Hur får jag en bättre sits?

P

_Pandora_

Hej! Jag är ganska så ny inom "tävlingsdressyren" men har nu kommit igång och tycker att det är super kul! Jag skulle där emot vilja ha lite tips på övningar som hjälper en att få en finare sits. Jag kan lätt luta mig lite framåt och inte komma ned i sadeln riktigt ordentligt. :crazy::p

Har ni några tips??

Sv: Hur får jag en bättre sits?

några tips från mig

träna bålstabilitet (hemma eller på gym)
ta hjälp av en bra tränare
sitsträna utan stigbyglar när du rider
slappna av (släpp ned axlarna och knäna. spänn magmusklerna. ned och ihop med skuldrorna. in med armbågarna. buren och omvriden hand. sänkt häl och framåtpekande tår.)

om du själv vet att du inte kommer ned i sadeln ordentligt, så är ju den enda lösningen faktiskt att du får träna mer på det. finns inga genvägar!!!

Förut hade jag väldigt lätt att bli lite framåtlutad när jag red, men det problemet är i princip borta nu. Det kan ha och göra med att jag ridit mer i dressyrsadel nu och den hjälper verkligen till att sitta lodrätt. Jag tänkte på att slappna av i knäna och inte knipa åt, verkligen sitta djuuupt i sadeln, titta framåt och slappna av i kroppen. Tycker att remmis beskrivning var bra.

Jag har verkligen slitit med att få en bra sits och det har tagit tid, så ge inte upp!

okej. Tack för tipsen. Nu har jag något att jobba på :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar