull vid morgonfodringen spelar ingen roll, det är inte MÄNGDEN mat som spelar roll här utan frekvensen - hästen är gjord för att äta lite och ofta, dygnet igenom. Kolla med dina hagkompisar om de kan tänka sig att ge mat ute i hagen, isåfall kan ni lägga ut kvällen innan, blanda höet med halm så pillar hästarna i sig långsammare, då de först sållar ut höet och sen tar halmen i sista hand. du kan då minska foder intervallen med minst ett par timmar, och det är MASSOR värt, även om ingen kommer och lunchfodrar. så gör jag och några andra i stallet vi står, där ingen lunchfodring ingår. Hästarna får massor med grovfoder i byttor direkt de kommer ut på morgonen, och har att göra flera timmar! funkar jättebra.

Senast ändrad:

allvar? tror du en seg häst utan framåtbjudning får bjudning och vilja för att man jagar på den i express med tvång?

Trådskaparen: jag håller med de som säger att hästen kan vara inne i en växtfas. Ligger hon mycket ner och vilar? Jag tycker även det är värt att kolla upp hästen på klinik om förändringen är så drastiskt. Det kan vara kotledsinflammation eller annat fysiskt som spökar, om hon har handbromsen i och dessutom snubblar mycket. Bra att du gett vilan nu, men jag skulle faktiskt åka in med hästen och kolla upp den ändå, om förändringen är så drastiskt. Om den gått mycket på lösa tyglar är det tyvärr ofta så att de hamnar på bogarna, och ledinflammationer kan komma av det, särskilt om man ökat på ridningen/träningen/belastningen och missat vilo intervaller.

sen ang. maten så tycker jag Tora gett mycket kloka råd och reflektioner. Att du fyller en ikea kasse proppfull vid morgonfodringen spelar ingen roll, det är inte MÄNGDEN mat som spelar roll här utan frekvensen - hästen är gjord för att äta lite och ofta, dygnet igenom. Kolla med dina hagkompisar om de kan tänka sig att ge mat ute i hagen, isåfall kan ni lägga ut kvällen innan, blanda höet med halm så pillar hästarna i sig långsammare, då de först sållar ut höet och sen tar halmen i sista hand. du kan då minska foder intervallen med minst ett par timmar, och det är MASSOR värt, även om ingen kommer och lunchfodrar. så gör jag och några andra i stallet vi står, där ingen lunchfodring ingår. Hästarna får massor med grovfoder i byttor direkt de kommer ut på morgonen, och har att göra flera timmar! funkar jättebra.

Jag har faktiskt inte sett henne ligga någon gång.Är ju inte i och för sig inte så ofta i stallet så tidigt.Och när man är där så har hon aldrig lagt sig ner.Men idag så kände jag med fingrarna längs med ryggraden.Och hon liksom sjunker ner med ryggen.Så stallägaren tyckte väl att det kunde vara nånting där.Så hon föreslog bla att longera henne med inspänningstyglar(snodd) så att hon får arbeta upp ryggen.

Andra förslag??

Jag vet inte heller om detta har hänt drastiskt...det har väl kommit lite varteftersom egentligen.Min historia med henne är inte så länge.Köpte henne maj-07.I början fick hon ju vänja in sig,lära känna mig och jag henne.Började rida sen så småningom lite smått.Var på kurs sept.

Från sista november fick hon stå i ca 6 veckor.Kom igång igen lite smått återigen.I somras stod hon ca 4 veckor.Efter det blev hon regelbunden riden.Hon har alltid varit ända sen jag köpte henne seg/lugn är man ridit ut.Så jag reagerade inte så mycket nu då på sista tiden.Bara att hon går väldigt sakta.Sen kan hon ju ha det tempot i sig,det vet jag ju inte.Det är väl när man börjat rida i ridhuset som det sakta kommit fram den här segheten.I början var det inte så,utan successivt kommit fram.Började rida i ridhus från okt.Ca 1 dag/veckan.Både ridning och longering.

Nu står min häst ensam i hagen.Så jag kunde ju fråga ägaren om jag får fodra i hagen.Det är väl hur de andra hästarna reagerar.Kan ju också ta in henne och ge henne lunch.Men det är ju inte heller alltid jag kan.Är det bra då för henne att låta henne få lunch bara ibland.

De får ju krafft och hö inne på morgonen,så om man lägger ut kvällen innan så får hon ju direkt när hon kommer ut igen.Sen får de ju sen när de kommer in vid ca 17,kvällen ges vid 20,hö och krafft.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17